last van knieen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
bohaco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: di 8 januari 2013, 15:18
Mijn mountainbike: Specialized camber comp

Sinds ik op mijn specialized camber fiets heb ik last van mijn knieen gekregen. Op mijn hardtail nooit last van gehad.

Ik fiets met spd pedalen en schoenen, ik heb geen idee waarom ik nu wel last er van heb.

Zouden flats een mogelijke oplossing kunnen zijn?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Had je op die HT ook SPD`s?

Zo ja, dan staat er wss toch iets niet helemaal lekker afgesteld: hoek van je plaatjes, zadelpositie (horizontaal, vertikaal en evt wel of geen setback), speling pedalen, oid.
Flats kunnen het probleem verhelpen maar dat hoeft niet dus daar zou ik even mee wachten. Beter om eerst het bovenstaande te controleren.
bohaco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: di 8 januari 2013, 15:18
Mijn mountainbike: Specialized camber comp

ja heb nog steeds op mijn ht spd en geen problemen.
Volgns mij staat mijn zadel op de zelfde manier afgesteld als op mijn ht
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoelang rijdt je al de Camber, en hoelang heb je precies last vd knieen?

Ten eerste wil je weten wat er dan pijn doet aan je knie(en), diagnose?
Waar zit je pijn in de knieen? Beide knieen? Zit het over de knieschijf, de kniepees, zit het meer ''in'' de knie, of '"erachter'', dus bij de knieholte?
Treedt de pijn op tijdens het fietsen, of er na, bestaat de pijn al voor vertrek? Vanzelf weer over/hoelang aanhoudend? Wat verbetert de pijn, wat verslechtert de pijn?
Knie dik/rood/warm?
Iets met knie gebeurd (vallen, verdraaien, overbelast)?

Als je de diagnose/aangedane structuur kent kun je pas na gaan denken wat de uitlokkende factoren eventueel zijn...
Tgv MTB-en op andere fiets met andere zit? Hoogte zadel correct?
Horizontale afstand zadelpunt-trapas correct?
Cranklengtes gelijk?
Plaatjes en schoenen hetzelfde?
Andere hobby of werk dat ook kniebelastend is wellicht?

Succes met het vinden van oorzaak en oplossing.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
bohaco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: di 8 januari 2013, 15:18
Mijn mountainbike: Specialized camber comp

camber ruim 1 maand nu, pijn zit beetje aan de zijkant/ onderkant vd knie.
Pijn meestal na het fietsen.
zadelhoogte is gemeten hak op pedaal en dan knie licht gebogen.

afstand zadel tot stuur heb ik gemeten met elleboog tegen zadelpunt aan en dan met de vingers halverwege de stuurpen. of dat de juiste manier is, denk het niet maar ze hebben me het ooit zo uitgelegd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

bohaco schreef: zadelhoogte is gemeten hak op pedaal en dan knie licht gebogen.
Bij mijn weten moet je been dan gestrekt zijn, dus wss zit je toch iets te laag.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Over de zadelhoogte zijn vele discussies. Aangezien het hier over knie pijn gaat en de hoogte waarschijnlijk op beide fietsen op gelijke manier is ingesteld, kunnen we er redelijkerwijs vanuit gaan dat daar de pijn niet vandaan komt.

Wat me waarschijnlijker lijkt, is dat de hoek van de zadelbuis anders is. Daardoor is de afstand zadel - stuur wel gelijk, maar de horizontale afstand zadel - BB hoeft dat niet te zijn.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Het allerbelangrijkste is, zoals al gezegd, om te achterhalen waar de klachten vandaan komen. Misschien ligt het niet aan de fiets maar heb je je knieen wel overbelast.
Bij mij was het overbelasting en het heeft een klein jaar geduurd, inclusief half jaar fysio, om nu redelijk klachtenvrij te kunnen fietsen.

Bij de meting die ik laatst heb gedaan, vanwege het aanschaffen van mijn nieuwe fiets, zeiden ze dat de hoek van je knie ongeveer 150 graden moet zijn.
Maar zadelafstand moet volgens mij ongeveer zijn van zadelpunt tot midden van de stuurbuis.

En bij knieklachten lijkt mij dat het nog belangrijker is dat de afstand zadelpunt-bottombracket goed is. Hiermee zorg je dat de knie bij horizontale stand van de voeten niet over de as van je pedaal komt. En je dus de knie en aangehechte pezen en spieren niet verkeerd belast
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
bohaco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: di 8 januari 2013, 15:18
Mijn mountainbike: Specialized camber comp

volgens mij zoals ik het net bekeken heb staat mijn knie in 1 lijn met de as van mijn trapper. nu moet ik wel zeggen dat ik deze vd week aangepast heb en dus mijn zadel verder naar achteren heb gezet.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MacReal schreef:Aangezien het hier over knie pijn gaat en de hoogte waarschijnlijk op beide fietsen op gelijke manier is ingesteld, kunnen we er redelijkerwijs vanuit gaan dat daar de pijn niet vandaan komt.
Waarschijnlijk...meten is weten :wink:
Moet niet zo moeilijk zijn als die andere fiets er ook nog is :bier:
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Als ik mijn zadel 5mm tot 10mm naar achteren schuif krijg ik ook knieproblemen en achillespeesproblemen.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bohaco schreef:volgens mij zoals ik het net bekeken heb staat mijn knie in 1 lijn met de as van mijn trapper. nu moet ik wel zeggen dat ik deze vd week aangepast heb en dus mijn zadel verder naar achteren heb gezet.
Tenzij je de knie overbelast hebt is het eerder een kwestie van inderdaad je zithouding iets aanpassen en kijken of het beter gaat. Proberen dus...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bohaco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: di 8 januari 2013, 15:18
Mijn mountainbike: Specialized camber comp

Vanochtend een bikefitting gedaan.

conclussie;

Zadel stond 2 cm te ver naar voren waardoor ik dus recht boven mijn crank zat en dicht op mijn stuur en mijn zadel stond 1cm te hoog.

Hopen op droog weer dan kunnen we rondje testen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hopelijk is dat de oplossing.
Kijk anders ook eens naar de Q-factor van je cranks.
http://www.bikeboosting.nl/index.php?q" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb je een boost crank in je Camber ?
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

Zere knieeen kunnen best nog een tijdje doorzeuren, probeer een periode met een licht verzet en pijnvrij te fietsen voordat je weer plankgas ga. Ik heb overbelaste knieeen genegeerd en daarna lang moeten revalideren.
Plaats reactie