Een aantal beginners vragen.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Hox
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Cube reaction gtc pro 2016

Hallo,

Ik ben sinds vorige week in het bezit van mijn eerste mountainbike en heb na de eerste 100 kilometer een tweetal vragen.

1: Na een rit door de duinen wil ik nog wel is last hebben van "krakende" pedalen/Crank arm als ik flink kracht op de pedalen zet. Is het aannemelijk dat dit door zand komt? En hoe kan ik dit het beste schoonmaken?
2: Ik heb aardig wat moeite om in mul/los zand mijn balans te bewaren en kan deze stukken niet echt zelfverzekerd door komen. Hebben jullie tips om meer grip op deze stukken te krijgen?

Alvast erg bedankt voor jullie reactie:)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hoi,

Voor nr:1, een goed gereedschap set kopen en de aandrijf lijn demonteren, alle delen los uitspoelen (de crank en crank bladen kun je laten zitten met een kwast of doek goed schoon te krijgen.
Dan alles ingevet monteren, ketting smeren en gaan :lol: :wink:
En nr:2, als je echt net begonnen bent, mijd nu nog ff het mulle zand (ik neem aan dat je ook geen steile drops, rock garden en of een steile down Hill neemt)....ga eerst rijden, op tijd schakelen, verschillende soorten bochten nemen, gedoseerd remmen, je gewicht verdelen met klimmen en of dalen....en dan komt de rest van zelf wel... :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Ik heb 1 tip: gebruik de zoekfunctie. Over beide onderwerpen is genoeg te vinden :-q
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ook voor een derailleur pad.... :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Nr2: vaart maken, 1 a 2 versnellingen terug, gewicht naar achter, losjes sturen.
Tips: niet te hoge bandenspanning, tubeless, een brede bandmaat.
Hox
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Cube reaction gtc pro 2016

Bedankt voor jullie reacties en tips.

@Mario070 Is het gebruikelijk dat je na 100+km fietsen de complete aandrijf lijn moet demonteren :( ?

Standaard is de fiets geleverd met Schwalbe Tough Tom, Active, 2.25" voor en Schwalbe Rapid Rob, Active, 2.25" achter. Deze heb ik (met inner-tube) rond de 2 bar staan.
Ik heb begrepen dat dit niet de beste banden zijn en kan daarom misschien beter wachten met tubeless gaan tot ik een andere setje banden heb. Hoe denken jullie hier over? En wat zou eventueel een goede upgrade voor de banden zijn?

Het betreft trouwens een Cube Reaction GTC pro 2016 (29'er)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

@Mario070 Is het gebruikelijk dat je na 100+km fietsen de complete aandrijf lijn moet demonteren :( ?
Dat ligt helemaal aan waar je hebt gereden....mtb parcours rijden en 100 km/+ en je hebt het over mul zand, zou ik het wel doen, maar dan ook weer wat de één doet....doet een ander weer niet....mijn advies is ja :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

A: Als je zeker weet dat het kraken uit de pedalen komt, hoef je je aandrijflijn niet te demonteren. :wink:

B: Als het kraken wel uit de aandrijflijn komt, kan je eerst proberen de boel goed schoon te maken en te smeren. Gewoon met een borstel en een sopje, afdrogen en laten drogen en daarna de boel smeren met een kettingolie. Gewoon op elk schakelasje een druppletje, een paar uur laten staan en afnemen met een doekje. Gebruik geen PTFE spuitbussen want dan loop je het risico je remschijven ( en -blokken) te vervuilen door de nevel.

C: Het kraken komt uit de BB (bottom bracket/trapas).
Volgens mij heeft jouw fiets een pressfit BB, die staan erom bekend dat ze (kunnen) kraken.
Plaats reactie