Summer is coming....

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2744
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Dus wat bouw je dan in elkaar.....juist ja, een strandbike!!! :bier:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lekker zomers fietsje :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waarom kleine wielen in een strandfiets ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Waarom niet? Ik zou eerder vraagtekens zetten bij de noppenbanden.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2744
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Waarom kleine wielen in een strandfiets ?
Oei, dat vind ik een echte "after 2010" vraag...na die tijd is mtb'en in een commerciële draaikolk terechtgekomen met in bijna elk kwartaal een stroom aan nieuwe producten/modellen of wijzigingen hieraan. Sindsdien is 26 inch geloof ik voor kinderen, 650b voor dames hoorde ik laatst in een fietsenwinkel, en 29ers voor heren :~ en strand mag ook nog (heb ik weleens gelezen)... :tong

Sorry ik wijk een beetje af, om terug te komen op je vraag, ten eerste ben ik niet zo'n fanatieke MMF'er (Multinational Marketing Follower) ten tweede in de praktijk vind ik het verschil tussen 26 inch (of 650b) en 28 inch wielen op het strand redelijk verwaarloosbaar, bandenspanning heeft veel meer impact. En last but not least, deze bike was in eerste instantie niet bedoeld als strandbike, ik wou de geo eens uitproberen (100mm veerweg met 68 graden stuurhoek) en die bevalt dus goed, maar m'n LTHT bevalt beter, zodoende is deze "gedegradeerd" tot strandbike. Overigens zijn m'n officiële strandbanden supermoto-X in 2.8 dan zit je qua diameter ook op 29er nivo... :wink:
Waarom niet? Ik zou eerder vraagtekens zetten bij de noppenbanden.
Momenteel pak ik de bike ook wel voor Schoorl, zodoende heb ik er nu noppenbandjes onder (alhoewel je nu op Schoorl bijna meer zand hebt dan op het strand)
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lekker fietsje hoor, begrijp me niet verkeerd.
Maar het is dus een damesfiets ? :tong

Hier in Brabant hebben we ook zand en in het Brabantse zand is het verschil tussen 26" en 29" enorm (650b zit daar ongeveer tussen in).
Is geen gevolg van marketing maar van natuurkunde.
Zal op het strand niet anders zijn, ook al is het zand daar van iets andere samenstelling.
En ook 29"banden kan je op de juiste druk rijden, met of zonder noppen.
(En als je inhaakt op de 650b rage, dan ben je blijkbaar toch gevoeliger voor marketing dan je denkt.)

En nu rijden met dat ding :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2744
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

haha, een framepje koop ik vanwege de geometrie, niet vanwege de wielmaat die er toevallig bij hoort.
(verders rij ik alleen de maatjes 26 inch en 650b, en eerlijk gezegd ook geen behoefte om nog een maat erbij te houden, dat was in 2007 dat ik een 29er erbij had.... :o )
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2744
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

updeetje, de rocket ron 2.8 had ik op een crest zitten (2e generatie) maar minder dan 1.5/1.6 bar was niet prettig ivm zwabberende voorkant. Bij crc een Easton Heist voorwiel gekocht met 30mm binnenbreedte, en Bingo! Rij nu met circa 1.1 bar erin zonder zwabberen in bochten en op Schoorl is dit best goed te doen, wel gas terug in bobbelige afdalingen want dit kost je anders je polsen. Maar qua fun is dit eigenlijk heel leuk...
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

In 2007 al een 29er maar geen fanatieke MMF'er? :wink:

Is het wel een 26er vork? Hij staat zo hoog of is dat bedrog?
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2744
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

In 2007 was een 29er nog "not done" ... :wink:

Klopt is een 29er vork (ac=49,5cm). Geo van het frame klopt niet helemaal, is een 650b frame maar bb drop is 6 cm (=29er). Moest dus wat hoger inbouwen om te voorkomen dat pedalen grond raken in de bocht. Maar pakt heel goed uit, rijdt heerlijk en klimt ook uitstekend.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Waarom dan niet als 27,5" opbouwen met de juiste vork als je het frame juist op geo hebt uitgezocht? Dat doe je nu toch juist allemaal te niet met een (nu dus) grotere stack en kleinere reach?
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2744
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Omdat bij een 650b frame geen bb drop van 6cm hoort...foutje van de producent. :cry:
Voordeel van deze 29er vork is wel dat een 2.8 band er makkelijk inpast.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Stennis
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 20 oktober 2007, 22:26

2.8 band op een 30 mm velg ? dat is wel heel smal, snap dan ook wel dat je bij die crest er helemaal veel last van had.
Wel vreemd van je bb drop, bij de gewone versie 27.5 is deze 45 mm, maar schijnbaar is deze dus anders qua bb drop?
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2744
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Velgbreedte speelt alleen een rol als je met (hele) lage bandendruk wil rijden. In dit geval is dat gewenst omdat er een vaste vork inzit. Heb ook een tijdje met de crest velg met RR 2.8 erop gereden, is ook geen enkel probleem, je moet alleen met wat meer lucht in je band rijden.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2744
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Updeetje, de evolutie van een strandfiets... :o

120mm vork erin gezet, goedkoop 27.2 droppertje gekocht op ebay, en voor ook maar een 180mm schijf er opgezet en fiets meegenomen op vakantie naar de Vogezen.

Rode en zwarte routes gereden, en ook wat afdalingen via hikerpaden, die waren wel het lastigst eerlijk gezegd, maar kwam overal goed naar beneden.
Één keer even niet goed opgelet in een wat snellere afdaling met veel stenen, snakebite voor en achter tegelijk (rij met binnenbanden)... :roll:
Gelukkig altijd voldoende reservemateriaal bij me.... :bier: dus kon na binnenbandenwissel en reparatie gewoon weer verder.
Wel even lopen vloeken op m'n mavic EN427 velg die achter zit, f*king lastig om een bandje te verwisselen (Rocket Ron snakeskin). Zat ook een flinke deuk in na dit akkefietje.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mtfuji op do 30 augustus 2018, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Plaats reactie