Trek Fuel Ex 8 - 27.5 Plus 2018

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Janver
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex 8 met een plus
Contacteer:

Omdat ik een beetje uitgekeken was op mijn 26" xc fietsje(Specialized Stumpjumper HT 2010) was ik op zoek naar iets anders; grotere wielen en een relaxter zit. Ik heb nog een LTHT overwogen maar wilde toch eigenlijk wel een fully. Budget was een beetje flexibel rond 3k maar een lager bedrag is makkelijker uit te geven. Ik heb niet op elke fiets gezeten, maar toch een aantal kunnen testen in en om de winkels.

Op de Shortlist stonden:
* Scott Genius/Spark 720 Plus
* Canyon Spectral
* YT Jeffsy 27.5
* Cube Stereo 140 - 27.5
* Dartmoor Bluebird 27.5+

Uiteindelijk is de keuze op de Trek gevallen en wel die van 2018. Het 2017 showroommodel was scherp geprijsd, maar de 2018 overtuigde door SRAM GX Eagle en betere remmen. Andere remmen zouden het prijsverschil al een heel stuk kleiner maken. Dit frame (en vork) kan ook makkelijk 29" wielen huisvesten.

Qua framemaat kon ik kiezen uit 17.5" en 18.5". Beiden zitten net zo goed, 18.5" heeft wat meer ruimte om te verstellen, maar ik heb toch gekozen voor 17.5" vanwege mogelijk grotere speelsheid.

Afbeelding

Specs
Frame: Alu frame, 130 mm veerweg met knock block en boost standaard 148mm
Achtervering: Fox Performance Float EVOL Re:aktiv
Voorvering: Fox Rythm 34 Float 140 mm. GRIP3, boost 110 mm
Velgen: Sun-Ringlé Duroc 40 mm binnenmaat
Banden: Nobby Nic 2.8"
Versnellingen: SRAM GX Eagle
Crankset: Truvativ Descendant 6k, 32t.
Remmen: SRAM Guide R 180 mm voor en achter
Dropperpost: Bontrager Drop Line 125 mm
Pedalen: Dartmoor Stream


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het eerste rit was even wennen. Het zit onwijs ontspannend terwijl elke pedaalslag raak is. Afdalen is geniaal. Het brede stuur is ook wennen maar het stuurt erg goed. De oude fiets stuurde maar iets scherper. Enige punt is het knock block van Trek. Hierdoor kun je het stuur iets minder ver draaien dan ik gewend was. En ik ben voor het eerst aan het rijden met platform pedalen en Five ten schoenen.

Nog wensen:
Ovaal kettingblad om te proberen
29" Wielset als ik weer wat geld over heb of als iets interessants te koop komt.
Tubeless gaan(volgende week)
Vaker rijden!
Hier kan uw reclame staan
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Nou strakke fiets hoor. En de 2018 al. Mooi hoor
Veel plezier ermee
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Gaaf ding, veel plezier ermee! :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik hoop dat je nog een flinke korting gekregen hebt, want je dealer heeft weer half werk geleverd...


Verder hele mooie fiets, ga je veel plezier van hebben :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Janver
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex 8 met een plus
Contacteer:

Lars TB schreef:Ik hoop dat je nog een flinke korting gekregen hebt, want je dealer heeft weer half werk geleverd...


Verder hele mooie fiets, ga je veel plezier van hebben :-q
Vertel :o
Hier kan uw reclame staan
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Janver schreef:
Lars TB schreef:Ik hoop dat je nog een flinke korting gekregen hebt, want je dealer heeft weer half werk geleverd...


Verder hele mooie fiets, ga je veel plezier van hebben :-q
Vertel :o
Die sticker op de onderbuis moet er gewoon van af. Natuurlijk moet jij die lezen, maar die kunnen ze ook op de rekening plakken.

Maar als ook je remgrepen staan nog gewoon op standje 'af fabriek' en zouden verder naar binnen mogen om gewoon netjes met 1 of hooguit 2 vingers te kunnen remmen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Janver
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex 8 met een plus
Contacteer:

Lars TB schreef: Die sticker op de onderbuis moet er gewoon van af. Natuurlijk moet jij die lezen, maar die kunnen ze ook op de rekening plakken.

Maar als ook je remgrepen staan nog gewoon op standje 'af fabriek' en zouden verder naar binnen mogen om gewoon netjes met 1 of hooguit 2 vingers te kunnen remmen... .
Goh die framesticker was me nog geeneens opgevallen :-? Die zat op mijn vorige fiets ook maar 3 jaar of zo. Maar dat was een witte sticker op witte fiets. Sticker op de crank was me wel opgevallen, maar nog geen moeite gedaan om te verwijderen.

Remhendels staan bijna goed, Qua hoek kan het iets anders. Ik rem nu meestal met 2 vingers, maar de remhendels zijn zo soepel dat 1 vinger ook goed remt. Daar probeer ik nu op te letten.
Conclusie: ik heb geen hele grote handen :winkie:
Hier kan uw reclame staan
Janver
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex 8 met een plus
Contacteer:

Vandaag 2de ritje gemaakt!

In de eerste 20 km moest ik nog even wennen aan de relaxte zit met een beetje last van de onderrug maar daarna was het de rest van de rit erg comfortabel. Maar dit past gewoon wel bij het type rijden waarvan ik hou.

Wat me verder opvalt dat ik nogal vaak met de pedalen de grond raak. Ik sta nog in hoge setting, maar dit merk je wel. Ik moet dus even een paar crank boots regelen.

Voor de rest mag ik nog wel aardig aan mijn conditie en zeker aan mijn techniek werken. Ik merk dat clipless me lui heeft gemaakt qua techniek dus daar maak ik nu nog wel eens fouten.

Al met al was het een top ritje!
Hier kan uw reclame staan
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Fraai ding! Ik had qua bidon een framemaatje groter gekozen, maar hij is erg fraai! Zelf meer fan van de raw 29er variant, maar dit is ook gaaf. Qua hoogte BB moest ik ook wennen bij mijn Nukeproof maar je raakt er gauw aan gewend - maar crankboots zitten er al op;). AliExpress is je vriend!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Janver
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex 8 met een plus
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Fraai ding! Ik had qua bidon een framemaatje groter gekozen, maar hij is erg fraai! Zelf meer fan van de raw 29er variant, maar dit is ook gaaf. Qua hoogte BB moest ik ook wennen bij mijn Nukeproof maar je raakt er gauw aan gewend - maar crankboots zitten er al op;). AliExpress is je vriend!
Bidon houder ga ik even aanpassen zodat deze 1.5 cm lager komt te zitten. Bij echte tochten heb ik nu toch een Camelbak mee maar de bidon is voor sportdrank. Ik ben blij dat ik geen groter frame heb gekozen, maatje is wel lekker compact.

Crank boots besteld op Aliexpress. 56 eurocent incl verzending :tong
Hier kan uw reclame staan
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Graag gedaan;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat 2e ritje was dus op Amerongen? ;-)
Leersum ook nog meegepakt? Denk dat je Trek wel een heerlijk fietsje is om de afdalingen daar mee naar beneden te denderen!

Wij zijn dus andersom begonnen, eerst Leersum en daarna Amerongen. Of het door de warmte kwam, door een te snelle start, combinatie daarvan, ik weet het niet maar ik was totaal gesloopt. Kruipend de laatste klimmetjes opgeworsteld, alsof het een 35% Alpenhelling was :oops: :-{
Voelde al een migraine opkomen toen ik nog op de fiets zat, die 's avonds thuis gelukkig wegtrok.
Volgende keer beter...

Maar een pedaal aan de grond is trouwens nog geen crank aan de grond hè ;-)
Ik heb sinds ik de Banshee in de lage setting heb gezet heel af en toe een halve pedalstrike, meestal op momenten dat de fiets inveert en er aan de binnenkant van de bocht een kleine verhoging zit. Dan denk je nog wel door te kunnen trappen maar dat gaat dan net niet.
De eerste paar ritten heb ik in de hoge stand gereden en toen kwam dat niet voor. Maar het kan ook zijn dat ik de fiets toen nog niet zo goed kende en dus net wat langzamer bepaalde stukken reed.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Een nadeel bij de trek fuel + is zijn wel heel lage bottom bracket (fijn natuurlijk wat het zwaartepunt betreft, maar minder fijn als je tussen stenen door moet rijden, vooral bij het klimmen).
Janver
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex 8 met een plus
Contacteer:

kermit schreef:Dat 2e ritje was dus op Amerongen? ;-)
Leersum ook nog meegepakt? Denk dat je Trek wel een heerlijk fietsje is om de afdalingen daar mee naar beneden te denderen!

Wij zijn dus andersom begonnen, eerst Leersum en daarna Amerongen. Of het door de warmte kwam, door een te snelle start, combinatie daarvan, ik weet het niet maar ik was totaal gesloopt. Kruipend de laatste klimmetjes opgeworsteld, alsof het een 35% Alpenhelling was :oops: :-{
Voelde al een migraine opkomen toen ik nog op de fiets zat, die 's avonds thuis gelukkig wegtrok.
Volgende keer beter...

Maar een pedaal aan de grond is trouwens nog geen crank aan de grond hè ;-)
Ik heb sinds ik de Banshee in de lage setting heb gezet heel af en toe een halve pedalstrike, meestal op momenten dat de fiets inveert en er aan de binnenkant van de bocht een kleine verhoging zit. Dan denk je nog wel door te kunnen trappen maar dat gaat dan net niet.
De eerste paar ritten heb ik in de hoge stand gereden en toen kwam dat niet voor. Maar het kan ook zijn dat ik de fiets toen nog niet zo goed kende en dus net wat langzamer bepaalde stukken reed.
Ja! :-q Ik kwam bij de start nogal een paar mooie fietsen tegen en aardige rijders. Had me even beter moeten voorstellen! :winkie:

Ik heb bij Leersum het eerste gedeelte nog geknald maar daarna echt rustig aangedaan. En ik ben al niet de snelste heuvel op momenteel. Ik heb dan geen migraine maar ik had de rest van de dag wel een iets zwaarder hoofd dan normaal. Heb je die migraine vaker of alleen met warm weer?

Het zijn pedal strikes maar de fiets is nog niet echt omhoog gewipt. Maar het geeft gewoon geen lekker gevoel bij een nieuwe fiets. De pedalen vind ik niet zo erg omdat de Dartmoor pedalen erop zitten om te testen .
julie schreef:Een nadeel bij de trek fuel + is zijn wel heel lage bottom bracket (fijn natuurlijk wat het zwaartepunt betreft, maar minder fijn als je tussen stenen door moet rijden, vooral bij het klimmen).
Ik zal er even aan moeten wennen. Qua laag zwaartepunt is zeker met de dropper erbij goed te merken.
Hier kan uw reclame staan
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Deze ook even staan bekijken in Amerongen, heel mooi fietsje :-q
'BUILT not Bought '
Plaats reactie