Ervaringen met tubeless banden

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

SandorB schreef:Waarom zou je een performance band tubeless willen maken terwijl de evolution daarvoor ontworpen is ?
Prijs scheelt maar 1 of 2 tientjes per band.
Vraag ik mij ook af, hebben dan ook nog minder rolweerstand etc. al is een performance zeker geen slechte band en ook wel tubeless te krijgen.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

De Schwalbe Performance knalde bij mij met 3bar van de velg af. 2x zelfs. Teruggestuurd en de TLR's laten komen. Die zaten meteen perfect.

Bij de Conti Performance zijn ze altijd perfect op de velg blijven zitten. Wil je geld besparen en toch tubeless, dan zou ik Conti's aanraden. Bij Bike Components zijn ze afgrijselijk goedkoop.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

3 bar is toch nergens voor nodig???

SandorB schreef:Waarom zou je een performance band tubeless willen maken terwijl de evolution daarvoor ontworpen is ?
Prijs scheelt maar 1 of 2 tientjes per band.
Ervoor ontworpen is een groot woord.
Schwalbe geeft aan dat het kan, das alles.

En omdat je soms banden niet verslijt maar domweg kapot rijdt.
19 euro afschrijven is dan altijd minder erg dan 39 euro ;)
En denk niet dat een snakeskin protection toeter lampion wel heel blijft als je een scherpe steen tegenkomt.
En bedenk ook dat het verschil tussen Perf en Evo veel kleiner is dan het prijsverschil.
Zolang niet elke seconde telt is Perf zo gek nog niet.
En kan ook heel goed tubeless.
Ik durf te zeggen dat het verschil tussen wel of niet tubeless groter is dan t verschil tussen Evo en Performance.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ik heb hier zowel performance als evolution banden liggen en die zijn toch echt wel redelijk verschillend hoor, iemand die genoeg fiets merkt dat ook wel in de rijeigenschappen.
Maar je geraakt met beide wel terug thuis, dat zeker.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb ze ook beide, maar merk het verschil vooral in mn portemonnee.
In Z Limburg, Ardennen en Alpen gebruik ik de goedkopere Performances.
Wedstrijden winnen zit er voor mij niet meer in, thuiskomen is belangrijker, en geld overhouden voor roadtrips.
Dus Performance, tenzij ik een Hans of Mary er om leg, die zijn er alleen in Evo.
(maar die blijven meestal wel heel, want 50% meer materiaal)

Maar we dwalen af, ook de performance gaat goed tubeless.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik krijg ook vrijwel alles tubeless, alle merken en types. Enige uitzondering is de 42mm Knards die ik op m'n gravelracer wielen heb liggen. Voor zowel de carbon velgen als de Notubes Grail is die band gewoon net iets te wijd. Productiefoutje denk ik. Met oppompen met binnenband moet ik opletten dat hij niet buiten de velg gedrukt wordt.

De Knard 3.0 op Hugo velgen is zelfs zonder compressor supersnel tubeless te krijgen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Ik woon in zuid-limburg. Fiets in zuiden , Voerstreek, Eifel en vakantie (gardameer)

Rij geheel het jaar op NobbyNic double defense. (Zijwand verstevigd) rijdt fijner met minder druk in de band. Gaat minder in dan de versie die het niet heeft. Joe latex erin. Rolt fijn en altijd goede grip.
marcofocus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 1 juli 2017, 23:12

Na tien jaar niet te hebben geMTBed, toch weer overstag gegaan en een Focus 29er gekocht. Echter na de tweede rit had iemand mij niet gezien en rijd mijn achterwiel paraplu. Die kon in de kliko!! Gelijk gaan zoeken naar Tubeless wielen, omdat ik ook niet weet of ik de MTB weer fanatiek ga aanpakken een betaalbare set gevonden in mijn ogen.
Bij Mantel de XT WHM 785 besteld met RaRa Evo's erbij. De volgende dag al binnen, nu kon het geklungel beginnen, dacht ik viel mee achteraf. Begonnen met het achterwiel, compressor er op geeft geen krimp hoor wel veel lucht ontsnappen.
Ventiel iets los gezet en de hielen goed ertussen gezet, ventiel weer strak getrokken. Na de tweede maal dit te hebben herhaald, pang pang pang gelukt eigenlijk een fluitje van een cent. Voorwiel hetzelfde kunstje herhaald maar zonder succes. Na een nachtje slapen en het een en ander gelezen te hebben op het forum de oude truc met een dreft/water oplossing. De hielen goed ingespoten aan beide kanten, compressor erop gelijk prijs. De banden sluiten goed af op de velgen. Voorlopig nog geen sealant toegevoegd wel al ventielen e.d. besteld. Super tevreden met mijn wielen, en gewicht van de fiets van 11.6 naar 10.7 kg gebracht. XT wielset weegt 1900 gr. ex. steekassen/schijven , RaRa Evo 2.1 wegen 585 gr. voor de geinteresseerden.
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het TL maken van de Conti X-King Race Sport?
Die zitten op mijn nieuwste aanwinst, maar schijnen niet TL ready te zijn.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

ArjanR1 schreef:Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het TL maken van de Conti X-King Race Sport?
Die zitten op mijn nieuwste aanwinst, maar schijnen niet TL ready te zijn.
Ik heb een paar weken geleden een 2.4 tubeless gelegd, ging zeer vlot. Wel eerste even ontvetten.
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Kan ik ze ontvetten met Dasty?

[edit]

Heb ze met Dasty behandeld, goed afgespoeld en gedroogd.
Daarna latex er in, en er kwam aan alle kanten latex naar buiten :o

Na een half uur draaien en wiebelen lijkt het de goede kant op te gaan :-q
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik lees even mee. Ik heb sinds november een nieuwe fiets waar tubeless ready velgen op zitten(Shimano). Zo als het er nu naar uit ziet heb ik voor de herfst van 2017 nieuwe buitenbanden nodig(ik rij 95 tot 150KM per week) eigenlijk is dan ook een mooi moment om de wielen tubeless te maken. Als ik banden neem is het van Schwalbe die toch al tubeless ready zijn.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

ArjanR1 schreef:Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het TL maken van de Conti X-King Race Sport?
Die zitten op mijn nieuwste aanwinst, maar schijnen niet TL ready te zijn.
Dichtmaken gaat prima. Maar na een half jaar of zo gaan ze toch wel veel lucht verliezen omdat de wangen toch te poreus worden.

Dat is de reden dat ik er nu de performance (tegenwoordig geloof ik super grip) erop heb liggen. Als het goed is blijven ze langer dicht.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Performance heeft tegenwoordig ook Liteskin, dus die wangen zijn ook dun.

Dat zweten gebeurd ook als de latex is uitgewerkt, heb ik gemerkt.
De latex component van je vloeistof zit opgedroogd aan de buitenband, het restant water en de PEG verlaten de buitenband via de wangen.
Alles er uit, schoonmaken en nieuwe latex er in wil nog wel eens helpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik reed altijd met Latex biba's, omdat ik mijn banden nog wel eens wisselde.
Nu heb ik een nieuwe bike en pak ik gewoon de oude bike als ik andere banden nodig denk te hebben, dus ik dacht, laat ik het ook eens proberen.

Zondag de eerste poging met de voorband, een bijna nieuwe X-King Racesport 2.4 op 25mm DT-Swiss XM-1501 velg.
Ik had Joe's No Flats gekocht met het maatbekertje om het door je ventiel in de band te gieten.
Dit dus eerst geprobeerd, maar ik merkte dat er veel vaste deeltjes achterbleven in het tuutje van het maatbekertje en volgens mij wil je die nou juist in de band hebben.
(Misschien had ik beter moeten schudden voor het gieten ofzo? Of blijven die deeltjes zo groot?)
De band opgepompt en ik kon direct zien dat er al een paar gaatjes in het loopvlak zaten waar de latex zijn werk begon te doen. :-q
Langs de velg bleef de band echter nog wat lekken dus heb ik nog wat sealant toegevoegd.
Deze keer 1 kant van de band los gehaald en direct in de band gegoten, dat ging een stuk beter.
Wiel schudden en op een emmer enzo en de band blijft nu op druk. Ik ben helemaal blij.

Binnenkort even de achterband doen, dit is alleen wel een wat oudere RaceKing Racesport, dus ben benieuwd of die nog dicht wil, kan het canvas in de wangen al zien.
Plaats reactie