27.5"+ vragen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

https://www.12gobiking.nl/trek-farley-9-6-2016" onclick="window.open(this.href);return false; Iets dikker maar ook erg leuk. En ja de maat is niet de juiste, maar het gaat om de fiets.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Tony333
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: do 12 januari 2012, 22:21

Hoi Sloth,

Ik heb je een pb gestuurd.
Sloth
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:03
Mijn mountainbike: Esker Hayduke, Merida Big Trail 600

Tony333 schreef:Ik heb je een pb gestuurd.
Inbox is leeg. :)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Sloth schreef:
Jan the Man schreef:Ik weet niet welke maat je zoekt
Thanks! Ik heb redelijk snel last van mijn polsen dus als 't bos in ga dan heeft voorvering toch wel echt mijn voorkeur. Mijn lengte is 181, dus ik denk dat ik een M of L nodig heb.
Enig idee of er ook een winkel is die ze in NL verkoopt?
Erveha fietsen in Ede is Genesis dealer. De Tarn 20 heeft een RS Yari 120mm.

Met jou lengte zou een L nog kunnen passen. Ik ben iets groter maar zadelpen steekt redelijk ver uit de zadelbuis. Maar meten is weten. Verkijk je niet op de ETT lengtes. In het begin dacht ik ook "dat past nooit, veel te lang" maar zit eigenlijk perfect (de moderne "forward geometry").

Afbeelding

Dit is nog het vorige modeljaar met een Reba vork en hier op de foto met 29" wielen. Je kunt dus met 29" en 27,5+ rijden.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Sloth
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:03
Mijn mountainbike: Esker Hayduke, Merida Big Trail 600

Thanks, die ga ik even mailen, hoop dat hij wat heeft staan dan kan ik iig de maat uitproberen.

Qua looks twijfel ik nu vooral tussen een Specialized Fuse Comp (mat zwart/ grijs /groen) maar het lijkt erop dat er nogal een verschil zit tussen de US en de EU versie.
En de Genesis Tarn 20.

En een praktisch ding, de Specialized heeft interne bekabeling, dat ziet er wel mooier uit, maar is dat een nadeel of voordeel als je ooit eventueel onderdelen wil upgraden?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Sloth schreef:En een praktisch ding, de Specialized heeft interne bekabeling, dat ziet er wel mooier uit, maar is dat een nadeel of voordeel als je ooit eventueel onderdelen wil upgraden?
Voor upgraden maakt het niet uit. Het ziet er iets cleaner uit, maar ik heb een custom frame laten bouwen met interne derailleur bekabeling, maar zou dat de volgende keer niet meer doen. Externe kabels zijn veel eenvoudiger te vervangen (of verwijderen als je single speed wil gaan).

Ik heb een maand geleden een Niner Air9 RDO opgebouwd. Die heeft een interne kabels voor de derailleurs welke onder je BB lagers lopen, wat een heel gepiel is. Zeker om de kabel van de voorderrie weer eruit te laten lopen achter de zitbuis door.

Voor olie gevulde remkabels vind ik intern echt een nadeel. Soms is het nodig om de kabel verticaal te hangen om het ontluchten perfect uit te voeren. Dat gaat vrijwel niet als de kabel binnendoor loopt. Ook moet de kabel (bij DOT) echt schoon zijn bij montage. Restdeeltjes DOT olie kunnen de lak van de fiets behoorlijk aantasten.

Voor een dropper is intern wel een uitkomst. Omdat bij de meeste droppers de externe kabel beweegt bij in inzakken voorkom je met een interne kabel beschadigingen aan het frame. Ook hangt deze kabel vrijwel altijd horizontaal en is het eenvoudig hem te monteren. De Tarn heeft een interne kabeldoorvoer voor de dropper.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
DunesUnLimited
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 27 september 2016, 09:54
Mijn mountainbike: Dartmoor Primal Plus

Een Dartmoor Primal Plus frame zal je de kop niet kosten (<300 Euro)
Experience comes with the amount of equipment ruined.
Sloth
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:03
Mijn mountainbike: Esker Hayduke, Merida Big Trail 600

Inmiddels weer een dik half jaar verder en eindelijk de knoop doorgehakt.
‘T is een merida big trail 600 geworden. :) met een beetje mazzel kan ik hem morgen ophalen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Post effe een fototje dan he :-q
Sneeuwmonster
Sloth
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:03
Mijn mountainbike: Esker Hayduke, Merida Big Trail 600

Afbeelding

:D

Nu nog andere pedalen, schoenen, broek en helm :)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mooi stukje hydroforming!
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

@ Sloth,
Mooie bike, enjoy :-q .
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

Sloth,

Ik heb de big trail 500, ik heb me hier aangemeld omdat er op dit forum 2 mensen met een big trail te vinden zijn.
Ervaar jij ook een tik in de voorvork? Bij elk hobbeltje wat ik meepak tikt de vork nl.
Ruud74 heeft ook een 500 en heeft precies hetzelfde probleem. Ik vond ook een review van deze fiets waar men over precies hetzelfde eveul viel.
Mijn vork is al omgeruild binnen de garantie maar het probleem blijft.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
clourens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: do 30 oktober 2008, 11:05
Mijn mountainbike: Specialized Carbon Comp/Marathon 29, Cube LTD Comp, Lapierre Zesty AM, Salsa Beargrease

Bij een vriend is de voorvork "geklapt" van z'n big-trail. Denk dat het verstandig is om ff terug te gaan naar de verkopende partij inderdaad en te duiden op mogelijke problemen...
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

Geklapt zelfs? Was dat ook een Suntour? De 800 heeft nl. een Rockshox. En had hij ook last van die tik?
Hoe bedoel je trouwens precies 'geklapt', wat is er gebeurd?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Plaats reactie