Energieverpakkingen niet in de natuur

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dice Oldskool schreef:Oke Bert, even ter verduidelijking want ik denk dat jij mijn post niet begrijpt of dat je gewoon aan het zeuren bent.

Tina en meerderen vinden dat renners die zich schuldig maken aan het weggooien van een gelletje/bidon of wat dan maar ook gediskwalificeerd moeten worden. Ik vind dat te ver gaan. En dan zou je nog de gevalletjes hebben waarbij een renner zijn gelletje wel probeert weg te stoppen of iig iets waar dat op lijkt en zijn gelletje toch op het parcours terecht komt. De uitkomst is hetzelfde, het gelletje ligt op straat. Die ook maar diskwalificeren?
(Ik kan alleen maar lezen wat er staat en die tekst letterlijk nemen. Da's het grote nadeel van een forum of wat voor tekst dan ook op mail of internet. Daar ontstaan ook fitties over)

Wat betreft de intenties, de regels en de handhaving zou het moeten gaanzoals het ook bij een politiebekeuring gaat. Dus de overtreding moet door een bevoegd persoon gezien worden. In dit geval iemand van de jury van de KNWU. Wegwerpen of achteloos laten vallen moet als je het mij vraagt voldoende zijn voor een DSQ. Per ongeluk laten vallen terwijl je probeert een verpakking in je shirt of onder je broek probeert te steken valt daar niet onder.
Hoe maak je dat onderscheid? Geen idee. Gelukkig ben ik geen jurylid.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Er bestaat overigens al een merk dat zijn "repen" in een afbreekbare verpakking levert: Lucho Dillitos
https://www.instagram.com/p/BVHqZBflM07/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding


Voor de rit haal je ze uit het plastic en neem je ze in het bananenblad mee. Na het nuttigen kan het blad de natuur in en blijft er uiteindelijk niks over. En ze zijn nog beter te eten dan die ranzige gelletjes. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik snap niet waar de hele discussie over welke oplossing wel/niet werkt vandaan komt.
Zoals op de eerste pagina van dit topic al aangegeven is, is de diskwalificatie regel er bij andere disciplines als trailruns/triathlons al jaren.
Blijkbaar werkt dat.
Neem deze regel 1 op 1 over en je bent er. Er hoeft niemand na te denken over hoe dit in de reglementen moet komen en hoe dit gehandhaafd moet worden, want het bestaat al.

Alle andere ideeën die hier genoemd worden zijn hele goede toevoegingen om de DSQ-regel beter te laten werken, maar kunnen op zichzelf niet als oplossing dienen.

Het zal zeker in de eerste jaren geen populaire regel zijn, maar er komt een punt dat het algemeen gedachtegoed is en dan hoor je er dus niemand meer over. Dan is de sport opgevoed.
Dat opvoeden is bij velen hier gelukkig door de ouders gedaan, maar zolang het in de sport normaal blijft om je verpakkingen overal te dumpen, dan is die opvoeding voor niets geweest.
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

@Flow&Co; Beter had ik het niet kunnen verwoorden! :D

Nou hoop ik dat al die renners die ik een twitterbericht heb gestuurd (met een link van dit topic) dit lezen, gaan nadenken én hun gedrag aanpassen en dan is mijn doel bereikt met dat herniagebuk van vorige week.

En dat het internationaal ook de normaalste zaak van de wereld wordt dat (wedstrijd)renners en mtb-rs geen verpakkingen in de natuur gooien.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

De tegenpool van wat Flow&Co aangeeft (goed opgevoede sporters) is wel het op de markt zetten van 'smart' verpakkingsmaterialen die zichzelf deleten.
Daarmee bevorder je dat aso wegwerpgedrag alleen maar. Op termijn ga je dan vanzelf denken dat het verpakkingsmateriaal zelfvernietigend is; pleur maar weg want het zal vast wel vanzelf wegrotten.
Rijden we straks met zn allen door een bos met, behalve varens en bosbessenstruiken, ook wegrottend verpakkingsmateriaal (of natuurlijk de asfaltvariant met in de berm fluitekruid, klaprozen en in verregaande staat van ontbinding verkerende verpakkingsmaterialen).
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Daarom, gewoon je rotzooi meenemen of dq.
Jammer dat t nodig is.
Ik ga er voortaan mensen op aanspreken, kan dat alleen niet echt vriendelijk.
Dit weekend mee begonnen, maar dat was met racefietsen, ergens verwacht je (ik) dat mountainbikers netter zijn.
Misschien als mensen steeds commentaar krijgen ze het ook minder snel zullen doen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Gewoon doen wat Tiewrap zegt. Mensen aanspreken op hun gedrag. "Dat doe je thuis toch ook niet". Boos worden is niet nodig. "Waar bemoei je je mee etc", laat die woorden van je afglijden.

En:
Gewoon doen wat TinaTT doet. Neem eens een wikkel mee naar huis of breng hem naar de dichtstbijzijnde prullenbak. Als alle wielrenners en MTB-ers per rit éen wikkel meenemen, scheelt dat al een hele berg.

Verbeter de wereld. Begin zelf.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

Jan Willem schreef:De tegenpool van wat Flow&Co aangeeft (goed opgevoede sporters) is wel het op de markt zetten van 'smart' verpakkingsmaterialen die zichzelf deleten.
Daarmee bevorder je dat aso wegwerpgedrag alleen maar. Op termijn ga je dan vanzelf denken dat het verpakkingsmateriaal zelfvernietigend is; pleur maar weg want het zal vast wel vanzelf wegrotten.
Rijden we straks met zn allen door een bos met, behalve varens en bosbessenstruiken, ook wegrottend verpakkingsmateriaal (of natuurlijk de asfaltvariant met in de berm fluitekruid, klaprozen en in verregaande staat van ontbinding verkerende verpakkingsmaterialen).
Dat verpakkingsmateriaal is sowieso slecht voor het milieu, en het blijft heel lang op deze planeet, alleen dan op de vuilnisbelt, volgens mij verbrand die gelverpakking ook niet echt lekker.

Dus het zou alleen maar goed zijn als daar een ontwikkeling in komt, in het materiaal waar die verpakkingen van gemaakt zijn. Maar dan moet het zeker niet legaal zijn om dat in de natuur te gooien, maar als er dan toch iets in de natuur komt is dat minder erg.

Team Roompot reageerde op mijn twitterbericht dat zij het merk BYE hebben en dat het materiaal afbreekbaar is en dat was dus helemaal niet zo, daar is BYE wel mee bezig, aldus BYE. Dus het gaat ook om goede voorlichting naar de gebruiker toe.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik las op Pinkbike dat er bij de EWS in Millau afgelopen weekend tijdstraffen zijn uitgedeeld aan deelnemers die afval weggooiden.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Flow&Co schreef:Ik snap niet waar de hele discussie over welke oplossing wel/niet werkt vandaan komt.
Zoals op de eerste pagina van dit topic al aangegeven is, is de diskwalificatie regel er bij andere disciplines als trailruns/triathlons al jaren.
Blijkbaar werkt dat.
Neem deze regel 1 op 1 over en je bent er. Er hoeft niemand na te denken over hoe dit in de reglementen moet komen en hoe dit gehandhaafd moet worden, want het bestaat al.

Alle andere ideeën die hier genoemd worden zijn hele goede toevoegingen om de DSQ-regel beter te laten werken, maar kunnen op zichzelf niet als oplossing dienen.

Het zal zeker in de eerste jaren geen populaire regel zijn, maar er komt een punt dat het algemeen gedachtegoed is en dan hoor je er dus niemand meer over. Dan is de sport opgevoed.
Dat opvoeden is bij velen hier gelukkig door de ouders gedaan, maar zolang het in de sport normaal blijft om je verpakkingen overal te dumpen, dan is die opvoeding voor niets geweest.
Inderdaad , sluit me er volledig bij aan.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Helaas is het in de koers heel normaal dat het afval wordt weggegooid. Verscheidene wedstrijden hebben al regels dat je het alleen in de voedingszone weg gooit waardoor de organisatie het makkelijk kan opruimen. Zelf steek ik het ook midden in koers nog in mijn achterzakje maar het is idd nog een mentaliteit.

Hierbij heb ik het wel over wielerkoersen trouwens.
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

Ik probeer nu wereldwijd aandacht te krijgen voor het vreemde fenomeen 'smijt je verpakkingen in de berm', of eigenlijk het voorkomen ervan. Mooi op een tweet van Sagan mee kunnen liften, altijd handig!
https://twitter.com/TinaToertocht/statu ... 7964240898
PaganiProductions

Bij de tour de epo gooien ze ook alles weg
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

We hebben in het mooie Montferland afgelopen zondag weer 'de Marathon' voorbij zien komen en
Helaas was ik zo on-fit dat ik, met pijn in mijn hart, moest skippen.


Ik ben inmiddels wel weer begonnen met de after party: de marathon afval-opruimsessie.
En kennelijk zijn er nog steeds bikers die het noodzakelijk vinden om de gelverpakkingen en energiereep-verpakkingen gewoon van zich af te gooien dus ik maak dit topic maar weer actief voor enige bewustwording onder de mountainbikers!

Het Montferland Mountainbike Marathon Afval Evaluatie Rapport volgt.....
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Schande.. als de volle reep in je zak past, dan past de lege verpakking er ook gewoon in. Wat een flauwekul...

Ik ben ook voor diskwalificatie, tenzij de organisatie zich daar niet prettig bij voelt, dan moeten ze maar een schoonmaakploeg inhuren, meer keuzes zijn er volgens mij niet..

gelukkig valt de rommel van recreatieve rijders (dus buiten wedstrijden om) wel mee, je komt soms een flesje of bidon tegen, maar die zullen eerder van de fiets gestuiterd zijn dan bewust weggegooid, zelf ben ik ook weleens een bidon kwijtgeraakt...
Plaats reactie