Online vs Offline

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Zal vast wel een topic over zijn, maar ga hier toch maar eens een ervaring delen.
Er wordt altijd veel geschreven over online vs offline verkopen.
Nu ben ik vooral een online koper, omdat mijn ervaringen met offline wat minder zijn.
Ik vind het helemaal niet erg om meer te betalen bij een lokaal stenen winkeltje als je dan ook wat extra service krijgt. Bijv een geinteresserde verkoper die met je meedenkt en goed advies geeft over het aan te schaffen product.
Helaas weet de gemiddelde lbs zo weinig van mtb's dat ik het vaak nog moet uitleggen.
Dan maar de speciaalzaak. Al een aantal keer een prettige ervaring daar gehad. Bijv Ralphs bikeshop, bart4bikes of bikeboutique.
Echter gisteren een minder prettige. Ik rij graag met specialized handschoen en die koop je bij.... juist ja, een concept store.
Gisteren vanuit het werk even langs een concept store in het zuiden des lands gereden. Prachtige winkel, de luxe, zoals in een bmw showroom, druipt eraf. Ik krijg dan altijd het gevoel dat ik meer betaal dan het product waard is, maar dat deze extra kosten in de service zitten.
Na een kwartiertje handschoenen passen, zonder dat er een verkoper informeert, mijn besluit gemaakt. De duurste uitvoering. Kost wat, maar zaten dan ook echt wel lekker.
Hop naar de kassa. Na 5 min bij de kassa staan zonder geholpen te worden, maar besloten om zonder producten het pand te verlaten.
Best wel erg teleurstellend. Thuisgekomen maar het internet aangeslingerd en een paar GripGrap handschoen besteld.

Er wordt door lbs-en zoveel geklaagd over concurrentie met online, maar ik vraag me af of er dan wel nagedacht wordt over het concept wat men neer zet.
Ik snap als je een exclusieve conceptstore bent en niemand je producten online kan kopen je een bepaalde positie hebt, maar er is altijd een alternatief voor jouw product.

Voor mij valt het merk met de rode S dus definiteif van mijn lijstje met leveranciers af.
Laatst gewijzigd door dorretje op wo 28 juni 2017, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
PaganiProductions

ik heb zelf ook erg wisselende ervaring met lbs en ook wat dingen al via online besteld.
Mijn vaste lbs is goed de andere vind ik stukken minder of hebben bijna niks op voorraad en de meesten doen wel aan mountainbikes waar gewoon voor erbij en dan boeit het hun niks.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Je titel is wat misleidend, ("online vs webshop", dat lijkt me 2x hetzelfde ;-) ), maar volgens mij gaat de gewone LBS het afleggen. Je ziet dat steeds meer webshops ook een vaste winkel krijgen, en daar ook veel service gaan bieden. Coolblue is een goed voorbeeld, maar in fietsenland pakken Mantel en 12go-biking het ook op die manier aan (al zijn die als winkel begonnen en halen ze nu, volgens mij, hun omzet vooral uit online verkoop). Goedkoop, thuis op de bank bestellen, maar bij problemen niet moeilijk doen en een fysieke winkel waar je heen kan om advies. Daar kan geen gewone winkel tegenop.

Ik heb in het verleden heel wat uurtjes bij mijn LBS doorgebracht (kwijlend bij mooie fietsen, maar ik kocht er ook regelmatig) maar bestel tegenwoordig echt alles online.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Tja retail, het kan vriezen het kan dooien. Doe er zelf niet zoveel meer aan en doe alles online. Hebben ze altijd wat ik wil hebben (want ik zoek ernaar online) en je kan veel betere deals scoren. Hoef nooit het nieuwste van het nieuwste als ik iets van vorig seizoen voor centen op de euro's kan scoren (oid).

Onderdelen al helemaal online, wederom hebben ze altijd alles wat ik zoek. Vaak genoeg even naar de LBS gegaan voor wat kleine dingetjes voor een project omdat je het die dag wilt hebben. Kom je nooit thuis met alles wat je zoekt.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

38x10 schreef:Je titel is wat misleidend, ("online vs webshop", dat lijkt me 2x hetzelfde
Aangepast
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik koop ook heel veel online. Gewoon goede prijzen en tegenwoordig altijd snel geleverd. Vakkennis hebben er maar weinig meer. Shops waar ik nog wel regelmatig kom zijn Erveha in Ede en Rijwiepaleis in Bilthoven. Inderdaad voor de service en vakkennis.

Het is ook niet meer van deze tijd om op bijvoorbeeld maandag gesloten te zijn. Waar in retail land de openingstijden alleen maar ruimer worden, blijven de meeste LBS'en in de jaren '80 steken. (wat zou je doen als je op maandag voor een gesloten supermarkt komt...).

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

Jan the Man schreef:Het is ook niet meer van deze tijd om op bijvoorbeeld maandag gesloten te zijn. Waar in retail land de openingstijden alleen maar ruimer worden, blijven de meeste LBS'en in de jaren '80 steken. (wat zou je doen als je op maandag voor een gesloten supermarkt komt...).

Ciao,
Jan
Het kan ook anders. Mijn LBS werkt alleen nog maar op afspraak, zodat hij zeker weet dat hij je de tijd en aandacht kan geven die je verdiend. Service is dus zijn business model.
tripod
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 6 juli 2007, 20:00
Contacteer:

Tjah, niet iedere stenen winkel is hetzelfde :) Zo zijn er tal van kleine speciaalzaken waar service echt bovenaan staat en waar je nog steeds uren kan komen ouwehoeren en koffie drinken voor de nieuwste trends en de beste fit van je materiaal :)
NextBikeParts
Ride your own way!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vergelijkingen gaan natuurlijk niet helemaal op.

Op internet moet je ook meerdere shops bezoeken. Zeker als het om kleinere onderdeeltjes gaat die de LBS tegenwoordig ook niet meer zomaar heeft liggen zijn er maar weinig webshops die die dingen ook maar in hun assortiment hebben. En tenzij je bereid bent extra verzendkosten te betalen kun je bij standaard bestellingen ook nog eens tot 2 weken (of zo) op je pakketje wachten. Of als er een onderdeel is wat niet op voorraad is, dan gaat de hele bestelling pas de deur uit als ook dit onderdeel bij de online shop binnen is. En dat kan een stuk langer duren dan op de website vermeldt staat.

Neemt natuurlijk niet weg dat het op zijn minst erg slordig is dat TS niet bediend werd in de Specialized Store. Eerste wat ik leerde in een winkel is iedereen die binnenkomt in ieder geval even te groeten, dat ze weten dat ze gezien zijn. Wat dat betreft zijn autobedrijven trouwens echt dramatisch... Blijkbaar hoe duurder het product...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Als online kopers zou je kunnen stellen dat we met ons aankoopgedrag, voor fysieke winkels de markt kapot maken.
Als LBS zou je kunnen constateren dat je daar als verkopende partij misschien wel de hoofdoorzaak van bent.

Hier in de regio stikt het van de grote / middelgrote fietsenwinkels van glas, beton en steen.
Zolang zij, als bijvoorbeeld een greep uit de grabbelton, proberen hun overtollige 57cm MTB's proberen te slijten aan schoolverlaters met een lichaamslengte van 165-170cm ("als jij vindt dat 'ie goed zit, is het toch goed?"), zullen ze mij daar niet zien.
Laat staan dat ik hun toko als referentie door zal geven aan vrienden.

Een fanatiek Mountainbikende, kleine LBSer in het gat waar ik woon (hooguit ±2500 inwoners) zegt het gewoon eerlijk; ik verkoop dolgraag een mooie MTB aan je maar voor onderdelen ga je maar lekker webshoppen, daarin kan ik toch niet meekomen.

De tijd dat je bij een zaak als bijvoorbeeld Rein Veenendaal, voor de aanschaf van een bandenplaksetje drie kwartier gezellig aan de bar hing is echt voorbij.
Zo hier en daar zie je dan wel weer fysieke winkels openen die dat concept weer lijken op te pakken.
Ben toch wel benieuwd hoe dat op termijn gaat lopen.
Laatst gewijzigd door Jan Willem op wo 28 juni 2017, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

SpeedyZ schreef: Mijn LBS werkt alleen nog maar op afspraak, zodat hij zeker weet dat hij je de tijd en aandacht kan geven die je verdiend.
Dan is even een boutje, schroefje, moertje, kabeltje of een binnenbandje halen er niet meer bij?
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik koop alleen online. Ook gewone kleding, schoenen, kaartjes voor etc. Kost mij gewoon teveel tijd om de fysieke winkels af te struinen.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 10:42

Ik koop bijna alles online , enige wat ik niet doe is de bike , maar das maar om de 2 jaar , hoewel de YT van de vrouw online is gekocht ,maar daarbij zeer goed de geometrie vergeleken met de bouw van van vrouw . Waarom online ?, snellere leveringen en vaak kan je nog goed prijs vergelijk doen . De grotere LBS zijn mij iets te veel van snel geld uit je zak kloppen en daarna is het over met de service . Jammer maar een echt goede LBS met fatsoenlijke service zijn maar op 1 hand te tellen .
(helaas is het laatste gebaseerd op de recentelijk ervaring met een '"grote" LBS)
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dice Oldskool schreef:Ik koop alleen online. Ook gewone kleding, schoenen, kaartjes voor etc. Kost mij gewoon teveel tijd om de fysieke winkels af te struinen.
Eigenlijk moeten wij je dan geld gaan rekenen voor al het advies dat je hier inwint!!!

:bier: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

WelkomBuiten schreef:
SpeedyZ schreef: Mijn LBS werkt alleen nog maar op afspraak, zodat hij zeker weet dat hij je de tijd en aandacht kan geven die je verdiend.
Dan is even een boutje, schroefje, moertje, kabeltje of een binnenbandje halen er niet meer bij?
Van tevoren even bellen en dan dus wel. Als het echt "direct" moet, lukt dat soms idd niet, maar dat komt zelden voor.
Plaats reactie