Sensa?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Pjd
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 24 juni 2017, 15:40

Hallo allemaal,

Net nieuw op het forum en na een paar mountainbike avontuurtjes toch wel een beetje enthousiast geworden. Nu zit ik te denken om een mountainbike aan te schaffen en ben ik druk op zoek gegaan. Ik zie dat er al meerdere topics zijn, maar vaak zijn deze fietsen al boven mijn budget, zeker omdat ik een beginner ben. Nu kwam ik deze fiets tegen:
Sensa Livigno TNT 2016
Groepset: Shimano XT Deore/ SLX
Stuur en nok: Supra
Wielset: Supra 29er
Banden: Schwalbe Smart Sam
Zadel: Supra
Voorvork: RockShox XC30
Rem: Shimano HDR ( Disc)
Maten: 17 – 19 – 21 – 23

Prijs is 683 enkel dan moet ik een stukje rijden om hem op te halen. Ik ben heel erg benieuwd wat jullie van deze fiets vinden, dus mochten jullie tijd hebben, alle advies is welkom.

Mvg, Paul
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Zo te zien prima fietsje, mijn enige bedenking is de voorvork.
De xc30 is een oem vork, vind je dan ook weinig info over. Ik weet ook niet zeker of dit een lucht of veer geveerde vork is.

Een alternatief zou kunnen zijn deze canyon voor 700€:
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-4-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu met 100€ korting
De afmontage is een ietsje minder maar met een voorvork die zeker veel beter is.
En deze wordt bij je thuis bezorgd.
Pjd
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 24 juni 2017, 15:40

Ah bedankt voor het advies, voorzover ik terug kon vinden is het een geveerde voorvork. Die canyon lijkt me idd ook niet verkeerd
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Sensa maakt prima fietsen, ze zijn voornamelijk bekend van hun racefietsen maar ook de MTB`s zijn prima in zowel prijs als kwaliteit. Ze zijn hooguit wat conservatief qua geo. Sensa is trouwens een Nederlandse firma.

Die XC30 is een vrij zware coil (stalen veer) vork. De Recon Silver uit de Canyon scheelt een halve kilo en heeft luchtvering (is dus beter op je gewicht aan te passen)
Pjd
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 24 juni 2017, 15:40

Ok, ik begrijp dus dat de canyon een betere keus is. Ik ben ook nog eens behoorlijk aan de zware kant dus dan zou die voorvork behoorlijk wat verschil uitmaken denk ik?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je zelf zwaarder bent is het wel een voordeel een voorvork te hebben die op lucht veert. Zoals al gezegd kun je die eenvoudig aanpassen aan je eigen gewicht. Bij een vork met een stalen veer is het lastig die te vervangen (liggen niet zomaar bij een dealer op voorraad) en is het nog een beetje grof wat afstemming betreft.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie