DT Swiss of Stan's no tubes velgen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Hallo mensen.
Ik ben van plan een andere wielen set te laten maken. Ik heb besloten dat ik DT Swiss 240 naven wil met centerlock. alleen zit ik tussen 2 velgen te twijfelen.

DT Swiss XM 481 black 29er
NoTubes ZTR Flow MK3 Felge black 29er

Ik heb geen ervaring met beide merken. Wie kan me wat meer vertellen over de 2 verschillende merken?
Ik zal voornamelijk deze set in de vakanties in de bergen/alpen gebruiken en thuis over routes in het bos/duinen.

nou ik hoor het wel :-D
mvg Riek
who dares wins
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Riek, ik stelde pas een soortgelijke vraag. Misschien heb je er wat aan:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=133679" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Zijn aardig vergelijkbare velgen en allebei uitstekende keuzes. Niet te lang over nadenken, want je zit toch niet fout.
Give me little bits of / more than I can take
Brambobeers
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 1 januari 2017, 14:28

Vraag voor de kenners, kan je op de dt xm 481 evengoed tubless leggen dan de Flow?
En specifiek bedoel ik of ze even strak liggen rond de velg ,kwestie van Burps tegen te gaan?
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Ik kan alleen maar spreken over de Stans velgen .. Ik ben begonnen met de flow . daarna de Flow EX en nu de MK3 .. zijn allemaal geweldig sterke wielen . ik hoor het ook overal om me heen , wil je om de velgen geen zorgen maken dan heb je met de flow modellen de juiste .. die kunnen alles aan.

de DT wielen zijn natuurlijk ook prima , hoor je volgens mij ook alleen maar goede verhalen over ..

Succes met je keuze.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier ook een tevreden FlowEX gebruiker (en Arch EX en MK3).
De zwaardere helft van Stans/ZTR dus.
Die houden zich prima :-q

Met DT geen eigen ervaring, wel vrienden en kennissen, DT is een behoorlijk populair merk natuurlijk.
Daar ook geen gekke dingen.
Laatst kwam er wel een DT velg op het forum voorbij waarbij het leek alsof die al haarscheurtjes had op de buitenkant vh profiel. Merkwaardig, van een set had 1 velg het wel, de andere niet.
Ook merkwaardig was dat DT dit normaal vond.
Daarmee wil ik niet zeggen dat DT velgen slecht zijn, maar het zou wel mijn keuze beinvloeden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
magnumenator
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 10 november 2014, 14:34

Hier nog een zeer tevreden gebruiker van Stan's.
Setje Flow Ex en Setje met Arch en Crest combi.
Spaak al m'n wielen zelf en de ZTR velgen zijn allen zeer mooi rond ( bij de las). DT wellicht ook maar dat heb ik zelf nog niet ondervonden)

DT schrijf voor dat er extra RVS onderlegringetjes onder de nippels nodig zijn; Is de velg bij de spaakgaten dan te licht geconstrueerd?
Ik wil in ieder geval niet het risico lopen op galvanische corrosie tussen deze ringetjes en de velg. Ik gebruik de Crest/Arch combi ook in de winter en rij er ook gewoon mee door de pekel.

Even afdwalend: Ik was ook huiverig voor Alu nippels om dezelfde reden (vastrotten met de spaken).
Heb ze toch gebruikt maar wel met een spuit doorgespoten met montagepasta.
Na twee winters zijn de nippels nog steeds gangbaar.

Dus wat is wijsheid? DT vernieuw z'n modellen wat sneller dus mocht je na een paar jaar een wiel taco-en denk ik dat je makkelijker aan een Stan's velg kan komen.

gr Thomas
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Beiden top velgen, heb veel Stans Flow gereden vroeger en altijd tevreden. Nu net de DT XM481' s een week wezen afraggen in Livigno en ook deze houden zich erg goed.
Persoonlijk vind ik de Flows wel iets mooier qua logo's en look maar aan beiden heb je (mits goed gebouwd) een top wielsetje.

Tubeless passing ook bij beiden geen enkel probleem.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: Laatst kwam er wel een DT velg op het forum voorbij waarbij het leek alsof die al haarscheurtjes had op de buitenkant vh profiel. Merkwaardig, van een set had 1 velg het wel, de andere niet.
Ook merkwaardig was dat DT dit normaal vond.
Daarmee wil ik niet zeggen dat DT velgen slecht zijn, maar het zou wel mijn keuze beinvloeden.
Dat waren de Europese DT velgen. De 481 is een Aziatische velg en stukken beter.
magnumenator schreef:DT schrijf voor dat er extra RVS onderlegringetjes onder de nippels nodig zijn; Is de velg bij de spaakgaten dan te licht geconstrueerd?
Bij Cannondale knallen nu aan de lopende band de spaken uit de Crest Mk3...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ai, alleen bij Cannondale?
Die nieuwe Crest zal toch wel een veel verkochte velg zijn?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Voor me zelf heb ik de dt swiss 240 naaf met 481 velg laten maken. En voor me vrouw xt naven met de flow velg.
who dares wins
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Ik ben toch meer fan van DT velgen, in mijn vorige fiets had ik ZTR Flows en daar heb ik aardig wat deuken en slagen in gereden, de E1900 wielset is nog praktisch helemaal recht en heeft geen enkele deuk na bijna twee seizoen DH/enduro in het buitenland.
Plaats reactie