BMC Trailbike met geïntegreerde droppert

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Dice Oldskool schreef:
mark m schreef:Met een goed veersysteem, is het soms prettig om op technische klimmen de demper 'open' te zetten, om voldoende/meer grip te hebben en makkelijker te klimmen.

Op deze momenten staat de dropper ook omhoog.
En de demper ook gewoon open dus ik begrijp je punt niet.
Lars TB schreef: Als je de dropper activeert, dan wordt de demper ook geheel open gezet. Dropper omhoog en de demper komt weer in de 'pedal' stand te staan. Geinig idee. Niet nuttig.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik kan deze toch niet betalen. Problem solved. :lol:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Wat zijn er een hoop fietsen met slechte vering in de world cup DH zijn gezien het aantal pedal remotes dat de laatste world cups ingezet wordt. Kan natuurlijk ook zijn dat we meerdere wegen naar Rome Leiden (de meeste hobbelig volgens mensen in de buurt van)..
2) Er zijn condities dat het niet wenselijk is, maar wegen die op tegenkomt de momenten dat je een damper nu tenminste niet vergeet...? Zal iedereen een meaning over hebben. Gewoon wachten tot alles via een DI2 achtige interface fast en je verschil de modes kunt aanmaken en het zelf kan tunen
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

mark m schreef:Met een goed veersysteem, is het soms prettig om op technische klimmen de demper 'open' te zetten, om voldoende/meer grip te hebben en makkelijker te klimmen.

Op deze momenten staat de dropper ook omhoog.
Dice Oldskool schreef:
En de demper ook gewoon open dus ik begrijp je punt niet.
Lars TB schreef: Als je de dropper activeert, dan wordt de demper ook geheel open gezet. Dropper omhoog en de demper komt weer in de 'pedal' stand te staan. Geinig idee. Niet nuttig.
De "pedal stand" waar Lars het over heeft is de "medium compressie" . Pedal stand is een ongelukkige woordkeuze want het is geen lockout maar een open stand. Bekijk het filmpje hier maar eens.

Bij mij staat hij altijd in de medium stand tenzij het ruig naar beneden gaat en ik hem on the fly op volledig open kan zetten. En dat is nu precies wat het systeem bij BMC nu doet, de medium stand naar volledig open zetten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef:1) Wat zijn er een hoop fietsen met slechte vering in de world cup DH zijn gezien het aantal pedal remotes dat de laatste world cups ingezet wordt. Kan natuurlijk ook zijn dat we meerdere wegen naar Rome Leiden (de meeste hobbelig volgens mensen in de buurt van)..
...
Nee, lekkere vergelijking. Die fietsen zijn absoluut niet bedacht op efficiënt trappen, dus daar gaat het wel werken (of ligt het aan de parcoursen dat er een lockout nodig is... :-{ )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dice Oldskool schreef:De "pedal stand" waar Lars het over heeft is de "medium compressie" . Pedal stand is een ongelukkige woordkeuze want het is geen lockout maar een open stand.
Het is een beetje de vraag hoe de afstelling van de demper is met de verschillende standen, maar het lijkt mij inderdaad dat het gewoon de huidige 'open' en 'medium' (noemt Rockshox dus 'pedal', sorry, mijn fout) is.
Dice Oldskool schreef:Bij mij staat hij altijd in de medium stand tenzij het ruig naar beneden gaat en ik hem on the fly op volledig open kan zetten. En dat is nu precies wat het systeem bij BMC nu doet, de medium stand naar volledig open zetten.
Die 'medium' stand ben ik niet helemaal dol op. Ik merk soms al tractieverlies bergop als je over een wortel moet, waar 'open' die wortel wel absorbeert. Verder kun je zelfs een verschil in grip bochten merken.

Ik ken het APS veersysteem van BMC juist als een behoorlijk strak veersysteem, ook in de 'open' stand van de demper. Juist een systeem dus wat minder trucjes nodig heeft om te verhullen dat het minder ontwikkeld is.

Daarom is het in mijn ogen niet nodig.

Maar inderdaad zijn er dus hele volksstammen die wel van allerlei systemen gebruik willen maken om de vering minder efficiënt te laten werken, dus het is marketingtechnisch een goede zet van BMC.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Als mensen het willen is het nodig dat je het als fabrikant maakt. En of het nou energie kost of niet, dat gedein voelt ook niet altijd lekker, zeker niet op een waldautobahn of asfalt klim. Maar wat ik dus van dit systeem dom vind is dat je de demper niet open kunt zetten met het zadel omhoog. Er zijn duidelijk mensen die dat willen. Een hendeltje met drie standen (hoog-open, hoog-dicht, laag-open) zou toch ook moeten kunnen? In theorie zou je er nog een laag-dicht stand aan toe kunnen voegen maar ik geloof niet dat iemand daar behoefte aan heeft. Dan koop je maar een hardtail :)
Give me little bits of / more than I can take
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Er spelen nog ontwikkelaars met hetzelfde idee :https://www.bikerumor.com/2017/06/28/ki ... -climbing/
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

Lars TB schreef: Die 'medium' stand ben ik niet helemaal dol op. Ik merk soms al tractieverlies bergop als je over een wortel moet, waar 'open' die wortel wel absorbeert. Verder kun je zelfs een verschil in grip bochten merken.
Ja Bla! waar heb je het over? over je eigen fiets? ander veer systeem? Welke banden? Wat is je referentie materiaal?
Je kan best zeggen dat 'altijd' met een open demper rijden beter is. Deels eens. Dat deels zit 'm in de gemiddelde mtb route in Nederland waar je geen fully voor nodig hebt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

[HEAD]MarxNL schreef:
Lars TB schreef: Die 'medium' stand ben ik niet helemaal dol op. Ik merk soms al tractieverlies bergop als je over een wortel moet, waar 'open' die wortel wel absorbeert. Verder kun je zelfs een verschil in grip bochten merken.
Ja Bla! waar heb je het over? over je eigen fiets? ander veer systeem? Welke banden? Wat is je referentie materiaal?
Ieder goed ontworpen, modern veersysteem, dus eigenlijk gewoon alles wat op de markt is. Soepelere vering is meer tractie, meer grip, zo simpel is het.

Banden? Heeft er niets mee te maken natuurlijk. (Maar zal ik toch nog even uitleggen: heb je banden met veel grip, dan heb je nog een beetje meer grip. En heb je banden met weinig grip, dan krijg je ook een beetje meer grip.)

[HEAD]MarxNL schreef:Je kan best zeggen dat 'altijd' met een open demper rijden beter is. Deels eens. Dat deels zit 'm in de gemiddelde mtb route in Nederland waar je geen fully voor nodig hebt.
Ook op een rondje waar je meent geen vering nodig te hebben ga je meer grip krijgen in de bochten. Ook als je niet op de limiet rijdt, dan geeft de fiets je in de bocht toch een tikje meer vertrouwen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

Lars TB schreef: Ook op een rondje waar je meent geen vering nodig te hebben ga je meer grip krijgen in de bochten. Ook als je niet op de limiet rijdt, dan geeft de fiets je in de bocht toch een tikje meer vertrouwen.

... ook al zou het zo zijn: zoveel mensen, zoveel wensen. Persoonlijke voorkeur is nooit per definitie beter of slechter in absolute zin. Simpel: Als iemand zich beter voelt, terwijl hij misschien niet 'sneller' of 'meer grip' heeft... wat boeit het dan werkelijk?

Voorgenoemde is een aspect dat marketeers maar wat graag uit nutten. Al was het maar omdat de engineers van hun producten het misschien zelf ook niet altijd 'goed weten'. Met dát gegeven heb ik persoonlijk méér moeite dan met de diversiteit aan producten, waarbij deze BMC (om het toch even naar het onderwerp terug te trekken) bewust gemikt wordt op een deel van de bikers en bewust niet op alle bikers, met het risico dat het een net-niet-fiets voor iedereen wordt.
chamonix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 22:00

Hier vind je meer over de BMC:

http://www.vojomag.nl/presentatie-bmc-s ... menwerken/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie