Nieuwe banden voor m'n HT

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Bijkiejr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: za 19 november 2011, 23:15
Mijn mountainbike: Giant Anthem X29

Hier X-King 2.4 voor en X-King 2.2. achter. Onder alle omstandigheden voldoende grip. Nog nooit problemen gehad. Ik rijd alleen in Nederland, zomer en winter.
You can't buy happiness. But you can buy a bike and that's pretty close.
PaganiProductions

Op mijn Canyon nu als voorband Ardent Race 29x2.20 en Achterband Icon xc race versie 29x2.20
Hopelijk in hebben ze die ook voor 650b 27.5 inch
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zoveel mensen, zoveel wensen :)
Heb van de week een Ardent race 2.2 achter en een Xking protection 2.4 voor erop gelegd. De Xking had ik al (prima band voor NL imho) maar de wangen van de racesport versie begonnen te scheuren. Eens zien of de protection het langer uithoudt. Het extra gewicht heb ik gisteren niets van gemerkt.

De Ardent race vervangt een Thunder Burt omwille van iets meer grip in de huidige droge omstandigheden. Het achterkantje brak vorige weekend om de haverklap uit op Dorst :-?
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Ik rijd volgens mij met vrij smalle banden als ik de ervaringen hier een beetje lees.

Renegade 1.95 voor / Fast Trak 2.00 achter. De bevallen overigens uitstekend, heb een beetje met de spanning geëxperimenteerd en weet nu hoe ik de set-up voor mij perfect maak.

2 vragen: (1) is het verstandig om in de nattere winter banden met wat meer noppen te monteren? Zo ja, welke breedte?

(2) Ik ga volgende week de Alpen in, is het verstandig om dan andere banden te gebruiken? Zo ja, welke?

Dank vast!
rammen met die bak
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

1:
Ja. Bovendien zou ik sowieso die combi omdraaien, je wil nl meer grip op je voorwiel. Een uitbrekende achterkant is makkelijker opvangen dan een voorwiel dat wegglijdt. In natte of modderige omstandigheden wil ik persoonlijk meer grip, wat te bereiken is door bredere banden en meer nop. Breedte is persoonlijk, zelf rij ik met 2.2 achter en 2.4 voor.

2:
Ja, nu weet ik niet waar en wat je wil gaan rijden maar een bredere band heeft, kort door de bocht gezegd, meer grip en kan je op lagere druk rijden (nog meer grip) zonder dat het ten koste gaat van de lekbestendigheid. Nogmaals, in een (technische) afdaling wil je niet de grip van je voorwiel verliezen. Bovendien zorgen bredere banden (meer volume) ook voor wat extra comfort.
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

TenZNL schreef:1:
Ja. Bovendien zou ik sowieso die combi omdraaien, je wil nl meer grip op je voorwiel. Een uitbrekende achterkant is makkelijker opvangen dan een voorwiel dat wegglijdt. In natte of modderige omstandigheden wil ik persoonlijk meer grip, wat te bereiken is door bredere banden en meer nop. Breedte is persoonlijk, zelf rij ik met 2.2 achter en 2.4 voor.

2:
Ja, nu weet ik niet waar en wat je wil gaan rijden maar een bredere band heeft, kort door de bocht gezegd, meer grip en kan je op lagere druk rijden (nog meer grip) zonder dat het ten koste gaat van de lekbestendigheid. Nogmaals, in een (technische) afdaling wil je niet de grip van je voorwiel verliezen. Bovendien zorgen bredere banden (meer volume) ook voor wat extra comfort.
Dank. Voor (1), wat voor band met meer noppen kan je aanbevelen? En (2) ik weet niet wat ik moet verwachten, wil wat XC achtige tracks gaan doen, niet echt downhillen...
rammen met die bak
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

XC in de Alpen is wat anders dan hier. Minder bosgrond en meer stenen :wink:
Je zou eens kunnen kijken naar wat allround trailbanden, die zijn lekker breed inzetbaar zonder al te zwaar te worden. Iets als Schwalbe Nobby Nic, Conti Mountain King of Maxxis Ardent. Verwacht je geen nattigheid dan zou je achter iets met minder rolweerstand kunnen monteren (X-king, een dunnere NoNi of Ardent Race)

Nogmaals, banden zijn erg persoonlijk. Via de zoekfunctie is genoeg leesvoer te vinden.

Edit:
Er zijn natuurlijk meer merken dan alleen Schwalbe, Conti en Maxxis.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Verstevigd karkas (reinforced, protection, of hoe het genoemd wordt) tenminste achter. Ok, niet direct voor een schotterweg maar wel voor echt onverhard.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
vincentgiesbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 22 februari 2017, 15:12

Ik had conti X king 2.2 en heb nu specialized ground control 2.3 erop gelegd. Goeie grip en rolweerstand valt erg mee, voor mijn gevoel minder dan met de X king
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Nobby Nic 2.2 voor en Racing Ralph snakeskin 2.1 achter besteld. Zal melden hoe het bevalt, dank voor de adviezen!
rammen met die bak
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

RaRa zou op zch moeten gaan maar is zeker met 2.1 op rotsen en losliggende stenen nog steeds wat beperkt. Waarom niet voor wat breder? Dan kun je zoals gezegd met wat lagere bandenspanning rijden.
Bijvoorbeeld ook de Hans Dampf gezien?

Ik heb zelf voor buiten NL op m'n HT tegenwoordig een Ardent 2.4 achter en een High Roller II 2.4 voor. Grip/iets lagere bandenspanning vind ik veel belangrijker dan gewicht of rolweerstand.
De Ardent bevalt zo goed dat die in NL ook blijft zitten, of wordt afgewisseld met een X King 2.4 (die overigens beduidend smaller is).
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Mjah, was omwille van de levertijd, bredere rara's duurden langer, en dan ben ik al weg! En ach, wat scheelt t, die paar mm... ;)
rammen met die bak
Plaats reactie