MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Eens met Nielsefiets. :-q
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Nielsefiets schreef:Op zich hoeft het geen verkeerde ontwikkeling te zijn.
Zou in mijn ogen alleen best prettig zijn wanneer ze zich bewust zijn van het feit dat Amerongen/Leersum op 14 km van Ede ligt.
Denk dat de meeste mensen die graag in Ede en Lunteren fietsen niet op 80km hobbeldebobbelkerendraaiensingletrack zitten te wachten.
Is soms best leuk hoor....maar niet voor altijd.
Niet te ver doorslaan aub.
Als inwoner van de gemeente Ede zou ik maar wat graag 80km singletrack in de achtertuin hebben. Scheelt weer een stuk asfalt of een autoritje. Maar dat is persoonlijke voorkeur. Ik denk dat je hier met name moet denken aan de concurrentiepositie op het gebied van (dag)recreatie. Er zullen bijzonder weinig mensen naar Ede rijden om daar een rondje over brede paden te doen. Als je daarentegen ziet hoeveel mensen de routes op de UHR trekken. Kan me voorstellen dat bepaalde partijen daar graag een graantje van mee pikken.

Voor de niet-singletrackers blijven er in de gemeente Ede trouwens nog zat brede en rechte paden over. Als het allemaal een beetje meezit hebben we straks dus mooi een win-win situatie ;-)
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

^^^^^
Dit.

Het wordt 42km single track trouwens.
Grote voordeel t.o.v. de UHR is dat de rest van het bos niet verboden wordt om te fietsen dus je kunt ook nog je oude rondjes blijven doen. :-q
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Zijn er nog mensen naar de bijeenkomst gisteravond geweest? Iemand die een update kan geven?
Ik kon helaas niet ivm werk.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Nielsefiets schreef:Op zich hoeft het geen verkeerde ontwikkeling te zijn.
Zou in mijn ogen alleen best prettig zijn wanneer ze zich bewust zijn van het feit dat Amerongen/Leersum op 14 km van Ede ligt.
Denk dat de meeste mensen die graag in Ede en Lunteren fietsen niet op 80km hobbeldebobbelkerendraaiensingletrack zitten te wachten.
Is soms best leuk hoor....maar niet voor altijd.
Niet te ver doorslaan aub.
Als je daar toch overal mag fietsen is een makkelijke route aanleggen geld over de balk gooien. Die liggen er dan al. Ook al groeit het aantal routes, uitdagende mtb routes zijn vergeleken met gewone fietspaden en wandelpaden nog een grote zeldzaamheid. Elke kans er een aan te leggen moeten we pakken.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

StephanR schreef:Zijn er nog mensen naar de bijeenkomst gisteravond geweest? Iemand die een update kan geven?
Ik kon helaas niet ivm werk.
M'n zwager is er geweest.
Wat hij mij door appte:
Er komen 3 routes: Ede, Otterlo en Lunteren met verbindingen (maar dat was al bekend)
42 km aan single track in totaal.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

pietervl schreef:
Nielsefiets schreef:Op zich hoeft het geen verkeerde ontwikkeling te zijn.
Zou in mijn ogen alleen best prettig zijn wanneer ze zich bewust zijn van het feit dat Amerongen/Leersum op 14 km van Ede ligt.
Denk dat de meeste mensen die graag in Ede en Lunteren fietsen niet op 80km hobbeldebobbelkerendraaiensingletrack zitten te wachten.
Is soms best leuk hoor....maar niet voor altijd.
Niet te ver doorslaan aub.
Als je daar toch overal mag fietsen is een makkelijke route aanleggen geld over de balk gooien. Die liggen er dan al. Ook al groeit het aantal routes, uitdagende mtb routes zijn vergeleken met gewone fietspaden en wandelpaden nog een grote zeldzaamheid. Elke kans er een aan te leggen moeten we pakken.
Als je in een gebied overal mag fietsen is dat vooral een reden er helemaal geen mtb routes aan te leggen.
Wie uitdagingen zoekt om te fietsen kan zich prima uitleven op de op veel plaatsen aanwezige bmx banen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Nielsefiets
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 810
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 18:37
Mijn mountainbike: Just a Surly Krampus black Ops

Haha bmx baan.

Ik denk dat wanneer hier veel fietsers komen om een populaire route te pakken het gebied een stuk populairder wordt en het gauw afgelopen gaat zijn met dat vrij rijden.
Resist much, obey little.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Nielsefiets schreef:Haha bmx baan.

Ik denk dat wanneer hier veel fietsers komen om een populaire route te pakken het gebied een stuk populairder wordt en het gauw afgelopen gaat zijn met dat vrij rijden.
Dat is nu juist een reden waarom ik tegen het aanleggen van vaste routes ben. Bij het tot stand komen van routes wordt vaak beloofd dat er ook buiten de routes vrij mag worden gefietst. De praktijk elders leert dat op veel plaatsen na verloop van tijd deze belofte vergeten is. Ik toerfiets al meer dan 40 jaar in winter en herfst onverhard en vind afwisseling belangrijk en dus wil ik graag in hetzelfde gebied iedere keer weer een ander traject kunnen rijden. Voor mij is er maar een goede reden om een vaste MTB-route te creëren en dat is als een gebied volledig verboden is voor fietsers.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
MaartenT
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: di 24 mei 2016, 18:31

Jefro98 schreef:
StephanR schreef:Zijn er nog mensen naar de bijeenkomst gisteravond geweest? Iemand die een update kan geven?
Ik kon helaas niet ivm werk.
M'n zwager is er geweest.
Wat hij mij door appte:
Er komen 3 routes: Ede, Otterlo en Lunteren met verbindingen (maar dat was al bekend)
42 km aan single track in totaal.
Er komt 42 km aan nieuwe singletracks als aanvulling en/of vervanging van de huidige tracks. Er komen totaal 4 lussen, als ik het goed heb onthouden: Ede 36 km, Otterlo 18 km, Lunteren 16 (of andersom?) en nog een familierondje van een paar km. De drie routes gaan op erlkaar aansluiten, zodat ze naadloos te combineren zijn :)
Het gebied kent minder natuurlijke hoogteverschillen als de Utrechtse Heuvelrug, en loopt op veel plaatsen door stuifduinen, het lijkt erop dat de roude op deze plekken een beetje op Zeist/Austerlitz gaat lijken.
De hoop/verwachting is is dat er in september gestart kan worden met de werkzaamheden, aangezien er 42km nieuwe track komt en je redelijkerwijs 1km track per week kan aanleggen, gaat dit project dus wel een jaartje duren.
De sfeer was erg positief en er was eigenlijk een best grote opkomst van potentieel vrijwilligers, als dit een indicatie is hoe de MTB community Ede zich gaat vormen, dan gaat het wel goed komen :)
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

De sfeer was inderdaad goed, ik denk dat de meesten positief verrast waren. Ik althans wel, mede door de vergevorderde plannen, en de constructieve houding/bijdrage van de gemeente Ede. Patrick heeft mooie routes in gedachten, met wat gebieden die nu 'no go' zijn. In dat opzicht is de route dus van meerwaarde Tsjibiti ;)
Er is toegezegd dat vrij fietsen mogelijk blijft, en dat er geen vignettensysteem komt.
Mijn verwachting is dat er straks door 90% van de bikers geen behoefte meer is om af te wijken van de route. En dat de overlast buiten de routes dusdanig klein is/wordt, dat er weinig discussie meer is over vervelende mountainbikers. Goed kans dus dat het uiteindelijk langer mogelijk blijft om andere paden te pakken.
Persoonlijk heb ik daar geen behoefte aan; Patrick pakt al zo veel mogelijk de mooiste paden in het gebied mee, en geeft er een dikke upgrade aan. Geen reden om buiten de route om nog te gaan trailhunten.
Wat n.m.i. nog pijnpunten zijn, is aan de ene kant het financiële plaatje (geen vignettensysteem=geen inkomsten), en aan de andere kant de relatief kleine mtb-community die Ede en omstreken rijk is. Tenminste, dat zegt mijn gevoel. Vergeleken met NPUH hebben we nog een lange weg te gaan. Er staan nu 30 man op de vrijwilligerslijst, t.o.v. 400 die NPUH nu rijk is. Terwijl er toch zo'n 60-70 km aan tracks op de planning staan.
Tijd zal het leren, ik hoop mijn steentje te kunnen bijdragen vanaf dit najaar, als de eerste schop de grond in gaat!
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Klinkt goed :) Momenteel zie ik weinig reden om rond Ede te gaan fietsen ipv de heuvelrug, maar het gebied is wel mooi. Dus als daar iets moois neergelegd wordt dan is dat zeker een prima alternatief, met een iets andere insteek. Ik ga de vrijwilligerspagina in ieder geval in de gaten houden, een beetje meeklussen moet lukken :)

@Retep87, financiën zijn allicht overdacht door Patrick. Hij weet prima dat zulke zaken staan of vallen met onderhoud. Gezien de gemeente Ede hier achter staat, ga ik er eigenlijk van uit dat er ook een potje gereserveerd staat voor de komende jaren. Zo niet, dan is dat inderdaad een aandachtspunt. Anderzijds, de voornaamste kosten komen bij aanleg naar voren. Daarna praten we over aanzienlijk kleinere bedragen... Mogelijk kan je die al deels binnenhalen door middel van sponsoring.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Retep87 schreef:Er is toegezegd dat vrij fietsen mogelijk blijft, en dat er geen vignettensysteem komt. Mijn verwachting is dat er straks door 90% van de bikers geen behoefte meer is om af te wijken van de route. En dat de overlast buiten de routes dusdanig klein is/wordt, dat er weinig discussie meer is over vervelende mountainbikers. Goed kans dus dat het uiteindelijk langer mogelijk blijft om andere paden te pakken.
Ik begreep van iemand die het kan weten dat overlast van mtb-ers in Ede uberhaupt niet zo'n thema is. Alleen daar waar de route door een hondenlosloopgebied loopt zijn er wel eens wat irritaties.

Daarbij is het ook goed om te weten dat veel van het bos rond Ede eigendom is van de gemeente en dat toegankelijkheid van de bossen een expliciet uitgangspunt is. In het bosbeheersplan wordt overigens wel de mogelijkheid open gehouden om de druk op sommige delen van het bos te verminderen door het aanleggen van interessante paden en het afsluiten van andere delen (niet specifiek voor fietsers). Maar dan lijkt het echt over specifieke (kwetsbare) delen te gaan.
Wat n.m.i. nog pijnpunten zijn, is aan de ene kant het financiële plaatje (geen vignettensysteem=geen inkomsten), en aan de andere kant de relatief kleine mtb-community die Ede en omstreken rijk is. Tenminste, dat zegt mijn gevoel. Vergeleken met NPUH hebben we nog een lange weg te gaan. Er staan nu 30 man op de vrijwilligerslijst, t.o.v. 400 die NPUH nu rijk is. Terwijl er toch zo'n 60-70 km aan tracks op de planning staan.
Is er over die financiële kant nog wat gezegd? Gemeente Ede is toch initiatiefnemer dus ik neem aan dat er ook wat gereserveerd wordt voor onderhoud e.d.?

Voor wat betreft de vrijwilligers is de situatie natuurlijk ook wel anders. Dat was, als ik me niet vergis, een initiatief van onderaf. En als ik kijk hoeveel mensen er door de Edese bossen rijden is er nog voldoende ruimte voor groei. Ik moet mezelf ook nodig eens opgeven als vrijwilliger ;-)
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

MaartenT schreef:Er komt 42 km aan nieuwe singletracks als aanvulling en/of vervanging van de huidige tracks. Er komen totaal 4 lussen, als ik het goed heb onthouden: Ede 36 km, Otterlo 18 km, Lunteren 16 (of andersom?) en nog een familierondje van een paar km. De drie routes gaan op erlkaar aansluiten, zodat ze naadloos te combineren zijn :)
Klinkt goed. Mag ik uit de verhouding singeltrack - totale km opmaken dat de routes (los van de hoogteverschillen) wel een wat ander karakter krijgen dan die op de UHR? Combinatie van gewone paden en singletrack?
Nielsefiets
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 810
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 18:37
Mijn mountainbike: Just a Surly Krampus black Ops

Retep87 schreef:De sfeer was inderdaad goed, ik denk dat de meesten positief verrast waren. Ik althans wel, mede door de vergevorderde plannen, en de constructieve houding/bijdrage van de gemeente Ede. Patrick heeft mooie routes in gedachten, met wat gebieden die nu 'no go' zijn. In dat opzicht is de route dus van meerwaarde Tsjibiti ;)
Er is toegezegd dat vrij fietsen mogelijk blijft, en dat er geen vignettensysteem komt.
Mijn verwachting is dat er straks door 90% van de bikers geen behoefte meer is om af te wijken van de route. En dat de overlast buiten de routes dusdanig klein is/wordt, dat er weinig discussie meer is over vervelende mountainbikers. Goed kans dus dat het uiteindelijk langer mogelijk blijft om andere paden te pakken.
Persoonlijk heb ik daar geen behoefte aan; Patrick pakt al zo veel mogelijk de mooiste paden in het gebied mee, en geeft er een dikke upgrade aan. Geen reden om buiten de route om nog te gaan trailhunten.
Wat n.m.i. nog pijnpunten zijn, is aan de ene kant het financiële plaatje (geen vignettensysteem=geen inkomsten), en aan de andere kant de relatief kleine mtb-community die Ede en omstreken rijk is. Tenminste, dat zegt mijn gevoel. Vergeleken met NPUH hebben we nog een lange weg te gaan. Er staan nu 30 man op de vrijwilligerslijst, t.o.v. 400 die NPUH nu rijk is. Terwijl er toch zo'n 60-70 km aan tracks op de planning staan.
Tijd zal het leren, ik hoop mijn steentje te kunnen bijdragen vanaf dit najaar, als de eerste schop de grond in gaat!
Het is ook geen trailhunten maar wij noemen het zwerven.
Eigenlijk is er niet heel veel mooiers dan dat, gewoon onderweg bepalen wat je gaat doen en continue mooie delen aan elkaar knopen.
Hier in de omgeving zijn de mooiste ritten te verzinnen, gelukkig bij velen nog onbekend :bier:
90% lijkt mij dus best aan de erg hoge kant maar we gaan het zien en nogmaals....
Ik hoop niet dat het niet de standaard hobbeldebobbelkerendraaienhuidigepjansenstyle route gaat worden :D
Het mag iets subtieler :-q

De mtb community in Ede is best aardig, er zitten ook veel bikers bij Wvede.
De club met mtb-afdeling die ook jarenlang al toertochten door deze omgeving organiseert.
Als de club was uitgenodigd hadden jullie vast veel meer vrijwilligers gehad :wink:

Verder wens ik iedereen veel s6 met bouwen, maak er wat moois van.
Resist much, obey little.
Plaats reactie