Welke rugzak gebruiken jullie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hoeft een 20 (of 12) liter rugzak ook niet vol te doen.
Toch is het wel handig, een wat grotere rugzak.
Veel zaken die je meeneemt (kleding/protectors) wegen bijna niets, maar nemen wel behoorlijk wat plek in.
Een grote rugzak die half vol zit, draagt veel prettiger dan een kleine rugzak die je helemaal vol stopt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Heb de Trail nu een paar jaar.
Prima formaat voor op vakantie, zoals Kermit zegt, liever te groot dan te klein. Als je 'm goed in snoert merk je er weinig van. Voor korte ritjes in Nederland zou ik wel liever een kleinere willen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Meegs schreef:Goeie grutten nog even en je gaat met een hutkoffer fietsen :o
Heb een Shimano R12 rugtas en zoals de cijfers aanduiden kan er 12L in. Gebruik ik nooit volledig..
Een pompje, multitool, 2X biba, ehbotasje en water zak. Gelukkig heb ik een fietsende partner die ook met rugtas fietst dus kunnen we de spullen verdelen.
Maar het ging specifiek over een Alpenrit, dan neem je toch minstens ook nog een jack, ruim te eten en wat pech-onderweg-spul mee? En ik vind het ook wel lekker als ik zeiknat op 2.500 meter aankom dat ik even een droog ondershirtje aan kan trekken. Zo overdreven lijkt me mijn lijstje niet?

Ik heb genoeg rugzakken (twee Camelbaks, twee Ergons), maar de fijnst zittende is doorgaans wel de grootste.
Tuurlijk, als je met meerderen rijdt kun je sommige zaken wat verdelen. Maar dan moet je wel bij elkaar blijven, beetje lullig als je de klims op eigen tempo doet en de laatste rijdt lek terwijl de voorste het pompje in de rugzak heeft ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef:...
Ik heb genoeg rugzakken (twee Camelbaks, twee Ergons), maar de fijnst zittende is doorgaans wel de grootste.
...
Hier dezelfde conclusie (met andere rugzakken).
Een grote rugzak zit fijner dan een kleine.
De rugzak zelf weegt nauwelijks meer, dus als je je een beetje weet in te houden met inpakken, dan blijft het allemaal binnen de perken.
Een klein rugzakje dat volgepropt zit, dat draagt echt veel onprettiger.

en ga je een keer op een meerdaagse trip, is het twijfelachtig weer, of wil je je knie en elleboog beschermers in je rugzak stoppen, dan past het gewoon ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Ik rij nu al 2 jaar rond met de Evoc FR Enduro 16l
Super tas die perfect zit, waar genoeg in kan en dat in combo met een rugprotector.

Het enige nadeel waar ik persoonlijk tegenaan liep is dat het op mijn rug altijd een sauna is.
De tas valt namelijk vlak op de rug en sluit alles af. En als je zoals mij veel zweet word het dus een natte bende.
Altijd wel wat last van gehad, vooral op de koudere dagen, en nu toch besloten om een andere tas te kopen waar meer ventilatie op de rug is.

Daarom heb ik een Dakine AMP 18l besteld.
Deze om precies te zijn, zit echt zon netje achter waardoor de tas dus iets van je rug afkomt en de luchtstroom erbij kan. Zijn er andere die ervaring hebben met deze tas?
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Had niet het hele topic gelezen. Heb nog nooit een meerdaagse alpenrit gedaan. In dat soort gebieden hou ik de ritjes wat korter. Dan dient de auto bijvoorbeeld als startpunt en eindpunt zodat ik daar reservespullen in kan leggen.

Over dat model van Dakine kan ik niet oordelen maar ik heb wel een andere tas van ze gehad. Altijd zeer praktisch en robuust. Als je het kan uitproberen en het zit lekker dan zul je er geen buil aan vallen denk ik.
ruud-1996
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 19 januari 2015, 21:29

KevinBel schreef:Ik rij nu al 2 jaar rond met de Evoc FR Enduro 16l
Super tas die perfect zit, waar genoeg in kan en dat in combo met een rugprotector.

Het enige nadeel waar ik persoonlijk tegenaan liep is dat het op mijn rug altijd een sauna is.
De tas valt namelijk vlak op de rug en sluit alles af. En als je zoals mij veel zweet word het dus een natte bende.
Altijd wel wat last van gehad, vooral op de koudere dagen, en nu toch besloten om een andere tas te kopen waar meer ventilatie op de rug is.

Daarom heb ik een Dakine AMP 18l besteld.
Deze om precies te zijn, zit echt zon netje achter waardoor de tas dus iets van je rug afkomt en de luchtstroom erbij kan. Zijn er andere die ervaring hebben met deze tas?
Afbeelding

Afbeelding
Ben erg benieuwd naar je ervaringen, ik zit met het zelfde probleem. Ben daarom ook aan het rond kijken naar iets anders. Kan je je ervaringen delen na een aantal ritjes?
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb onlangs een Shimano Unzen 6 All Mountain Dagrugzak gekocht. Zit lekker en er kan genoeg in. Belangrijkste reden dat ik deze heb gekocht is dat hij was afgeprijsd van 119 naar 48.95 euro. Meer dan 100 euro vind ik veel te duur voor een rugzak.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Dank voor alle reacties op mijn vraag! Ik neem inderdaad best wel het een en ander mee tijdens een buitenland-rit, liever mee verlegen dan om verlegen. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik toch blij was dat ik 'dat ene dingetje wat je eigenlijk toch nooit nodig hebt' toch bij me had...
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Afgelopen zomer liep ik tegen een drinkrugzak van een tientje aan op vakantie. Om eens te ervaren hoe dat werkt heb ik die dan ook gelijk gekocht.
Het principe van zo'n drinkrugzak bevalt me wel, vooral omdat ik sinds de herfst met een fully rij met plek voor slechts 1 bidon. De rugzak zelf bevalt me wat minder;
- de drinktuit blijft lekken
- er is niet echt een plek voor de tuit als je niet drinkt
- bij een volle blaas gaat die bol staan en daarmee ook de rugzak, zodat die niet lekker op mijn rug ligt
- er is geen heup gordel, waardoor de rugzak nogal wil springen
- er zijn maar 2 compartimenten, een voor de blaas en een voor de rest waardoor het nogal een rommeltje is in de rugzak. Bovendien is ie eigenlijk te vol geladen.

Al met al ben ik dus zo langzamerhand toe aan een betere rugzak.
De Osprey Raptor lijkt me wel een fijne rugzak met veel vakjes om alles georganiseerd op te bergen en vlgs de reviews zou die ook erg comfortabel moeten zijn en een fijne drinktuit hebben. Ik heb em in de winkel ook om gehad en dat voelde ok. De indeling lijkt me net wat fijner dan die van de Viper en de 3l drinkzak lijkt me ook fijner dan de slappe 2.5 l van de viper. Is wel niet goedkoop, dus ik wil niet te snel beslissen.

Waar ik ook over twijfel is of ik een 10 of 14 liter zal pakken? In de winkel kon ik alleen de 14l versie passen. Kwa prijs scheelt t een tientje, daar hoeft t niet aan te liggen, maar de 14l lijkt me vrij groot en voor mij overkill.
Typisch rij ik maximaal een uur of 4, bij uitzondering 5. Meestal alleen. Op vakantie trek ik er ook een paar keer op uit in de bergen.
Ik neem standaard mee:
Pomp, vorkpomp, multi tool, missing link, banden lichters, binnenband, ehbo kit, reserve remblokjes, wat tie-wraps, een banaan of appel en een reep, portemonnee, telefoon en sleutels. In herfst en winter vaak nog een reserve shirt.

Heb ik dan voldoende aan de 10l versie? Of is 14 de betere keuze?
Of is een Unzen 6 zoals hierboven genoemd toch groot genoeg? Voor de helft van het geld misschien een goede keus?
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

zou zonder twijfel voor de 14l gaan
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Goeie quote m.b.t. tot je vraag.
ThaSingleTrackMastah schreef:Een grote rugzak die half vol zit, draagt veel prettiger dan een kleine rugzak die je helemaal vol stopt.
Ofwel ik zou zelf de 14l kiezen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

@Kevin: die Dakine, heeft die een rugprotector?
Ik zoek ook een nieuwe rugtas en een fatsoenlijke protector heeft bij mij grote pré.
Die van de Camelbak KUDU is erg goed getest, maar heb het idee dat deze plat op de rug ligt.
Wie heeft daar ervaring mee?
Verder lijkt een Camelbak in de Lowrider uitvoering ook erg prettig, maar kan er geen vinden met protector.
Of zie ik wat over het hoofd?
De voorkeur gaat uit naar een 15-18 liter rugzak.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Vorig jaar begonnen met de B'Twin 520 en nu overgestapt op de B'Twin HydraBag 900 van Decathlon.
Voor die prijzen prima rugzakken als je t mij vraagt, maar heb geen ervaring met de 'echte' CamelBaks.
De 520 is lekker compact, maar kan genoeg mee voor een gemiddeld fietstochtje. (6 liter bergruimte) Is ook goed vast te snoeren op de rug. Enige minpunt in mijn ervaring is de ventilatie op de rug. De rugzak is wel voorzien van een 'ventilatiekanaal' tussen de twee rugkussens, maar zeker als de rugzak wat voller zit, vervormt de rugzak dusdanig dat juist die dicht gedrukt wordt.

De 900 is net een slagje groter (10 liter bergruimte) en heeft een andere layout met kleinere (maar dikkere) rugkussentjes en meer tussenruimte, daarnaast een uitneembare rugplaat (geen protectie volgens mij) in de rugzak zelf waardoor deze minder vervormt. Komt de ventilatie zeker ten goede. Voor mij groot genoeg voor de wat langere tochten, alleen is dan de waterzak van 2 liter misschien te weinig. Maar ik heb ook altijd nog 1 of 2 bidons bij me. Decathlon heeft anders ook een 3 liter zak die waarschijnlijk wel past. Ander pluspunt is de geïntegreerde regenhoes.
Minpuntje, of in ieder geval iets wat ik niet helemaal snap van de layout, is het "helm netje" tussen het grote compartiment en de kleinere vakken. Ik zal die in ieder geval niet snel gebruiken... Gelukkig kun je die met twee banden aan de zijkant helemaal dichtsnoeren.

Oh ja, beide rugzakken zijn voorzien van een heup- en borstband en daarmee prima aan te snoeren. Zelf vind ik het niet prettig (snel last van benauwdheid) als de banden erg strak zitten, dus dan neem ik af en toe wat gestuiter voor lief...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Jamis, de Kudu ligt inderdaad vrij vlak op de rug, maar of dat nu zoveel verschil maakt qua zweten vraag ik me af. Elke rugzak zweet, ook die met zo'n netconstructie (zelfs zonder rugzak is je rug zeiknat als je een beetje serieus tekeer gaat toch?)

Ik heb oa zo'n Kudu 18 en ik ben nog aan het uitzoeken of ik hem houd of niet. Mijn (onder)rug is nogal gevoelig en ik heb het idee dat de Kudu daar meer drukt dan mijn Ergon met ongeveer dezelfde belading. De protector vind ik ook een plus dus ik wil hem eigenlijk wel blijven gebruiken maar als ik er steeds last van mijn rug mee blijf houden...
De Ergon kan ik wat beter zo afstellen dat het gewicht echt op mijn heupen rust, met de Kudu ben ik nog op zoek naar de (voor mij) ideale afstelling. Verder is het wel een mooi ding, qua vakindeling vind ik Ergon namelijk wel wat achterlopen op Camelbak.
Maja, draagcomfort is toch wel essentieel, zeker bij een Alpentrip zoals ik vorige week gedaan heb. Veel gewicht en vrij lange dagen op de fiets, dan moet je een goed zittende rugzak hebben.

Zo'n B'Twin 520 rugzakje heb ik ook (volgens mijn vriendin heb ik een rugzakkenfetish :D ), die is qua draagcomfort echt niet vergelijkbaar met een hoogwaardige rugzak. Het gaat nog omdat je er niet veel in mee kunt nemen en je dus ook niet veel gewicht op je rug hebt, maar anders...
Ik liep er goedkoop tegenaan en een klein rugzakje erbij leek me wel handig. Zeker omdat het 2 liter reservoir erbij zat, met een Camelbak drinktuit eraan een prima ding. Want dat vind ik het nadeel van Camelbak, dat ze nog steeds met die achterhaalde schroefdoppen werken. Een vouw/clipsluiting is zoveel handiger...
Laatst gewijzigd door kermit op di 11 juli 2017, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie