Reisverzekering MTB'er

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Ik ga er een email aan de NKVB aan wijden. Omdat je op duidelijkere vragen vaak duidelijkere antwoorden krijgt, heb er wat meer dan gemiddelde aandacht aan besteed. Omdat meer mensen vermoedelijk in de antwoorden geinteresseerd zijn, geef ik jullie nog de gelegenheid mijn concept te vebeteren (maar de email verstuur ik alleen namens mezelf).
Ik heb een vraag m.b.t. de dekking van mountainbiken door mijn NKBV verzekering. Dit naar aanleiding van een discussie op een mountainbikeforum: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 6#p2095785" onclick="window.open(this.href);return false;

In de polisvoorwaarden is sprake van "mountainbike tourtochten" en "op een speciaal daartoe uitgezet parcours". De meeste mountainbikers denken bij "tourtochten" aan georganiseerde evenementen, waarbij meestal op 1 dag (meerdere dagen kan ook) een tocht wordt gereden over een voor die gelegenheid uitgezet parcours. Zo'n tocht heeft geen wedstrijdelement (maar soms wel tijdmeting).

Als alleen "tourtochten" volgens bovenstaande omschrijving gedekt zouden zijn, dan zou de dekking wel zeer beperkt zijn. Een doorsnee, ongeorganiseerde mountainbikerit tijdens een vakantie zou er dan bijvoorbeeld niet onder vallen. Maar misschien moet dit begrip breder opgevat worden? Onder tourtocht zou je ook kunnen verstaan: elke mountainbikerit zonder wedstrijdkarakter (en ook niet vallend onder een of andere extreme mountainbikediscipline).

Mijn eerste vraag is: welke van de twee bovenstaande omschrijvingen komt het dichtst in de buurt van wat in de polisvoorwaarden bedoeld wordt?

Mijn volgende vraag gaat over waar je aan moet denken bij "een speciaal daartoe uitgezet parcours". Zijn dit alleen speciaal aangewezen en uitgepijlde mountainbikeroutes, zoals permanente mountainbikeroutes of tijdelijke routes in het kader van een mountainbikevenement? Is mountainbiken op andere paden, zoals uitgepijlde wandelpaden, wel of niet gedekt?

Mijn laatste vraag is welke mountainbikedisciplines gedekt zijn. Bedoeld wordt denk ik dat de meer extreme disciplines niet gedekt zijn, maar de in de polisvoorwaarden genoemde discplines zijn tamelijk willekeurig. BMX is misschien zelfs niet eens een mountainbikediscpline, maar eerder een verwante sport, zie bijvoorbeeld https://nl.wikipedia.org/wiki/Mountainbiken" onclick="window.open(this.href);return false; Andere voor de hand liggende disciplines, zoals freeride, worden niet genoemd.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Permanente mountainbikeroutes. ;)

Goed initiatief! Ben benieuwd, die punten zijn redelijk beperkt en vaag. Vooral naar buiten buiten uitgezette parcours, toch het meeste wat je rijd.

Je zou denken dat ze mtb'ers ook wel willen aanspreken, paar leden erbij.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Bowiex schreef:
Hoe verhoud zich dat (bij benadering) tot de betaalde premie?
Best wel goed dus, gezien de premie van 30 euro. Zeker gezien ik al lid ben van de nkbv om te klimmen en ik de verzekering met name heb vanwege helikopterredding en ziektekosten in het buitenland in geval van een klimomgeval.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gertjanw schreef:Hoe hebben jullie het geregeld met je reisverzekering, aangezien op reis de kans op schade of eventuele diefstal groter is dan in de schuur thuis.

Ik heb nu een reisverzekering die dekt tot 1k (doorlopende reisverzekering ABN), maar dat is niet de totale waarde van de fiets en de spullen die erbij horen (al snel meer dan 3k).
Ik zit te kijken of ik een fietsverzekering moet afsluiten of iets dergelijks voor dit soort dingen.

Graag jullie mening/tips over dit type verzekering.
Zorg dat je zelf goed verzekerd bent.
Een verzekeringsmaatschappij wil jou wel verzekeren tegen van alles en nog wat.
In het buitenland boven op een berg kan dat handig zijn, mocht je naar beneden vallen.
Vergeleken bij een helicopterredding, een levensreddende operatie, een week intensive care en een gezichtsreconstructie is de schade aan je fiets (of diefstal daarvan) maar peanuts.
Dus first things first, zorg dat je zelf goed verzekerd bent, da's belangrijker, en vreemd genoeg goedkoper dan je fiets goed verzekeren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

harmen schreef:Ik ga er een email aan de NKVB aan wijden. Omdat je op duidelijkere vragen vaak duidelijkere antwoorden krijgt, heb er wat meer dan gemiddelde aandacht aan besteed. Omdat meer mensen vermoedelijk in de antwoorden geinteresseerd zijn, geef ik jullie nog de gelegenheid mijn concept te vebeteren (maar de email verstuur ik alleen namens mezelf).
Heb je inmiddels een reactie gehad?
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Nog geen reactie, behalve dit:
In verband met extra drukte, kan het zijn dat je wat langer dan je van ons gewend bent moet wachten op een reactie.
Wij hopen binnen twee weken je bericht te beantwoorden.
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Ik heb inmiddels antwoord van de NKBV. Ik zal mijn best doen de antwoorden correct samen te vatten. Ondertussen ga ik ook toestemming vragen om de originele tekst te plaatsen. (Zonder toestemming vind ik dat niet netjes. Maar mensen die niet kunnen wachten mogen mij ook PB-en).

Het belangrijkste punt is dat van die tourtochten. Het is precies andersom als wij dachten. Het is dus niet zo dat *alleen* georganiseerde tourtochten gedekt zijn. Maar deze zijn juist *niet* gedekt (tenzij er goedkeuring is of door de NKBV zelf georganiseerd). Je kunt de polisvoorwaarden inderdaad heel goed zo lezen. De reden is dat de verzekeraar dit ziet als wedstrijden (beetje vreemd, maar goed). Dit in tegenstelling tot gewone mountainbikeritten, die wel onder de dekking vallen. Dat is dus goed nieuws.

Dan de vraag over uitgezet parcours/mountainbikeroutes. Hier heb ik geen expliciet antwoord op gekregen. Maar omdat het "speciaal uitgezet parcours" in de polisvoorwaarden alleen genoemd wordt in verband met de uitgezonderde tourtochten, en we nu weten hoe we dit moeten lezen, mogen we er wel van uitgaan dat dit niet van toepassing is op gewone mountainbikeritten denk ik. YMMV.

Tot slot de vraag over welke disciplines onder de dekking vallen. In het antwoord staat dat "regulier mountainbiken" onder de dekking valt. Disciplines worden verder niet genoemd. Daar zullen wel het dan mee moeten doen. Daar valt mee te leven denk ik.

Verder gaat de email nog in op dekking van aansprakelijkheid (waarnaar ik niet gevraagd heb). Als je bijvoorbeeld een tocht gidst en je wordt aansprakelijk gesteld, dan valt dat onder de dekking als het een tocht met het karakter van een georganiseerde tocht of cursus was, en bovendien als zodanig herkenbaar, maar niet beroeps/bedrijfsmatig. Voor prive tochten die niet onder de dekking vallen heb je daarnaast dan een gewone aansprakelijkheidsverzekering nodig.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Kijk aan, goed nieuws lijkt het. Bedankt!
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Mijn samenvatting is correct, dat is bevestigd. Voor publicatie van het oorspronkelijk antwoord is toestemming van de herverzekeraar nodig. Maar ik wou het hier maar bij laten.
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

in een let's ride sprak iemand over het aandoen van Duitsland, en had het over verzekerd zijn...
ik bedacht toen dat ik helemaal niet weet hoe het geregeld is als ik eens in de Ardennen mtb.
En dan ook hoe het zit als ik meedoe aan een chrono zoals de Ardennes Trophy (die ik onlangs reed) en de RDHF (die binnenkort op de planning staat).

Heb vervolgens de mensen van mijn doorlopende reisverzekering gemaild en dit is (een deel van) de conversatie...

"Indien het een tour-tocht is zonder wedstrijdverband, dan is er dekking op uw doorlopende reisverzekering. Verder dient u wel op de aangegeven paden te blijven."

en toen ik vroeg naar wel tijdgemeten tochten:

"Helaas is het niet mogelijk om wedstrijdverband mee te verzekeren op uw huidige polis.

Wij hebben daarom nog elders gekeken voor u en meerdere offertes gemaakt. Echter al deze verzekeraars
sluiten wedstrijdverband uit van dekking. Helaas kunnen wij u hiermee niet helpen.

Wellicht kunt u wel informeren bij de wedstrijdleiding. Vaak heeft de organisator wel een verzekering hiervoor
afgesloten."

Dus... wie weet of de organisaties hier verzekeringen voor hebben afgesloten?
ik kan ze natuurlijk even mailen, maar dacht maar eens in dit topic te starten ;-)

['t is voor mij altijd een beetje een vaag gebied: wat dekt de normale ziektekostenverzekering, wat dekt de reisverzekering, en nu dus dit... ]
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Dit vage gebied komt me bekend voor, weet je al wat meer?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dreezz schreef:Dus... wie weet of de organisaties hier verzekeringen voor hebben afgesloten?
Ongelukken tijdens een georganiseerde toertocht vallen onder de verzekering van de organisatie. Staat vaak bij de inschrijving dat het 'inclusief verzekering' is. Daar ben je als organisator tot toe verplicht. En zou ook onverstandig zijn dat ze dit niet doen, want als er iemand in een rolstoel beland, dan kan de organisator de rest van zijn leven blijven betalen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

:-q
Plaats reactie