27.5 - 2 jaar later

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

suravida schreef:Eensch met Lars, voor het speelse bikepark en de trucs zullen kleinere wielen wel blijven bestaan, maar voor alles wat enigszins een
natuurlijk pad is zie ik nog geen voordelen aan 27.5. Eigenlijk de enige goede reden die ik voor 27.5 kan bedenken is dat bij bepaalde
veersystemen een 29er achterwiel een te lange chainstay kan geven.
Dat is misschien een reden waarom mijn 27,5 fully zo lekker door de switchbacks kan rollen.
Het is ook de eerste bike waar ik een beetje airtime mee durf te krijgen.

Bij mij blijft de 27,5" wielmaat super voor de Ardennen en dieper. Vorig jaar merkte ik nog steeds het torderen
van de 29er velgen op de steile paden in Oostenrijk. Hoe je het went of keert. Een groot wiel heeft meer torsie
dan een maatje kleiner. Vooral als je stuur haaks op je frame staat merk je dat goed. En dat praten we niet over
DH wedstrijden waar ze met 100 in het uur de piste af rossen. Maar gewoon het stijle trail rijden op tempo
slakkengang met je gewicht op je wielen gedrukt.

Eens dat je met een goede 29er overal mee uit de voeten kunt en dat het beter rolt. In de Ardennen zijn er
ook maar heel weinig paden dat een 27,5 beter is. Echt een handjevol.

Toevallig rij ik ook op een Genius (160mm/15mm) maar om nu jaloers te zijn op het door de gaten rollen?
Neuh, kan ik me om eerlijk te zijn niet voorstellen. Vooral niet als je een beetje lekker rolt met de dempers
in de open stand.

Toch heb ik al een aantal 29er wielsets naar de grootjes geholpen in Oostenrijk en Frankrijk.
Dat was voor mij onder andere ook een reden om de 29er fully weg te doen.
Afbeelding

Die opmerking over "Shit mijn wielen zijn te groot" heb ik met mijn 29ers ook nooit gehad.
Als iets niet lukt denk ik eerder. Fr*ck... mijn techniek moet bijgeschaafd worden.
En ik heb ook onwijs veel lol op de starre 29 HummieJummie fiets. :-q
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Klinkt alsof het tijd wordt voor een goede 29er wielset Pat, ik heb nog nooit last gehad van torderende wielen op de steilste, meest technische paden.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

suravida schreef:Klinkt alsof het tijd wordt voor een goede 29er wielset Pat,
ik heb nog nooit last gehad van torderende wielen op de steilste, meest technische paden.
De fietsen met bijbehorende wielsets die ik bij had waren toch geene prul. Maar dat
is dan weer een dik jaar geleden. De grote wielen zijn redelijk snel een stuk beter
geworden. Maar uiteraard zit daar ook een prijskaartje aan vast.

Maar gezien ik eindelijk een bike heb waar ik mee kan lezen en schrijven zoals ik
met de oude Fuel EX kon gaat deze voorlopig nog niet weg.
En wie weet wat de toekomst brengt. Ik wil toch proberen om de Scott 4 jaar intensief
te gebruiken in het Ardennenseizoen. Daarna zien we wel weer verder.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Loki75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 21:55
Mijn mountainbike: Orbea Loki H10 27+

Ik rijd voornamelijk single tracks omgeving Nunspeet, veel (kleine) hoogteverschilletjes, krappe bochten, mul zand en boomwortels. Ik denk dat hier het voordeel van een 29'er iets kleiner is t.o.v. 26 of 27,5. Zelf heb ik gekozen voor 27,5+. Met deze fiets heb ik ook het gevoel dat ik er overal mee terecht kan. Op de zandverstuiving rijd ik iedereen voorbij en op de boomwortels heb ik iets meer comfort (ben geen 20 meer hé). Wil nog een 29" wielset proberen in mijn huidige bike. Als ik nu zou moeten kiezen tussen 27,5 en 29, zou ik het nog niet weten...
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

Loki75 schreef:Op de zandverstuiving rijd ik iedereen voorbij en op de boomwortels heb ik iets meer comfort (ben geen 20 meer hé). ...

die singels achter Joris tot harderwijk zijn het meest fun op een 26 :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Inmiddels is downhill ook 29 aan het worden.. Straks 1 universele maat voor XC en DH? ;)
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Bokmaaa schreef:Inmiddels is downhill ook 29 aan het worden.. Straks 1 universele maat voor XC en DH? ;)
Ook in de DH zijn er verschillende meningen en ervaringen met 29" en dat zal ook wel zo blijven, net zoals de voor- en tegenstanders van 29" XC.
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Ik rij 27,5 vooraan en 26 achteraan op men Fuel ex,gewoonweg super.Crossmoto 's rijden ook vooraan met grotere wielen en achteraan met kleinere bredere banden.
Wat maakt het allemaal uit,duwen moeten we toch en als ik zo de tijdsverschillen zie in grote marathons dan is dat toch maar enkele minuten op afstanden boven de 100km

Cristalp 2011 Urs Huber 6u09(26')
Cristalp 2016 Urs Huber 5u58(29')

Waarom maken wij ons toch zo een kopzorgen betreft die wielmaat?We denken allemaal dat die 29' van ons een betere rijder maker,een beetje wel,maar ondertussen is iedereen ook harder te beginnen trainen en dat maakt vooral het verschil.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

De snelheid is voor jan met de pet naar mijn idee niet het zwaarste punt. Zie het prijsverschil in de 2e hands fietsen in de drie maten, op dit moment is het kopen van iets anders dan een 29" (met ooit verkopen in het achterhoofd) financieel niet gunstig genoeg. Super jammer wat mij betreft, bij het kiezen voor een wielmaat zou dat niet mee moeten spelen.
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Inderdaad,moest ik nu een nieuwe nodig hebben dan zou ik ook niet gaan naar 26' of 27'5,maar wel degelijk een 29er.Maar voorlopig heb ik nog zoveel (top)materiaal liggen dat het zonde is van alles zomaar weg te kieperen.Daarom zomaar een beetje aan het testen met 2 verschillende wielmaten en dit bevalt me enorm.

In Vojomagazine een heel interessant artikel betreft combinatie 29inch met 27,5+ inch,wel in het frans,de moeite.

http://www.vojomag.com/dossier-29-pouce ... pour-vous/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook de moeite om eens naar andere onderwerpen te kijken,schitterend gewoon,alleen al de foto's zijn om weg te dromen.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Vond dit ook wel een vermakelijk stukje tekst: BikeGag
Mamba
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 4 februari 2014, 22:52
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy Lt

Zelf een paar jaar terug van een 26' fs naar een 29' fs gegaan. Juist met wat meer veerweg (140mm). Dat bevalt enorm, maar de fietsen zijn qua prijsklasse niet te vergelijken, dus dat zegt niet zoveel. Ik moet wel zeggen dat andere velgen (nu 9th wave dirt) wel enorm scheelt in rijervaring. Heb wel getwijfeld om 27,5' te kopen en in technische trails scheelt dat voor mijn gevoel wel een stuk in wendbaarheid met mn oude fiets, maar eerlijk is eerlijk, vaak is het mijn eigen techniek die dan beter zou kunnen. Als je geen pro bent, dan ben je vaak toch zelf de zwakste schakel.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Ik ben van 26" en 29ers nu naar een 27,5 gegaan. Na proefrijden op een aantal fietsen, heb ik de keuze gemaakt om de komende tijd hierop te gaan rijden. Rijdt en stuurt geweldig.
philippevk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: za 26 augustus 2006, 18:56
Mijn mountainbike: Spectral 125/Scalpel HT

Ook ik ben van 26 naar 29 en nu naar 27.5 gegaan. Speelsheid van 27.5 is nog steeds top (ook in vergelijk met een moderne 29'er).
Wat, voor mij, de fijnste combi is: 130 (140)mm 27.5 fully en een 29 hardtail.

En daarnaast een plus/fatbike... En een racefiets en een gravelbike (n+1 regel).
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Merijn. schreef:Vond dit ook wel een vermakelijk stukje tekst: BikeGag
Feest der herkennng.
Plaats reactie