Klopt en het is ook niet zo zwart/wit.Opperhoofd schreef:De vergelijkingen lopen wat door elkaar:
Dedicated navigatie vergelijking, bv Garmin Edge vs smartphone.
Dedicated navigatie vs dagelijkse smartphone.
Vanwege de laatste krijg je imho wat vreemde argumenten.
Hieronder ff wat punten uit jouw eerdere post aangevuld met "dedicated"info.
Mijn Etrex doet het 28 uur op 2 oplaadbare AA's. Schermverlichting is niet nodig, tenzij ik in het donker rijd.Opperhoofd schreef:...
De mogelijkheden die een Android smartphone biedt icm een groter scherm met veel hogere resolutie is toch wel heel erg prettig! De snelheid van in- en uitzoomen inclusief veel details geeft vlot een gevoel van overzicht (wat met de edge veel langer duurde) Met wat tweaken is het scherm in "altijd aan mode" en "automatische helderheid" rond de 5 uur.
Maar bijv. een Edge800/810/1000 heeft wel snel wat hulp nodig van de achtergrondverlichting, en dan gaat het hard.
Dat doet een Garmin ook, alleen kunnen de meeste mensen het niet vinden in het menu.Opperhoofd schreef:Verder zijn er nog meer handige dingen. Bijvoorbeeld offline routes creeeren (via een te kiezen routing profiel, bv car/bike/trekking/hike), bewerken. samenvoegen, etc. En als je een vector map gebruikt kan je on the fly van kaartstijl wisselen. Alle hierboven genoemde soorten kaarten door alleen van thema te wisselen! Je kan zelf instellen welke details je ziet (paaltje, gedenksteen, monument, bankje, prullenbak enz.
Ik gok dat die mensen het ook niet kunnen vinden op een smartphone
Daarom een liefhebber van knopjes.Opperhoofd schreef:De smartphone heeft als nadeel de bediening bij vochtige omstandigheden (zweet/regen) vanwege het capacitieve scherm en de accuduur van 5 uur. En als trainingsdevice heb ik nog niet verder gekeken. Er zal vast wel wat zijn maar ik verwacht dat de Garmin Edge apparaten hier veel beter in zijn.
De trainingsfuncties van een Edge zijn prima, mits je de juiste gegevens invult. Bij de Edge 810 moet je daarvoor een New Leaf profile inladen. New Leaf is een SMA in de VS. Die leveren na je sporttest een bestandje dat je kan inladen in je Edge. Pas daarna praat de Edge geen poep meer.
Onhandig, op zn minst.
Een Edge 705 of een Etrex 30 op MP scoren kost ongeveer hetzelfde / niet veel meer, en is veel eenvoudiger te doen voor de gemiddelde fietser.Opperhoofd schreef:De Z3 compact had ik voor 65 euro (vanwege slecht werkende microfoon) en Locus Map Pro kost 7,5 euro. Dan nog 10 euro aan kleine accessoires om de smartphone op je stuurpen te monteren.
Wel verstandig dat je een oude/aparte smartphone gebruikt, dan kan je eigen telefoon in de rugzak, zodat je ook aan het eind vd dag nog kunt bellen, mocht dat nodig zijn.
De dedicated (Garmin) optie moet je ook leren kennen/gebruiken.Opperhoofd schreef:De smartphone optie is niet aan te raden voor mensen met weinig geduld. Je moet tijd investeren om alles naar eigen wensen in te stellen. Eigenlijk kan alles, je moet wel even uitzoeken hoe.
Zo'n dedicated ding zet je wel makkelijker op je fiets.