Vanavond fietss bekijken: Univega AL600

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Juggle
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 juni 2017, 16:14

Heej hallo allemaal,

Nieuw hier en absoluut complete noob MTB'er. Het lijkt mij al heel lang leuk om door de bossen te fietsen en vandaag maar eens een begin gemaakt. Hoewel ik wel een beetje budget heb, wil ik eigenlijk zo goedkoop mogelijk beginnen om te kijken of dit iets is voor mij. Graag zou ik dan ook wat advies willen of deze fiets de moeite waard is om te kopen:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=1

De man heb ik even gesproken en afspraak mee gemaakt, hij is (ex) fietsenmaker van beroep en de fiets ziet er volgens mij goed onderhouden uit. Ik ben 1.74cm dus niet de grootste en ik ga voornamelijk wat bospaadjes met licht kuilen werk rijden in Nederland. Geen extreem gedoe downhill dus :-)

Ik hoor het graag en bedankt alvast!
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Ik denk dat je waar krijgt voor het geld, maar als je hiermee de bossen in gaat is dat snel over. Ik zou doorsparen.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Juggle
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 juni 2017, 16:14

Ok dankjewel voor je antwoord, waarom is het snel over dan is het echt niet goed? Ik bedoel, het is echt alleen om te kijken of ik het iets vind, los daarvan,als de fiets na de eerste kuil uit elkaar ligt is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Laatst gewijzigd door Juggle op za 10 juni 2017, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Is volgens mij al een hele oude fiets en er word niet gerept over het schakel meganisme (wat ook al oud is) voor het bos heb je eigenlijk minimaal deore of x5 nodig. De rest kan niet goed met ho bels en zand en is meer bedoeld voor de weg. Het merk anzig heeft wel leuke fietsen van wat ik snel zag. Heb je al gegoogeld op merk en type?
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Juggle
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 juni 2017, 16:14

Ja merk is ouder en staat ook hier op forum tussen de merken die iets beter zijn. Maar het is inderdaad een oudere fiets.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Maar kijken kan geen kwaad maar kijk goed naar de tandwielen(allemaal) dat er een mooi kommetje is aan beide gelijk en dat er geen spelling ( zijwaards) op de wielen en trapas zit. En natuurlijk moet hij lekker zitten en schakelen. Succes.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Het kan best iets leuks zijn, maar er kunnen zoveel dingen goed/slecht zijn.

Met een paar tientjes meer heb je een nieuwe:
https://www.decathlon.nl/p/mtb-rockride ... 2&c=ORANJE" onclick="window.open(this.href);return false;

Om gewoon door bossen te fietsen heb je geen dure nodig, ook geen X5 of deore.
Als je echt wilt los gaan dan wordt het een heel ander verhaal.
Het goedkope spul gaat al snel niet meer goed werken en wordt dan ook onveilig.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als je echt alleen wil kijken of mountainbiken iets voor je is kijk dan even rond voor plekken nabij routes waar je een bike met helm kunt huren voor een halve dag. Dan krijg je iig een eerlijke indruk van wat biken is op een fiets die daarvoor ook echt geschikt is. Kom je dan tot de conclusie dat je hiermee verder wil dan kun je gaan oriënteren naar een geschikte fiets. Een zoekopdracht hier op het forum doet dan wonderen en hier zit ook veel parate kennis om je verder te helpen bij een eventuele aankoop.

€150 aan die bouwmarktfiets uitgeven is weggegooid geld naar mijn bescheiden mening.
Juggle
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 juni 2017, 16:14

Ok helder bedankt voor alle antwoorden. Nu wil ik uiteraard niet de wijsneus uithangen want ik heb er geen verstand van, maar. Als ik op het merk univega zoek in het forum krijg ik diverse fietsen terug die wel goed staan aangeschreven. Ook in deze post wordt het merk als advies voor beginners meegegeven:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... it=univega

Maar goed, ik ga gewoon ff kijken, ik denk niet dat het een bouwmarkt fiets is maar als ik het gevoel heb dat het echt niets is laat ik hem rustig staan.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Het is zeker geen bouwmarkt fiets, maar wel al erg oud. Naast dat je even op de staat van onderhoud moet letten zal je ook een nieuwe stuurpen aan moeten schaffen. Ik denk niet dat jij hier met je 1.74 goed op zit.
Juggle
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 juni 2017, 16:14

Bedank voor het advies! Volgens de verkoper is alles netjes onderhouden en afgesteld, er is weinig op gefietst hij had hem op de camping in een stacaravan staan voor als hij daar was en daar geen dure fiets wilde laten staan.

Laatste vraag, is 150 een goede vraagprijs?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als vraagprijs wel goed. Maar ik zou er toch max 100-125 euro voor betalen. Het blijft een heel oud, niet zo speciaal ding.
Juggle
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 10 juni 2017, 16:14

Ok heb hem net gekocht idd voor 125. Ik vond 150 ook te veel. Man was een liefhebber en (semi?) ex-professional en had veel mooie (oude) fietsen staan. Door een blessure kon hij de sport niet meer beoefenen. Fiets was verder keurig, beetje versleten tandwielen maar wel nieuwe voorvering, banden en verder netjes onderhouden met hier en daar een plekje.

Verder trapt hij lekker geen piepjes, kraakjes of speling. Ik ga hier voorlopig even op proberen en als ik het leuk blijf vinden dan trakteer mij wel op een 700 a 1000 euro exemplaar.

Ik wil gewoon niet een van die mensen zijn die een peperdure fiets met alles erop en eraan koopt en dan de fiets 3 jaar in de schuur zet om er 2x op te fietsen. Dat vind ik zonde :-)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Veel mooie KM's toegewenst!
Karvan Cevitam
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:38
Mijn mountainbike: ????? ??????

Veel plezier :-q
Plaats reactie