De clou zit 'm in het verdienmodel.
Zodra er op goedkoop carbon een dure naam is geplakt, dan weet je dat ze het doen voor de snelle winst.
Dan moeten alle alarmbellen toch wel gaan rinkelen.
Wanneer een serieuze fabrikant uit China(of de rest van Azië) een product maakt en dit onder z'n eigen naam verkoopt, en dat al jaren doet, dan is dat een duidelijk signaal dat het gaat om een fabrikant die niet uit is op snelle winst, maar iemand die wil investeren in een goede naam.
Uiteraard kan er dan ook van alles mis gaan, maar de intentie is het maken van een goed product, en op die manier geld verdienen.
Carbon velgen uit china
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29962
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 19
- Lid geworden op: di 26 augustus 2008, 23:41
- Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Expert 29er
Mijn Ali stuur is onlangs afgebroken in een zware afdaling in de Ardennen... Ben vol voorover op mijn hoofd gevallen en zonder degelijke helm was ik er waarschijnlijk niet meer... Nu heb ik "enkel" gekneusde ribben, heup, schouder, hand, helft van vlees van knie weg en een gebroken pols...
Stuur stond ook al 2jaar op mijn fiets en heb er ook al veel en overal mee gereden zonder problemen, weet natuurlijk niet of het met een merkstuur ook zou gebeurd zijn...
Stuur stond ook al 2jaar op mijn fiets en heb er ook al veel en overal mee gereden zonder problemen, weet natuurlijk niet of het met een merkstuur ook zou gebeurd zijn...
...en dat om een paar tientjes te besparen.KleinRascal schreef: gekneusde ribben, heup, schouder, hand, helft van vlees van knie weg en een gebroken pols...
Nee, dat was onder normale omstandigheden bij een degelijke fabrikant niet gebeurd. Daar mag je van aannemen dat een stuur uitvoerig doorgerekend (of overgedimensioneerd) en getest wordt voordat hij in productie gaat. En dat er een degelijke kwaliteitscontrolle na productie plaatsvindt; zeker bij composieten.
Iedere Chinees kan een stuk crappy buis in stukken zagen en het als stuur verkopen voor een habbekrats..
-
- Extreme Biker
- Berichten: 750
- Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
- Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016
dat kan je toch helemaal niet zeggen zonder te weten of hij toevallig een keer gevallen is of iets dergelijks. een keer vallen en je stuur verkeerd aan de grond zetten en je rijd met een tikkende tijdbom omdat je de binnenkant van je stuur niet kan checken. tuurlijk kan het dan ook gewoon met een merkstuur voorkomen.DuReal schreef:...en dat om een paar tientjes te besparen.KleinRascal schreef: gekneusde ribben, heup, schouder, hand, helft van vlees van knie weg en een gebroken pols...
Nee, dat was onder normale omstandigheden bij een degelijke fabrikant niet gebeurd. Daar mag je van aannemen dat een stuur uitvoerig doorgerekend (of overgedimensioneerd) en getest wordt voordat hij in productie gaat. En dat er een degelijke kwaliteitscontrolle na productie plaatsvindt; zeker bij composieten.
Iedere Chinees kan een stuk crappy buis in stukken zagen en het als stuur verkopen voor een habbekrats..
ben het met je eens dat je voor die paar tientjes beter op andere dingen kan besparen maar dit is wel heel erg kort door de bocht.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Heftige klap, sterkte met herstel.
Als je dusdanig hard gecrashed bent dat je twijfelt aan de integriteit van je stuur dan moet je hem gewoon vervangen.. Wellicht kwam ik wat bot uit de hoek maar kan dit soort keuzes nooit begrijpen. Neemt niet weg dat ik je veel sterkte met het herstel wens!luc basie schreef:dat kan je toch helemaal niet zeggen zonder te weten of hij toevallig een keer gevallen is of iets dergelijks.DuReal schreef: Nee, dat was onder normale omstandigheden bij een degelijke fabrikant niet gebeurd.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Crash met een carbon stuur of stuurpen = m.i. vervangen!
Niemand heeft gereageerd op hoe kritisch het is voor velgen maar daar blijf ik bij het standpunt dat een wiel uit vele onderdelen bestaat en dat een goed gemaakt wiel dat gebruikt wordt waarvoor deze is gemaakt (dus geen 299gr XC velg voor downhill inzetten) zo goed als nooit in eenmaal kan bezwijken. Dus hooguit dat de band eraf loopt of je een wokkel krijgt... Kun je alsnog crashen natuurlijk.
Niemand heeft gereageerd op hoe kritisch het is voor velgen maar daar blijf ik bij het standpunt dat een wiel uit vele onderdelen bestaat en dat een goed gemaakt wiel dat gebruikt wordt waarvoor deze is gemaakt (dus geen 299gr XC velg voor downhill inzetten) zo goed als nooit in eenmaal kan bezwijken. Dus hooguit dat de band eraf loopt of je een wokkel krijgt... Kun je alsnog crashen natuurlijk.
Als je een iets te zachte band hebt en een harde rand raakt maakt het niets uit dat je wiel uit veel delen bestaat. Als je slecht carbon hebt dat versplintert dan valt het hele wiel uit elkaar.
Give me little bits of / more than I can take
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29962
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Wat AK zegt.
De klap komt op de onderkant vh wiel, de spaken dragen aan de bovenkant.
Maakt niet uit hoe goed het is gebouwd, en uit welke onderdelen, de velg moet het in z'n eentje opvangen.
Een licht XC velgje heeft minder bij te zetten dan een lompe DH velg.
De klap komt op de onderkant vh wiel, de spaken dragen aan de bovenkant.
Maakt niet uit hoe goed het is gebouwd, en uit welke onderdelen, de velg moet het in z'n eentje opvangen.
Een licht XC velgje heeft minder bij te zetten dan een lompe DH velg.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Maakt mij ook weer wijzer!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Gelukkig zijn er zat andere net zo goede wielbouwers die dat wel doen!
Een complete wielset in China kopen is overigens bijna net zo duur als alleen velgen.
Misschien kan je dat ook nog overwegen. Voor 370 dollars koop je al een setje in China
Een complete wielset in China kopen is overigens bijna net zo duur als alleen velgen.
Misschien kan je dat ook nog overwegen. Voor 370 dollars koop je al een setje in China
Oh, daar had ik nog niet over nagedacht. Het wordt wel een van de bekendere merken hoor.Patrick_V schreef:Spaakt Ernie zelf aangeschafte Chinese carbon velgen dan? Ik vermoed dat hij daar zijn vingers niet aan wil branden
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4517
- Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14
Toevallig staat er deze maand een crashtest van alu- en carbonvelgen in de Duitse Mountainbike. Waaruit blijkt dat de meeste carbonvelgen kleine doorslagen met gemak wegsteken terwijl alu al buigt (maar ook terug te buigen valt). Als je naar een serieuze doorslag kijkt dan schrijf je in de meeste gevallen beide soorten velgen af.
Geen carbonwiel is echter (net als de aluvelg trouwens) geheel onstabiel geworden. Nu weet ik niet in hoeverre een statische test met de werkelijkheid is te vergelijken....
Geen carbonwiel is echter (net als de aluvelg trouwens) geheel onstabiel geworden. Nu weet ik niet in hoeverre een statische test met de werkelijkheid is te vergelijken....