Vaste routes Zuid-Limburg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Koenuhhh schreef:Korte impressie van de Heerlen (Parkstad) routes. Gaat om lus 1 en de vernieuwde lus 3.

https://www.youtube.com/watch?v=aF5eofvZWHo" onclick="window.open(this.href);return false;
Glitchmob :-q

Tof filmpje, geeft de vernieuwingen goed weer. En even aanhakende op verhaal over het landschap: ik woon zelf in de omgeving van Maastricht dus ik rij heel vaak door de (loof)bossen hier - qua uitkijkpunten en vergezichten zit je hier inderdaad beter, maar ik vind met name de omgeving rond Brunssum heel erg tof om te rijden omdat daar het landschap veel meer variatie bevat, en juist ook lekker kunt crossen tussen de woonwijken. Dat vind ik persoonlijk veel boeiender.
¯\_(ツ)_/¯
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

X-King protection op droge limburger parcours een aanrader?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Indien droog, ja. Liefst vloeibare latex, anders reserve bandje(s) mee!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Hoe staat het dezer dagen met de gevreesde meidoorn? Ik wil zaterdag Gulpen en St. Geertruid aan elkaar gaan knopen en op mtbroutes.nl hebben ze het nadrukkelijk over die geprikkelde dingen (langs de St. Geertruid route).
Roads? Where we're going, we don't need roads.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Momenteel ligt er geen snoeisel, weinig/geen hinder van oudere takjes. Prima dus, maar... je weet het nooit met die krengetjes :tong ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

aurelius schreef:Momenteel ligt er geen snoeisel, weinig/geen hinder van oudere takjes. Prima dus, maar... je weet het nooit met die krengetjes :tong ...
Mooi, thanks! Voor de zekerheid gaan er uiteraard nog 2 á 3 binnenbandjes in de rugzak mee :winkie:
Roads? Where we're going, we don't need roads.
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Hemelvaart weekend de Valkenburg, Mechelen, stukje Maastricht en Gulpen route gedaan.
Sommige paaltjes even zoeken en op de Maastricht route lag op een stuk zoveel paardenstront niet normaal! Voor de rest lekker gefietst en de Valkenburg route is altijd top qua uitzicht.
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

daniel1975 schreef:Vandaag de Voerstreekroute eens in zijn geheel gepakt. Na het nodige puzzelwerk (wie is er verantwoordelijk voor de pijlen???) wel een gave rit gereden!!
Klopt! Je moet goed opletten met de bordjes. Zelf ook wel eens liggen te zoeken.
In de regen periode is het een pittige route.
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Route die door Vijlnerbos gaat kan pittig zijn. Zeker als er blubber is.

Omgeving Slenaken/ Epen zeker een aanrader! Mooie omgeving.
OBOM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: zo 7 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Commençal Skin Ti 29"

Howdie, fella's!

Ik heb een vraag/verzoek rondom de Windraak route: ik heb deze route afgelopen zondag nog eens gereden en vind het persoonlijk een fijne "trainingsroute voor het echte werk". Gewoon lekker om op snelheid een beetje te oefenen met de klimmetjes maar ... er zit wel erg veel asphalt in, en volgens mij is er meer mogelijk in deze omgeving. Ik zie her- en der bosjes op heuvels waar de route vervolgens netjes een bocht omheen maakt ... :~

Kortom: is er wellicht een "local" die een keer tijd, gelegenheid en zin heeft om samen met mij en wellicht nog andere liefhebbers eens wat alternatieven te verkennen, of die zelf al wat mooie tracks weet en die wil delen?

Ik houd mij aanbevolen!

Grtz,
OBOM
Honi soit qui mal y pense!
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

OBOM schreef:Howdie, fella's!

Ik heb een vraag/verzoek rondom de Windraak route: ik heb deze route afgelopen zondag nog eens gereden en vind het persoonlijk een fijne "trainingsroute voor het echte werk". Gewoon lekker om op snelheid een beetje te oefenen met de klimmetjes maar ... er zit wel erg veel asphalt in, en volgens mij is er meer mogelijk in deze omgeving. Ik zie her- en der bosjes op heuvels waar de route vervolgens netjes een bocht omheen maakt ... :~

Kortom: is er wellicht een "local" die een keer tijd, gelegenheid en zin heeft om samen met mij en wellicht nog andere liefhebbers eens wat alternatieven te verkennen, of die zelf al wat mooie tracks weet en die wil delen?

Ik houd mij aanbevolen!

Grtz,
OBOM
Ik heb deze ook gereden en vond het asfalt (verhard) nog wel meevallen. De opvulling over schotterpaden bv. bij Beek stoorde mij meer.

In het Windraak topic staat een alternatief van member Wesp welke voor mij net te lang was om te rijden (avonduren)
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 18&t=86380" onclick="window.open(this.href);return false;
OBOM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: zo 7 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Commençal Skin Ti 29"

Bowiex schreef:In het Windraak topic staat een alternatief van member Wesp welke voor mij net te lang was om te rijden (avonduren)
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 18&t=86380" onclick="window.open(this.href);return false;
Senk Joe! :-q
Honi soit qui mal y pense!
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Ik woon nog geen 5min van de route!
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

OBOM schreef:
Bowiex schreef:In het Windraak topic staat een alternatief van member Wesp welke voor mij net te lang was om te rijden (avonduren)
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 18&t=86380" onclick="window.open(this.href);return false;
Senk Joe! :-q
Joe welkom :-q
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Afgelopen weekend voor het eerst routes Epen en Parkstad-Landgraaf gefietst.

1. Eerst Epen, zo slim als we waren na het avondeten....
Gestart in Hoog-Vaals, dus bij Holset het bos in. Direct een erg pittige klim (vooral het 2e deel richting Epenerbaan), viel zwaar tegen. De keuze moeten maken tussen afstappen en eten binnen houden, en doorstoempen en een herbeleving van de asperges, maar gekozen voor optie 1 (hoe dom kun je zijn, maar anders konden we maar 1 rite doen :roll: ). Daarna wat op en af in het bos, weinig bijzonders.
De afdaling naar Camerig / Epen was mooi. Snel, tricky bochtjes, oppassen voor stenen, maar met de rem er wat op ivm niet altijd even overzichtelijk pad en andere bosgebruikers.
Daarna een lang en saai stuk, met een lange klim naar Eperheide en niet-lopende brede paden. Van Schweiberg richting Holset weer klimmen, soms makkelijk, soms vreselijk steil. 1 vrij rechte afdaling die door de regen de dagen ervoor erg modderig was en daardoor rustig gereden. Laatste klim richting Hijgend Hert was loeisteil in 1e deel, iets te steil voor ons, dus gelopen.

Conclusie: Mooie route om een keer gereden te hebben. Pittig klimwerk (in ieder geval 4 pokkesteile stukken), maar veel rechttoe-rechtaan werk op brede paden. Ik mistte echt de flow en daardoor het plezier, maar een keer of 2 echt een smile op mijn gezicht gehad...

2. De volgende ochtend Parkstad - Landgraaf gedaan:
Een duidelijk andere route, meer van bos naar bos, meer korte venijnige klimmetjes en vooral meer singletracks. Ow, en brandnetels, struiken en nog meer brandnetels....
Gestart bij de parkeerplaats Strijthagen, eerst paar North Shore-dingetjes gedaan, altijd leuk. Daarna snel stukje bergaf en weer omhoog in het Kisselsbos. Ook het Kapellerbos was een mooi stukje, met een snelle afdaling erin (40+ km/h!). Op het einde de parallelweg genomen, ivm een door onkruid en brandnetels overwoekerd pad.
De klim bij Kakert was pittiger da gedacht, ook omdat er nog een 2e stuk kwam (niet verwacht dus..). Stuk in Eijkhagenbos ook mooi, we oppassenvoor de hoeveelheid losrennende honden en hun baasjes. Na een overbruggingsstuk weer mooi singletrackwerk rond Rouenhof.
Na Winselerhof eindelijk het zware klimwerk rond de Wilhelminaberg. Een paar keer over een breed pas omhoog tot het volgende plateau, 1x met korte haarspeldbochtjes, steeds hoger stijgend. Toen gekozen voor de halfpipe downhill, klonk veruit het leukste. Heerlijk omlaag, met enige voorzichtigheid door de bochtjes, tot plots het voorwiel zonder enige waarschuwing wegschoof. Ik hard onderuit, wat schaafwonden en een beurse schouder. Mijn fiets weer gepakt, en de oorzaak ontdekt: voorband compleet lek. Waarschijnlijk een stootlek, en daardoor geen grip meer.... Gelukkig een biba erbij gepakt en weer verder omlaag.
En weer omhoog, naar de top van de Wilhelminaberg. Weer pittig klimmen, weliswaar over de klinkerweg, slalommen tussen vooral bootcampende dames (tja, vind ik niet heel erg.....). De nieuwe afdaling de Wilhelminaberg af inclusief switchbacks was weer erg leuk, maar wel de grens van mijn simpele alu hardtail met simpele Magura MT2 remmen....
tenslotte nog het pad om het sportpark heen, met paar ttf's, leuke toevoeging.
Conclusie: erg leuke route, afwisselend met korte steile klimmetjes en afdalingen, overbruggingsstukken, veel singletracks, en op het einde erg pittig klimwerk met voor Nederlandse begrippen erg lastige afdalingen. Een downhillfiets heb je niet nodig, maar een simpele alu hardtail schiet ook wat tekort, wil je echt snel. In ieder geval veel meer smile op min gezicht gehad dan route Epen!
Plaats reactie