Specialized Epic FSR Carbon World Cup 2016...update XT Di2

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
John-C
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 21:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR Carbon WC XT Di2

Hallo,

Een paar weken geleden heb ik afscheid genomen van mijn 1,5 jaar oude Giant Anthem 27.5-1, en de fiets ingeruild op een Specialized Epic.
Ondanks flink wat onderhoud, en aardig wat nieuwe onderdelen aan oa. lagers, en aan de XT aandrijflijn, bleef de Giant, tot groot ongenoegen nog altijd, wat kraakjes en piepjes produceren.
( om even wat op te noemen, alle maestro lagers werden vernieuwd, nieuw trapaslager, nieuwe ketting en cassette, tig keer nieuwe remblokken, aangezien die ook telkens bleven piepen en vooral achter bleven aanlopen ) het hielp allemaal niets....
Na zo een paar maanden aan gesukkelt te hebben, ging de kogel uiteindelijk toch door de spreekwoordelijke kerk.... het eerste jaar heel veel plezier mee gehad, maar het laatste halfjaar produceerde de Giant toch teveel kleine narigheidjes...tijd voor een nieuwe fiets.
Een aantal punten die me aan de Giant Anthem absoluut niet bevielen, was mijn toenmalige keuze voor een Alu-frame...en de teleurstellende klim-eigenschappenvan de fiets.....De Giant is een fijne kameraad voor de afdaling, maar in mijn ogen een zeer teleurstellend klimmer.
Ook van de gemonteerde Fox vork en demper had ik iets meer van verwacht.
Kortweg....Foetsie Giant....

En met die geleerde lessen, en een bepaald budget, dus maar eens in de "keuken" van Specialized" wezen zoeken...
Concreet kwam het uiteindelijk neer, op de keuze tussen de 2016 Epic WC met 1x11, of een 2015 Camber met 2x10.
Uiteindelijk was de keuze voor de Epic comp carbon World Cup, niet zo heel erg moeilijk.
Als eerder groot 1x11 tegenstander, ben ik nu helemaal om...."single chainring, all the way".. :-D :-q
Eenvoudig simpel licht...links op het stuur geen shifter meer...het klimwerk hier in Limburg gaat fantastisch.
Ook een stuk makkelijker ivm poetswerk na een modderige rit...geen hinderlijke voorderraileur die telkens in de weg zit.
Op papier is het misschien een stap terug...van Shimano XT naar Sram GX...maar de GX groep doet het meer dan prima...( na al die problemen met de Anthem, heb ik het ook niet meer zo op Shimano`s befaamde groep, maar dat is na persoonlijke ervaring, en velen zullen me misschien ook wel terecht tegenspreken.)
Van 27.5 naar 29....dat was heel even wennen...( heel eventjes maar, want wat rollen die 29`er Roval wieltjes toch mooi ).
De eenvoudige Rockshox Reba, doet wat ie moet doen, en dat naar meer tevredenheid van mijn kant in vergelijking met de Fox vork op de Giant.( de CTD instelling vind ik ietwat te beperkt )
De Epic heeft een Fox minibrain demper, met auto-sag en dat werkt verassend goed !!
Geen irritant wippen meer van de fiets op harde ondergrond...waar de Giant wel een klein beetje last van bleef houden...de demping is bij de Epic in vergelijking tot de Giant iets stugger, harder...
Op harde en vlakke ondergrond doet ie meer denken aan een hardtail....maar zodra de eerste hobbel komt, gaat het brain-drukventiel open, en vangt de demper de klappen mooi op.
de Epic is dan een een echte XC-fully...een fiets om lekker hard mee te gaan...en verassend goed wendbaar....
Kortweg...de fiets bevalt uitstekend...maar er is altijd natuurlijk ruimte voor upgrades...
Voorlopig alleen even een Swat kitje laten monteren...later waarschijnlijk andere remmen...
En ik zit stiekem te denken aan een RS-1 vork... :lol:
Op het stuur zitten nog m`n Garmin Edge 1000, en Gopro Hero 4 session.

De ingeruilde Giant...

Afbeelding

De nieuwe Epic..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door John-C op vr 3 november 2017, 00:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Specialized Epic FSR Carbon WC XT Di2
Giant Propel Advanced Ultegra Di2
rlicht
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 21:02
Mijn mountainbike: Orbea Rallon

Mooie bike. Zelf rijd ik ook Specialized en remmen zijn er bij mij ook als eerste af gegaan. Formula remmen waar ik niet aan kon wennen. Wat ik ook een goede upgrade vind is een carbon stuur. Dan voel je nog beter wat het voorwiel doet en stuurt gewoonweg strakker.
HK242
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 27 april 2015, 19:59
Mijn mountainbike: Canyon Lux 29" en Bulls Copperhead 27,5"

Mooie kleuren!
v_schultinge

Mooie bike! Ik vind de afmontage van Specialized dan toch altijd wel wat mager.

Dat monteren van een RS-1 kan ik je echt afraden. Biedt t.o.v. de Reba niet super veel voordelen, behalve dat hij veel onderhoudsgevoeliger is en in mijn geval al 3x stuk is geweest. Dan zou ik dat geld eerder besteden aan betere remmen, Carbon stuur en zadelpen of een betere wielset.
Gebruikersavatar
John-C
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 21:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR Carbon WC XT Di2

Inmiddels heb ik de Epic 29 FSR Carbon WC alweer een maandje of 10.
En ben zeer tevreden over de fiets !
En in die verstreken tijd, heb ik een aantal upgrades aan de fiets doorgevoerd.
Zo is de originele Rockshox Reba vork, vervangen door een Rockshox SID Brain ( model 2017 ).
De Brain vering op de demper beviel zo goed, dat die Brain vork er wel moest komen.
Lastig puntje alleen is, dat Specialized de Brainvork niet los aanbied.
Ik had echter een gelukje bij de fietsmaker, waar begin van dit jaar onverwachts een nieuwe SID beschikbaar was. ( Een klant kocht een nieuwe Epic Expert 2017, maar wisselde de SID vork, uit voor een Fox ).

@v_schultinge
Bedankt nog voor de tip, met betrekking tot de RS-1 vork. :-q
Idd. ik heb de vork kunnen testen, en heb uiteindelijk voor de SID gekozen.

Verder is de SRAM GX groep nu ook vervangen door Shimano XT Di2. ( 34T 11-46 )
En ook de origineel gemonteerde Deore remmen, werden verwisseld door de bekende exemplaren uit de laatste XT groep.
Het Phenom zadel in breedte 143 bleek toch net iets te smal, waardoor dit vervangen werd door het rode S-works Phenom zadel in maatje 155.
Ook de Maxle steekasjes ( inbus ) heb ik vervangen, door Maxle steekasjes met sluiting ( niet afgebeeld )...ik vond het gefriemel met een multitool om de steekassen te (de-)monteren, niet erg praktisch....maar dat is uiteraard persoonlijk.
( zeker bij koud weer, en wanneer je lek ergens, midden in de blub staat ).

Al met al een aardige aderlating voor de portemonee, maar de fiets bevalt zo goed, dat dit zeker een goede investering is geweest.
Wat nu nog volgt is een andere wielset...Roval carbon setje...en nog wat carbon voor het stuurtje, en zadelpen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door John-C op vr 3 november 2017, 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Specialized Epic FSR Carbon WC XT Di2
Giant Propel Advanced Ultegra Di2
Gebruikersavatar
John-C
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 21:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR Carbon WC XT Di2

De afgelopen pinksterdagen, de Di2 lekker kunnen testen..
En het schakelt heerlijk...zou geen mechanisch meer willen..
De afgelopen 4 dagen helaas druk gehad met werk, waardoor er even niet gefietst kon worden, :roll: maar inmiddels staat de Epic alweer klaar voor morgen.. :-q

Ohja...wel nog een kleine "foot-note"...
Deore XT Di2 beschikt, zoals bekend over bluetooth...en er is een handige app, waarmee je de Di2 kunt verbinden, Shimano E-tube...er is al een hele poos E-tube project voor op je pc...maar dit is dus voor "on the go"...
E-tube project kende ik al van m`n Ultegra Di2...en is erg handig...de app is natuurlijk helemaal geweldig..
Met de app kun je allerlei instellingen van je Di2 aanpassen...shifterfuncties, schakelsnelheid you name it..
Wel een kleine tip: vergeet nooit de bluetooth te ontkoppelen !!!
Sluit je alleen de app, dan blijft de bluetooth van je Di2 gewoon aanstaan...er is helaas geen bluetooth indicator op het display...dus aan of uit...dat is niet direct zichtbaar...
Met een actieve bluetooth, trekt de unit de di2 batterij vrij snel leeg...( snel is relatief, maar bij mij duurde het 2 a 3 dagen...)...
Dat is dan erg lullig, want laden met een actieve bluetooth, en een volkomen lege Di2 batterij kan nog wel eens lastig worden...
In mijn geval was laden zelfs niet meer mogelijk, en moest de batterij los gekoppeld worden, ( 5 minuten reset )... :-?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door John-C op vr 3 november 2017, 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Specialized Epic FSR Carbon WC XT Di2
Giant Propel Advanced Ultegra Di2
Frankievenge
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 11 augustus 2016, 08:16
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI

Gebruiken je je bike wel? Hij is zo eng schoon. :bier:
Gas op de lollie

Cannondale Scalpel SI Sram Eagle
Cannondale Systemsix Dura ace.
Gebruikersavatar
John-C
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 21:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR Carbon WC XT Di2

Frankievenge schreef:Gebruiken je je bike wel? Hij is zo eng schoon. :bier:
Nee, joh..."Gebruiken"...maak het niet te gek !
Ik geef zo`n aardig bedrag aan een fiets uit, en dan issie uiteraard alleen maar, om naar te kijken... :wink:
Specialized Epic FSR Carbon WC XT Di2
Giant Propel Advanced Ultegra Di2
Gebruikersavatar
John-C
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 21:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR Carbon WC XT Di2

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:-q
Laatst gewijzigd door John-C op vr 3 november 2017, 01:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Specialized Epic FSR Carbon WC XT Di2
Giant Propel Advanced Ultegra Di2
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Goed rood thema
Frankievenge
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 11 augustus 2016, 08:16
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI

Leuke upgrades, nog een aanvulling zouden de nieuwe renegade banden zijn, iig achter.
(Ik blijf maar wachten op een Sram etap voor de Mtb)

Afbeelding
Gas op de lollie

Cannondale Scalpel SI Sram Eagle
Cannondale Systemsix Dura ace.
Gebruikersavatar
John-C
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 21:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR Carbon WC XT Di2

@Frankievenge..
Een fijne fiets heh, die Epic FSR :-q

Een Sram E-tap laat helaas nog even op zich wachten..
Het 1x12 "Eagle" concept ( nu ook GX Eagle er ook aan komt ) heeft bij Sram voorlopig voorrang, en zal wel eerst het nodige aan geld in het laadje moeten brengen..
Een Sram E-tap voor de mtb had ook mijn voorkeur gehad, eerlijk gezegd.. :wink:

De Fast Trak bevalt prima...ik heb net wel nieuwe Grid Fast Trak in maatje 2.3 bestelt..
Liggen nu nog de originele bandjes op, toen ik de fiets kocht..S-works voor, en control achter..
Maar met 2.0 een beetje smal... :-?

Wat nog volgt is een nieuwe wielset, de Roval 29 Carbon...

https://www.specialized.com/nl/nl/equip ... bon/118039" onclick="window.open(this.href);return false;
Specialized Epic FSR Carbon WC XT Di2
Giant Propel Advanced Ultegra Di2
Frankievenge
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 11 augustus 2016, 08:16
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI

Mijn nieuwe Wielset komt er dinsdag op, maar ik ga voor een handgespaakte Carbon Wielset... vind ik net even iets leuker/beter/anders.
Gas op de lollie

Cannondale Scalpel SI Sram Eagle
Cannondale Systemsix Dura ace.
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

Hoi, heb je die 46 al gebruikt hier in NL ? of is die alleen voor in de alpen ? en heb je daar bewust voor gekozen heb nu een 11/42 met een 34 voorblad en voor mij is dit al meer dan genoeg, zeker in NL.
Gebruikersavatar
John-C
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 21:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR Carbon WC XT Di2

erikie schreef:Hoi, heb je die 46 al gebruikt hier in NL ? of is die alleen voor in de alpen ? en heb je daar bewust voor gekozen heb nu een 11/42 met een 34 voorblad en voor mij is dit al meer dan genoeg, zeker in NL.
Ik woon in Zuid-Limburg, daar is het over het algemeen op de voorhand, al wat heuvelachtiger dan in de rest van het land.. :wink:
Maar idd, de 46 heb ik hier nog niet nodig gehad...
Dat gezegt...de Ardennen, en Eifel liggen hier amper een uurtje rijden "om de hoek"...en ja, de fiets gaat in de zomer, wel mee naar het uiterste zuiden van Duitsland ( Bayern ).

Overigens, loop ik nu wel met de gedachte om een "Chain-Guide" te gaan monteren..
De ketting is er al geruime malen afgelopen, bij het opschakelen... :((
Best irritant...ondanks ingeschakelde "shadow plus".
Daarnaast zag ik een dergelijke chain-guide van Cabtech, ook al op de S-works Epics, van oa. Kulhavy en Sam Gaze...

https://www.cabtech.cz/Chain-guides.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Specialized Epic FSR Carbon WC XT Di2
Giant Propel Advanced Ultegra Di2
Plaats reactie