Gopro camera

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik denk erover een Gopro camera aan te schaffen voor op de mountainbike en neig naar de Gopro Hero Session 5. Nu lees ik nogal eens, dat je zo'n action camera moet bedienen met een smartphone. Ik heb geen smartphone (nooit behoefte aan gehad) en vraag me af of (a) zo'n camera ook zonder zo'n telefoon handig te bedienen is, (b) je hem gemakkelijk kunt aansluiten op laptop of PC om daarop je filmpjes te downloaden en bewerken. En een vraag over de software die wordt meegeleverd: kun je die gewoon op je computer of laptop installeren en daar de beelden bewerken, of moet dat ook op de smartphone? Is er eventueel andere (liefst gratis) software waarmee je dat kunt, mocht de meegeleverde software niet voldoende zijn.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Ben zelf in het bezit van een hero 3 en een hero 5. Je smartphone heb je helemaal niet nodig voor een GoPro, je kan hem gewoon los bedienen. Verbinden met een laptop is ook heel gemakkelijk.

Voor het bewerken van filmpjes zijn meerdere programma's die je kan gebruiken en vaak ook gratis te downloaden. Als het om een basis bewerking gaat kan je ook gewoon windows live movie maker gebruiken bv. Volgens mij krijg je ook de software erbij van GoPro zelf maar dit weet ik niet zeker, persoonlijk vond ik deze niet fijn en heb ik hem daarna niet meer gebruikt. Maar ik weet niet of ik deze gedownload heb of dat hij erbij zat.

Conclusie: Smartphone en GoPro staan volledig los van mekaar. ;-).
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb bij de GoPro 5 session in een review gelezen dat je een smartphone nodig hebt voor de instellingen. Klopt dat dan niet?
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Waarom de Session?

Als je geen smartphone hebt, dan biedt de Hero 5 Black zeker een meerwaarde met het Touch screen aan de achterkant. Het schermpje werkt prima en je kan onderweg gemakkelijk bij alle instellingen.

Via de Site van GoPro is (gratis) software te downloaden, echter dacht ik dat de software met name is bedoeld om de filmpjes te bewerken / op te slaan. Ik weet niet of, en met welke software, de camera vanaf een PC/Laptop is in te stellen?
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

janvangastel schreef:Ik heb bij de GoPro 5 session in een review gelezen dat je een smartphone nodig hebt voor de instellingen. Klopt dat dan niet?
https://www.youtube.com/watch?v=DjgzhsS3f8I" onclick="window.open(this.href);return false;

Zitten gewoon knopjes op net als bij de hero 5 zelf. Zie het filmpje. :wink:
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

@mark m: De Hero 5 black is misschien wel een goed idee. Dan zie je tenminste wat je doet. Het is wel iets groter en zwaarder, maar dat vind ik geen probleem. Maandag eens in de winkel kijken hoe ze er in het echt uitzien. Ook een goede mount uitzoeken om de camera op m'n fiets te bevestigen.

@Koenuhhh: bedankt voor de link naar YouTube. Er staan daar van elk type wel filmjes op.
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Bevestiging op de fiets vind ik zelf niet geweldig. De beelden zijn dan vrij snel schokkerig. Ik zou een harnas om de borst of helmmontage adviseren.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

OK, goed idee. Ik heb op een of andere video wel zo'n borstbevestiging gezien. Even zoeken waar die verkocht worden.
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Ook al naar alternatieven gekeken dan enkel GoPro? GoPro is natuurlijk marktleider maar er zijn tegenwoordig voldoende alternatieven voor handen welke al beter of gelijkwaardig zijn. Qua prijs zijn ze ook stukken gunstiger.

De yi2 4k+ bijvoorbeeld schiet 4k@60fps, de Gopro5 doet dit tegen 30fps, ook digitale stabilisatie. Qua prijs ook stuk gunstiger. Om maar eens voorbeeld te noemen.
De yi2 4k schiet 4k@30fps vergelijkbaar met de Gopro5. Deze is de helft goedkoper dan een GoPro5 en iets goedkoper dan de plus variant.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Ik heb deze ook, wil geen andere meer..
Als je echt heel veel wilt filmen moet je er een kopen met verwisselbare accu's
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Bedankt voor de adviezen. Vandaag de GoPro Hero 5 Black gekocht. Die heeft verwisselbare accu's. Vanavond een minuut of 10 uitgeprobeerd in het bos vlakbij, met de camera op het stuur. Weinig of geen trillingen en een mooi beeld. Ik heb ook zo'n harnasje gekocht om hem op mijn borst te bevestigen.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

janvangastel schreef:Bedankt voor de adviezen. Vandaag de GoPro Hero 5 Black gekocht. Die heeft verwisselbare accu's. Vanavond een minuut of 10 uitgeprobeerd in het bos vlakbij, met de camera op het stuur. Weinig of geen trillingen en een mooi beeld. Ik heb ook zo'n harnasje gekocht om hem op mijn borst te bevestigen.
Fijn ding ;) Beeldstabilisatie aan en gaan! Ik film zelf op 2.7k en 60 frames per seconde. Dan kan je 1.5 uur doen met 1 batterij.

Dit is een voorbeeld filmpje van mijzelf Hero 5 in combinatie met een chestmount....

https://www.youtube.com/watch?v=CIs5HFQqVJo" onclick="window.open(this.href);return false;
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Veel plezier ermee!


@Koen: welke mount heb je tussen de chest en de GoPro? Ik loop zelf nog wat te stoeien met het beeld. Met een Jmount krijg ik het beeld niet 'hoog' genoeg, waardoor ik op de filmpjes niet ver naar 'voren' kan kijken.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

< Dit is een voorbeeld filmpje van mijzelf Hero 5 in combinatie met een chestmount.... >

Mooie route zeg. Best pittig zou te zien.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

mark m schreef:Veel plezier ermee!


@Koen: welke mount heb je tussen de chest en de GoPro? Ik loop zelf nog wat te stoeien met het beeld. Met een Jmount krijg ik het beeld niet 'hoog' genoeg, waardoor ik op de filmpjes niet ver naar 'voren' kan kijken.
Ik heb de go pro op de kop bevestig aan de chest mount dan krijg je het beeld wel hoog genoeg bij mij dan.
Plaats reactie