Hoeveel slaap je

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Een vernieuwende vraag ook :-q Heel goed.

Als eerste de leeftijdscategorie. 38 jaar geen kinderen wel 2 honden.
Werkzaam in 5 ploegendienst 6-14-22-6.
Dus daardoor iets minder ritme dan met gewone werktijden.
Geen nachtdier (op zo nu en dan na) en ga het liefst rond 22.00 naar boven.
Kan zo nu en dan ook bijna per direct in slaap vallen. Als madame moet
werken wordt er meestal rond half 8 onder aan de trap geschreeuwd dat
de koffie klaar staat.
Weekenden zijn vaak doordeweeks en uitslapen is voor mij half
negen tot negen uur opstaan. (alhoewel 9 uur zelden gehaald wordt.)
Ik probeer de 7 - 8 uur slaap in ieder geval te halen. Dat is voor mij het
beste en ondanks de ploegen probeer ik toch een slaap/rustritme erin te
persen.

Tijdens vakanties meestal 22.00 naar boven en 07.00 uit bed. Dit tot erger-
nis van soms enkele bikers die graag langer in bed blijven liggen :winkie:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dice Oldskool schreef:Ik werk in een 5 ploegendienst en heb jonge kinderen. Wat is dat slapen?
En dan vindt je vermoeidheid gek? Probeer eens met 1 ploeg te werken ipv 5 :bier:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

@mods Geef die Dutch snel een Afbeelding

Alleen de ochtenddiensten werken. 2 werken, 10 vrij. Geniaal. :-q :-D
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ben 37 jaar en ga rond 22:30 naar bed. 's Morgens gaat de wekker om 06:45 uur weer.
Helaas slaap ik niet alle tijd tussen het naar bed gaan en dat de wekker gaat.
Met 3 kinderen thuis waarvan de jongste 1,5 is en s nachts gemiddeld 2 a 3 keer wakker wordt zijn het meer blokken slaap.
Zodra de jongste een keer een paar dagen besluit door te slapen merk ik direct dat ik meer energie heb...gek hè. :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pat. schreef:...
Tijdens vakanties meestal 22.00 naar boven en 07.00 uit bed. Dit tot erger-
nis van soms enkele bikers die graag langer in bed blijven liggen :winkie:
Geen idee waar je het allemaal over hebt :roll:

Maar vroeg opstaan is een noodzakelijk kwaad, uitslapen een luxe.
De dagelijkse praktijk ligt daar ongeveer tussen in.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hier een slechte (door)slaper... daardoor volgens mij vaak minder slaap dan ik eigenlijk nodig zou hebben om me optimaal fit te voelen.

Naar bed tussen 22 en 23u, meestal rond 22.30u. Om 24u begin ik al te tollen, dus nachtwerk wordt het nooit. Meestal slaap ik na een half uurtje in, maar word ergens tussen 3.30u en 5u wakker en slaap dan niet echt meer in. De wekker gaat vier keer per week om kwart over zes, maar ook als ik niet hoef te werken ben ik extreem vroeg wakker.
Echt effectief slaap ik dus zelden meer dan 5 uurtjes, de rest is wakker liggen/doezelen. In mijn hoofd ben ik altijd wakker, uitknopje nog niet gevonden na 54 jaar...

Als ik echt heel erg moe ben slaap ik soms een nacht erg vast. Dat lijkt leuk, maar is het niet want dan word ik wakker met een strak gevoel in mijn nek en achterhoofd, wat soms doorloopt in een migraine :(

Slaap is dus nogal een dingetje bij mij, ik heb ook het gevoel dat het (te) weinige slapen me energie kost in het dagelijks leven. Ondanks dat ik weet dat het niet goed is doe ik dan ook soms nog onverstandige dingen zoals een uur boven een Ipad hangen voordat ik naar bed ga... :roll:
Kloteforum.
;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

kermit schreef:Hier een slechte (door)slaper... daardoor volgens mij vaak minder slaap dan ik eigenlijk nodig zou hebben om me optimaal fit te voelen.

Naar bed tussen 22 en 23u, meestal rond 22.30u. Om 24u begin ik al te tollen, dus nachtwerk wordt het nooit. Meestal slaap ik na een half uurtje in, maar word ergens tussen 3.30u en 5u wakker en slaap dan niet echt meer in. De wekker gaat vier keer per week om kwart over zes, maar ook als ik niet hoef te werken ben ik extreem vroeg wakker.
Echt effectief slaap ik dus zelden meer dan 5 uurtjes, de rest is wakker liggen/doezelen. In mijn hoofd ben ik altijd wakker, uitknopje nog niet gevonden na 54 jaar...

Als ik echt heel erg moe ben slaap ik soms een nacht erg vast. Dat lijkt leuk, maar is het niet want dan word ik wakker met een strak gevoel in mijn nek en achterhoofd, wat soms doorloopt in een migraine :(

Slaap is dus nogal een dingetje bij mij, ik heb ook het gevoel dat het (te) weinige slapen me energie kost in het dagelijks leven. Ondanks dat ik weet dat het niet goed is doe ik dan ook soms nog onverstandige dingen zoals een uur boven een Ipad hangen voordat ik naar bed ga... :roll:
Kloteforum.
;-)
Er wordt aangeraden om in zulke gevallen uit bed te gaan om iets saais te doen. Je bed is alleen om te slapen (en leukere dingen). Lig je langer dan 30min wakker, of heb je het idee dat het gaat gebeuren, dan moet je opstaan om een boek te lezen ofzo. Ipad is inderdaad een slecht idee, als je daar gevoelig voor bent.

Ben zelf overigens een slechte slaper die ook nog 's veel slaap nodig heeft... Doordeweeks tussen 23:00-23:30 erin en net voor 7:45 eruit, maar ik voel me pas echt goed wanneer ik 9 uur vast slaap, wat dus zelden gebeurt. Meestal fysiek en/of mentaal te actief waardoor ik vaak de hele nacht heel licht en onrustig slaap, ik overdag verrot ben en de volgende avond/nacht hetzelfde liedje weer begint.
Voorlopig maar niet aan kinderen beginnen :lol:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Waarschijnlijk veels te weinig.
Naar bed tussen 23:00 en 23:30 uur en de wekker staat doordeweeks op 5:00 uur.
Meestal op vrijdag probeer ik nog wat slaap in te halen in de trein, maar dat is dan al een verloren zaak.

In het weekend als er geen verplichtingen zijn, probeer ik uit te slapen. Afhankelijk van de mate van vermoeiheid lukt dit redelijk, meestal tot een uurtje of 10 in de ochtend. De tijd van wakker worden in het weekend is soms ook afhankelijk van de hoeveelheid ingenomen alcohol de avond ervoor.
JanJanssen98765
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 18 april 2016, 15:39

Veel te weinig maar heb volgens mij ook wel een soort slaapstoornis.
Ga door de week altijd later naar bed dan 23:00 en meestal na middernacht en moet er om 6:45 uit en bij overwerken zelfs 5:45.
Weekend wordt het nog wel later, eigenlijk nooit voor 2:00 en probeer dan toch tot 11:00 te slapen, wat meestal niet lukt.

Ik word daarnaast meestal nog wel een keer wakker om te pissen.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Kwam dit tegen op de site van MTC, een onderzoek welke nog moet worden uitgevoerd met betrekking tot rust en training.
http://www.mtczorg.nl/gratis-sportmaand ... t-brussel/" onclick="window.open(this.href);return false;

De wetenschap weet het ook nog niet, denk dat je moet doen wat jezelf het beste vind en waar je het lekkerste bij voelt. Je kan voelt zelf het beste hoe je je voelt
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

dvdspelert schreef:https://sleep-cloud.appspot.com/auth?us ... qsp261kn3f

Uitgebreid overzicht van mijn slaapschema =D

Maar zonder dollen, dit soort apps geven je gigantisch veel inzicht in je slaapritme en slaapkwaliteit. Telefoon in vliegtuigstand onder je kussen en hij meet al je bewegingen. Het is namelijk zo dat je tijdens je diepe slaap volledige spierverlamming hebt en dus niet beweegt. Na een tijdje ga je relaties zien tussen hoe je je voelt en hoe je de laatste tijd hebt geslapen.
Het lijkt me niet verstandig zoveel uren achter elkaar de gsm in de buurt van je brein te hebben. Het stralingsniveau van een gsm en de mogelijke gevolgen daarvan zijn nog onvoldoende in kaart gebracht. Maar de goden verzoeken lijkt mij nu ook weer niet nodig om je slaappatroon in beeld te krijgen. Daarbij heeft vrijwel iedereen een ander slaappatroon en zijn er vele factoren van invloed op dit patroon, waarvan er hier al diverse genoemd zijn. Volledige spierverlamming is ook een fabeltje. Het is allemaal wat slapjes, maar tijdens bepaalde remfases gaat je hartslag tensie en energieverbruik zelfs omhoog. Het slapen is een leuke, maar complexe bezigheid.....
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Bron:NHG
De totale slaaptijd varieert sterk van persoon tot persoon. De totale slaapduur bedraagt bij ongeveer 65% van de volwassenen 7 à 8 uur. Acht procent kan met minder dan 6 uur slaap toe, terwijl 2% langer dan 10 uur slaap nodig heeft. Adolescenten slapen gemiddeld 9 uur. De gemiddelde inslaaptijd bedraagt ongeveer een kwartier, maar ook de inslaaptijd kan sterk variëren. Arbitrair wordt 10 tot 20 minuten genoemd. Per nacht treden gemiddeld 2 à 3 slaaponderbrekingen op. Vaak zijn deze zeer kort en herinnert men ze zich niet.4)

Op grond van de verschijnselen die optreden bij polysomnografisch onderzoek deelt men de slaap in verschillende stadia in: de REM (rapid eye movements)-slaap en de non-REM-slaap.5) Samen vormen deze stadia een slaapcyclus, die ongeveer 90 minuten duurt en per nacht ongeveer 4 à 5 keer doorlopen wordt. De non-REM-slaap is op basis van de slaapdiepte onder te verdelen in 3 (voorheen 4) stadia. Stadium 1 is het sluimerstadium, een toestand van gedaald bewustzijn, waarin een of enkele schokkende bewegingen van het lichaam kunnen optreden. Deze zogeheten hypnic jerks worden als fysiologisch beschouwd. Stadium 2 is kwantitatief het belangrijkste deel van de slaap en hoort nog tot de ondiepe slaap. Stadium 3 (voorheen 3 en 4) vormt de diepe slaap. Bij toenemende slaapdiepte dalen spierspanning, bloeddruk, ademhalings- en hartslagfrequentie. Het EEG lijkt in die fase op de situatie in wakkere toestand, de skeletspieren zijn echter volledig verslapt. Diepe slaap komt het meest voor in het eerste gedeelte van de nacht, REM-slaap vooral in het laatste deel. Tijdens de REM-slaap droomt men het meest. Na slaaponthouding wordt vooral de diepe slaap ingehaald. Bij korte slapers is de diepe slaap even lang als bij anderen. De hoeveelheid diepe slaap lijkt het meest essentieel voor het herstel van de hersenen. Zowel een gefragmenteerde slaap als minder diepe slaap zijn geassocieerd met niet-verkwikkende slaap en klachten overdag. Personen ouder dan 65 jaar hebben echter vaak maar heel weinig diepe slaap, terwijl ze geheel normaal functioneren.
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Ik heb veel slaap nodig. Eigenlijk minimaal 8 uur om actief te zijn. Maar nu de examens zijn geweest werk ik vaak van 15:00 tot 23:00 en dat 3x in de week. Hierdoor ben ik na het werk nog hyperactief en ga ik 1:00 maar naar bed en slaap tot 9:00.

Maar ja geen kinderen en niks natuurlijk dus lekker relaxed zo.
Heb alleen wel een echt ritme nodig waar ik dan in blijf hangen. Zo wordt ik eigenlijk nooit later wakker dan 9:15 want dat was het langst wat ik kon slapen voor school 1x in de week. Standaard heb ik de luiken even los om 6:45, geen wekker meer nodig.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Peter243 schreef: Het lijkt me niet verstandig zoveel uren achter elkaar de gsm in de buurt van je brein te hebben.
Vliegtuigstand :wink:
Everybody bought a new bike!
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

asphaltdude schreef:
Peter243 schreef: Het lijkt me niet verstandig zoveel uren achter elkaar de gsm in de buurt van je brein te hebben.
Vliegtuigstand :wink:
Bij sommigen blijft WiFi en Bluetooth aan. Is een kwestie van instellingen maar toch. Daarbij zal er altijd iets van straling blijven rondom een gsm door de lectronica in het apparaat. Misschien niet zo een ramp, maar men gaat hier toch nog wel eens de mist in.
Plaats reactie