27.5 - 2 jaar later

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
PaganiProductions

Nu heb ik een 650 b starre xc hardtail en 29er xc hardtail en persoonlijk ben ik nu even snel op mijn 650b Hardtail als op mijn 29er met versnellingen onder die 650 zitten nu wel bredere banden en breder stuur dan maakt echt veel verschil straks heeft die 29er weer een buurt gehad eens kijken wat verschil dan is.
Ben trouwens begonnen op de 650b
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Na 25 jaar overgestapt van 26 naar 29. Voor mij is 27.5 nog meer marketing dan 26 en 29 :winkie:
Mijn 29er is absoluut sneller dan mijn 26. Beide geveerd. Ooit eens veel rondjes op de Nedereindse Berg gereden samen met iemand op een 29er. Ik moest flink mijn best doen om hem heuvel-op bij te houden. Dat heb ik daarna altijd zo ervaren met het verschil tussen 26 en 29. En nu ik 29 rij ervaar ik het andersom. Ook mijn segmenttijden zijn sneller met 29er. En mijn conditie is niet beter dan anders (data vergelijk).
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

57 jaar en al meer dan 25 jaar op 26 inch , spaar nu voor een nieuwe waarbij dezelfde vraag: 650 of 29
Ik ben nu even snel of sneller dan mijn redelijk goed getrainde jongere fietsmaatjes. Vooral op de snelle flowtrails (Leersum bijv) ben ik de snelste. Ik ben erg merkvast sinds ik mijn oude HT begin deze eeuw omruilde voor een NRS. Mijn huidige Anthem 26 vindt ik nog steeds heerlijk rijden , maar het slijt he. Vervanging is dus aankomend. Ik vindt zelf natuurlijk weer die nieuw Anthem (650) een vreselijk mooie bak en kijk er al naar uit daarmee de Marathons en lange toertochten te rijden .Kan iemand mij aan het verstand brengen dat dit geen goede keuze is? :winkie:
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Op de UHR doe je aan ghpf, gecultiveerd harde paden fietsen. Heeft eigenlijk weinig met mtben te maken. 8)
Een lichte 29er is dan zwaar in het voordeel boven een 27,5 als het je om snelheid gaat.

Ben zelf 53 en probeer met mijn 27,5 fully wel eens aan te haken bij de inhalers (95% 29er race ht), op de rechte stukken lopen zij uit zelfs degene met een matige conditie.
Wordt het slalommen dan houden de meeste mij op, gaat het naar beneden en is het bochtig met veel kuilen dan doe ik de dropper naar beneden en hou ik de meeste minimaal bij.

Ben nog steeds erg blij met mijn 27,5 er fully omdat ik een speelse bike zocht die ook af en toe als interval maximaal wil gaan.

De tijd zal het leren of 27,5 verdwijnt en er weer een nieuwe marketing truuk wordt bedacht .
MarclaCross
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 13 november 2015, 13:46

futura schreef:Op de UHR doe je aan ghpf, gecultiveerd harde paden fietsen. Heeft eigenlijk weinig met mtben te maken. 8)

De tijd zal het leren of 27,5 verdwijnt en er weer een nieuwe marketing truuk wordt bedacht .
Nederland is over het algemeen zo plat als een dubbeltje. Dus iedereen op een mountainbike hier in vol ornaat is al een beetje suf. Het is gewoon een beetje snel door het bos peddelen. En met een racefiets met die dunne bandjes lig je met een beetje zand of gravel al snel op je plaat. Voor mij werkt het beste een 29er mtb met daarop schwalbe marathon almotion banden. Kun je lekker mee op de weg en een zandpaadje is ook geen probleem en een scherpe bocht op gravel is ook goed te doen. En inderdaad, de Utrechtse Heuvelrug Zeist en dergelijke zijn heel goed te doen daarmee. Al die figuren met die dikke terreinbanden slaat nergens op. Het is m i meer een modeverschijnsel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MarclaCross schreef: Nederland is over het algemeen zo plat als een dubbeltje. Dus iedereen op een mountainbike hier in vol ornaat is al een beetje suf. Het is gewoon een beetje snel door het bos peddelen. En met een racefiets met die dunne bandjes lig je met een beetje zand of gravel al snel op je plaat. Voor mij werkt het beste een 29er mtb met daarop schwalbe marathon almotion banden. Kun je lekker mee op de weg en een zandpaadje is ook geen probleem en een scherpe bocht op gravel is ook goed te doen. En inderdaad, de Utrechtse Heuvelrug Zeist en dergelijke zijn heel goed te doen daarmee. Al die figuren met die dikke terreinbanden slaat nergens op. Het is m i meer een modeverschijnsel.
Ik denk dat je zelf nog niet als mountainbiker kwalificeert.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MarclaCross
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 13 november 2015, 13:46

Snap je post niet zo goed Lars.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dat jij zeer ws niet op de paden komt waar je de nopjes wel nodig heb.

Al ben ik het wel met je eens dat het overgrote deel van de Nederlandse routes met een Schwalbe marathon te doen is.
MarclaCross
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 13 november 2015, 13:46

japie carbon schreef:Dat jij zeer ws niet op de paden komt waar je de nopjes wel nodig heb.

Al ben ik het wel met je eens dat het overgrote deel van de Nederlandse routes met een Schwalbe marathon te doen is.
Als ik eerlijk ben wel. Ben in zwaar mul zand weleens onderuit gegaan bij Annashoeve Hilversum. En in Zeist naast dat spoor. Vooralsnog geen reden om mijn banden om te wisslen voor racing ralphs o I d. En als het echt erg is pak ik mn ouwe 26 er met grote noppen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

reetegoed schreef:57 jaar en al meer dan 25 jaar op 26 inch , spaar nu voor een nieuwe waarbij dezelfde vraag: 650 of 29
Ik ben nu even snel of sneller dan mijn redelijk goed getrainde jongere fietsmaatjes. Vooral op de snelle flowtrails (Leersum bijv) ben ik de snelste. Ik ben erg merkvast sinds ik mijn oude HT begin deze eeuw omruilde voor een NRS. Mijn huidige Anthem 26 vindt ik nog steeds heerlijk rijden , maar het slijt he. Vervanging is dus aankomend. Ik vindt zelf natuurlijk weer die nieuw Anthem (650) een vreselijk mooie bak en kijk er al naar uit daarmee de Marathons en lange toertochten te rijden .Kan iemand mij aan het verstand brengen dat dit geen goede keuze is? :winkie:
29er. Test it en you know it. Erg leuk om te doen, testen. Zeker als je tijdens de ronde van fiets wisselt (doordat je samen met een fietsmaat naar de testdag gaat). Zo ontdekte ik het nadeel van een hardtail tov een fully in een klim (in een afdaling kende ik het nadeel van een HT al).
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Volgens mij is er weinig tot geen reden om iets anders dan 29 te rijden. Als zelfs de profi DHers er al mee gaan rijden hoeven wij als goedbedoelende XCers natuurlijk niet gaan roepen dat 27.5 speelsers is. Geo doet uiteindelijk zo veel meer dan wielmaat en dan zijn die grotere wielen toch net wat degelijker en soepeler. (degelijker als in rijgevoel, ik snap dat een iets kleiner wiel in theorie net iets steviger is, maar dat verschil wordt mijns inziens altijd schromelijk overdreven.)
Afgelopen dinsdag in Zwitserland meegereden met een DHer uit Champery die op een Genius 27.5 reed en tijdens de korte (en serieus technische, als in, "in NL zouden de paden worden gesloten wegens te gevaarlijk") afdaling af en toe jaloers keek hoe onze LTHT 29ers soepeler door gaten rolde dan zijn fully.

@Reetegoed: probeer zeker eens een 29er voordat je meteen een 27.5 koopt. Ik denk dat dit vele malen beter bij jouw rijstijl en routes past. Je mag er best 1 van me lenen, maar de maat zal wel niet gaan passen.

Enne Marclacross: Of je bent een absolute stuurgod, of je rijdt gewoon niet zo hard, maar op Zeist gebruik ik toch echt wel de zijnoppen van mijn Rockets Rons als ik een beetje doorrij. En een beetje soepel de Hoge Ginkel afrijden op een Marathon? Lijkt me weinig lol aan...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lars TB schreef:
MarclaCross schreef: Nederland is over het algemeen zo plat als een dubbeltje. Dus iedereen op een mountainbike hier in vol ornaat is al een beetje suf. Het is gewoon een beetje snel door het bos peddelen. En met een racefiets met die dunne bandjes lig je met een beetje zand of gravel al snel op je plaat. Voor mij werkt het beste een 29er mtb met daarop schwalbe marathon almotion banden. Kun je lekker mee op de weg en een zandpaadje is ook geen probleem en een scherpe bocht op gravel is ook goed te doen. En inderdaad, de Utrechtse Heuvelrug Zeist en dergelijke zijn heel goed te doen daarmee. Al die figuren met die dikke terreinbanden slaat nergens op. Het is m i meer een modeverschijnsel.
Ik denk dat je zelf nog niet als mountainbiker kwalificeert.
MarclaCross schreef:Snap je post niet zo goed Lars.
Op mijn 3 versnellings Batavus stadsfiets kom ik de routes op de UHR zonder afstappen wel rond. Ik kan er ook Paris-Roubaix mee rijden. Het eerste heeft niets met mountainbiken te maken, het tweede niets met wielrennen.

Nu is het wat vaag wat mountainbiken is. Maar is wielrennen alleen wielrennen als er een echte berg in het parcours zit? Ik heb mountainbike routes in de Alpen gereden die saaier en minder uitdagend waren dan de UHR.

Met een Schwalbe Marathon All Motion lig ik met mijn gemiddelde tempo bij de eerste bocht op een willekeurig NL MTB parcours onderuit. Daar kun je dus niet mee van het verharde pad af als je een beetje snelheid wil maken. Is dat de definitie van mountainbiken? Nee, maar als we een grens mogen trekken, dan is het mijn mening dat je jezelf met een Schwalbe All Motion band geen mountainbiker kunt noemen. En dan moet je je eigen maatstaf niet projecteren op anderen.

Let op, ik verbied je niet ergens te fietsen. Als jij het leuk vindt om rond te toeren op de slingerpaadjes op de UHR, dan moet je dat absoluut doen. Want uiteindelijk gaat het er om plezier te hebben.


En natuurlijk ben ik nu mijn eigen maatstaf op jou aan het projecteren. Maar je zit hier op een mountainbike forum en ondertussen spreidt je eigen onkunde ten toon en scheer je iedereen over 1 kam . Ik denk dat het overgrote deel van het publiek hier inderdaad ongeveer een gelijke grens trekt...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Om bij het onderwerp te blijven...
suravida schreef:Volgens mij is er weinig tot geen reden om iets anders dan 29 te rijden. Als zelfs de profi DHers er al mee gaan rijden hoeven wij als goedbedoelende XCers natuurlijk niet gaan roepen dat 27.5 speelsers is. Geo doet uiteindelijk zo veel meer dan wielmaat en dan zijn die grotere wielen toch net wat degelijker en soepeler. Ik snap dat een iets kleiner wiel in theorie net iets steviger is, maar dat verschil wordt mijns inziens altijd schromelijk overdreven.

Ik denk dat het initiële uitblijven van succes voor de 29er nooit aan de geometrie heeft gelegen, maar 100% aan de hopeloos slappe, lompe en/of fragiele wielen! Pas toen er mooiere velgen beschikbaar kwamen werd 29" in rap tempo een succes. Nu met Boost (of de al jaren gebruikte DH maat 150x12) wordt de laatste stap gezet naar een werkelijk vrijwel gelijk gevoel, stijfheid en sterkte. In dat opzicht was 27,5" de hoog nodige tussenstap! Maar nog steeds bespeur ik het verschil tussen 27,5" en 29" wat wendbaarheid aan gaat. Het kost een fractie meer kracht om dat grotere wiel de laten draaien. Downhillers zijn op zoek naar maximale snelheid, maar dat dirtjumpers bij 26" blijven toont wel aan dat 29" niet het meest wendbaar is. En voor een bikepark, waar ik dus gewoon maximale lol bij een beperkte kunde zoek, daar kom ik stukken speelser uit met de kleinere wielen. En dat ik dan een paar seconden langzamer beneden ben maakt natuurlijk niets uit. Nu heb ik de nieuwste generatie 29er downhillers nog niet gereden en kan ik daar nog niets over zeggen, maar ik ben heel benieuwd of 29" echt doorzet voor bikepark gebruik.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MarclaCross
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 13 november 2015, 13:46

suravida schreef: Enne Marclacross: Of je bent een absolute stuurgod, of je rijdt gewoon niet zo hard,
Ben geen prof. En ik rijd vergeleken met jullie als een oud wijf. Maar ik peddel puur voor mijn conditie vrijwel dagelijks op de fiets in het bos. Zomer en winter, verhard en onverhard van Lage Vuursche tot Zeist en Amerongen, die driehoek.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Eensch met Lars, voor het speelse bikepark en de trucs zullen kleinere wielen wel blijven bestaan, maar voor alles wat enigszins een natuurlijk pad is zie ik nog geen voordelen aan 27.5. Eigenlijk de enige goede reden die ik voor 27.5 kan bedenken is dat bij bepaalde veersystemen een 29er achterwiel een te lange chainstay kan geven, zeker nu overal een lange dropper in moet passen. Met mijn beperkte techniek maar ruime ervaring op listige krappe paadjes heb ik nog nooit gedacht "shit, mijn wielen zijn te groot"
Maar ik ga binnenkort mijn starre 27.5 met 2.6jes ombouwen naar 29er, kijken wat er dan gebeurt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie