Vaste route op de Maashorst bij Zeeland???

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stan Verbeek
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: za 16 november 2013, 23:08
Mijn mountainbike: Kona Mahuna

Afbeelding

Het parcours op het terrein van De Vrije teugel en de Mastworp is bijna klaar!!

De rockgarden aan de achterkant (niet die op de foto) is te ontwijken (en nog niet af). De jump ook. Verder zou de route voor iedereen toegankelijk moeten zijn op de foto kant na. (Dit is de kant die iedere mountainbiker ziet wanneer die het terrein op fietst. Hier is de mogelijkheid om de trap te pakken of de rockgarden + north shore. Er is geen mogelijkheid om een van deze twee te ontwijken. Dan wordt het lopen naar beneden.

Kom gerust kijken of loop even binnen bij de Mastworp
Altijd blijven trappen.

http://www.mastworp.nl
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Can't wait.... :wink:
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Gaaf zeg! Wat een werk moet dat geweest zijn om het te maken. Zeeland zal hierdoor vast wel gaan stijgen bij in rating.
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

deefdeef schreef:@wizzy: helaas niet, dit is dezelfde heuvelrug als die nu in de huidige route zit. Alleen ga je nu niet meer langs die blokhut maar via die nieuwe route. Tenminste ik vermoed dat het onderdeel gaat worden van de route.
Normaal steek je, na het brede zandpad Corsicanerweg, de Udensdreef over. Maar nu ga je eerst een stukje linksaf en bij eerste pad ga je weer rechts het bos in en kom je vanzelf de nieuwe track tegen. De nieuwe track sluit weer aan op die steilere klim met het mulle zand op de heuvelrug.
Zondag dat stuk gepakt, je kunt hem al oppakken voor de Udense dreef. Maar dat stuk is volgens mij een wandelroute. Het nieuwe stuk is nog steeds niet in gebruikt, iemand een idee waarom niet?


Afbeelding
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Omdat het nog voor geen meter loopt? :lol: Het is nu zo hobbelig en stuiterig dat ik het ff niet rijdt meer, om mijn arme rug te sparen. :) Dat andere nieuwe stuk dat nu wel in de route zit, parallel aan dat brede zandpad langs het wengebied, blijft lastig insturen. Helemaal nu de "ingang" zo ontiegelijk mul is en het ligt ook net een beetje uit de "loop".

Maar geen idee, misschien dat het toch geen nieuwe singletrack wordt? Hoewel het zo netjes aansluit op de vaste route. Hoop niet dat het wandelpad wordt, krijg je gegarandeerd problemen tussen wandelaars en mtb-ers.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

@ Maddox.. het segment Heuvelrug kort (boer Timmers) heb ik al een paar keer gereden dus ik weet welk stuk je bedoeld. Ik doe ook wel eens een rondje heuvelruggen (segment heb ik aangemaakt vanaf Naat Piek voor de geïnteresseerden). Dat is een heel kort rondje over deels de blauwe route plus de Heuvelrug kort (boer Timmers). Ik steek dan na de heuvelrug bij de oude blokhut (waar het infobord over de vogels staat) de weg niet over maar volg een klein stukje het slingerpad (lang het openstuk/duinen) dat parallel loopt aan de weg en duik dan de bossen weer in voor de start van de heuvelrug wat eerst in de blauwe route lag.
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

die oude heuvelrug pak ik ook altijd mee. Leuk stukje :)
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

Gisteren op de route een aanrijding gehad met een tegenligger. Was een ouder echtpaar wat tegen de richting in fietste. Ik kon de meneer niet helemaal meer ontwijken en schampte hem, waardoor ik te val kwam. Gelukkig bleef die meneer overeind en heeft hij niets. Ik heb ze er op gewezen dat ze op de mountainbike route reden en verzocht dat niet meer te doen. Ze hadden geen idee dat er routes bestaan!
Ik heb het idee dat het de laatste tijd drukker wordt op de route, en dan vooral met niet MTB-ers. Ben al van alles tegengekomen, zelfs een hele familie met shetlandpony's. Misschien moet er aan voorlichting gedaan worden, dan zijn de overige recreanten zich er in ieder geval bewust van dat er officiële MTB-routes zijn.
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Maddox schreef:Misschien moet er aan voorlichting gedaan worden, dan zijn de overige recreanten zich er in ieder geval bewust van dat er officiële MTB-routes zijn.
+1. Ik spreek ook vaak genoeg mensen die niet weten wat die paaltjes met 'twee bolletjes en een driehoekje' betekenen. Als mensen dat wel zouden weten, zou er wellicht een hoop irritatie over en weer worden weggenomen. Vraag is alleen wie die voorlichting moet initiëren... Maar dat kunnen we wellicht beter in een ander topic bespreken. Dwalen we hier niet af...
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

Misschien de NTFU? Maar ja, we dwalen wel een beetje af dan.

De route lag er lekker bij. Wel veel dennenappels op sommige plekken. Beetje voor oppassen dus :p
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Gister ook gefietst op de Maashorst en deze keer de groene route en de rode herperduinlus gefietst.
Groene lus was ietsje aangepast na parkeerplaats Palmenweg kwam ik achter. Is al leuker dan dat recht brede zandpad.
De rode lus was ook op veel plekken aangepast en is in potentie een leuke lus. Al die nieuw aangelegde singletracks lopen helaas nog steeds voor geen meter waardoor ik niet in een lekker ritme kwam of kon volhouden. Als dit verbeterd dan zit er waarschijnlijk wel een mooie flow in die tracks.

Op de groene route werd ik nog verrast door de BreakOut-run die bezig was. De Nistelrooise Baan was geblokkeerd, dus heb ik via de rijksweg weer de route opgepakt bij Tolstraat/Holenbergse weg.
Maar aan het eind waar je vanaf de Holenbergseweg rechtdoor het bos weer in gaat bleek de Run voor een deel over de vaste route te gaan. Nu ben ik bekend in deze bossen en kan ik mijn eigen route kiezen en de vaste route weer terugvinden, maar als toerist sta je daar mooi te kijken. Misschien handig als organisaties in de toekomst een omleiding aan moeten leggen of in ieder geval waarschuwen dat de route is afgesloten/geblokkeerd. Nu stond er helemaal niks.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

In het BD van vandaag een artikel over DeMaashorst wat gedeeltelijk hier te lezen is : http://www.bd.nl/bernheze/maashorst-wil ... ~a82dc008/" onclick="window.open(this.href);return false;
In het artikel (voor alleen abonnees) stond ook nog deze voor ons fietsers belangrijkere toevoeging:
"Een tweede suggestie is om in het inrichtingsplan voor de Maashorst letterlijk op te schrijven dat ruiters, mountainbikers en andere recreanten in beginsel op alle paden mogen komen. Er blijven wel gemarkeerde routes maar wie daar vanaf wil wijken, mag dat. Deze handreiking deed het Maashorstbestuur in maart al mondeling."
Volgens mij betekent dat de MTB-routes eigenlijk niet meer zijn , analoog aan de fietsknooppunten routes , dan een extra services voor de fietsers die niet creatief genoeg zijn zelf een toertje te bedenken. Bovendien dient ook wandelen op de MTB route niet als een probleem te worden gezien. Een gemarkeerde MTB-route kan op geen enkele manier betekenen dat die alleen is voorbehouden aan recreanten op een fiets.
Ook tegen de bewegwijzering in fietsen (is op de Veluweroute altijd al geweest en daar zelfs in beide richtingen gemarkeerd) mag geen bezwaar zijn. Vooral voor de variatie van de vele toertochten die er in de herfst en winter in dit deel van N.O.Brabant zijn zou het goed zijn dat de afspraak die er blijkbaar is gemaakt om als er (deels) van de gemarkeerde route gebruik gemaakt wordt die in de richting van de markering te doen af te stappen. Het in beide richtingen rijden is geen enkel probleem als in de gemarkeerde routes de erg smalle paden vermeden worden.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Dat zou inderdaad goed nieuws zijn. Dan kunnen we nog altijd onze eigen routes blijven zoeken.

Eigenlijk veranderd er dus niks, alleen wordt het straks officieel beschreven in het inrichtingsplan.
Georganiseerd tegen de richting van een bepijlde route in rijden moet kunnen, vind ik ook. Alleen zou er bij een toertocht, als service en uit beleefdheid, wel iets van een waarschuwing aan beide kanten kunnen worden opgehangen. Das wel zo netjes, dan weet je dat je tegenliggers kan tegenkomen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

deefdeef schreef: Georganiseerd tegen de richting van een bepijlde route in rijden moet kunnen, vind ik ook. Alleen zou er bij een toertocht, als service en uit beleefdheid, wel iets van een waarschuwing aan beide kanten kunnen worden opgehangen. Das wel zo netjes, dan weet je dat je tegenliggers kan tegenkomen.
Ik denk dat we af moeten van het idee dat een gepijlde MTB-route een soort van privilegeroute voor MTB-ers is.
Daar moet gewoon iedereen altijd kunnen fietsen en ook wandelen in welke richting dan ook. Als er niet met een soort van oogkleppengedrag wordt gereden kan een route altijd van beide richtingen worden gereden.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Oogkleppengedrag is sowieso nooit goed, je moet altijd bewust zijn van je omgeving en wat er op je pad kan komen uit alle richtingen. In het bos helemaal, misschien spot je dan nog een ree, das of bijzonder vogeltje.
Maar aangezien er bij toertocht nog wel eens mensen met oogkleppen meedoen, is het handig deze en andere pad-gebruikers er op te attenderen dat er oogklepjes op je pad kunnen voorkomen. :lol: :winkie:

En in de maashorst zijn de mtb-routes inderdaad geen privé-routes voor uitsluitend mtb-ers en is de route alleen een soort hulpmiddel voor niet-lokale-fietsers om ff snel en onbekommerd een rondje te fietsen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Plaats reactie