GPS / navigatie > de beste voor in het bos

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Er zijn er die dat prima kunnen, hoor.
Vorsprung durch Pedantik.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik heb sinds kort een Garmin Edge 520, waarvan de GPS heel erg tegenvalt.
Of ik heb een defect exemplaar, dit ben ik nog aan het testen.

Segmenten die in Strava niet herkend worden omdat de GPS een afwijking heeft van 10-tallen meters.
Vanmorgen ook weer getest en ik rij in het weiland ipv op het fietspad.
Dit voornamelijk in beboste omgeving.

Nu wordt deze beroerde GPS pas zichtbaar omdat de bomen aardig in het blad zitten.
Zoals je kunt zien horen de lijnen over elkaar te lopen en niet naast elkaar.

Afbeelding
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Open Street Map, maar daar staan lang niet alle single tracks op lijkt me?
dvdspelert
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 15 augustus 2016, 21:55

@Alien, natuurlijk, maar altijd kom je stukken tegen in je route waarvan je later denkt.... dat kon beter. Geen online berekening dan krijg je dat.

@worstkaas, zit er een "snap to road" functie op die toevallig uit staat?
Het hoeft niet moeilijk.
GT Karakoram 29er
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

worstkaas schreef:Ik heb sinds kort een Garmin Edge 520, waarvan de GPS heel erg tegenvalt.
Of ik heb een defect exemplaar, dit ben ik nog aan het testen.

Segmenten die in Strava niet herkend worden omdat de GPS een afwijking heeft van 10-tallen meters.
Vanmorgen ook weer getest en ik rij in het weiland ipv op het fietspad.
Dit voornamelijk in beboste omgeving.

Nu wordt deze beroerde GPS pas zichtbaar omdat de bomen aardig in het blad zitten.
Zoals je kunt zien horen de lijnen over elkaar te lopen en niet naast elkaar.

Afbeelding
Als het goed is heeft de 520 ook een pagina die de satelliet ontvangst laat zien.
Probeer die te vinden. Deze zou je moeten vergelijken met een andere 520 of een andere Garmin met Glonass (je hebt glonass ingeschakeld?)
Afbeelding

Verder is dit een goede tip:
Garmin.com schreef:-Take your device outside to an open area away from tall buildings and trees.
-Remain stationary for a few minutes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

jupiler schreef:Open Street Map, maar daar staan lang niet alle single tracks op lijkt me?
OSM is afhankelijk van de input van gebruikers.
Dat is het sterke én het zwakke punt van OSM, immers:
Wanneer er iemand in jouw regio actief is met aanleveren, dan staan alle paadjes er op. :-q
Wanneer er niemand actief is, dan heb je alleen de hoofdwegen. :cry:
Wanneer er iemand over actief is, dan staat iedere dikke boom apart vermeld, met als ieder paaltje, gedenksteen, monument, bankje, prullenbak enz.
Dan is je kaart zo overbevolkt, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

dvdspelert schreef:@Alien, natuurlijk, maar altijd kom je stukken tegen in je route waarvan je later denkt.... dat kon beter. Geen online berekening dan krijg je dat.
Het enige verschil met een online routeplanner is dat de computer waarop het routeringsalogritme wordt uitgevoerd, niet lokaal is. De routeplanner (online of lokaal) waarbij ik níet denk, "dat kan beter," moet ik nog tegenkomen.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Afgelopen weekend in Malmedy. Mooie tracks gereden volgens een gpx. Ik had een Sony Xperia Z3 compact (Android smartphone) als navigatie. Daarnaast waren er anderen met een Edge 800 en Edge 1000.

De mogelijkheden die een Android smartphone biedt icm een groter scherm met veel hogere resolutie is toch wel heel erg prettig! De snelheid van in- en uitzoomen inclusief veel details geeft vlot een gevoel van overzicht (wat met de edge veel langer duurde) Met wat tweaken is het scherm in "altijd aan mode" en "automatische helderheid" rond de 5 uur.

Verder zijn er nog meer handige dingen. Bijvoorbeeld offline routes creeeren (via een te kiezen routing profiel, bv car/bike/trekking/hike), bewerken. samenvoegen, etc. En als je een vector map gebruikt kan je on the fly van kaartstijl wisselen. Alle hierboven genoemde soorten kaarten door alleen van thema te wisselen! Je kan zelf instellen welke details je ziet (paaltje, gedenksteen, monument, bankje, prullenbak enz. ;-)

De smartphone heeft als nadeel de bediening bij vochtige omstandigheden (zweet/regen) vanwege het capacitieve scherm en de accuduur van 5 uur. En als trainingsdevice heb ik nog niet verder gekeken. Er zal vast wel wat zijn maar ik verwacht dat de Garmin Edge apparaten hier veel beter in zijn.

De Z3 compact had ik voor 65 euro (vanwege slecht werkende microfoon) en Locus Map Pro kost 7,5 euro. Dan nog 10 euro aan kleine accessoires om de smartphone op je stuurpen te monteren.

De smartphone optie is niet aan te raden voor mensen met weinig geduld. Je moet tijd investeren om alles naar eigen wensen in te stellen. Eigenlijk kan alles, je moet wel even uitzoeken hoe.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Zet dat ding eens terug naar fabrieksinstellingen...
Dan Glonass niet gebruiken.

Eerlijk gezegd heeft deze GPS het bij mij het ook niet gered.
Trage opbouw van het scherm.

Maar het loggen... en Strava segmenten deed het wel prima.
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

worstkaas schreef:
Afbeelding
Herkenbaar, bij mij kwam dit ook regelmatig voor met de 520. De track ligt dan lokaal verschoven tov een eerdere ronde.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Teixido schreef:
worstkaas schreef:
Afbeelding
Herkenbaar, bij mij kwam dit ook regelmatig voor met de 520. De track ligt dan lokaal verschoven tov een eerdere ronde.
Ik heb de firmware nu gedowngrade naar versie 6. Tot nu toe gaat het goed.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Er is voor mij 1 hoofdreden om een Garmin op mijn stuurpen te bevestigen ipv mijn S7: degelijkheid. Gisteren in Zwitserland een rare schuiver gemaakt waarbij is de Garmin enkele meters lager van de rots kon pakken. Paar krasjes, maar verder nog in perfecte staat. Mijn telefoon had dit ook met een case waarschijnlijk minder goed overleeft. Ik heb wel mijn telefoon met wat gps programma's in de Camelbak zitten om nog eens wat te kunnen trailhunten naast de thuis uitgezette track. Ik raad altijd iedereen een gebruikte Edge 705 met osm kaarten aan. Voor minder dan 100,- op mp te krijgen en doet alles wat je wil, is nauwkeurig (veel beter dan mijn s7) en geen touchscreen, dus probleem met water of handschoenen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Ik ben 100% tevreden over mijn Garmin edge 1000, en er komt niets anders op mijn fiets!
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik gebruik mijn telefoon (Xiaomi mi4c) met oruxmaps. Als ik alles uitschakel op de gps na&scherm dimmen, dan gaat hij 3 dagen mee. Handig in de alpen! Met alle verbindingen aan haalt hij geen dag.
Telefoon zit in een topeak drybag.
Mijn garmin dakota 20 gaat max 1 dag mee.

Ik zou nog wel een edge 820 of 1000 willen. De dedicated apparaten werken vaak fijner. Maar duur!
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

De vergelijkingen lopen wat door elkaar:

Dedicated navigatie vergelijking, bv Garmin Edge vs smartphone.
Dedicated navigatie vs dagelijkse smartphone.

Vanwege de laatste krijg je imho wat vreemde argumenten.
Plaats reactie