GPS / navigatie > de beste voor in het bos

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Deze vraag is vast eerder gesteld, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik ben op zoek naar een gps / navigatie, met als hoofddoel om onbekende (mountainbike!)routes in de bergen / bossen / ardennen etc. te fietsen. Het belangrijkste is dat het apparaat snel en accuraat en goed afleesbaar is, geen gekloot met bereik en snelheid van het apparaat, dus vooral ook voor paden die niet per se op 'de kaart' staan. (er zijn ook apparaten met enkel een grote pijl?)Zodat je voordat dat je een paadje in moet sturen duidelijk is waar je naar toe moet. Trainingsschema's, snelheid etc zijn minder van belang. Gebruiksvriendelijkheid / compabiliteit met verschillende bestandsformaten / systemen is wel van belang.

Wat te kopen!?

bedankt!
dvdspelert
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 15 augustus 2016, 21:55

Het valt of staat met de kaart die je gebruikt. Ik ben zelf voor de budget-oplossing gegaan met de app OSMand+ en een losse extra accu voor de telefoon.

Deze app heeft gratis OSM kaarten van heel de wereld en werkt met GPX routebestanden. Het is even een paar dagen tot weken pielen maar dan heb je de app helemaal ingesteld zoals jij hem wil.

Zo heb ik hem ingesteld dat het scherm enkel aan gaat wanneer er een afslag aan komt (30s vantevoren) en de eerst komende 2 afslagen staan groot in beeld.

Maar als je een dedicated apparaat wilt kan dat natuurlijk ook, deze werken met dezelfde techniek en routebestanden maar zullen langere accuduur hebben en meer gebruiksinformatie/handleiding. Wat is je budget? De app kost 7 euro :)

edit: wel android natuurlijk :lol:
Het hoeft niet moeilijk.
GT Karakoram 29er
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Deze vragen zijn al vaker naar voren gekomen...
Vanwege afleesbaarheid :

Sport , snelheid, fitness, strava : Garmin Edge 1000 = duur maar wel de beste wel met een vaste accu
Wandelen / Sporen zoeken : Garmin GPSMAP 62(s) = betaalbaar en verwisselbare batterijen

En geloof me maar, een GPS zonder kaart wil je echt niet.

Er zijn zat andere merken en alternatieven.
dvdspelert
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 15 augustus 2016, 21:55

Wat is eigenlijk het voordeel van zo'n GPS tegenover je smartphone? Ik zie de meerwaarde niet. De edge 1000 (en lagere series) worden geleverd met dezelfde OSM kaarten (Open Source Maps) en gebruiken dezelfde GPX routebestanden.

Voordelen app:
+ maar 1 apparaat mee, telefonisch bereikbaar
+ gratis updates
+ gratis kaarten (dezelfde kaarten)
+ zelfde (meer?) functionaliteit
+ telefoon is al verzekerd
+ app kan gewoon mee naar nieuwe telefoon
+ zelfde (meer?) ondersteuning voor HR, cadans etc.
- minder accutijd
- uitzoekwerk in gebruik

voordelen dedicated gps:
+ specifiek apparaat voor enkel doeleind, daardoor langere accuduur
+ makkelijker te begrijpen
+ ?
- vele malen duurder
- model verloopt (?)

In combinatie met basecamp en openMTBmaps kan je de mooiste routes maken. En als je echt gaat downhillen ga je toch niet op de GPS kijken.
Het hoeft niet moeilijk.
GT Karakoram 29er
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Bedankt voor de reacties,

een iphone gebruiken kan, maar lijkt me in de regen/modder etc niet optimaal. Een extra vereiste is dat het apparaat soort van waterdicht is lijkt me. Ik zie de Polar V650 ook veel tegenkomen in berichten, iemand daar ervaring mee? Is het touchscreen te bedienen met handschoenen met 'lange vingers' ?

de Garmin GPSMAP 62(s) ga ik ook bekijken
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

dvdspelert schreef:[…] OSM kaarten (Open Source Maps) […]
OpenStreetMap.

Verder is er al ontzaglijk veel geschreven over smartphone vs. dedicated GPS. Lees die topics maar door voor argumenten. Op termijn zullen smartphones waarschijnlijk dezelfde impact hebben op de markt voor GPS-toestellen als ze gehad hebben op die voor fotocamera's, maar voor veel mensen is het omslagpunt duidelijk nog niet bereikt.
Vorsprung durch Pedantik.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

OK, dus het belangrijkste is de kaart. Dan stel ik de vraag anders:) :

wat is de beste kaart voor in het bos?
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

OSM...,maar in het bos heb je geen tijd om naar de kaart te kijken.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Even voor de volledigheid: "OSM" is kaartdata, waarop zeer vele kaarten gebaseerd zijn. (OpenFietsMap, OpenCycleMap, OpenMTBMap, Freizeitkarte, …) Afhankelijk van je doel en je voorkeuren, kies je zo'n kaart om routes te plannen of om op je GPS in beeld te hebben.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OSM is niet in alle delen van Europa (of de wereld) even compleet.
Een (betaalde) topo kaart van een land is gebaseerd op de gegevens van de topografische dienst van dat land.
Zeker in landen waar het leger nog iets voorstelt zijn die uiterst nauwkeurig.
Hier in NL is OSM echter prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

dvdspelert schreef:Wat is eigenlijk het voordeel van zo'n GPS tegenover je smartphone? Ik zie de meerwaarde niet. De edge 1000 (en lagere series) worden geleverd met dezelfde OSM kaarten (Open Source Maps) en gebruiken dezelfde GPX routebestanden.

Voordelen app:
+ maar 1 apparaat mee, telefonisch bereikbaar
+ gratis updates
+ gratis kaarten (dezelfde kaarten)
+ zelfde (meer?) functionaliteit
+ telefoon is al verzekerd
+ app kan gewoon mee naar nieuwe telefoon
+ zelfde (meer?) ondersteuning voor HR, cadans etc.
- minder accutijd
- uitzoekwerk in gebruik

voordelen dedicated gps:
+ specifiek apparaat voor enkel doeleind, daardoor langere accuduur
+ makkelijker te begrijpen
+ ?
- vele malen duurder
- model verloopt (?)

In combinatie met basecamp en openMTBmaps kan je de mooiste routes maken. En als je echt gaat downhillen ga je toch niet op de GPS kijken.
Ik heb een navi (TeasiOne2) die vele malen goedkoper is dan mijn smartphone (S8) en zou mijn phone voor geen goud op mijn stuur willen hebben. De Navi is schokbestendiger en gemaakt voor het doel waarvoor hij gekocht is namelijk navigeren in alle omstandigheden. Updates zijn ook gratis, behalve navigeren heb je gelijk een zeer uitgebreide fietscomputer.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Daar gaanb we weer :roll: :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, daar gaan we weer.
TS vraagt "de beste voor in het bos".
Dat is dus niet je smartphone want:
-Afleesbaarheid in zonlicht is bij de meeste smartphones heel slecht, terwijl een gps er geen probleem mee heeft.
-Een gps is waterdicht of op z'n minst bestand tegen regen en vuil.
-Een gps is schokbestendig
-Batterij/accu duur. je gebruikt de batterij accu van je gps, zodat de smartphone genoeg energie overhoudt om te bellen/sms'enn/appen.

-Een 2e hands Etrex 30 heb je al voor 100 tot 150 euro, dat staat niet in verhouding tot de prijs van je smartphone (tenzij je een 3e hands barrel hebt met een trage processor en een gare accu).
-Een Polar V650 heb je nieuw al vanaf 170 euro.
-Een (Garmin) gps biedt je ook de mogelijkheid om kaartmateriaal te installeren dat niet op OSM is gebaseerd (betaalde topo kaarten). Handig als je op een plek terecht komt waar OSM nog tekort schiet.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op do 18 mei 2017, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

RobSter schreef:Daar gaanb we weer :roll: :wink:
Wat mij betreft niet maar om te zeggen dat je smartphone een vergelijkbare vervanger is voor een dedicated device is gewoon niet waar. Met een gitaar kun je ook peddelen maar hij is er niet voor gemaakt. :wink:
dvdspelert
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 15 augustus 2016, 21:55

Nouja ik denk dat ergens een kloof is, want technisch is een GPS een uitgeklede telefoon tegenwoordig. Die vergelijking van een gitaar waar je mee kan peddelen is niet echt vergelijkbaar. Eerder: gitaar of ukelele in het bos? En dan is het begrijpelijk dat er voor een goedkope ukelele word gekozen, want de dure gitaar laat je dan liever thuis.

In het bos is weinig zon, dus aflezen is het probleem daar ook niet. En op 100% helderheid is het prima te lezen. Daarnaast monteer je natuurlijk met een waterdichte bevestiging, waar je telefoon rust op een schuim kussen. Ook zijn telefoons tegenwoordig vaak al water- en stofdicht. Mocht hij kapot gaan (wat me sterk lijkt) krijg je een nieuwe van de verzekering en al je gegevens staan nog gewoon in de cloud. Er zitten namelijk geen bewegende onderdelen in een stuk elektronica dus van binnen zijn ze ook nagenoeg hetzelfde.
De kaarten gebruiken GPX bestanden van de route, dus in feite zou je zelfs zonder kaart de juistte richting kunnen volgen.

Maar zoals ik al zei in mn eerste zin hierboven, het gaat om de kaartdata, niet om het apparaat die de enen en nullen verteert (de gps data). Dat is slechts persoonlijk.

Kwa kaart zal het per land inderdaad verschillen, en zou ik me gaan verdiepen in het inlezen/maken en afspelen van routes en kaarten via bijvoorbeeld basecamp en vergelijken met de satelietbeelden van google maps. Daarna is het een kwestie van op je GPS naar keuze laden en punten volgen.

Het meeste werk zit hem in de route maken. Het instellen van een adres zoals in de auto moet je dan ook echt niet gaan verwachten van een fietsGPS, zeker niet zonder internet verbinding.
Laatst gewijzigd door dvdspelert op do 18 mei 2017, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Het hoeft niet moeilijk.
GT Karakoram 29er
Plaats reactie