Belgian Mountainbike Challenge (BeMC) 12-14-05-2017

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
simonovereem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 179
Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10

Zal ik dan maar de eerste zijn die er over begint?
Welke banden het beste te kiezen? De vooruitzichten zijn niet heel positief, in ieder geval vrijdag en zaterdag +- 5 mm regen. Redt je het dan met een X-king voor en een Race-king achter? Of beter 2x X-King?
In NL (voornamelijk UHR) rij ik het hele jaar door met racekings zonder echt in de problemen te komen.
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Ik heb de Bemc een paar jaar geleden gereden en vond hem best technisch. Weet niet hoe het nu is maar zal niet minder technisch zijn geworden. Ook veel andere ritten in de Ardennen gereden en ik zou zelf alleen de combinatie RK/XK gebruiken bij droge omstandigheden (want de Ardennen hebben altijd natte
plekken en gladde wortels rondom beekjes etc). En als er dan regen wordt voorspeld zou ik zelf minimaal twee keer XK monteren. Grote verschil met UHR (waar ik ook het hele jaar rijd met RK) is zand vs klei/ leem die ik spekglad vind worden als het nat is.
liozzie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 844
Lid geworden op: wo 16 maart 2005, 14:31
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 / Cannondale Scalpel 29
Contacteer:

Long shot: Wie o wie gaat naar BEMC en zou iets voor mij mee terug willen nemen?
Liefs iemand in de buurt van Utrecht (straal van 50 km is prima).
Laatst gewijzigd door liozzie op wo 10 mei 2017, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
simonovereem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 179
Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10

@Lefty29, thanks. Ik neem de X-Kings mee en ga het zien.
@ liozzie, ik woon in Hilversum en ga naar de BeMC. Als het niet al te groot is kan ik het wel voor je meenemen (3 man in de auto, 2 fietsen achterop en 1 erin)
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

RocketRon/RacingRalph of X-King/Raceking (of iets gelijkaardig) als set-up lijkt mij ideaal voor de Ardennen. Ik rij momenteel zowel voor als achter met lage noppenbanden (Bontrager XR1, vergelijkbaar met Raceking, Renegade, Rara.. ) en heb hier ook al uitgeregende Ardennenritten mee overleefd. Ze zijn vrij breed (2.25) en als het echt slecht weer is dan laat ik wat druk af. Maar de ene vliegt met wedstrijdbandjes over het parcours, de ander gaat zelfs met Nobby Nics nog onderuit..
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ik ga met 2x Michelin Force XC rijden. Eventueel kun je ook nog ter plekke banden kopen mocht dat nodig zijn. Vorig jaar hadden ze banden van Continental geloof ik.
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Mijn fiets is gestolen uit de stalling bij hotel Floreal, het gaat om een mat zwarte Felt Nine FRD met 2x10 XTR, XTR remmen M9000 en DT Swiss wielen. De fiets stond op slot maar niet ergens aan vast. Heb aangifte gedaan en daardoor eerste etappe gemist, fiets gehuurd bij Houffa bikes om morgen toch te kunnen starten. Mocht iemand iets hebben gezien gehoord dan hoor ik het graag.
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Ik was benieuwd naar de ervaringen met de bemc vandaag maar had niet op dit verhaal gehoopt. Balen zeg. Stoer dat je op een huurfiets verder gaat :-q hopelijk kun je er nog een beetje van genieten.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Mathieu VD Poel doet het ook lekker in de BEMC. Beide etappes gewonnen!
#Skraleanjers
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

ik zie 2 pagina met resultaten en 9 pagina met DNF :~ :~
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

@ Lefty 29, heb het gelukkig van me af kunnen zetten. Wel de eerste etappe gemist maar de andere dagen beide op de 26 inch huur mtb uitgefietst. Hele ervaring de BEMC, kwam er achter dat ik toch wat te weinig getraind had om lekker rond te komen. Is wel een aanrader om deze op je bucketlist te zetten. Het vergt wel echt serieuze training om beetje leuk mee te rijden.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Stilaan gerecupereerd van 3 dagen 'koers' in de Ardennen. Het was mijn eerste deelname aan de BeMC, maar hier zien ze mij nog terug :)
Prima georganiseerd, perfect bepijld en dik in orde qua veiligheid (seingevers etc.). Ik kan er inkomen dat degene die puur voor de trails komen soms wat op hun honger bleven zitten, maar als wedstrijdrijder vond ik het zeer toffe etappes. Alles zat er in: van ontzettend zware beklimmingen tot vlot bollende stukken, en nu en dan eens een technisch stuk of loopstuk. Met het weer hebben we natuurlijk ook 'hoerenchance' gehad, amper een druppel gevoeld en een mooi kleurtje gekregen. In de afdaling naar het kasteel van La Roche in rit 3 nog stevig gevallen, daar ben ik met de schrik vanaf gekomen. Wat schaafwonden, kneuzingen en een draadje, maar daar had ik even goed iets kunnen breken. Elke dag als 2e in mijn categorie (M20) gefinished en met enkele seconden voorsprong uiteindelijk de 'eindzege' gepakt bij de M20, mooie afsluiter van een zalig bike-weekend!

Nu op naar de LCMT :)
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

@Speedfreak98 dat is echt mooi kut! Ik dacht dat ze daar een bewaakte fietsenstalling hadden?

Wat een drie geweldige dagen waren het in La Roche en Ardenne! Dit jaar voor het eerst serieus aan het mtb'en dit was dan ook mijn eerste ervaring met een buitenlandse mtb marathon. Dit was ook gelijk mijn valkuil want wat was het technisch (voor mijn doen) en daar verloor ik veel tijd mee.. De eerste stage ging goed tot 40km waarna ik te kampen had met kramp waardoor ik rustig aan deed. Stage 2 was het niet veel meer want ik wilde rustig beginnen en door de technische delen kwam ik niet goed in mijn ritme. Stage 3 was een van mijn betere dagen en van die stage heb ik dan ook echt genoten. Kortom nog een hoop te leren en dus een reden om meer marathons te rijden!
Plaats reactie