Mango-bikes Point AR gravelracer

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nog een paar (scherpere) foto's , net klaar met standaard pedalen en Smart Sam 42mm op 19mm Fulcrum Red Power xl 29er wielset. Rijklaar 11.8kg

Afbeelding

Afbeelding

En met spd pedalen en Conti CX speed 35mm banden op iets lichtere 17mm Alex rims wielset , rijklaar 11.2 kg en wat sneller op de weg.

Afbeelding

Het blijft een raar kleurtje oranje; verkleurd afhankelijk van de lichtval .
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is echt een mooi fietsje. Frame lijkt me ook mooi genoeg om (als je dat zou willen) met wat hoogwaardiger onderdelen op te bouwen.

Mijn opmerking over die buiscommandeurs was meer met betrekking tot bv wereldfietsreizen. Dan wil je zo betrouwbaar mogelijk materiaal wat onderweg nog te fixen is ook. Snel schakelen is dan niet prio nr. 1 en dan zouden buiscommandeurs wel in aanmerking komen.
Voor gebruik "thuis" zijn ze uit de tijd, de rem/shifters zijn tegenwoordig betrouwbaar genoeg. Het was een klein gokje toen ik de Rival's bestelde (nul ervaring met double tap) maar die dingen werken echt erg fijn...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Intussen heb ik de meeste offroad winterkilometers met deze Point AR gemaakt. Heerlijk fietsje om door en langs het bos te crossen en asfalt hoef je er niet mee te vermijden.

Omdat ik er af en toe stevig (kort) klimwerk mee tegen kom is een standaard race-verzet waarbij je meestal beperkt bent tot 34 voor en max 32 achter nog wel eens wat krap. Om het allemaal een beetje "budget" te houden is een compact 50-34 crankset de beste keuze. Met Shimano 9 en 10sp shifters (behalve de nieuwste Tiagra 4700) kun je Shimano 9sp mtb achterderries gebruiken. Daardoor kan achter bv een 11-34 (9sp) of 11-36 (10sp) cassette worden gebruikt. Nu had ik nog een 40t range-extender icm een 13t lockring liggen en daarmee is een 13-40 "klim" cassette zo gemaakt. In dit geval met een 9sp 11-34 cassette, maar dat kan natuurlijk ook met een 11-36 10sp. De oude XT long cage derrie is trouwens nog een 8sp met nieuwe 9sp wieltjes.
Nu dus met 9sp 50-13 t/m 34-40 range; daarmee kom ik vlgs mij toch echt nergens meer te kort :winkie:

Afbeelding


Ik heb er de laatste tijd een set Conti AT Ride banden op liggen, die het erg goed doen offroad en nog verrassend goed rollen op asfalt. Fijne winterband als het echt nat en glad is.

Afbeelding


Sfeerplaatje van een recent tochtje langs en door het Reichswald vanuit Malden. Heerlijk paden "ontdekken"....er is niet veel waar je niet doorkomt met deze gravelbike, terwijl je toch vlot kilometers maakt op de betere paden.


Afbeelding
Gebruikersavatar
wielhelm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 2 februari 2014, 21:04
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 World Cup

:D Gaaf karretje zo, al die zelf opgebouwde fietsjes zetten je wel aan t denken...
It's just a hill, get over it!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Volgens mij is het Reichswald perfect voor een gravelracer met al die
brede paden die daar liggen. Daar kun je heerlijk lange rondes door
de bossen maken Nijmegen - Swalmen - Nijmegen kan volgens mij
compleet off-road. Flinke ronde heb je dan zo te pakken ;)
Met redelijk wat hoogtemetertjes nog.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Pat. schreef:Volgens mij is het Reichswald perfect voor een gravelracer met al die
brede paden die daar liggen. Daar kun je heerlijk lange rondes door
de bossen maken Nijmegen - Swalmen - Nijmegen kan volgens mij
compleet off-road. Flinke ronde heb je dan zo te pakken ;)
Met redelijk wat hoogtemetertjes nog.
Er is daar inderdaad nog veel te "gravelen". Ik ben daar vanuit Malden eens niet de mij bekende mtb-routes opgereden, maar via de wat strakkere bos en veldpaden zigzaggend richting Mookerheide, Diepen tot Kessel (dl). Een route die je met de racer op slicks grotendeels onbegaanbaar is (zand, sneeuwresten, bagger, nat gravel) maar met de gravelbike op noppen rijd je heerlijk door. Ook incidentele "mtb" paden (bv onderlangs st Jansberg) kom je goed door en ook op stukken echte mtb-route hoef je zelden van de fiets.
Het leuke is dat je door paden en in gebieden komt, waar je met de mtb of racefiets niet snel voor zult kiezen.
Beetje "adventure" in eigen land, dus.
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

:-q :-q :-q
Strak ding hoor!
HARD, HARDER HARDST
johan d
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 07:42

Ik rij meestal tochtjes 100km op de weg met fietsclub +-30km/h gemiddeld. Ik denk aan een CAAD12 racer, maar ben ah uitkijken voor alternatieven. Zou deze Mango iets zijn om 90% vd tijd met de fietsclub op de baan te rijden?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waarom niet, als je er een paar snelle (weg)bandjes onder legt en een beetje op het gewicht let bij de afmontage is het gewoon een racefiets, maar met een comfortabelere houding en wat rustiger stuurgedrag. Daar zit het grootste verschil met een echte racer, je zit wat minder diep door de hogere balhoofdbuis.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het kan denk ik wel maar het is een vrij zwaar frame en je haalt je voordeel uit de offroad eigenschappen. Voor mix tochten heel fijn. Maar als je 90% als roadracer rijd zou ik eerder aan een endurance racer denken.
NB ik heb ook een Mango Point R met raceremmen en ruimte voor 30mm banden en die voldoet misschien meer ? Stuurt net iets vlotter en weegt compleet 3/4 kg minder (10.75 vs 10.0 kg ex pedalen)

Edit: gewicht is intussen tov eerdere posts iets gunstiger geworden. Het geleverde FSA jis crankstel was wel heel zwaar, de 12-36 Deore cassette ook.
Nu verder geupdate:
Met FSA Omega 50-34 crankset, 10sp Gevenalle shifters, 11-36 XT cassette (icm 9sp XT achterderrie), Avid bb7 mtb remmen, 160mm schijven, Alex 1.9kg wielset en 35mm Conti CX speedbanden (incl Conti light biba's) rijklaar incl pedalen 10.9 kg. Met 40mm nopbanden 2ons zwaarder, met 28mm racebanden 2ons lichter.
De Mango frameset is met 2.9kg incl headset/zadelklem/stuurpen geen lichtgewicht, maar wel superstijf.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Je wilt er zeker niet toevallig ééntje weg doen hè? :D
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Alles is evt te koop......toch :D

Eigenlijk ben ik wel erg tevreden over dit Mango duo.
De Point R staat op 28mm endurance banden en rond 10kg (velgrem 105 11sp) in endurance/race mode en deze Point AR op 42mm nopbanden rond 11kg (10sp disk) in toer/offroad mode (gewichten wel echt rijklaar incl pedalen). In de praktijk kies ik de Point R vrnl voor op de weg en de Point AR vrnl voor bospaden. Het stuurt en zit toch net ff anders.
christmtb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr 24 maart 2006, 13:28

Ik rij ook al een tijdje met een Point AR. Als volledige fiets gekocht (105groep).
Als introductie in het gravelbiken ben ik zeer tevreden met deze Mango.

Afbeelding
Christonabike!!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Tijd voor weer eens een foto:

Afbeelding

Op vakantie in Bourgogne.
Met Conti AT ride 42mm vouwbanden en 13-40 10sp cassette achter (met range-extender en 13t lockring) is er niet veel meer waar je niet kunt rijden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Typisch ideaal gebied voor mn Mango.

Afbeelding

Ook na een tocht door de gietende regen ben ik erg onder de indruk van de mogelijkheden van de "gravel bike" op vakantie. Behalve door uitgesproken ruige wandel (mtb) paden, kom ik met deze fiets eigenlijk wel overal door. Klimmen gaat super, road en offroad. Dalen op echt ruwe stukken gaat natuurlijk makkelijker op een mtb, maar dat weegt voor mij in veel gebieden niet op tegen de lichtheid van mijn gravelbike op wat betere wegen en paden.
De Conti AT 42mm nopbanden doen het erg goed en geven veel zekerheid offroad, ook in bagger en regen. Op glad asfalt heb je er weinig last van. Op meer gemixte routes met betere paden leg ik er Conti CX Speed 35mm op, maar op "onverwachte" routes is maximaal nop toch wel fijn.
De 13-40 cassette (met range-extender) doet het goed, maar echt noodzakelijk is ie niet geweest. 11-36 achter icm 50-34 voor is voor mij vrijwel altijd voldoende en geeft toch net ff iets meer klimmogelijkheden als 11-32.
Blijvertje dus....die Mango Point AR !

NB: Bourgogne is aanrader als je van eindeloze gravelpaden houd....het barst er van de doorlopende offroad boerenweggetjes door een glooiend landschap.
Plaats reactie