Welk merk is mijn mountain bike? Is het een goede fiets?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je dat doet heb je het meest zichtbare probleem aangepakt, maar ik ben benieuwd hoe de rest er aan toe is. Naast de vork heb je dan ook nieuw balhoofd nodig en een andere stuurpen, want die gaan niet werken met nieuwer spul. En dan is het dus maar hopen dat de rest van de fiets nog levensvatbaar is. Maak anders wat foto's van de andere kant en details, kunnen we hier wat beter inschatten hoe het eruit ziet.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

Het is een prima fietsje om aan de muur te hangen in de schuur.
Als je dat gedaan hebt, snel opzoek naar een leuke mtb :)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Het ligt er aan hoe je wilt fietsen. Als je gewoon lekker een beetje wilt touren op de bredere paden kan dat best met deze fiets.
Dan heb je inderdaad een andere vork en remmen nodig.
Als je weinig budget hebt en gewoon een beetje wilt proeven of MTB echt leuk is, heb ik voor weinig wel een vork en V brakes. Ik woon in Malden, als je een keer wilt laten kijken of er iets van te maken is, laat maar weten.
Ik zie denk ik DX cranks en iig is de achtervelg Mavic 217 dus die onderdelen zijn mits in goede staat behoorlijk bombproof.
ThisIsDelicious
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 7 mei 2017, 07:43

Bij deze wat close-ups van de fiets. Jamis Diablo, klinkt goed bedankt voor je aanbod! Dat is zeker iets wat ik wil overwegen, ik zal je tezijnertijd wel een PB'tje sturen.

http://imgur.com/a/ziU6k" onclick="window.open(this.href);return false;
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Bij elkaar geraapt spul lijkt het mij zo. De voorvork hoort niet in deze fiets, deze hoort thuis in een cross/fitness fiets. De vork is voor een groter wiel 28"/29" en niet voor 26".
Andere vork bij zoeken of van de hand doen, ik ging er niet mee off road daar in de heuvels bij jou.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

ThisIsDelicious schreef:Leuk om jullie reacties zo te lezen! Denken jullie dat als ik de vork en voorste remmen vervang ik al een heel end ben? Ik heb even rondgekeken naar 26" vorken waar mud mate het over heeft en die kosten me inderdaad geen rib uit m'n lijf. Naast de remmen en de vering vind ik hem eigenlijk goed genoeg rijden voor een beginner als ikzelf.

edit: ik denk dat ik maar rond ga kijken voor een modernere tweedehands, inderdaad.
Persoonlijk zou ik er niets aan uitgeven. Echter kan ik niet in je portemonnee kijken....
Je zou eens in het topic gezocht een verzoek kunnen doen of iemand nog en oude 26"voorvork en V-brake remmen heeft liggen voor heeeeeel weinig. Zijn er waarschijnlijk nog genoeg die het eea in de schuur hebben liggen en er niets mee doen. Of even bij James op de koffie. Hij kan je ongetwijfeld ook helpen met de eerste uitleg over hoe je fiets te onderhouden.

Maar zo fietsen is gewoon gevaarlijk. :wink:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Daar moet eerst een andere vork in anders is het echt vragen om problemen.

Afbeelding
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

't frame design vind ik wel leuk! Verder niets aan uitgeven, tenzij je leuk wilt gaan sleutelen. Maar dan zou ik 't met 2e hands onderdelen doen van de schroothoop.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als je het frame en alle onderdelen vervangt is het best een leuke fiets.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het was ooit best een leuk fietsje denk ik, gezien onderdelen als LX en DX. Die groepen zat niet op de goedkoopste modellen destijds.
Maar in de loop der tijd is er duidelijk door ondeskundigen aan geprutst met als pijnlijk voorbeeld die voorvork/rem/wiel combinatie. Dat is ronduit link als je er echt mee gaat fietsen. Doet ook het ergste vrezen voor sommige andere delen van de fiets, dus een grondige check lijkt me geen overbodige luxe.

Als je er hobby in ziet leuk om wat sleutelvaardigheid op te doen, maar geef er niet teveel aan uit.
En als je daar geen zin in hebt, dan toch maar op zoek naar een betere (tweedehands) fiets...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Pascal73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 21:57
Mijn mountainbike: cube ltd sl 2017

:D
Laatst gewijzigd door Pascal73 op za 27 mei 2017, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
krt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 12 februari 2015, 22:20
Mijn mountainbike: Sensa Fiori sfb carbon

je oude fiets opknappen kost minimaal net zo veel denk ik.https://link.marktplaats.nl/m1163400086
https://link.marktplaats.nl/m1164868862
toeterbaas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: do 2 januari 2014, 19:35
Mijn mountainbike: biking to the max

Waarom koop je niet wat nieuws ? Heerlijk hoor een nieuwe bike !
Of iets goeds 2ehands
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

Mijn eerste mtb 1992 was hetzelfde frame (en kwaliteit) en ik heb er heeeel veel plezier mee gehad.
Ik heb er veel tracks in NL mee gereden en zelfs in de ardennen.
Als je voor weinig geld er wat leuks van kan sleutelen samen met iemand die er wat verstand van heeft kan je hier gerust wat op rond gaan knallen.
De meeste forumleden zijn gruwelijk verwend qua fietsen en rijden rond op iets (ik ook) dat boven hun eigen kunnen zit en dat is o zo lekker.
Het grote nadeel van zo'n fiets is dat je wel een setje gereedschap mee moet nemen omdat er wel eens wat vaker repararie nodig is.
Maar het geeft best wel een kick als de gasten op hun € 5000,= + fietsen voorbij weet te rijden.
Wel goed nakijken voor je gaat rijden want zoals hier aan gerommeld is zou ik het niet vertrouwen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb Stanley intussen geholpen, andere vork ging lastig ivm de enorm lange stuurbuis.
Aangezien er een paar onderdelen op zaten voor mijn retro afwijking, en mijn broer nog een B1 had staan met XT en Manitou Skareb, rijdt hij nu met een kleine bijbetaling tevreden op de B1 rond.
Plaats reactie