Frejus tips en routes

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
abreukel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 1 april 2008, 15:02
Mijn mountainbike: Hardenberg
Contacteer:

Er is een wat ouder topic over Frejus maar ik denk dat er toch wat meer up-2-date info moet zijn.

Daarom de vraag: nog tips mbt vakantie en MTB'en in en rondom Frejus?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik vrees dat er weinig veranderd is de laatste jaren.
Sommige paden liggen er wat slechter bij dan de jaren daarvoor, maar
over het algemeen blijft het hetzelfde.

Behalve ;) als je een van de mooiste afdalingen in de buurt wil doen dan raadt ik
de gps track aan van de rando roc all mountain. Deze start in Roquebrune en komt
daar ook weer terug. Een van de mooiste tochten daar in de buurt.

De rest heb je al gelezen over de Koekoek, Mont-Vinaigre --> afdaling routes douaniers --> kust.
Tips? koop een kaart in de supermarkt 1:25000. Daar staat heel veel op.
En kijk even op GPSies mbt. de Roc tochten.
Ga je in de zomer? Dan veel water en latex mee (Y). weinig bijvulpunten in het achterland.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
abreukel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 1 april 2008, 15:02
Mijn mountainbike: Hardenberg
Contacteer:

Latex?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lopen veel fetisjisten in het gebied rond die je kan afkopen met latex kleding en producten, vandaar.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Heb zelf een aantal maal gecampeerd op camping Douce Quietude in St Raphael dat boven Frejus ligt.

Hier kun je je prima vermaken in het Estrel gebergte en zijn er prima routes te vinden richting Cannes, ook richting St Tropez is prima te biken.
Ben hier wel eens met mijn xc racer op een parcours beland waar een downhill fiets beter tot zijn recht kwam, heb zeker 80% gelopen.

Overigens vind ik dit gebied een no go in de zomer, dan is het veel te druk naar mijn zijn en sta je continu in de files als je naar het strand wilt.
In Frejus wel eens verdwaalt omdat mijn fiets gps helemaal gek werd van al die rotondes.

Ondanks dat is de Cote Azur rondom Frejus mijn favouriete bestemming in de mei vakantie, vooral de kustweg naar Cannes is schitterend. Een dagje St Tropez en je vergapen aan de boten van de rijke patsers is leuk, het mooiste strand is te vinden bij het memorial van de geallieerden in St Raphael, het rustigste strand met prachtige baai is te vinden in Agay.

Als je interesse hebt in gpx bestanden dan moet je het maar laten weten.

Zie http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 12&t=27194
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Kustweg en vaste routes kun je lekker vermijden.
De vaste routes zijn niet de moeite waard (imho) en langs de kustweg
rijden met de mtb is misschien mooi maar heeft niets van doen met
mtb-routes.

Gewoon vanaf Frejus richting de oude vliegbasis fietsen en vandaaruit kun je
heel gemakkelijk het achterland in. Daar is veel te vinden voor elk niveau.

@Futura, geloof me als ik zeg dat je bij de roc deze routes op je hardtail lekker
naar beneden dendert (Y). Het is ook Frankrijk en geen vlakke tamme route
door de brabantse bossen ;)

Latex voor je banden uiteraard ;) er liggen soms nogal veel doorns in het achterland.

Hier een indicatie van onze tocht naar Mont Vinaigre:

Het water was nu wat extreem, normaal zijn dit maar kleine stroompjes die in de zomer
zelfs helemaal droog staan.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

@Pat, eens de brede paden in de Esterel van de vaste routes vermijden en lekker op verkenningstocht., vooral de wandelpaden leiden tot leuke ontdekkingen!

Je kunt naar bergmeertjes, mt Vinaigre en door een kloof rijden, blijft toch vreemd dat je midden in het Esterel gebergte zit dat direct begint na het villadorp dat St Raphael eigenlijk is.

En wat betreft mijn downhill ervaring van een aantal jaren terug dat was in des Maures tussen Frejus en St Tropez, mijns inziens een stuk ruiger zeker na de vele regen die toen was gevallen.
Met mijn Scalpel durfde ik de afdalingen niet aan...en het klopt dat dit de ROC d"azur was die ik op mijn gps had staan.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik heb een paar routes van deze site gehaald:
http://www.utagawavtt.com/gmap/carte-generale-topos-vtt" onclick="window.open(this.href);return false;

Vroeg starten en gewoon genieten. Sommige stukken op GR routes waren echt niet te fietsen, maar naderhand toch een overwinning.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier 2 filmpjes van de gps track die Pat bedoelde Roc Challenge/Altitude
Deel 1
Deel2

Track kan je wel googlen, maar wellicht heeft Pat 'm wel ergens.
Andere tracks vd Roc zullen ook wel de moeite waard zijn, liggen allemaal in het Massif de Maures.
GR51 loopt door de Estrel parallel aan de kust, dat is gegarandeerd genieten (en af en toe lopen).
Naar het oosten over de Mt Vinaigre richting Cannes en dan beneden de GR 49 oppikken terug naar st Raphael/Frejus.
Of naar het westen, over de Col de Piere de Coucou, door de Gorge du Blavet en dan voorbij Colle de Rousses tot aan de jagersrotonde en dan via een mini Slick Rock naar beneden.

En op de fiets heb je toch geen last van de drukte ? Je schiet overal tussendoor en zodra je in het achterland bent zie je niemand meer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Vroeg starten vanwege de hitte.

Ik ben te laat vertrokken met camelbag, bidon en 1l bevroren water. Maar als je een paar uur aan het ploeteren bent dan is dat water wel weg. Tevens zat ik na verloop van tijd op het heetste moment van de dag, niet handig.

Echter het fietsen was fantastisch. Verbaaste wandelaars op de GR51, denk echter dat ik maar iets van 10 mensen ben tegengekomen. Enige dieren die ik heb gezien waren hagedissen, roofvogels en een schildpad, wat me enigszins verbaaste.

Dit is mijn route, is wel een stukje van Frejus af. De route is opgedeeld in 2en vanwege de hitte.
Eerste deel zit GR51 in, dat kost tijd. Deel 2 was goed te fietsen.
https://connect.garmin.com/activity/827379064" onclick="window.open(this.href);return false; (Deel 1)
https://connect.garmin.com/activity/828799344" onclick="window.open(this.href);return false; (Deel 2)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zeker op deel 1 heb je het jezelf erg moeilijk gemaakt, de GR51 omhoog fietsen in de hitte.
Je kan daar via het zuiden over makkelijke paden/wegen omhoog en dan vlak voor de D25 bij de parkeerplaats de GR51 oppikken.
Dan rij je via de GR terug naar Roquebrune :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Twee weken lekker kunnen spelen in het fantastische Estrel gebergte, zat op een camping in St Raphael aan de rand van de Estrel.

Tip mijnerzijds: vergeet die gps om routes na te fietsen, vond het veel relaxter om juist de wandelpaden te nemen waardoor ik een hoop juweeltjes heb mogen ontdekken.
Soms kon ik door het dichte struikgewas niet verder en moest weer terug lopen maar in de meeste gevallen kwam je uiteindelijk weer om een hoofdroute of parkeerplaats uit.

Heb wel een hekel gekregen aan de brem, ziet er mooi uit dat geel maar benen en armen zitten onder de krassen en wondjes, die doornen zijn akelig scherp.

Daardoor denk ik ook twee lekker banden, maar de Schwalbe Performance RARA en NONi hielden zich prima, heb nu ook het voordeel van een dropper leren kennen. Kon in de meeste gevallen probleemloos en met controle naar beneden komen over routes waar ik vroeger (zie eerder in dit topic) niet naar beneden durfde.

Voor de liefhebber heb ik de juweeltjes vastgelegd met mijn gps, gpx bestanden zijn beschikbaar via pb.
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Er stond in de mountainbike Plus enkele edities geleden een best groot artikel over dit gebied. Ik heb er zelf enkele dagen tijdens onze kampeervakantie doorgebracht, maar dan enkel snorkelend; prachtig mooi gebied.
Gaat het nu weer over het fietsen?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

QriZ schreef:Er stond in de mountainbike Plus enkele edities geleden een best groot artikel over dit gebied. Ik heb er zelf enkele dagen tijdens onze kampeervakantie doorgebracht, maar dan enkel snorkelend; prachtig mooi gebied.
Ik kan er een boek vol over schrijven als het moet. Zoveel avonturen kun je er beleven.
Snorkelen doen we in (R)octobre ook nog steeds. Heerlijk bij de rode rotsen vissen kijken.

Filmpje van een paar jaar terug. Die van afgelopen jaar had ik geen zin om
te maken alhoewel de kwaliteit een stuk beter is ;)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

Pat. schreef:
QriZ schreef:Er stond in de mountainbike Plus enkele edities geleden een best groot artikel over dit gebied. Ik heb er zelf enkele dagen tijdens onze kampeervakantie doorgebracht, maar dan enkel snorkelend; prachtig mooi gebied.
Ik kan er een boek vol over schrijven als het moet. Zoveel avonturen kun je er beleven.
Snorkelen doen we in (R)octobre ook nog steeds. Heerlijk bij de rode rotsen vissen kijken.
mooie beelden! En volgens mij heb ik nog in de klas gezeten met je vriendin/vrouw ;-)
Gaat het nu weer over het fietsen?
Plaats reactie