Na vorig jaar te zijn gestart op een Sensa Fiori, wist ik al snel dat XC niet helemaal mijn ding is en ik vooral voor de lol fiets en niet voor pure snelheid. De Fiori is daarom verkocht en na veel info op internet vergelijken over geo en bandenmaten maar eens een dagje proef gereden op een Orbea Loki met 27.5+ banden. Resultaat: continu een dikke smile op m'n gezicht, gewoon omdat dat ding eigenlijk overal door en overheen kwam zonder zenuwachtig gedoe. Voor mij dus de bevestiging om mee te gaan met de Plus-hype! Bij een aantal fietsenzaken offertes gevraagd van Plus modellen zoals de Loki en Kona Big Honzo, maar die zaten allen rond 2k voor een nieuwe en dat vond ik op dat moment wat gortig. Dus eerst maar weer voor budget oplossing gekozen en een Trek Stache (29'er) voor minder dan de helft van dat bedrag gehaald om in ieder geval te blijven fietsen.
Maar op dat moment was het idee om zelf iets te gaan samenstellen al wel geboren. Deels om kosten te spreiden, maar ook om zelf gewoon lekker aan de knutsel te zijn. Dus veel speuren op internet en een lijst samengesteld met interessante frames. Ook Mondraker stond in dat lijstje en toen ik dit frame op Ebay.de voorbij zag komen werd de knoop na wat wikken en wegen snel doorgehakt. Dit was m'n kans om echt iets unieks op te bouwen! (afgezien van een zelfbouw frame dan)
De communicatie met de (Duitse) verkoper verliep wat moeizaam, maar na een maand wachten was dan eindelijk het frame gearriveerd...! Tijd om een SyS te openen voor de opbouw.
Vanuit de fabriek had hij een blauw kleurtje meegekregen. Maar wat er werd aangeboden was een volledig gestript frame. Mag ik u voorstellen aan een naakte Mondraker Vantage +?
De plannen
Afgezien van een achteras en BB zit er niks bij, dus de komende maanden wordt het onderdelen verzamelen. Fox Transfer dropper is eigenlijk het enige dat al bekend is, die zet ik tzt over vanaf de Trek. Vork misschien 150mm in plaats van 140mm. Voor de overige spullen wordt het gewoon rustig rondkijken naar leuke aanbiedingen.
Verder ga ik tegen alle trends in zeer waarschijnlijk voor een 2x11 opbouw. Ik ben niet helemaal overtuigd van 1x11 en ook al wordt 90% van de kilometers in Nederland of net over de grens (Reichswald) afgelegd. Ik wil (ook met beperkte conditie) gewoon overal en altijd kunnen fietsen zonder na te denken of ik wel boven kom of vooraf bladen te moeten wisselen...
De kleur wordt waarschijnlijk afgestemd op wat al in de garage staat, namelijk het "Panama Braun" van mijn Volkswagen Derby uit 1977, al is daar nog lichte twijfel. Een andere favoriet is "Genesis paars" van mijn vroegere Polo G40. Spuiten laat ik aan een neef van me over, die is autospuiter / schadehersteller van beroep.
Haast heb ik niet, dus verwacht pas in 2018 eerste echte ritten ermee te maken.
Resultaat
Specs
FRAME: Vantage 27´5+ (special paint: Panama Braun)
SIZE: L
FORK:
HEAD:
STEM:
HANDLEBAR:
GRIPS:
SEATPOST:
SADDLE:
BOTTOM BRACKET:
CRANKSET:
FRONT DERRAILLEUR:
REAR DERRAILLEUR:
SHIFTERS:
CASSETTE:
CHAIN:
FRONT BRAKE:
REAR BRAKE:
LEVERS:
RIMS:
SPOKES:
FRONT HUB:
REAR HUB:
TIRES:
PEDALS:
WEIGHT:
Keuze is gevallen op "Panama Braun" van de Derby..
En dat ziet er alles bij elkaar zo uit:
En met de nieuwe Öhlins:
Foto's zijn ook in het Foto album terug te vinden, als ze hier niet werken...