27.5 - 2 jaar later

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zelfs de Downhillers stappen over op 29.

Toch als je de keuze hebt tussen 26 en 27.5 dan zou ik wel 27.5 nemen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Yep, zelfs DH stapt over. Die tussenmaat is straks overbodig. Te weinig bikers die al op die standaard rond rijden en die zal daardoor verdwijnen.

In het ene topic klagen we dat routes niet technisch genoeg zijn en vervolgens kopen we iets wat daaraan bijdraagt.... :bier:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Real Epic '89 schreef:
Ik denk juist dat 27,5 gaat verdwijnen. Er rijden nog teveel bikers die hun rondje op zondag maken op een 26" en het geen bal kan schelen of ze 2% makkelijker over een obstakel kunnen rijden.
Heb ik dat weer.. gaat de door mijn zorgvuldig uitgekozen wielmaat verdwijnen :o :wink:
Gekkigheidje natuurlijk, maar ik merk bij me zelf wel een andere rijstijl met de 27,5 ten op zichte van de 26" fiets die ik ervoor had. Nu zijn die fietsen ook eigenlijk niet met elkaar te vergelijken maar ik heb wel weer het plezier terug gevonden op de mtb na de overstap op 27,5.
Ik hoop wel dat ik de komende jaren producten kan blijven kopen voor 27,5. Met de vorige wielmaat heb ik 20 jaar rondgereden, dus ik hoop dat met de 27,5 ook minimaal te kunnen blijven doen.

Een kleintje zoals ik op 29" wielen is toch geen porem... :winkie:
Gebruikersavatar
madskatingcow
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 641
Lid geworden op: vr 18 maart 2005, 09:58
Mijn mountainbike: Specialized S-Works Epic WC 2014 - Santa Cruz Highball 29

Scott maakt voor 2018 ook geen 27.5" XC fietsen meer. Jammer voor de mensen die dit jaar nog een Spark / Scale 700 RC gekocht hebben, op termijn zullen jullie onder garantie een 29'er ontvangen :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Meegs schreef:Een kleintje zoals ik op 29" wielen is toch geen porem... :winkie:
Hoho, speak for yourself! ;-)

Maar ik denk niet dat 27,5 nog gaat verdwijnen, op dit moment is 26" in feite al verdwenen (voor de serieuze fietsen). Kan me niet voorstellen dat die maat weer "teruggehaald" wordt ten koste van 27,5".

Maar er wordt vast iets nieuws bedacht om ervoor te zorgen dat het geld blijft rollen. Is het geen wielmaat dan wel een of andere standaard waardoor je huidige spul straks nergens meer op past. De industrie heeft er geen enkele baat bij als wij tien jaar met een fiets doen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als 27,5" inderdaad verdwijnt, dan zal die maat een jaar later weer geïntroduceerd worden als 'the next big thing'. De wielmaat om lol te hebben.

Inmiddels al genoeg ervaring op de laatste generatie 29" met Boost en lichte velgen en dat rijdt super, niet anders dan 27,5" met mijn agressieve rijstijl. Hier en daar misschien een fractie sneller (gevoelsmatig, want de stopwatch bevestigt dat niet!!). Maar puntje bij paaltje is de fiets net wat groter, de wielen net wat zwaarder, waardoor het speelse net wat minder is. Met de trend naar nog meer reach (nog langere fietsen) à la Mondraker en Nicolai heb je dan misschien wel fietsen die overal doorheen rollen, maar ook fietsen die voor de gemiddelde rijder ook minder leuk zijn: even de boel op het achterwiel trekken om door de kuil/over die hobbel te rijden: niet nodig, fiets rolt er zelf wel door/over. Als het je al lukt om dat ding op zijn achterwiel te trekken... .

Er is een reden dat DJ nog steeds 26" is... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Lars TB schreef:Als 27,5" inderdaad verdwijnt, dan zal die maat een jaar later weer geïntroduceerd worden als 'the next big thing'. De wielmaat om lol te hebben.

Inmiddels al genoeg ervaring op de laatste generatie 29" met Boost en lichte velgen en dat rijdt super, niet anders dan 27,5" met mijn agressieve rijstijl. Hier en daar misschien een fractie sneller (gevoelsmatig, want de stopwatch bevestigt dat niet!!). Maar puntje bij paaltje is de fiets net wat groter, de wielen net wat zwaarder, waardoor het speelse net wat minder is. Met de trend naar nog meer reach (nog langere fietsen) à la Mondraker en Nicolai heb je dan misschien wel fietsen die overal doorheen rollen, maar ook fietsen die voor de gemiddelde rijder ook minder leuk zijn: even de boel op het achterwiel trekken om door de kuil/over die hobbel te rijden: niet nodig, fiets rolt er zelf wel door/over. Als het je al lukt om dat ding op zijn achterwiel te trekken... .

Er is een reden dat DJ nog steeds 26" is... .
en cruiser 24" en en bmx 20"...
In vergelijking met mijn 20" bmx is die Spectral maar een logge oceaanstomer met een draaikring van een halve wereldbol. Maar die bmx was me toch iets te wispelturig.
Dit geheel terzijde trouwens.
kermit schreef:Hoho, speak for yourself! ;-)

...

Ik wist wel dat je zou reageren :winkie:
Misschien toch maar eens die 29" van je uitproberen :-q
kermit schreef:
Maar er wordt vast iets nieuws bedacht om ervoor te zorgen dat het geld blijft rollen. Is het geen wielmaat dan wel een of andere standaard waardoor je huidige spul straks nergens meer op past. De industrie heeft er geen enkele baat bij als wij tien jaar met een fiets doen...
En toch heb ik wel 15 jaar volgehouden met de Klein. Al moet ik wel zeggen dat ik aardig wat moeite had om een redelijk goede luchtgeveerde vork met nokjes te vinden toen de oude aan vervanging toe was.
Dus ik ben benieuwd of ik over pak 'em beet 10 jaar nog een vork voor 27'5" kan vinden..
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

kleine wielen zijn fun, grote gaan hard.. tis maar net wat je wilt.. mijn fietsen collectie is van 20 tot 27,5 inch.. en kan je vertellen dat ze never nooit groter gaan worden dan die 27,5 want dan is de lol er (voor mij) wel af.. die 27,5 is al net een monstertruck op de downhill track.. leuk voor bv het middenstuk in Willingen, maar verders heb ik liever de 26 als het om mountainbiken gaat.. met bmx rijd ik ook 20 inch en geen 24.. fun boven alles 8)

de wielmaat is gekoppeld aan je rijstijl / doel.. niet andersom :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef:[De industrie heeft er geen enkele baat bij als wij tien jaar met een fiets doen...
De industrie zou willen dat iedere biker een kooppatroon heeft zoals jij dat hebt. :winkie:
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Dice Oldskool schreef:
kermit schreef:[De industrie heeft er geen enkele baat bij als wij tien jaar met een fiets doen...
De industrie zou willen dat iedere biker een kooppatroon heeft zoals jij dat hebt. :winkie:
Ik hoor juist veel handelaren die klagen dat maar een kleine groep fanatiekelingen is overgestapt en een hele grote groep zijn rondjes blijft rijden op materiaal waar ze geen € meer voor krijgen.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

das deels hun eigen schuld.. de markt laten denken dat 26inch uit is.. en zodoende geeft men er geen ruk meer voor.. gevolg.. "als ik er toch niets meer voor terug krijg blijf ik er wel op fietsen"... mes snijd aan 2 kanten
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Real Epic '89 schreef:Ik hoor juist veel handelaren die klagen dat maar een kleine groep fanatiekelingen is overgestapt en een hele grote groep zijn rondjes blijft rijden op materiaal waar ze geen € meer voor krijgen.
Dat hoor je niet alleen, dat zie je vooral gewoon op de trails!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef:
Real Epic '89 schreef:Ik hoor juist veel handelaren die klagen dat maar een kleine groep fanatiekelingen is overgestapt en een hele grote groep zijn rondjes blijft rijden op materiaal waar ze geen € meer voor krijgen.
Dat hoor je niet alleen, dat zie je vooral gewoon op de trails!!
Klopt, bij een toertocht zie je nog steeds 70-80% op 26" fietsen. En waarom niet.

Liep van de week even bij Cycletrend binnen, en daar ruilden ze al helemaal geen 26" meer in, en 27,5 sporadisch.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Het is net als met wasmiddel, als je het percentage dat je was elk jaar witter wordt terugrekent was witte was 10 jaar geleden nagenoeg zwart, toch?

Goed weekend! :bier:
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Jan the Man schreef:
Lars TB schreef:Ik hoor juist veel handelaren die klagen dat maar een kleine groep fanatiekelingen is overgestapt en een hele grote groep zijn rondjes blijft rijden op materiaal waar ze geen € meer voor krijgen.
Dat hoor je niet alleen, dat zie je vooral gewoon op de trails!!
Klopt, bij een toertocht zie je nog steeds 70-80% op 26" fietsen. En waarom niet.
[/quote]
Dan zijn de toertochtfietsers bij jullie toch van een heel ander kaliber dan hier
in het zuiden van Brabant en tijdens de Belgisch Limburgse toertochten. Daar
zie je amper meer een 26". Die zijn bij de wintertt's zwaar in de minderheid tov.
29'ers. Maargoed, België is iets meer koersland qua fietsen dan de tt's die zich
om even kort door de bocht te gaan Eindhoven afspelen.

Sowieso gaat dit topic over 27,5". Niet over die oude kleine wieltjes welke 20
jaar geleden al te klein waren. Was de commerciële hype in Frankrijk begonnen
reden we allemaal op de Franse 650B rond wat daar gemeengoed was in de
jaren 80 op stads/postfietsen. Dan was 26" nooit van de grond gekomen.

Ik vraag me eigenlijk af hoe jullie erbij komen dat de maat 27,5 verdwijnt?
Bij marathon/xc-bikes kan ik me dat voorstellen. Maar verder eigenlijk niet.
De 24" wielen voor het achterwiel van de downhillbikes zijn al wel vertrokken
door de jaren heen. (goh wat raar.)

En zonder marketing en €'s voor innovatie reden we nog steeds rond op een
model rammel van bij klunsbike.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie