Beginnen met mountainbiken

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Tflboy
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 4 mei 2017, 00:28

Hoi allemaal,

Ik heb laatst met school gemountainbiked en dit vond ik erg leuk. Dit zette mij aan het denken om zelf een mountainbike te kopen, ik wil namelijk graag gaan beginnen met deze sport. Ik ben van plan om op straat en in een skate park te rijden(ik ben een beginner dus enorme sprongen zal ik nog niet maken :p) maar ook af en toe door de bossen en op de hei, een dirt jumper zou hier het best geschikt voor zijn had ik gelezen (laat het graag weten als het niet zo is). Nu wil ik niet extreem veel geld neerleggen voor mijn eerste fiets en dus heeft mijn budget een max van 400€ (ik ben eventueel bereid iets meer te betalen). Ik kwam op marktplaats een, denk ik, goede beginners fiets tegen namelijk de lapierre rapt 1.2 dirt jumper. Hij kost 250€ en is nieuw.
Zouden wat ervarenere mountainbikers misschien wat fietsen kunnen aanraden en hun mening over deze fiets geven? Alvast bedankt!

Link naar marktplaats en officiële site:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=1" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.rijwielshop-elfring.nl/produ ... irtjumper/" onclick="window.open(this.href);return false;
supertrom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 11:37
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SLX 8 (2022)

Een dirtjump fiets is inderdaad zeer geschikt om op straat of in het skate park te rijden. Het is eigenlijk een uitvergrote BMX. De fiets is echter minder (eigenlijk niet, want je kan niet goed op het zadel zitten) geschikt om in de bossen en op de hei te gebruiken. Daar is bijv. een cross-country fiets meer geschikt voor.

Als je toch echt specifiek naar een dirtjump fiets opzoek bent, houdt er dan rekening mee dat de door jou gevonden fiets geen geveerde voorvork heeft. Het lijkt een prima fiets te zijn, maar (mijns inziens) verschilt deze fiets te weinig van een BMX en zou je net zo goed een BMX kunnen kopen. Ik heb even snel gekeken en bijv deze Kona is geschikter en is (naar mijn smaak) ook nog eens veel mooier:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... e=lr&pos=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Canyon Exceed CF SLX 8 (2022)

Scott Scale 940 (2017) || Giant XTC 3 (2005)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De moderne DJ is een minder geschikte fiets als allrounder omdat deze geen versnellingen heeft, soms niet eens meer een voorrem. Dat lage zadel kun je verhelpen met een andere zadelpen.

Maar als je iets vergelijkbaars kunt vinden met versnellingen, dan heb je daar aan redelijke alleskunner aan.

Een echte mountainbike zal weer te lomp zijn in een skate park.

Het is dus een lastige keuze, geen van beide gevallen is ideaal. Maar als je gaat voor een gewone mountainbike, dan kun je daar prima mee springen. En als je dan bij nader inzien het skate park leuker vindt, dan is het de moeite daar dan een specifieke fiets voor aan te schaffen en misschien dan nog wel een echte BMX.

Maar er zijn nog steeds voldoende leuke 26" te koop op Markplaats. Iets wat nieuw rond de € 1.000,- kostte kun je nu wel voor € 400,- scoren. En dan heb je materiaal wat de klappen van het springen goed aan kan. Kies in jouw geval wel eerder een maatje kleiner dan te groot, dat maakt het 'spelen' met de fiets makkelijker en dus leuker!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Tflboy
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 4 mei 2017, 00:28

Aha dankjewel voor de reacties, ik zal eens kijken of ik iets kan vinden met versnellingen en een voor rem. Bij nader inzien is dat wel een vereiste voor mij eigenlijk
Plaats reactie