hartslag

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

Oosie schreef:De discussie over hartslag blijft een lastige, waarbij de spelregel van 220 min leeftijd in mijn optiek niet helemaal op gaat. Heb zelf eigenlijk altijd veel gesport (veel duur) en ben nu 44. Mijn max zit net onder de 200 en in rust tussen de 40 en 45. Het vreemde is dat ik rustig (nou niet echt rustig) 2 tot 3 uur kan fietsen met een gemiddelde hartslag van 175-180. Bij hoge inspanning daalt deze binnen korte tijd ook snel zo'n 60 slagen. Het is dan ook per persoon wisselend en afhankelijk van wat je in het verleden gedaan hebt lijkt mij. Als ik hier naast zit en, er zullen zeker mensen zijn die hier voor geleerd hebben, dan is elke kritiek welkom :wink:
hetzelfde geld voor mij, ook 44 jaar. maximale hartslag zit boven de 200...
rusthartslag 45-50 en ik kan wel een paar uur met een hartslag van boven de 180 fietsen, wedstrijden van een uur fiets is soms met een gemiddelde hartslag van 190!ik heb me wel eens afgevraagd of dit echt geen kwaad kan, maar ik voel me er goed bij....
Gebruikersavatar
Mrcrown
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 6 juni 2017, 19:41
Mijn mountainbike: Cube Attention SL "2017"

Weet niet of dit topic nog actief is maar heb bijna hetzelfde.
Ik meet ook me hartslag tijdens het fietsen en volgens de 220 formule zou mijn max hartslag 190
moeten zijn. Echter als ik ga fietsen dan schiet mijn hartslag al heel snel richting
de 170hpm en uiteindelijk blijf ik zo wat uurtjes door fietsen op ca 190hpm.

Als ik rond de 150hpm zou fietsen dan zou ik voor mijn gevoel redelijk langzaam moeten fietsen.
En volgens het bekende internet zou stug door fietsen op je max hpm niet goed zijn
en alleen als je een hiit training doet.
Ik blijf gewoon lekker stug door gaan en luister naar me lichaam, stuk betrouwbaarder.
Daarbij moet ik ook zeggen, dat mijn hartslag ook zo weer omlaag schiet na het fietsen.
Alsof het weer snel hersteld.
Don't look back, something might be gaining on you!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Die formule gaat vaak niet op.
Het is hoogstens een grove benadering, maar zeker geen exacte wetenschap.

Als je zelf je max weet, en dat invult op zo'n ding voor je zones op internet zit je vaak wel aardig in de richting.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Niet met formules werken.
Ik ben 48 en haal nog een max van 191
Beter een praktijktest uitvoeren dan weet je wat je wekker max kan slaan.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

hansdegebruiker schreef:Niet met formules werken.
Ik ben 48 en haal nog een max van 191
Beter een praktijktest uitvoeren dan weet je wat je wekker max kan slaan.
(offtopic)
Nondelu, jouw hartslag doet het ook weer na 5 maanden forum-afwezigheid. Welcome back! :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Thanks
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bijna 50, en ik ga nog ieder jaar vooruit, dwz sneller en verder en hoger fietsen, ''zonder hartslag(meter)" :winkie: .
Op een gegeven moment leer je je lijf wel kennen en voel je waar je omslagpunt wat verzuren etc betreft ligt, leer je te doseren.

Misschien dat met hartslag trainen nog efficienter is, maar zelf wil ik me daar helemaal niet mee bezig hoeven houden. Ik varieer wel bewust. Dan eens rustig, dan eens snel, soms in het rood, dan wat ''vlakker'', dan weer wat meer hm's (maar altijd wel 700hm-2000hm bij ritten 50-100km). En bij geen tijd dan maar in een uur 5 x snel tegen een heuvel op rijden bijvoorbeeld.
Zonder harslagmeter. Wel genietend van de omgeving en de trails, al toerend. Wedstrijden nooit gedaan.
Achteraf zie ik dan op mijn Garmin/Strava wel wat ik onderweg allemaal heb gedaan.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

En die strava geeft dan weer andere tijden als die ik dacht te rijden.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier wel een gps en hartslagmeter (maar geen strava).
Ook geen training, gewoon lekker fietsen.

Mn hartslagmeter is eerlijker dan mn gevoel, heb ik wel gemerkt.
Soms voelen de beentjes goed, maar schiet m'n hartslag bij een klein beetje extra inspanning flink omhoog.
Als ik dan mn gevoel volg kom ik tegen het einde vd rit de man met de hamer tegen.
Soms voelen de beentjes wat minder, maar blijft de hartslag laag.
Dan kan ik veel meer dan ik zou denken.
Andere dagen gaan mijn gevoel en de hartslagmeter wel gelijk op, zoals Aurelius beschrijft.
Voor langere tochten ga ik dus af op de info van mn hartslagmeter.
Algemene formules zijn vrij algemeen. De gemiddelde fietser bestaat ook niet, en die formules (of vuistregels) zijn nu net gemaakt voor de gemiddelde fietser.
Leuk ter indicatie, maar geen absolute waarheid.
Alleen door veel te rijden met je hartslagmeter leer je het ding op waarde schatten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Ik heb veel lagere waarden dan jullie.

Train bijna elke dag en als ik hard doortrap kom ik op gemiddeld 150bpm. Met ècht hard doortrappen dan misschien op 155-160, maar meer echt niet. M'n max is 165 denk ik (46 jaar). Rusthartslag is rond de 35.

Ik heb ook de ervaring dat trainen met de hartslagmeter me helpt om beter te trainen, soms gaat het zwaarder en zie je op de meter dat er nog een schepje bovenop kan, terwijl het niet zo voelt...
rammen met die bak
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

35 klinkt niet echt gezond.
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Martinezz schreef:35 klinkt niet echt gezond.
Het kan ongezond zijn maar dat hoeft niet. Een lage hartslag is gedeeltelijk aangeboren en als je dat combineert met een sporthart is 35 geen probleem. Onder de 30 slagen wordt wel vaak een pacemaker gestoken omdat meer dan 2 seconden tussen de hartslagen gevaarlijk kan worden als er te weinig zuurstof naar de hersenen gaat, zelfs aan zo'n lage hartslag kan een sporthart voldoende bloed rondpompen.

Ik heb ook allerlei tests doorlopen omdat mijn ochtendpols rond de 35 schommelt. Maar de dokters hebben geconfirmeerd wat ik al wist, dat ik een groot hart heb :winkie:

Als je zo'n lage hartslag hebt kan het evenwel nooit kwaad om dat even te laten checken, want het kan ook andere oorzaken hebben die dan wél gevaarlijk kunnen zijn.
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Inspanningstest doen, dan weet je wat écht je hartslagzones zijn. Onlangs gedaan en mijn gemeten waarden kloppen totaal niet met wat er online staat. Ze konden ook zien aan de waarden dat ik jarenlang verkeerd getraind heb.
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

Goede tip- heb wel een sportkeuring gedaan, alles fris.
rammen met die bak
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Sportkeuring kun je ook prima combineren met een inspanningstest in het veld. Je weet door de sportkeuring de medische achtergrond. Buiten op je eigen fiets kun je dan de inspanningstest doen. Zeker als je een liefhebber van buiten bent een plus.
Plaats reactie