29 april 2017 SKS Bikemarathon Sundern-Hagen (D)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Zit in Arnsberg. Parcours voor wat ik heb gehoord van een local droog; vanavond nog wat lichte regen, maar stelt er weinig voor; morgen 3-10 graden, 's-ochtends zon, 's-middags wat wolken met zon, maar droog en nagenoeg geen wind.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Heb vanmiddag dit rondje gfietst https://www.strava.com/activities/961790077" onclick="window.open(this.href);return false;
Parcours ligt er inderdaad goed bij. Iets natter als vorig jaar maar na 30 km was de fiets vooral stoffig.
Roboer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: di 23 augustus 2005, 21:48
Contacteer:

v_schultinge schreef:Als er meer mensen in Gasthof Willecke slapen in Sundern, misschien vanavond een drankje aan de bar...
Ik zie je bericht nu pas, maar daar hebben we vrijdagavond heerlijk gegeten
:D
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Prima marathon onder goede omstandigheden; dit keer met begeleiders en zo hoefde ik niet met de bike van Hagen naar Sundern te fietsen. Lekker 45 min voor de start uit de auto gestapt en nog 30 min in het lekker warme halletje gaan zitten. Was best koud met ca 4 graden. 15 min voor de start het vak in. 960 starters op de 100/55 waarvan uiteindelijk ca 160 de 100 hebben gereden; altijd interessant om te zien wie er over blijft op het moment dat je of naar de finish afdaalt of aan ronde 2 begint.

Dit keer op toertochttempo begonnen. Had de dagen daarvoor wat problemen met de gezondheid en voelde met niet 100%. Daarom besloten om langzaam te beginnen en te kijken hoe ik me onderweg voel. Bij 100 km heb je veel tijd om, mocht het meevallen, op een gegeven moment nog gas te geven (dat is het voordeel als je niet voor het podium rijd). Zeker wilde ik voorkomen dat ik in ronde 2 stil kom te vallen. Na ca 25 km gem. hartslag van 134. Dat is wel wat aan de lage kant, zelfs voor mijn doen, maar ja, dacht ik, was toch eigenlijk ook de bedoeling.

Bij km 25 werd ik ingehaald door Wilfried de Bree, een van de weinigen M3 rijders die ik ken. Keuze om in zijn achterwiel te gaan zitten was snel gemaakt en op dat moment begon eigenlijk pas de wedstrijd. Voor mijn gevoel ging hij te rap (mijn hartslag zat nu regelmatig boven de 140, dus op wedstrijd niveau), met name op de vlakke delen en de afdalingen, waar ik hem soms 50 m moest laten gaan. In de klim kon ik altijd weer in zijn achterwiel rijden. Bleek na de 1e ronde een goede keuze te zijn geweest, want aan het begin van ronde 2 was hij de enige, die ik voor me zag rijden; iedereen om ons heen reed in richting finish. Was anders weer een eenzame race geworden en daar had ik er echt geen zin in.

Na km 60 begonnen we steeds meer rijders in te halen. Op een gegeven moment achter 3 Belgen gezeten, waarvan twee ononderbroken aan het kletsen waren en waarschijnlijk op 80% reden en de derde duidelijk moeite had om het tempo mee te gaan. Winfried ging op een gegeven moment langs hen heen, maar kon ze niet echt lossen. Ik bleef in het achterwiel van de derde Belg zitten. Plotseling, op een vlak stuk midden in het bos stopte Wilfried, misschien technische problemen, en ging ik samen met de Belgen door. Steeds meer rijders ingehaald en op een gegeven moment zat ik samen met de drie Belgen in een groep van 6 man. 8 km voor de 2e keer afdalen naar Wildewiese had de derde Belg problemen in de klim en heb ik besloten mijn eigen (nu hoger) tempo te blijven rijden en heb ik tot mijn verbazing de groep gelost. Ik hoorde de andere 2 Belgen nog kilometers achter me kletsen, maar naar Wildewiese (km 82) was het eindelijk stil achter me. Nog ca 5 man kunnen inhalen en dan was het voorbereiden op de verschrikkelijke klim 5 km voor de finish. Op 24/40 omhoog gekropen, nee de Bergsprint zat er niet in. Uiteindelijk na 4:40 gefinished. Best tevreden voor 98 km en 2500 hm en gezien het kwakkelen met de gezondheid. P11 bij de mannen 3.

De top bij km 7:
Afbeelding

1e keer Wildewiese (km 40); net een lege fles gedumpt een twee volle stonden al op me te wachten; rechts Wilfried:
Afbeelding

2e keer Wildewiese (km 82); geen kletsende Belgen meer achter me:
Afbeelding
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
ZwarteGrond
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 30 maart 2014, 19:28

@rokl Leuk verhaal! En ik, Wilfried had inderdaad technische problemen. Tot die tijd heerlijk gereden.
Ik had bandenpech een paar keer, heeft me zeker 20 minuten gekost en daarna niet lekker meer in mijn ritme gekomen. Ik sta overigens niet (goed) in de uitslagen. Verkeerde naam en geboortedatum.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

ZwarteGrond schreef:@rokl Leuk verhaal! En ik, Wilfried had inderdaad technische problemen. Tot die tijd heerlijk gereden.
Ik had bandenpech een paar keer, heeft me zeker 20 minuten gekost en daarna niet lekker meer in mijn ritme gekomen. Ik sta overigens niet (goed) in de uitslagen. Verkeerde naam en geboortedatum.
Dat is jammer. Vond je heel sterk rijden. Niet voor de eerste keer dat ik in je achterwiel zat :winkie:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
ZwarteGrond
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 30 maart 2014, 19:28

rokl schreef:
ZwarteGrond schreef:@rokl Leuk verhaal! En ik, Wilfried had inderdaad technische problemen. Tot die tijd heerlijk gereden.
Ik had bandenpech een paar keer, heeft me zeker 20 minuten gekost en daarna niet lekker meer in mijn ritme gekomen. Ik sta overigens niet (goed) in de uitslagen. Verkeerde naam en geboortedatum.
Dat is jammer. Vond je heel sterk rijden. Niet voor de eerste keer dat ik in je achterwiel zat :winkie:
Bedankt en tot de volgende keer dan maar. :-q Emmelshausen?
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Helaas niet, opa wordt 90, dus feest vieren :wink:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
v_schultinge

Het was een leuke wedstrijd! Met startnummer 806 stond ik ver achteraan en wist ik dat het vanaf het begin gas geven zou worden om enigszins goed naar voren te komen. Gelukkig voelde de benen goed en kon ik op de eerste lange asfaltweg de eerste grote bups voorbij steken. Daarna even de benen rust gegeven in een klein groepje en zo van groepje tot groepje de oversteek gewaagd. Het laatste groepje waar ik dan in kwam kon ik echt niet meer van loskomen, althans dat dacht ik :). In de afdaling kon ik een klein gat trekken en kon hen tot de finish op gepaste afstand houden. Met een 77e plek en een tijd van 2:20:17 was ik dan ook helemaal tevreden.

Wat meteen opvalt als zo'n 30km parcours samen komt met het marathon parcours, is het verschil in tempo. Bergop en vlak is dat prima want je kan er altijd wel voorbij, maar in de afdalingen zorgt het toch voor gevaarlijke situaties. Wat voor beide partijen dan toch af en toe schrikken is. Hopelijk komt daar in de toekomst een oplossing voor. Ik begrijp dat, dat met vergunningen moeilijk is maar het zou wel beter zijn.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

v_schultinge schreef:Wat meteen opvalt als zo'n 30km parcours samen komt met het marathon parcours, is het verschil in tempo. Bergop en vlak is dat prima want je kan er altijd wel voorbij, maar in de afdalingen zorgt het toch voor gevaarlijke situaties. Wat voor beide partijen dan toch af en toe schrikken is. Hopelijk komt daar in de toekomst een oplossing voor. Ik begrijp dat, dat met vergunningen moeilijk is maar het zou wel beter zijn.
Dit vond ik ook! Was vorig jaar ook. Het kwam ook samen nabij een vrij snelle downhill waar ook foto's werden gemaakt van die jumps enzo. Daar moest ik aardig uitkijken want het snelheids verschil was echt immens.

Verder was het echt gewoon weer een vlekkeloos georganiseerde marathon, heerlijk! Had op zich een goede dag maar dat bleek pas achteraf. Ik kwam vrij snel in m'n eentje te zitten en toen ik de tweede ronde in ging was het helemaal uitgestorven.. 2 of 3 mensen maar gezien. Als je zo alleen zit dan lijkt het ook echt alsof je niet vooruit komt... Kwam uiteindelijk voldaan 2 minuutjes later over de finish als m'n clubgenoot, dacht dat die ver was gevlogen.. Uitendelijk zeer tevreden met een tijd net onder de 4 uur en 13 minuten en een 28ste plek.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Even een klein verslagje van mijn ervaringen die dag.
Het was mijn eerste MTB tocht in het buitenland, dus buiten de normale wedstrijdspanning was ik ook benieuwd hoe het rijden in de heuvels zou zijn.
Mijn hoogte heuvel tot nu toe waren de heuveltjes op de MTB route in Leersum, dus niet echt te vergelijken met het Sauerland. :-D
Iets over half 11 stond ik met nummer 579 in het behoorlijke volle startvak te wachten tot ik mocht vertrekken.
De eerste meters was het even oppassen of alles goed ging in het gedrang, maar na de scherpe bocht naar links bij de verkeerslichten geht es loss!
Niet te langzaam, maar ook weer niet veel te snel reed ik met de meute mee richting de 1ste echte heuvel.
Mijn benen voelde gelukkig goed aan, hoewel mijn hartslag al snel richting de 170rpm ging...oeps...
Gek genoeg kon ik dat goed volhouden. De afdalingen waren echt genieten, maar ook wel oppassen gezien de ondergrond.
Tot kilometer 47 kon ik goed meerijden met het groepje waarin ik was beland waaronder enkele Nederlanders gezien de Nederlandse teksten op de kleding.
Net na de start van de Veltins bergsprint moest ik helaas afhaken en zelfs afstappen. De kramp schoot in mijn kuiten. Bijna boven toch weer in de pedalen gesprongen en snel wat gedronken en gegeten.
Bij de laatste helling ging het toch weer even mis, ditmaal kramp in de bovenbenen...
Na een minuutje weer opgestapt voor de laatste kilometers die gelukkig wel goed gingen.
Het opvallende vond ik dat ik dacht dat ik veel te langzaam ging, maar zelfs de laatste kilometers nog een klein gaatje kon slaan met de achtervolgers.
Na 2:26:04 uur had ik de 55km achter de rug en reed ik moe maar met een dikke grijns over de finish!
Wat was dit leuk zeg!!! Conditioneel vond ik het zwaarder dan de Drenthe200.
Onderweg heb ik wel aardig vaak de ambulances gehoord wat mij gezien de snelheid en de ondergrond niet geheel verbaasde.
Ik had bij een afdeling zelf ook nog even een momentje toen ik de bocht uitvloog en met het nodige kunst- en vooral ook vliegwerk toch zonder kleerscheuren het pad weer op kwam.
Dit smaakt naar meer! :-D
v_schultinge

awinkel schreef:Even een klein verslagje van mijn ervaringen die dag.
Het was mijn eerste MTB tocht in het buitenland, dus buiten de normale wedstrijdspanning was ik ook benieuwd hoe het rijden in de heuvels zou zijn.
Mijn hoogte heuvel tot nu toe waren de heuveltjes op de MTB route in Leersum, dus niet echt te vergelijken met het Sauerland. :-D
Iets over half 11 stond ik met nummer 579 in het behoorlijke volle startvak te wachten tot ik mocht vertrekken.
De eerste meters was het even oppassen of alles goed ging in het gedrang, maar na de scherpe bocht naar links bij de verkeerslichten geht es loss!
Niet te langzaam, maar ook weer niet veel te snel reed ik met de meute mee richting de 1ste echte heuvel.
Mijn benen voelde gelukkig goed aan, hoewel mijn hartslag al snel richting de 170rpm ging...oeps...
Gek genoeg kon ik dat goed volhouden. De afdalingen waren echt genieten, maar ook wel oppassen gezien de ondergrond.
Tot kilometer 47 kon ik goed meerijden met het groepje waarin ik was beland waaronder enkele Nederlanders gezien de Nederlandse teksten op de kleding.
Net na de start van de Veltins bergsprint moest ik helaas afhaken en zelfs afstappen. De kramp schoot in mijn kuiten. Bijna boven toch weer in de pedalen gesprongen en snel wat gedronken en gegeten.
Bij de laatste helling ging het toch weer even mis, ditmaal kramp in de bovenbenen...
Na een minuutje weer opgestapt voor de laatste kilometers die gelukkig wel goed gingen.
Het opvallende vond ik dat ik dacht dat ik veel te langzaam ging, maar zelfs de laatste kilometers nog een klein gaatje kon slaan met de achtervolgers.
Na 2:26:04 uur had ik de 55km achter de rug en reed ik moe maar met een dikke grijns over de finish!
Wat was dit leuk zeg!!! Conditioneel vond ik het zwaarder dan de Drenthe200.
Onderweg heb ik wel aardig vaak de ambulances gehoord wat mij gezien de snelheid en de ondergrond niet geheel verbaasde.
Ik had bij een afdeling zelf ook nog even een momentje toen ik de bocht uitvloog en met het nodige kunst- en vooral ook vliegwerk toch zonder kleerscheuren het pad weer op kwam.
Dit smaakt naar meer! :-D
Als jij je eerste buitenland marathon in 2:26:04 rijdt dan neem ik echt mijn pet (of helm :lol: ) voor je af. Dan heb je gewoon hard gereden.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dank je!
Juist omdat het mijn 1ste buitenlandse marathon was kon ik niet goed inschatten wat ik van de tijd moest vinden.
Zelf was ik er wel tevreden over, want harder had ik toch niet gekund.
Wat een gave sfeer trouwens rondom het parcours. Het enthousiasme van de toeschouwers werkte motiverend.
Wel heb ik nog regelmatig teruggedacht aan het afdalen over het schrotter... Ik snap wel waarom ik de ambulances zo vaak gehoord heb.
Heeft er iemand nog meegekregen of er ernstige verwondingen waren?
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Dit jaar voor de 3e keer op de rij deelgenomen aan deze marathon. Wat blijft het toch een ontzettend mooie marathon. Dit jaar werkte het weer redelijk mee (beetje koud misschien) en was de ondergrond goed!
Ik had me voorgenomen deze keer voor de 55 km te gaan en een poging te doen voorin te finishen. Met startnummer 647 moest ik vanuit het 3e startvak vertrekken, dus had een aardige meute voor me. Op het asfalt ben ik maar gelijk volle bak gaan rijden en dan maar afwachten waar uiteindelijk het schip zou stranden. Helaas de eerste groep niet meer kunnen halen, maar wel vlak daarachter het veld in gedoken. Dus had al enkele honderden deelnemers te pakken op het asfalt. In het veld eigenlijk continue boven omslagpunt blijven rijden (tot de finish toe) om zover mogelijk naar voren te komen. Ook ik vond de situatie die ontstond met de 35 km rijders gevaarlijk; de snelheidsverschillen waren bizar groot! Zolang het bergop gaat is dat niet zo'n probleem, maar bergaf is dat op zijn minst listig... Vanaf de steile klim Hagen uit (Veltins bergsprint) begon ik opkomende kramp te voelen in beide benen, dus vanaf dat moment het wankele evenwicht tussen wel volledig in de kramp of net niet. Duidelijk de gevolgen van de forse inspanningen. Gelukkig de kramp er niet volledig in gekregen en kon tot het einde toe mijn tempo vasthouden. Het schip is gelukkig niet gestrand... :lol: Met als resultaat een finishtijd van 2:12:27 en een 38e plek algemeen. Hiermee voor volgend jaar startrecht in het eerste startvak 'afgedwongen' en dus zeer content met het resultaat.

Ook de keuze om dit jaar voor de halve marathons te gaan, lijkt hiermee een goede keuze te zijn. Ik kijk dus uit naar de rest van het seizoen en de deelname aan de overige wedstrijden uit de marathon cup :D
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Die Veltins bergspring was killing!
En inderdaad was het snelheidsverschil erg groot met de 35km rijders. Heuvelop was het soms lastig om langzame groepjes in te halen.
Je hebt een heel mooie tijd gereden! Welke klassering moet je minimaal halen om in het 1ste startvak te mogen startem?
Plaats reactie