Etrex 30

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Morgen of maandag eens proberen. Heb nu de TopoActive aanstaan. Lijkt OSM met voldoende detail als ik zo via Basecamp kijk. Snelheid van scrollen valt me mee. Sneller dan de Hcx, die was echt heel langzaam. Het is net welk referentiekader je hebt... ;-) Scherm ziet er ook voldoende duidelijk uit. GPS signaal binnen bij het raam duurde wel lang. Is bij mijn Forerunner een stuk sneller. Maar ook dit is op zich geen probleem. Wacht ik gewoon iets langer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

rossi schreef:Morgen of maandag eens proberen. Heb nu de TopoActive aanstaan. Lijkt OSM met voldoende detail als ik zo via Basecamp kijk. Snelheid van scrollen valt me mee. Sneller dan de Hcx, die was echt heel langzaam. Het is net welk referentiekader je hebt... ;-) Scherm ziet er ook voldoende duidelijk uit. GPS signaal binnen bij het raam duurde wel lang. Is bij mijn Forerunner een stuk sneller. Maar ook dit is op zich geen probleem. Wacht ik gewoon iets langer.
1e keer na lange tijd, of op nieuwe locatie (>500km uit de buurt) duurt gps-fix altijd wat langer.
Je kan op de sateliet pagina kijken of er uberhaupt wel ontvangst is.
De Etrex 10 t/m 35 moeten zo'n beetje overal wel ontvangst hebben, maar warmtewerend glas en dik beton kunnen een probleem vormen. Na de gps fix nog 45 minuten (advies Garmin) aan laten staan zodat ze de gps almanak kunnen inlezen en dan werkt de fix de volgende keer een stuk sneller.
De topoactive is denk ik goed zat, je moet echt geld uitgeven om iets beters te krijgen (Benelux Topo Pro V2 bijvoorbeeld).
Wel kan je een kaart met hoogtelijnen (SRTM) als .img downloaden en over de topoactive heen leggen (dwz samen inschakelen). Dan zie je iig de hoogtelijken. In NL minder interessant natuurlijk.
http://extract.bbbike.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://travel.ronaldsmeets.info/nl/how- ... -basecamp/" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Kan het zijn dat de Etrex 'express' tijdens het rijden de route in stukken knipt? Dit is het resultaat van een fietsrit in het profiel 'fietsen':
Afbeelding

In profiel mountainbiken heb ik dit nog niet terug gezien (na de reset een paar weken terug).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog niet meegemaakt...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Maandag de ETrex voor het eerst geprobeerd. Had de GPS nu veel sneller te pakken. Erg tevreden over zowel de snelheid alsook het scherm. Nu simpelweg het lijntje gevolgd, dat was prima te doen. TopoActive kaart is voldoende gedetailleerd. Navigeren lukte me niet maar zag dat ik dan Waarheen had moeten kiezen. Dat ga ik de volgende keer maar eens doen. Sporen importeren via Basecamp ging goed, maar was ik ook gewend vanuit de Hcx. Ook in het zonlicht prima afleesbaar. Dacht eerst dat ik hem niet voldoende strak kreeg met de tie-raps om het stuur (2 tie-raps afgebroken) maar uiteindelijk wel gelukt. Had via MP stuurhouder gekocht. Denk van dezelfde fabriek maar staat geen Garmin op. Voor 5 euro incl. verzenden werkt ie vooralsnog prima. Wel wat zwarte tape om mijn carbon stuur gedraaid :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, bij de nieuwe Etrexen (alle nieuwe Garmins?) moet je Waarheen kiezen, ook als je niet navigeert maar gewoon de track volgt.
De track wordt dan vet-lila op het scherm getoond, steekt goed af tegen de achtergrond.
Je kan ook kiezen de track wer te geven op het scherm, maar dan heb je een dun lijntje in de kleur van de track.
Dat is onderweg minder goed zichtbaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ok. Dus navigeren is die dikkere lijn. Afgelopen zondag de Waarheen functie gebruikt en had inderdaad een dikkere lila lijn. Had hem nog iets dikker verwacht maar was heel goed te volgen. Dikker inderdaad dan de gekleurde lijn van de track zelf. Ik had wel ook echter van die meldingen verwacht, maar dat gebeurde niet. Mijn neef krijgt op zijn Edge 810 (denk ik) echt van die pijlen te zien. Niet noodzakelijk, want de route was nu goed te volgen op de ETrex. Maar dacht dat de ETrex ook zo zou navigeren. Kaart draaide voldoende snel dus lijn volgen ging prima.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Etrex geeft wel aanwijzingen bij gebruik van een route, maar niet bij een track(*).
De Edge kan .fit bestanden gebruiken en daar kan je wel aanwijzingen krijgen (toevoegen via bijv. Javawa RTWtool).
De Etrex 35 touch kan ook .fit bestanden inlezen, dus wellicht dan ook aanwijzingen bij een track ?
Nooit zelf geprobeerd en inmiddels is de Etrex 35t niet meer in mijn bezit...

*)Routes hebben als nadeel dat je afhankelijk bent van de paden die aanwezig zijn op de kaart.
Voor je het weet wordt je alleen maar over brede (fiets)paden gestuurd.
Wel met aanwijzingen, maar dan is het middel erger dan de kwaal...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Bedankt. Ga ik het eens proberen. Maar bij veel korte bochten kun je denk ik beter de kaart zien dan steeds van die pijlen. Kijken wat beter bevalt.

In ieder geval erg tevreden over de ETrex 30x, dus bedankt voor het advies. Ben normaliter al snel geneigd om het duurste te nemen maar had in dit geval echt niet meer nodig dan simpele navigatie dus me ook eens bij een simpel model gehouden. Snelheid, ed. heb ik op mijn horloge dus dat had ik allemaal niet nodig.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef:De Etrex 35 touch kan ook .fit bestanden inlezen, dus wellicht dan ook aanwijzingen bij een track ?
".fit" is maar een bestandsformaat; de inhoud is nog steeds een track of een route. Die aanwijzingen bij tracks zijn ingevoegde routepunten, dat kan gebeuren in de (externe) routeplanner, of later aan een track worden toegevoegd op basis van gedetecteerde richtingswisselingen. En dat kan dan óók weer met externe (PC-)software, of intern in het toestel gebeuren. De Edges die TBT tracks kunnen navigeren, doen dat intern, achter de schermen. Maar vrijwel elk (Garmin)-toestel kan door middel van routepunten TBT-navigatie simuleren bij het navigeren op een track. TBT-routepunten kun je bijvoorbeeld met JaVaWa RTWtool toevoegen. Overigens is dit proces verre van perfect, en kun je dus voor vreemde verrassingen komen te staan. (Bijvoorbeeld geen TBT-aanwijzingen als je bij een flauwe vork in de weg komt, of juist een stortvloed aan waarschuwingen bij rotondes of als je van de rijbaan naar het fietspad wordt gedirigeerd en weer terug.)
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik bedoelde dan ook dat de 35 het misschien ook "intern, achter de schermen" deed, net als de Edge.
Via RTW kan je die punten toevoegen, en je kan ook nog instellen vanaf welke hoek het wordt gezien als een "afslag".
Maar het blijft natuurlijk theorie, die in de praktijk wellicht anders uitpakt.
Lijntje volgen icm zelf nadenken heeft mijn voorkeur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Kan het zijn dat de sporen opgeknipt worden omdat hij ingesteld stond op 'auto opslaan indien vol'? En doet ie dat niet meer als ik de Etrex instel op 'dagelijks opslaan'?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zou kunnen na verloop van tijd.
Zal ook aan de software versie liggen, hoe die daarmee omgaat.
Automatisch archiveren per 24 uur vind ik zelf erg prettig werken.
Dan voor vertrek ff trip omputer en tracklog resetten en je hebt altijd een goede schone tracklog.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

sinds paar dagen volg ik nu tracks/sporen op mijn etrex 30, wat opzicht vrij goed gaat.
gewoon simpel het lijntje volgen :-)
zo goed als altijd zijn dit gewoon rondjes/lusjes

het enige wat ik mis is de richting van het rondje. dus niet de turn to turn aanwijzingen maar gewoon simpel welke kant de route op gaat.
Op mijn mio had ik altijd een driehoekje in de track staan die de richting van de track aangaf, heeft de etrex 30 ook zoiets?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ja, gewoon in zo'n vakje waar de hartslag ook staat, de aanwijzer selecteren.
Best handig af en toe.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie