Verschil Five Ten profielen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dizer schreef:
MacReal schreef:De sleuth heb ik nog wel (staat te koop, niemand wil hem hebben), maar tegenwoordig rijd ik op freerider contacts.
Die hebben een stijvere zool.
Daarvan slijten alleen bij mij de veter gaten :(
Afbeelding
De Sleuth zou jij zelf dus niet snel aanraden? :)
Jawel hoor, heb er een jaar tevreden mee gereden.
De freeriders geven alleen net een beetje meer grip.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MacReal schreef:
Lars TB schreef:De zool van de Freerider is ook minder buigzaam en daarmee beter geschikt om langere stukken mee te trappen.
Ik heb zowel de gewone freerider als de sleuth gehad, maar de sleuth is toch echt een stukje stijver :roll:

Daar waar ik met de freerider last van mijn voeten kreeg tijdens langere afdalingen, had ik met de sleuth nergens last van.
Ik heb de Sleuth nooit gereden, maar meen dat ik die in mijn handen gehad heb toen ik een keuze aan het maken was. De Sleuth had weliswaar een dikkere zool en was daardoor stijf, maar mist die hardere plaat die in de Freerider zit. De Sleuth buigt dan ook (ietsje) over de hele schoen en de Freerider alleen bij de tenen. Als je je voeten echt 'om' het pedaal wilt vormen, dan werkt de Sleuth beter.


En anders heb ik geen idee wat ik in mijn handen gehad heb...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Lars TB schreef:
Ik heb de Sleuth nooit gereden, maar meen dat ik die in mijn handen gehad heb toen ik een keuze aan het maken was. De Sleuth had weliswaar een dikkere zool en was daardoor stijf, maar mist die hardere plaat die in de Freerider zit. De Sleuth buigt dan ook (ietsje) over de hele schoen en de Freerider alleen bij de tenen. Als je je voeten echt 'om' het pedaal wilt vormen, dan werkt de Sleuth beter.


En anders heb ik geen idee wat ik in mijn handen gehad heb...
Mijn sleuth is bij de bal van de voet duidelijk stijver dan mijn oude freerider.
Ook in het midden van de voet (waar de rand van het pedaal vaak rust) had ik met de freerider echt een drukkend gevoel, met de sleuth nergens last van.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Zit wel een verschil in de oude originele Freeriders (S1) en de nieuwe zoals bv de Contact en pro's (Mi6).
Heb een keer de nieuwe geprobeerd, maar vond de zool veel te stijf. Echter de Impacts (die ook Mi6 rubber hebben) zijn iets minder stijf (en plomp).
Ride a bike!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Heb je dan de pro of de contact geprobeerd?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Dat waren de contacts.
Ride a bike!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Denk dat het profiel weinig uitmaakt, ik heb de Freerider VXi, met die halfgladde zolen en de grip daarvan is heel erg goed. Ik had het idee zelfs nog een fractie beter dan van de Impact Low toen ik de overstap maakte.

Waarschijnlijk zitten er grotere verschillen in de stijfheid van de zool en misschien ook in de gebruikte rubbersoort. En de hele schoenopbouw is van belang natuurlijk, ben van de Impact afgestapt omdat ik die gewoon te lomp en warm vond voor mijn manier van rijden. De Freeriders zijn duidelijk lichter en wat minder warm. Voor mij een perfecte schoen, met maar één nadeeltje: weinig grip als je lopend een steile helling op moet ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Jammer dat je dit soort schoenen niet op je fiets kunt uittesten, je ziet meteen de sporen in het profiel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bij MTBCLinic.nl in Velp (bij Arnhem) zijn ze dealer van 5Ten en daar kun je de schoenen ook huren. Ik weet niet hoeveel verschillende soorten ze hebben, maar je zou er een belletje aan kunnen wagen. En waarschijnlijk kun je daar ook nog wel de deal krijgen dat je het huurbedrag terug krijgt als je daar een setje koopt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

five-ten-impact-vxi-frdirtschoenen heb ik sinds kort. Deze claimen waterdicht en warm te zijn; dat zijn ze!
uitgezonderd natuurlijk de bagger die aan de bovenzijde de schoen inkomt :)

Maar fijne schoen, ziet er wel wat lomp uit maar dat maakt mij niet zoveel uit. Als ik maar veel grip heb, warme en droge voeten houd.
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Zelf wil ik eens proberen om met flats en five ten schoenen te rijden, kijken hoe dit is.
Maar zit te twijfelen tussen de Freerider Contact en Pro. Ik begrijp dat de Contact met Mi6 rubber bekleed is en dat de duurzaamheid niet geweldig is. Ook lees je losgelaten rubber zolen?
De Pro heeft de alom bekende S1 rubber. Maar hoe verhouden ze zich tot elkaar?
Ook qua opdrogen van de schoenen, is hier iemand bekend mee?
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

MacReal schreef: Jawel hoor, heb er een jaar tevreden mee gereden.
De freeriders geven alleen net een beetje meer grip.
Houden ze eigenlijk water tegen en blijven je voeten in de winter een beetje warm?
Door het stof kan ik me wel voorstellen dat het geen ideale herst/winter schoenen zijn?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik heb niet snel last van koude voeten, dus dat probleem heb ik niet echt. Het is echter wel een zomerschoen inderdaad.
Ze drogen vrij vlot, maar wel even een paar kranten erin stoppen als ze echt zeiknat zijn.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Sensor
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: do 1 januari 2015, 13:58

Als je normaal spd rijdt en flats wil proberen zou ik de Fiveten Kestrel Lace (spd) overwegen, deze gebruik ik op spd- en flatpedalen. Shimano plaatjes liggen diep genoeg om volledig contact met een flatpedaal te maken, ze raken sowieso de (houten) vloer niet tijdens lopen.

http://www.fiveten.com/us/kestrel-lace-onix-yellow" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Bij de kestrel lace lijkt het mij dat er maar weinig pinnen van een flat pedal de rubberen zool gaan raken...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie