Bad Idburg

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
Marvel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 10 januari 2013, 17:21
Mijn mountainbike: Scott Scale Expert 29er

Weet iemand of het tegenwoordig weer toegestaan is om in de bossen van Bad Iburg weer te mountainbiken?
En dan niet de brede paden maar de mooie singletracks.
Jaar terug geweest toen hingen er allemaal verbodsborden maar volgens bekenden mocht het een paar maand geleden wel weer.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

lijkt mij van niet, als je de hoeveelheid borden hebt gezien, letterlijk bij iedere single track hangt een bord.
op het Duitse forum loopt er ook een draadje over; http://www.mtb-news.de/forum/t/verboten.768247/" onclick="window.open(this.href);return false;
maar daar staat ook niet dat je er weer mag rijden.
als je binnenkort die kant op gaat hou mij op de hoogte, ik kwam daar ook nog wel eens.
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Het mag nog steeds niet, en helemaal niet handig om met grote groepen heen te gaan. Maar er is nog te rijden al zou ik locaties etc niet delen op het internet en het bespreken via een prive bericht.
⛧⛧⛧
Peterlon
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 13 oktober 2014, 16:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Wij hebben enige tijd geleden vanuit Bad Iburg de Hermannsweg gereden via Tecklenburg-Rheine Hörstel naar Bad Bentheim.
In de buurt van Bad Iburg zijn we geen borden tegengekomen.
Het bord dat in het Duitse draadje genoemd wordt, verbiedt downhill rijden. In de wet staat dat fietsen toegestaan is.

"§ 25 NWaldLG
Fahren
(1) Das Fahren mit
Fahrrädern ohne Motorkraft und mit Krankenfahrstühlen mit Motorkraft ist auf
tatsächlich öffentlichen Wegen gestattet. Tatsächlich öffentliche Wege sind
private Straßen und Wege, die mit Zustimmung oder Duldung der Grundeigentümerin,
des Grundeigentümers oder der sonstigen berechtigten Person tatsächlich für den
öffentlichen Verkehr genutzt werden; dazu gehören Wanderwege, Radwege, Fahrwege
(Absatz 2 Satz 2), Reitwege und Freizeitwege (§37).

Hier worden dus ook wandelpaden en fietspaden genoemd. Wel met toestemming van de grondbezitter.
Er is in het Duitse draadje sprake van discussie en onduidelijkheid.
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Het gaat hier om de illegale single trails en daar mag je dus NIET fietsen. Het gebeurt nog steeds, maar de brede paden zijn inderdaad gewoon begaanbaar. Ik ben zelf nog nooit aangehouden, maar heb al vaker iemand gesproken die aangehouden zijn.

De bordjes bij de single trails worden vaak weggehaald, maar beneden, aan het eind van de illegale trails staan de bordjes, dus op de hermannsweg zelf staan de bordjes niet meer volgens mij.
⛧⛧⛧
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Het bord dat in het Duitse draadje genoemd wordt, verbiedt downhill rijden. In de wet staat dat fietsen toegestaan is.

.[/quote]

ja, dat was ook mijn eerste gedachte, ik ben niet aan het downhillen dus ik mag daar fietsen. later realiseerde ik mij dat zo`n ambtenaar echt niet het verschil ziet tussen een dh fiets en mijn fully, dus je krijgt dan gewoon een bekeuring. bovendien discussieren met een duitse ambtenaar heeft geen enkele zin.
natuurlijk is de duitse wetgeving daar ook van toepassing tenzij anders is aangegeven, en dat hebben ze, door die bordjes te plaatsen.
Gebruikersavatar
HaiGe
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 24 juni 2010, 16:59
Mijn mountainbike: Carver ICB 02

Rond Iburg hangen hier en daar wel wat borden, deze vond ik op het net.
Afbeelding

Afbeelding
Eigen fototje

Ze hangen soms op plekken waar absoluut geen voetganger kan komen, mij lijkt het dat ze de natuur willen beschermen, niet de wandelaars.
Op de wandelpaden heb ik geen bord gezien, wel op sommige DH routes die door de lokale Jugend zijn aangelegd :winkie:

Foto van de omgeving bij Iburg/Holperdorp(voorjaar '16)
Afbeelding
Alns hef 'n ênde, moar 'n wös hef d'r twee!
Carver ICB 02
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

Er zijn op het internet diverse fora waar ellenlange discussies worden gevoerd of het MTBen in het Teutoburgerwald nu verboden is of niet. Navraag leert dat er van een echt verbod geen sprake is. Heel erg officieel is het MTBen er niet toegestaan, maar dit steekt juridisch heel erg lastig in elkaar. Vraag maar eens wie de eigenaar van het gebied is en niemand kan je hier een zinnig antwoord op geven. Het algemene beleid is dat het gewoon wordt toegestaan. zolang er geen misbruik van wordt gemaakt / overlast wordt veroorzaakt.

Goede Duitse vrienden van ons wonen er in de buurt en ik heb het veelvuldig gevraagd. Zij zeggen ook: MTBen is er toegestaan.
Laatst gewijzigd door DrLivingstone op za 22 april 2017, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Pascal Rijzinga schreef:Er zijn op het internet diverse fora waar ellenlange discussies worden gevoerd of het MTBen in het Teutoburgerwald nu verboden is of niet. Navraag leert dat er van een echt verbod geen sprake is. Heel erg officieel is het MTBen er niet toegestaan, maar dit steekt juridisch heel erg lastig in elkaar. Vraag maar eens wie de eigenaar van het gebied is en niemand kan je hier een zinnig antwoord op geven. Het algemene beleid is dat het gewoon wordt toegestaan. zolang er geen misbruik van wordt gemaakt / overlast wordt veroorzaakt.

Goede Duitse vrienden van ons wonen er in de buurt en ik heb het veelvuldig gevraagd. Zei zeggen ook: MTBen is er toegestaan.
Klopt, je mag er gewoon mtb-en op de brede paden. Zo gauw je de brede paden verlaat en een leuke single track wil pakken hangt er zo'n bordje. En aan de sporen kon je wel zien dat de lokals die single tracks niet veel meer gebruiken.
maar ik ben dit jaar nog niet weer in de buurt van Iburg geweest, misschien is het inmiddels weer gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

de laatste ontwikkeling hier is nu dat ze aan het kijken zijn om het fietsen legaal te maken. een soort bike-part achtig iets.
noordelijk van Osnabruck is er al zo iets en dezelfde vereniging die dit beheerd is ook betrokken bij de nieuwe ontwikkelingen rond de Dorenberg.
hier nog een berichtje uit een lokale krant;
https://www.noz.de/lokales/osnabrueck/a ... &0&1178806" onclick="window.open(this.href);return false;
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

Heb daar een paar weken geleden nog gereden en geen bord tegengekomen....
Plaats reactie