Variatie in de bandenmarkt houdt nooit op...
https://www.pinkbike.com/news/schwalbes ... ounds.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanaf juni beschikbaar! Ben eigenlijk ook wel benieuwd of die streep er in de productiemodellen op komt. Doet een klein beetje denken aan de Cube-schwalbes;).
Nieuwe Evolution compounds van Schwalbe: Addix
-
- Moderator
- Berichten: 13040
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Laatst gewijzigd door Kapitein Iglo op do 20 april 2017, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Nu weet ik ook waarom de tegenwoordige evolution line steeds vaker in de aanbieding komt. BC verkoopt de RaRa evolution snakeskin voor onder de 30- euro.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
-
- Moderator
- Berichten: 13040
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Kijk, dus de aanbiedinkjes gaan zich al aandienen...!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Moderator
- Berichten: 16849
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Als die streepjes erop komen stap ik over op een ander merk, gatver.
Maar het lijkt me aannemelijk dat er ook neutraal-zwarte versies zullen blijven.
Maar het lijkt me aannemelijk dat er ook neutraal-zwarte versies zullen blijven.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Inderdaad smerige kleurtjes maar binnen no time zie je van die strepen niks meer, zelfs de tekst op de wangen vervaagd best wel snel.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 570
- Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
- Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)
De vraag is wat is er nou echt veranderd in de compound samenstelling?!
bedoelen ze met utrasoft dat de rubber mix dus zachter is?
ik had altijd al het idee dat bv rocket ron een softere compound had dan racing ralph.
ik had het idee dat dat juist de grip verhoogde en rolweerstand verlaagde maar wel sneller sleet, De ron gooide ik erop bij nat weer ook achter.
Wrs hebben ze nu een iets andere mix van rubbers gekozen (is het nog steeds een triple compound).
Gevoelsmatig zou ik juist een ultrasoft compound op een rocket ron zien en die als voorband gebruiken.
Ik denk dat vooral de associatie met F1 opgeroepen wil worden door deze verandering
bedoelen ze met utrasoft dat de rubber mix dus zachter is?
ik had altijd al het idee dat bv rocket ron een softere compound had dan racing ralph.
ik had het idee dat dat juist de grip verhoogde en rolweerstand verlaagde maar wel sneller sleet, De ron gooide ik erop bij nat weer ook achter.
Wrs hebben ze nu een iets andere mix van rubbers gekozen (is het nog steeds een triple compound).
Gevoelsmatig zou ik juist een ultrasoft compound op een rocket ron zien en die als voorband gebruiken.
Ik denk dat vooral de associatie met F1 opgeroepen wil worden door deze verandering
Ja, ultrasoft is inderdaad zachter rubber. Vervormt wat meer, kleeft wat meer ten opzichte van harder rubber. Rolt dus ook zwaarder. Slijt ook harder. Nu hebben ze met het nieuwe compound alle eigenschappen iets verbeterd. Dus ondanks dat het rubber nog zachter is, rolt de band toch lichter en slijt deze minder hard. Maar alles nog steeds in verhouding. De hardere compound rolt nog steeds lichter en slijt minder dan de zachte.
Ja, ik zie het liefst ook een zachtere uitvoering van de RoRo of de NoNo als voorband. Maar ik denk dat de meeste gebruikers gaan klagen over de levensduur als je een voorband in 6 maanden weg slijt... . Nog afgezien van dat deze zelfs voor voelbaar zwaarder rolt!
Edit: kleine aanpassing in uitdrukking voor meer duidelijkheid
Ja, ik zie het liefst ook een zachtere uitvoering van de RoRo of de NoNo als voorband. Maar ik denk dat de meeste gebruikers gaan klagen over de levensduur als je een voorband in 6 maanden weg slijt... . Nog afgezien van dat deze zelfs voor voelbaar zwaarder rolt!
Edit: kleine aanpassing in uitdrukking voor meer duidelijkheid
Laatst gewijzigd door Lars TB op do 20 april 2017, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 570
- Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
- Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)
Dat de hardere compound lichter rolt is nog steeds niet logisch, igg niet ofroad, het zelfde princiepe van luchtdruk geld hier. als de hardere compound/band, al dan niet in combinatie met meer luchtdruk de ondergrond meer vervormt neemt de weerstand toe. pas zodra de band meer gaat vervormen tov de ondergrond moet je luchtdruk danwel de compound harder maken.
ik denk dat een zachter compound net zovaak lichter rolt dan zwaarder door wisselende omstandigheden. een zachtere compound heeft wel altijd meer grip., slijtage viond ik van minder belang. Ik doe echt heel lang met banden, zeker met voorband.
Rolweerstand tests op harde (afvalt etc) ondergrond zijn niet representatief. soms contra indenticatief. Mogelijk rolt een snakeskin versie die je met lagere druk kan rijden en/of een zachtere compound lichter dan de niet snakeskin versie.
ik denk dat een zachter compound net zovaak lichter rolt dan zwaarder door wisselende omstandigheden. een zachtere compound heeft wel altijd meer grip., slijtage viond ik van minder belang. Ik doe echt heel lang met banden, zeker met voorband.
Rolweerstand tests op harde (afvalt etc) ondergrond zijn niet representatief. soms contra indenticatief. Mogelijk rolt een snakeskin versie die je met lagere druk kan rijden en/of een zachtere compound lichter dan de niet snakeskin versie.
Nee, je kunt een rubbersamenstelling niet vergelijken met de werking van de complete band. De band vervormd, veert daadwerkelijk in en verlaagt daarmee de rolweerstand. Dat is geen echt effect van de noppen en het gebruikte rubber. Dat compound moet je meer zien als het zich hechten aan de grond. Zachter rubber vormt zich meer om takjes en steentjes heen in plaats van er vanaf te ketsen, blijft dus langer contact houden met het object en daardoor dus meer grip.
Daarnaast kleeft het zachtere rubber ook daadwerkelijk meer dan harder rubber. En blijft dus eigenlijk een soort van hangen. En dat is dus naar ook meer grip ook meer rolweerstand. Maar bij een grotere zachtheid (= meer grip) van het rubber hebben ze nu dus de kleefkracht (= rolweerstand) verlaagt.
Daarnaast kleeft het zachtere rubber ook daadwerkelijk meer dan harder rubber. En blijft dus eigenlijk een soort van hangen. En dat is dus naar ook meer grip ook meer rolweerstand. Maar bij een grotere zachtheid (= meer grip) van het rubber hebben ze nu dus de kleefkracht (= rolweerstand) verlaagt.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Slow rebound rubber was ook zo'n rage.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Als ik dit soort dingen zie probeer ik me altijd voor te stellen hoe dat gegaan is. Dat de marketingafdeling zit te vergaderen en dat iemand dan voorstelt "en dan doen we een gekleurde streep op het loopvlak van de band!". En dat de anderen dan allemaal "ja, goed idee!" roepen. En dat ze dan voor veel geld een bureau inhuren om een goede naam te bedenken, en dat daar 3 maanden later "Addix" uit komt.
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5581
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
kermit schreef:Als die streepjes erop komen stap ik over op een ander merk, gatver.
Maar het lijkt me aannemelijk dat er ook neutraal-zwarte versies zullen blijven.
Ik denk dat het wel blijvertjes zijn omdat ze het identifiers noemen.
Bovenop de noppen wel maar aan de zijkant ervan en tussen de noppen zullen ze gewoon zichtbaar blijven.Jan Willem schreef:Inderdaad smerige kleurtjes maar binnen no time zie je van die strepen niks meer, zelfs de tekst op de wangen vervaagd best wel snel.
Je hebt marketing en onzin en dit schaar ik onder onzin. Het is onmogelijk om zoveel winst te boeken door een ander mengsel en al helemaal op beide vlakken. Een loopvlakcompound is altijd een compromis van slijtage, grip en rolweerstand. Leg je de focus op de ene zal de ander afnemen.Addix Speedgrip (blue identifier)
The compound with by far the widest range of use, almost a universal compound. Ideal for cross-country, all-mountain, and trail. Durability is 62% higher compared to its predecessor, PaceStar, with grip up by 35%
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Kleurtje op loopvlak valt dan nog mee: slijt of wordt vies en daardoor onzichtbaar/onopvallend.
Kleur op de wangen van de band is dan vervelender. Continental met die oranje kleur vond ik maar niks, Maxxis gele letters ook niet.
Band mag van mij onopvallend zwart/wit zijn, daarmee zit je optisch altijd wel safe.
(Belangrijkste blijft natuurlijk dat 'ie goed doet wat 'ie moet doen).
Kleur op de wangen van de band is dan vervelender. Continental met die oranje kleur vond ik maar niks, Maxxis gele letters ook niet.
Band mag van mij onopvallend zwart/wit zijn, daarmee zit je optisch altijd wel safe.
(Belangrijkste blijft natuurlijk dat 'ie goed doet wat 'ie moet doen).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.