Lange Wheelie

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
wilco..
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 13:17
Mijn mountainbike: specialized camber comp 29

harmen schreef: Trouwens, deze man heeft leren manualen toen hij 56 was: https://www.youtube.com/watch?v=3RGHQMCWCsc" onclick="window.open(this.href);return false;
dan is er nog hoop voor mij
leven is net een neus, je moet eruit halen wat erin zit

specialized camber

strava profiel
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

harmen schreef:Je wilt trouwens niet weten hoeveel mensen spontaan en ongevraagd tegen mij gezegd hebben dat ik te oud was om de wheelie te leren toen ik daar boven mijn 40ste mee begon. Alsof ik al niet genoeg twijfelde aan mezelf ;) Maar gelukkig was ik eigenwijs en heb me daar toen niks van aangetrokken :)
Toen ik hem vorig jaar redelijk onder de knie kreeg reed ik op mijn achterwiel langs een bankje met 5-6 jongens en meiden van rond de 15 jaar oud. Een hoop gejoel en gejuich en toen ik er net voorbij was hoorde ik nog net in een verbaasde toon: "dat was gewoon een oude vent!"


Ouch... :-{

:winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ArjanR1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 01:45
Mijn mountainbike: Rose The Tusker - YT Industries JEFFSY 27 - Radon Jealous

:D
Gebruikersavatar
MisterG300
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 8 april 2016, 10:44

Lars TB schreef:
harmen schreef:Je wilt trouwens niet weten hoeveel mensen spontaan en ongevraagd tegen mij gezegd hebben dat ik te oud was om de wheelie te leren toen ik daar boven mijn 40ste mee begon. Alsof ik al niet genoeg twijfelde aan mezelf ;) Maar gelukkig was ik eigenwijs en heb me daar toen niks van aangetrokken :)
Toen ik hem vorig jaar redelijk onder de knie kreeg reed ik op mijn achterwiel langs een bankje met 5-6 jongens en meiden van rond de 15 jaar oud. Een hoop gejoel en gejuich en toen ik er net voorbij was hoorde ik nog net in een verbaasde toon: "dat was gewoon een oude vent!"


Ouch... :-{

:winkie:

:lol: :lol: :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

harmen schreef:Trouwens, deze man heeft leren manualen toen hij 56 was: https://www.youtube.com/watch?v=3RGHQMCWCsc" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dat nou ook nog op een 26er? Een xc-bike?

Dat filmpje moet wel nep zijn.
Maar goed, nog een kleine 1,5 jaar wachten en dan kan ik dus ook manuallen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Lars TB schreef:"dat was gewoon een oude vent!"
Het is aan jou om dat als compliment op te vatten of daar eventueel andere conclusies uit te trekken.
En ik voel me vrij om er wat van te vinden :winkie:

Maar goed :wink: . Een redelijke Wheelie lukt me prima, het leuke is dat dit één van de voorwaarden is om te kunnen manuelen. Dus een manual zou dan een eitje moeten zijn.
Een aantal jaren geleden ben ik best intensief aan het oefenen geweest om een manual uit te kunnen voeren.
Ik kom tot de conclusie dat het 'gat' tussen een lekker smoothie uitgevoerde wheelie en een soepel startende manual veel groter is dan ik dacht.
Bij mijn vele oefeningen ben ik ergens bij wat paniekerige remreacties en veel te felle acceleratieuitvluchten (dus toch trappen) blijven steken.

Als oorzaak dat mij de manual niet lukt, heb ik bedacht dat het gewoon een volstrekt nutteloze trick is om die te willen beheersen.
Want zeg nu zelf, je hebt er in het bos en in de bergen gewoon helemaal geen zak aan dat je die wel of niet kan.
Je komt er geen steilere helling mee op, je kunt er niet sneller door afdalen of lastiger afdalingen door nemen, je kunt niet over grotere stenen hoppen, grotere drops nemen etc. etc.

Ben nu 49jr. Nog best jong dus.
Het ligt dus in elk geval niet aan mijn leeftijd :((
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

De reden om manuals te leren is denk ik vooral dat het moeilijk is, niet dat het nut heeft. (Enig nut heeft het trouwens toch wel, maar dit terzijde.) Daarnaast geeft gevoel van balans dat de beloning is van dit soort oefeningen grote voldoening!

Een van de dingetjes met de manual is trouwens dat het niet alleen erg moeilijk is, maar dat het oefenen ervan ook tamelijk onpraktisch is. Als je op een helling oefent, moet je steeds terug naar boven, wat veel tijd kost. Oefen je vlak, dan moet je toch ook steeds opnieuw vaart maken. Daar komt nog bij dat je zadel liever heel laag moet staan, lager dan je met een dropper haalt (bij mij tenminste wel), wat het spontaan tussendoor oefenen tijdens gewone ritjes lastig maakt. Vergelijk je dit met bijvoorbeeld de gewone (zittende) wheelie oefenen, dan pakt het voor de manual allemaal wel erg ongunstig uit. Je moet gewoon heel veel werken om steeds maar een paar seconden oefentijd, waarin je daadwerkelijk op het achterwiel balanceert, te verdienen.

Wat wel weer gunstig uitpakt is dat het niet zo blessuregevoelig is. Van andere dingen (hoppen e.d.) krijg ik soms last van mijn schouders of knieen als ik veel oefen. Tijdens verplichte rustperiodes kan ik dan meestal nog wel manualen (en ook gewoon wheelieen trouwens).

Voor de rest probeer ik tijdens het oefenen van manuals dit altijd af te wisselen met andere dingen die ik wel goed kan, om niet gefrustreerd te raken en het allemaal een beetje leuk proberen te houden.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Terug naar boven kun je dan weer makkelijker de stoppies oefenen - heb ik me laten vertellen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Jan Willem schreef: Als oorzaak dat mij de manual niet lukt, heb ik bedacht dat het gewoon een volstrekt nutteloze trick is om die te willen beheersen.
Als op zichzelf staande manoeuvre wel, maar dat is vrijwel met elke oefening. Het idee dat je de vaardigheden combineert en in de praktijk toepast, of (een onderdeel ervan) nodig hebt ter voorbereiding bij een andere oefening. Al had ik zelf dat idee weleens bij de wheelie...
je kunt niet over grotere stenen hoppen, grotere drops nemen etc. etc.
Als het goed is juist wel.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

harmen schreef: Wat wel weer gunstig uitpakt is dat het niet zo blessuregevoelig is. Van andere dingen (hoppen e.d.) krijg ik soms last van mijn schouders of knieen als ik veel oefen. Tijdens verplichte rustperiodes kan ik dan meestal nog wel manualen (en ook gewoon wheelieen trouwens).
Met name bij de bunnyhop dat ik last krijg tussen mijn schouderbladen, vermoed dat ik of te gespannen op de fiets zit of teveel kracht gebruik.
Voor de rest probeer ik tijdens het oefenen van manuals dit altijd af te wisselen met andere dingen die ik wel goed kan, om niet gefrustreerd te raken en het allemaal een beetje leuk proberen te houden.
Wat dan ook weleens hier tot leid, herkenbaar.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Jan Willem schreef:Als oorzaak dat mij de manual niet lukt, heb ik bedacht dat het gewoon een volstrekt nutteloze trick is om die te willen beheersen.
Want zeg nu zelf, je hebt er in het bos en in de bergen gewoon helemaal geen zak aan dat je die wel of niet kan.
Je komt er geen steilere helling mee op, je kunt er niet sneller door afdalen of lastiger afdalingen door nemen, je kunt niet over grotere stenen hoppen, grotere drops nemen etc. etc.

Ben nu 49jr. Nog best jong dus.
Het ligt dus in elk geval niet aan mijn leeftijd :((
Even mezelf quoten zodat ik even uit kan leggen dat deze post een flinke dosis ironie bevat.
Althans, dat laatste was dus mijn bedoeling :roll:
Maar jullie hebben 100% gelijk, welke vaardigheid je ook beheerst, het is nooit nutteloos.
Ook niet wanneer slechts een klein deel binnen die vaardigheid, op wat voor wijze dan ook, werkelijk toepasbaar is in de praktijk.

Op een gegeven moment moet je gewoon accepteren dat je te oud bent om zoiets als manuelen aan te kunnen leren.
Als je maar genoeg lol hebt in de andere dingen die (nog) wel lukken, zal het dan geen frustratie opleveren.
En dat lol hebben lukt nog best :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

ik kan op de motor keurig op de dezelfde snelheid kilometers lang op het achterwiel blijven rijden (ook in zijn eerste versnelling).. maar op de fiets 10 meter op het achterwiel? neeeeeeeeeeeeeeuh :roll: das zo frustrerend dat ik het vertik om het te leren :lol:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dat is niet zo vreemd, klein beetje de gaskraan opendraaien en die 250cc helpen je dat voorwiel wel te liften.
Denk dat er wel meer zijn die het niet zo goed lukt om met een DH bak een wheelie uit te voeren :lol: .
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Een lekker zonnetje maar met een fris windje.
Dus de Gorillapod en Bandit meegenomen terwijl ik mijn wheelies aan
het oefenen was. Dat is dus weer een jaar geleden. Vorig jaar leken ze
iets soepeler te gaan. Maargoed, blijven oefenen is de theorie.

Toch even een kort filmpje van gemaakt ;)

Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Leuk filmpje! Je hebt helemaal niet om advies gevraagd, dus geef ik het maar ongevraagd ;)

1) Als je je zadel lager zet, dan gaat het waarschijnlijk een stuk gemakkelijker.
2) Je strekt je armen meestal niet genoeg, meteen in het begin al niet. Lange armen!
3) 1x per jaar oefenen is veel te weinig ;)
Plaats reactie