Fiets dakdrager

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Zoals de Seasucker!
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

we hebben het anders opgelost :lol:

Afbeelding
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

Wij hebben de fietsen niet op de auto, maar op de aanhanger. Daar hebben we oa 2 yakima frontloaders op. Niet goedkoop, wel erg goed en prettig om je fiets in te zetten. Klem tegen voorwiel aan en aandraaien en klaar.

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 5000026334" onclick="window.open(this.href);return false;

Fantastische drager.

Groet Patrick.
Gebruikersavatar
Sensor
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: do 1 januari 2015, 13:58

Heb 3 dakdragers, 2x Thule 561 vorkbevestiging en een Thule 591 framebevestiging, vervoer m'n fiets meestal in m'n auto. De kunstof opvouwbare hoes heb ik ooit voor mijn hond aangeschaft en voldoet prima tegen water/modder. De buitenzijde heeft een soortgelijke velours dus opgevouwen (incl. modder:) ziet de kofferbak er weer normaal uit.
Over de dakdragers kan ik eigenlijk weinig vertellen daar ik ze nog niet heb gebruikt. Echter wanneer ik de lakschade zie van de framebevestiging zou ik zeker voor de 561 kiezen, gevoelsmatig heb je minder luchtweerstand gezien het voorwiel er niet in zit en dus lager staat, echter heb je wel een los voorwiel die je nog ergens kwijt moet.

Afbeelding

Dit is ook een prima oplossing
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik vond rijden met een fiets op het dak met voorvork bevestiging redelijk irritant. Sowieso veel herrie en iets meer verbruik. Zadel had ik eruit en de buis afgedicht voor minder hoogte, luchtweerstand en vliegjes ellende. De hoogte netjes gemeten voor vertrek en op een briefje geschreven maar bij iedere tolpoort weer stress of ik erdoor zou kunnen zonder verrassingen. We hadden zo'n ding om door te kunnen rijden bij tolpoorten maar het ging mij net te snel en chaotisch om even het verschil uit te rekenen of het paste/gok te nemen. Dus dan maar in de rij bij de slagbomen. Liever even wachten dan geen fiets meer. Zelfde bij parkeerplaatsen en tankstations met een beperkte hoogte voor auto's die dan net rond onze hoogte zat. Helaas is er voor onze huidige auto geen mogelijkheid om een fietsendrager achterop te monteren maar als het kon zou ik het doen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Dice Oldskool schreef:
Dizer schreef:
Nadelen:
4. Risico situaties bij viaducten/slagbomen
4: Onzin. Alleen als je een parkeergarage inrijd zal je moeten kijken of je niet te hoog bent.
Niet helemaal onzin. Als je een halve dag gestuurd hebt kan het zijn dat je je niet helemaal bewust meer bent van het feit dat er iets op de auto staat. Tolpoorten in Frankrijk bijvoorbeeld waar zo'n balk hangt. Fiets van de auto en balk door je voorruit. (waar gebeurd). Parkeergarage gaat vrijwel nooit lukken. Viaducten e.d. zijn inderdaad geen probleem, je bent niet hoger dan een vrachtwagen.

Ik heb naast een trekhaakdrager ook dakdragers van Thule: ProRide 598. Erg fijn en stevig. Ik heb tot op heden geen last van schuurplekken gehad. Maar het gedeelte waar het klemt wel even schoon, maar niet met een stofdoek oid. Alleen de grootste zooi eraf. Ook afsluitbaar (fiets en drager) en heel snel te monteren op Thule (dwars)dakdragers met zo'n gootje.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

Jan the Man schreef:Tolpoorten in Frankrijk bijvoorbeeld waar zo'n balk hangt

Ciao,
Jan
been there, seen it :lol:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik heb een Thule Sidearm op het dak:

https://www.thule.com/en-us/ca/bike-rac ... -_-5546509

Geen bevestiging aan het frame dus geen schade. En past altijd ongeacht wielmaat, naafstandaard, etc.

De drager laat ik gewoon permanent op het dak zitten, zonder fiets scheelt dit nauwelijks in brandstofverbruik.

Om onduidelijke redenen verkoopt Thule de Sidearm niet in Europa, maar mogelijk is er via een omweg wel aan te komen.
A i r
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 7 april 2014, 21:41

Heb de yakima frontloader. Ideaal ding.

Afbeelding
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Die van Air heb ik op mijn vouwwagen en is uitermate geschikt voor carbonframes door de wielklemming en voor meerdere wielmaten instelbaar.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Slim ook die frontloader voor de mensen met een linksdragende voorvork 8)
en_voyage
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 12 januari 2015, 17:42
Mijn mountainbike: Trek Roscoe 6

Oli4k schreef:De hoogte netjes gemeten voor vertrek en op een briefje geschreven maar bij iedere tolpoort weer stress of ik erdoor zou kunnen zonder verrassingen. We hadden zo'n ding om door te kunnen rijden bij tolpoorten maar het ging mij net te snel en chaotisch om even het verschil uit te rekenen of het paste/gok te nemen. Dus dan maar in de rij bij de slagbomen. Liever even wachten dan geen fiets meer. Zelfde bij parkeerplaatsen en tankstations met een beperkte hoogte voor auto's die dan net rond onze hoogte zat. Helaas is er voor onze huidige auto geen mogelijkheid om een fietsendrager achterop te monteren maar als het kon zou ik het doen.
Vorig jaar augustus ben ik met de V40 en twee fietsen op het dak naar en van de Vogezen gereden. De fietsen zaten met twee Thule dragers Proride 598 op de auto. Je bent inderdaad wat vatbaarder voor zijwind, en de fietsen zorgen voor wat meer windgeruis. Echter, bij de tolpoorten hadden we weinig problemen. Met zo'n tolapparaat achter de voorruit kozen we voor de vrachtwagendoorgang, zodat je je niet druk hoeft te maken om de hoogte van de combinatie. We hebben daarbij geen vertraging ondervonden, het passeren van de tolpoorten ging soepel. Wel irritant: het City Safety systeem van Volvo, dat zorgt voor een noodstop als je met lage snelheid een obstakel nadert. Het systeem greep iedere keer in voordat de slagboom werd geopend, superirritant. Zit je ineens met je neus tegen de voorruit.

Kleine krasjes op het frame door de grijpers van de Proride kun je eenvoudig voorkomen door wat schuimplastic om je onderbuis te doen ter hoogte waar de grijper gaat komen. Ik gebruik van die gootjes die ook altijd om nieuw geleverde fietsen heen zitten, vraag je fietsenmaker er naar. Isolatieschuim voor CV-buizen of gewoon een zemen lap werken ook goed. Als je losse remkabels langs je onderbuis hebt lopen, dan wel het plastic tussen kabels en buis schuiven, anders krassen de remkabels alsnog vrolijk in je buis als de grijper is samengeknepen.

Wat betreft problemen met de doorrijhoogte van tankstations en parkeergarages: eerlijk gezegd heb ik daar op/langs de snelweg geen last mee. In de stad kan dat meer een probleem zijn. Heb je een trekhaak? Dan kun je ook een achterdrager overwegen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Tegenwoordig een Mini Clubman en daarvoor een Countryman. Met de clubman helaas geen andere mogelijkheid dan op het dak omdat die geen trekhaak kan hebben en er geen drager op de achterdeuren kan. Als alternatief hebben we ook nog een BMW 325i touring uit '89 met een trekhaak maar we gaan toch liever met de auto op vakantie die wél een airco heeft :P

Dat hoogteprobleem was vooral bij tankstations, de bekende drive-in restaurants en parkeerplaatsen langs de weg met zo'n hangende balk om personenauto's en de rest van elkaar te scheiden. Nu we een stuk Mini aan de bovenkant kwijt zijn zal dat wel makkelijker zijn.
Plaats reactie