Fiets dakdrager

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Ik wil meer MTB tracks gaan bezoeken met mijn eigen fiets dan de tracks waar ik zelf heen kan fietsen. Helaas heb ik geen trekhaak en is het mij ook nog niet gelukt om mijn Canyon 29" in de kofferbak van mijn V40 te krijgen. Een achterklepdrager is ook niet mogelijk.

Daarom ben ik aan het kijken naar een fiets dakdrager. Ik lees hier wisselende ervaringen over, wat zijn jullie ervaringen, is het aan te bevelen? Mijn opsomming op basis van wat ik heb gelezen:

Voordelen:
1. Fiets is snel te monteren
2. Relatief goedkoop

Nadelen:
1. Vliegjes
2. Brandstofverbruik
3. Soms laten de dakdragers toch wel hun sporen achter op de autolak
4. Risico situaties bij viaducten/slagbomen
5. Kans op steenslag op je frame
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Ik heb een Thule Freeride 532 dakdrager en gebruik hem zo min mogelijk. Als ik alleen ga dan gaat de fiets achterin de auto (Skoda Fabia Combi). Voorwiel eruit en het past gemakkelijk, moet bij je V40 ook kunnen denk ik?
Ik heb nog geen schade aan fiets of auto ondervonden door de dakdrager. Echter het is gewoon veel werk om telkens de dakrails op de auto te monteren, zelfs als ik de fietsendrager op de dakrails laat zitten.Daarom gaat eigenlijk zo vaak mogelijk de fiets in de auto. Zelfs voor de langere ritten gaan er twee achterin. Wielen eruit en fiets op z'n kop met het stuur naar voren.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Heb nu een Seasucker Mini Bomber aangeschaft, maar nog niet kunnen gebruiken. 6 zuignappen op druk en klaar (per zuignap ongeveer 95 kilo "sterkte"). Geen gedoe met rails of dragers.

Voorwielen in de kofferbak en rijden met die hap.

Goedkoop? Niet echt :440 verzonden vanuit Engeland, inclusief 2x 20mm adapter. Laat 4 busjes draaien zodat mijn 15mm as gebruikt kan worden, maar nu kan ik wel alles monteren, 9mm QR, 15 en 20mm.
De Engelse site die ik gebruikt heb is wel de allergoedkoopste die ik kon vinden, en binnen een paar dagen in huis.

Kan de drager wel op al mijn auto's gebruiken, dus diversiteit is wel fijn.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mijn fiets kan met gemak achterin mijn Peugeot 508SW maar ik vervoer mijn fiets toch ook regelmatig op het dak omdat ik dan geen smerige fiets achterin de auto krijg en mijn fietsendrager binnen 5 minuten met dakdrager en al gemonteerd is. Ik heb de thru ride van Thule. https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rac ... 5-_-565000" onclick="window.open(this.href);return false;

Fiets staat zeer stabiel op het dak en hij is vergrendelt tegen diefstal.


Dizer schreef:
Nadelen:
1. Vliegjes
2. Brandstofverbruik
3. Soms laten de dakdragers toch wel hun sporen achter op de autolak
4. Risico situaties bij viaducten/slagbomen
5. Kans op steenslag op je frame
1: Te verwaarlozen
2: Het zal idd wat meer brandstof kosten maar hobby mag geld kosten. :roll:
3: Als je de drager gebruikt zoals het hoort zal dat niet gebeuren.
4: Onzin. Alleen als je een parkeergarage inrijd zal je moeten kijken of je niet te hoog bent.
5: Steenslag op een rotsige track zal eerder schade geven.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Kabookie schreef:Ik heb een Thule Freeride 532 dakdrager en gebruik hem zo min mogelijk. Als ik alleen ga dan gaat de fiets achterin de auto (Skoda Fabia Combi). Voorwiel eruit en het past gemakkelijk, moet bij je V40 ook kunnen denk ik?
Ik heb nog geen schade aan fiets of auto ondervonden door de dakdrager. Echter het is gewoon veel werk om telkens de dakrails op de auto te monteren, zelfs als ik de fietsendrager op de dakrails laat zitten.Daarom gaat eigenlijk zo vaak mogelijk de fiets in de auto. Zelfs voor de langere ritten gaan er twee achterin. Wielen eruit en fiets op z'n kop met het stuur naar voren.
Ik krijg de fiets er niet in als ik de fiets met het achterwiel als eerste in de auto probeer te leggen.

Ik dacht dat een dakdrager zo gemonteerd is, +/- 5 minuten tijd?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hangt ervan af wat voor drager, en of je auto al dakrails heeft, bijvoorbeeld. Kan zomaar oplopen tot 20-30 minuten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Bijzonder, mijn 29er past met gemonteerd achterwiel precies in mijn Ford Fiesta. Zonder achterwiel gaan er 2 fietsen in.

Op vakantie gebruik ik een Thule Outride 561 met voorvorkmontage, super ding. Heb voorheen een wat oudere Thule geleend met voorwielmontage, maar dat was ruk. Daar zit echt zoveel speling in.
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Fiets past niet in een v40?

Ik krijg mijn Giant talon zelfs in de Corsa van mijn vriendin.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Stuur aan de voorkant scheelt wel, dan past het inderdaad wel.

Leggen jullie je voorwiel er gewoon op, of in een speciale hoes?

De volgende keer schuif ik denk ik een washandje of zo om de trappers, bij het inladen kwam er al per ongeluk een trapper tegen de achterbumper :X

Afbeelding
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Dizer schreef:De volgende keer schuif ik denk ik een washandje of zo om de trappers, bij het inladen kwam er al per ongeluk een trapper tegen de achterbumper :X
Zelfs daar zijn nog speciale oplossingen voor... http://www.reverse-components.com/en/pr ... pocket-set" onclick="window.open(this.href);return false;
buddo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 20:33
Mijn mountainbike: is rood!

Op de foto vallen mij twee dingen op:
1) de hoedenplank zit er (nog) in, als je deze er uit haalt zou het toch makkelijk moeten kunnen?
2) de zadelpen heb je er ook uit gehaald, volgens mij hoeft dat toch ook niet nodig te zijn?

In de Peugeot 207 van mijn vriendin gaat haar 29-er ook gewoon achterin zonder rare kunstgrepen. In mijn 3-serie gaat het nog wat makkelijker, maar volgens mij is die niet echt heel veel groter dan een V40 toch? Daar krijgen we zelfs 3 man met 3 fietsen (1 x 29er, 2 x 27,5) allemaal in de auto inclusief bagage.

Voorwiel gewoon er boven op, desnoods even een fleecedekentje van kruidvat of action ofzo er tussen. Of een oud laken.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

buddo schreef:Op de foto vallen mij twee dingen op:
1) de hoedenplank zit er (nog) in, als je deze er uit haalt zou het toch makkelijk moeten kunnen?
2) de zadelpen heb je er ook uit gehaald, volgens mij hoeft dat toch ook niet nodig te zijn?

In de Peugeot 207 van mijn vriendin gaat haar 29-er ook gewoon achterin zonder rare kunstgrepen. In mijn 3-serie gaat het nog wat makkelijker, maar volgens mij is die niet echt heel veel groter dan een V40 toch? Daar krijgen we zelfs 3 man met 3 fietsen (1 x 29er, 2 x 27,5) allemaal in de auto inclusief bagage.

Voorwiel gewoon er boven op, desnoods even een fleecedekentje van kruidvat of action ofzo er tussen. Of een oud laken.
Inderdaad ik heb de hoedenplank laten zitten en ik dacht niet dat het zou gaan passen met een zadelpen. Maar ik ga nog wel eens proberen of ik hem er niet gewoon op kan laten zitten, dan is het nog net iets makkelijker :)
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

V40 heeft niet de ruimste kofferbakopening... Zelf geef ik ook de voorkeur aan fiets op de drager te vervoeren. (ik heb gelukkig wel een trekhaak erbij)
Ja, het past wel, een 29'er achterin, maar voorwiel eruit is wel het minimaal noodzakelijke. Zadelpen en eventueel zelfs achterwiel eruit maken het erin leggen een stuk makkelijker, zeker als je ook nog eens een wat grotere framemaat (of je zadel erg hoog) hebt.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

grootste nadeel van een dakdrager vind ik de schade aan je fiets.. vooral als het wat modderig is geweest.. je fiets zet je vast met een soort klem.. je frame moet echt super clean zijn daaronder want je lak schuurt helemaal weg (zelfs met doek).. wij gebruiken de Thule dakdrager (super fijn ding maar die lak schade is wel het resultaat)

zie schuurplek op onder onderbuis (recht onder de achterdemper):

Afbeelding


Afbeelding
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Nog een rede om voor een dakdrager met voorvork montage te gaan ;)
Plaats reactie