Nieuwe banden voor m'n HT

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Edit - in verkeerde schermpje geplakt -
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Ik heb dit lijstje samengesteld met verschillende banden en hun gewicht. Voornamelijk Maxxis.

En ik kom er even niet uit. Ik wil dus grotere banden voor meer grip. Vooral in bochten.

De Minion staat bekend om veel grip in bochten. Een combi van Minion DHF (Front) en Minion DHR (Rear) lijkt daarom een goede keuze. Echter ze zijn mij te zwaar en het profiel is misschien net iets heavy voor droog bosgrond waar ik voornamelijk op rijd. Het is ook niet voor niets een down hill band. De Highroller II valt ook om die reden af. Deze band wordt veel ingezet als achterband.

De Minion SS is een stukje lichter dus dat is dan een goed alternatief. Maar welke combi? 2x Minion SS of combineren met de Ikon of Ardent Race?

Ik denk aan de volgende setup:

Minion SS 2.30" (A) - Grotere noppen voor betere remprestaties en grip
Ardent Race 2.35" (V) - Een band voor technische stukken. Rustiger profiel / Of de IKON voorop?

Kunnen jullie hier wat zinnigs over zeggen? Thnx

Afbeelding
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je nog steeds droge, Nederlands trails rijdt zoals 2 jaar geleden en met een Scott Scale 710 wat volgens mij toch een XC hardtail is dan vraag ik me af waarom je in vredesnaam naar DH / Enduro banden kijkt...


Ik heb niet met de Minion SS gereden maar wel met de RockRazor wat qua concept een vergelijkbare band is (wel o.a. op trails die ook voor de EWS gebruikt worden)... Grotere noppen aan de zijkant doen een hoop in de bocht wanneer je ze weet te gebruiken en bij offcamber maar voor remmen doen ze niets, maar dat doe je in principe toch aan de voorkant. Modder vraagt een zeer fijngevoelig gebruik van de rem, op het moment dat je omwille van modder/los zand/... je voorrem niet echt meer kunt gebruiken maar wel moet vertragen dan moet je ze eraf gooien...

Een echt realistische conditie dat je zo'n band als voorband zou willen gebruiken kan ik me eerlijk gezegd niet echt voor de geest halen, vanwege de zeer matige remprestaties van een dergelijke band.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

duplicate
Laatst gewijzigd door cheeta op vr 14 april 2017, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Idd die Minion ss is een echte achterband, niet iedereen zal hem fijn vinden of er goed mee overweg kunnen.

Gewicht is ook niet alles, in sommige gebieden wil je een band met betere bescherming van de wang! En die zijn gewoon zwaarder. (Exo, protextion, snakeskin) Liever een iets zwaardere band
dan lekrijden op scherpe rotsen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik zou voor Nl's parcoursen zeker niet met zware AM/Enduro banden gaan rijden. Een gewone volumineuze XC band volstaat prima. En die dan vooral tubeless en op de juiste -lage- druk gaan rijden. Daar zit nog heel veel winst.
Dan heb je grip zat, veel comfort, licht gewicht, lage rolweerstand. NoNi 2,35 is meer dan prima voor, die kun je achter ook leggen, of je gaat daar naar een RoRo/Rara.
Als je dan nog vindt dat je te weinig grip hebt dan klopt er echt iets niet aan je techniek, of je moet op de weg gaan rijden :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

cheeta schreef:Als je nog steeds droge, Nederlands trails rijdt zoals 2 jaar geleden en met een Scott Scale 710 wat volgens mij toch een XC hardtail is dan vraag ik me af waarom je in vredesnaam naar DH / Enduro banden kijkt...


Ik heb niet met de Minion SS gereden maar wel met de RockRazor wat qua concept een vergelijkbare band is (wel o.a. op trails die ook voor de EWS gebruikt worden)... Grotere noppen aan de zijkant doen een hoop in de bocht wanneer je ze weet te gebruiken en bij offcamber maar voor remmen doen ze niets, maar dat doe je in principe toch aan de voorkant. Modder vraagt een zeer fijngevoelig gebruik van de rem, op het moment dat je omwille van modder/los zand/... je voorrem niet echt meer kunt gebruiken maar wel moet vertragen dan moet je ze eraf gooien...

Een echt realistische conditie dat je zo'n band als voorband zou willen gebruiken kan ik me eerlijk gezegd niet echt voor de geest halen, vanwege de zeer matige remprestaties van een dergelijke band.
Op welke band doel je precies?

Is het niet raar om een XC band met een rustiger profiel ala RaRA achter te gebruiken? Met achter duw je juist en daar wil je toch juist de grip?

Dus een NoNi achter en een RaRa voor. Of zeg ik nu iets geks?

En serieus.. Ben ik de enige die vooral achter remt?
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Hi,

Voor breder dan achter én voor agressiver profiel dan achter. Dit geeft voor meer grip in de bochten en achter minder rolweerstand.
Dat is vrij normaal als ik de diverse internationale forums lees.

Ik heb wel eens gelezen dat de Forekaster eigenlijk de nieuwe Ardent is. Het profiel van de Ardent schijnt wat achterhaald te zijn oid.
Review Forekaster: http://www.bikemag.com/gear/components/ ... wq8ZrHj.97

Ik zou toch wat meer de voorrem gebruiken. Het is niet voor niets dat er voor, over het algemeen, een grotere diameter schijf zit dan achter.

Groeten, Remco
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Grease monkey schreef:Hi,

Voor breder dan achter én voor agressiver profiel dan achter. Dit geeft voor meer grip in de bochten en achter minder rolweerstand.
Dat is vrij normaal als ik de diverse internationale forums lees.

Ik heb wel eens gelezen dat de Forekaster eigenlijk de nieuwe Ardent is. Het profiel van de Ardent schijnt wat achterhaald te zijn oid.
Review Forekaster: http://www.bikemag.com/gear/components/ ... wq8ZrHj.97

Ik zou toch wat meer de voorrem gebruiken. Het is niet voor niets dat er voor, over het algemeen, een grotere diameter schijf zit dan achter.

Groeten, Remco
Thanks.

Ik heb de Minion SS laten vallen als XC band. Ik blijf over met de volgende opties:

*Ardent Race 2.35: http://www.maxxis.com/catalog/tire-465-121-ardent-race

* Forekaster 2.35 http://www.maxxis.com/catalog/tire-518-121-forekaster
Dit is echter een modder band. Ik rijd vooral droog.

* Ikon 2.35 http://www.maxxis.com/catalog/tire-278-121-ikon

Over de Ikon heb ik ook wel gelezen dat deze band niet zoveel grip biedt.

Dan zit ik met het volgende: standaard monteert Scott de RoRo 2.10 op de Syncross XR2.0 velgen. Hoe bepaal ik of een 2.35 band niet te breed is?
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Laat je nu niet gek maken door die breedtes, 't is maar ~6mm verschil tussen .10" en .35".
Meet de breedte tussen het frame waar je huidige 2.10 band het breedst is. Dit geeft je iig een indicatie of je genoeg ruimte hebt. (dus de ruimte tussen de chainstays én de seatstays)

Het maakt wel uit hoe breed je velg is. Een velg met een té brede band geeft slechte prestaties, vooral, in de bochten.

Gr. Remco
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Grease monkey schreef:Laat je nu niet gek maken door die breedtes, 't is maar ~6mm verschil tussen .10" en .35".
Meet de breedte tussen het frame waar je huidige 2.10 band het breedst is. Dit geeft je iig een indicatie of je genoeg ruimte hebt. (dus de ruimte tussen de chainstays én de seatstays)

Gr. Remco
Ik heb gemeten en 2.35 moet passen. Maar ik las dat te brede band kan zwalken op een smalle velg.
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Inderdaad dat klopt.

Overigens hoef je niet voor één merk te kiezen. Ik rij een Ardent 2.4 voor en een Rocket Ron 2.25 achter.
Mix & match :wink: .

Groeten, Remco

p.s. zoek anders eens op "xc tyre combo" oid. Op het internet komen aardige combo's naar voren. Soms een beetje lastig te achterhalen in wat voor een omstandigheden er gereden word. Het geeft iig een idee wat er te mixen valt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een brede band gaat zwalken op een te smalle velg BIJ TE LAGE DRUK. Met voldoende druk heb je daar geen last van. Hieruit volgt ook dat je met een bredere velg dus een lagere druk kunt rijden icm met dezelfde band.

Het is al meerdere malen gezegd, voor droge hollandse bosrondjes heb je juist amper nop nodig. Je hebt dan meer aan voldoende volume en een band die wat lichter rolt.

Mij bevalt het altijd goed om achter een sneller rollend bandje te monteren, daar telt de rolweerstand zwaarder als op het voorwiel (rust meer gewicht op, wordt aangedreven, kun je niet zo makkelijk even liften). Voor wil je juist meer grip dan achter, als er een band gaat schuiven kan dat maar beter de achterkant zijn ;-)

Wil je toch echte noppen kun je een brede Rocket Ron overwegen, die is nog vrij licht en rolt ook goed. Een Nobby Nic biedt nog wat meer grip, is ietsje minder snel. Maar zolang het droog is heb je die NN in een Nederlands bos eigenlijk niet nodig...

Wil je graag Maxxis kun je een Ardent aan de voorkant combineren met een Ikon achter, lijkt me voor NL prima te voldoen. Ook weer voor NL zou ik zelf de streep trekken bij ongeveer 650 gram.
Ga je de rotsen opzoeken gelden er andere eisen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

kermit schreef:Een brede band gaat zwalken op een te smalle velg BIJ TE LAGE DRUK. Met voldoende druk heb je daar geen last van. Hieruit volgt ook dat je met een bredere velg dus een lagere druk kunt rijden icm met dezelfde band.

Het is al meerdere malen gezegd, voor droge hollandse bosrondjes heb je juist amper nop nodig. Je hebt dan meer aan voldoende volume en een band die wat lichter rolt.

Mij bevalt het altijd goed om achter een sneller rollend bandje te monteren, daar telt de rolweerstand zwaarder als op het voorwiel (rust meer gewicht op, wordt aangedreven, kun je niet zo makkelijk even liften). Voor wil je juist meer grip dan achter, als er een band gaat schuiven kan dat maar beter de achterkant zijn ;-)

Wil je toch echte noppen kun je een brede Rocket Ron overwegen, die is nog vrij licht en rolt ook goed. Een Nobby Nic biedt nog wat meer grip, is ietsje minder snel. Maar zolang het droog is heb je die NN in een Nederlands bos eigenlijk niet nodig...

Wil je graag Maxxis kun je een Ardent aan de voorkant combineren met een Ikon achter, lijkt me voor NL prima te voldoen. Ook weer voor NL zou ik zelf de streep trekken bij ongeveer 650 gram.
Ga je de rotsen opzoeken gelden er andere eisen...
Ik waardeer jullie input enorm. Daarom lijkt de IKON in de rug mij een mooie keuze @2.35.. Maar.... helaas... nergens te vinden. De Noby Nic heb ik afgeschoten om diens gewicht en profiel.

Ik denk dat ik nu een goed alternatief heb gevonden. Ook omdat Kermit zegt graag achterop een sneller rollende band te hebben. Dus:

Conti Race King Performance in de rug @2.20 (630 gram)
Conti X-King ProTection voorop @2.40 (690/715gram)

De X-King schijnt kleiner uit te vallen. Terwijl de Race King juist wat groter valt. Zo komen 2.2 en 2.4 toch nog bij elkaar in de buurt.
Beide zijn tubeless ready.

Futurum claimt 690 gram, Conti website 715 gram
https://www.futurumshop.nl/continental- ... wart.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.conti.nl/fietsbanden/x-king/#.WPDA-ojyiHs" onclick="window.open(this.href);return false;



Enfin... wat vinden jullie van deze combi? :roll: :roll:

X-King 2.4

Afbeelding

Race King 2.2 RS
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 16610 op vr 14 april 2017, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Een andere optie:

Vooraan: Michelin Wild Grip'R 2.25
Achteraan: Michelin Wild Race'R 2.25

Deze Michelin's bevielen mij erg goed op de On-One Inbred.
+ Veel volume (58-59mm breed op 28mm int. velg)
+ Betaalbaar
+ Balans gewicht/stevigheid
+ Balans rolweerstand/grip
+ Tubeless was makkelijk
- Om de velg heen krijgen was lastig, kan door de velg- bandcombinatie komen
- ?
Plaats reactie