Hoe goed te rijden met XC fiets?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
LeoG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 2 april 2017, 10:08

Nu mijn fiets helemaal in orde is wil ik uiteraard veel gaan rijden.

Nu heb ik laatst de MTB routes bij Teteringen gereden en een deel van de route bij Dorst.

Ik merk dat ik de voorzijde van mijn fiets nauwelijks van de grond krijg en als ik een "drop" neem, gevormd door bijv. een wortel met daarachter een uitgesleten gat en ik aan mijn stuur trek ik het gevoel krijg dat de fiets juist meer gaat duiken. De laatste keer dat ik het deed vloog ik voor mijn gevoel achter mijn fiets aan en kwamen mijn beide voeten los van de pedalen en had ik het geluk dat ze er beiden weer goed op landden. Ik heb inmiddels opgezocht dat je niet aan je stuur moet trekken maar je zwaartepunt naar achteren moet brengen en je hakken omlaag op het juiste moment maar dat lukt niet doordat mijn zadel dan in de weg zit.

Is mijn fiets (Sensa Sella TNT) ongeschikt voor dit soort sprongen of ligt het echt helemaal aan mijn techniek? Ik ben 1.92m en weeg 106kg.
Ik zou graag 1 keer in mijn leven een fiets bouwen (uit verkrijgbare delen) en denk aan een freeride hardtail fiets juist omdat ik denk dat ik hiermee wel zou kunnen springen, en dit hoeven geen grote sprongen te zijn maar even los over een klein hobbeltje zou al leuk zijn, ik ben tenslotte ook geen atleet.

Zijn er misschien clinics waar je dit kunt leren of andere manieren om dit aan te pakken?
Sensa Sella TNT 2012
AGU | ABUS | BBB | KMC | Bontrager | Motsuv | Uberbike | Shimano | Schwalbe | XLC | Continental | Supra | Selle Italia | RockShox | Weinmann | Ergon | Santini | Joe Blow | Boeshield | Griffon
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Techniek.

Ligt er aan waar je woont, vaak zijn er wel clinics in de buurt te vinden. Een aanrader vind ik mtbclinics.nl, zitten in Arnhem. Goede opbouw en sterk gericht op beginners en licht ervaren bikers.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Idd clinic
Downhill is geen grapje
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Clinic... maar bij een drop niet het stuur op tillen, maar naar voren drukken...dus armen strekken en zwaartepunt ('achterste') naar achteren. Kun je oefenen vanaf een stoeprand. Je doet het goed als beide wielen gelijktijdig de grond raken.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Francois schreef:Clinic... maar bij een drop niet het stuur op tillen, maar naar voren drukken...dus armen strekken en zwaartepunt ('achterste') naar achteren. Kun je oefenen vanaf een stoeprand. Je doet het goed als beide wielen gelijktijdig de grond raken.
Bedoeling is goed, maar de uitleg wat minder. Je kunt het nu verwarren met 'drukken' als in naar beneden drukken. Fout.

Noem het duwen, naar voren duwen, dat klinkt al iets beter. Maar die beweging komt eigenlijk uit je bovenlichaam dat je vanuit staand naar beneden beweegt, richting je zadel en vlak boven je zadel beweeg je hard naar achter en zo druk je je fiets dus naar voren. Zo kom je op laag tempo inderdaad een drop af.

Op iets hogere snelheid toch het voorwiel liften. Dat doe je dan meer door vlak voor de drop vanuit een staande houding je stuur als het ware iets in te drukken en daarna vanuit je gebogen armen je bovenlichaam omhoog te gooien, zo dus je armen te strekken en je stuur mee te trekken.


TS: bekijk eens wat filmpjes op YouTube. Hier staan een hoop goede instructie video's: https://www.youtube.com/user/globalmtb" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik zou zeggen oefen eerst wat bunny hops, het liefst zonder klikpedalen. Eigenlijk is dat een basistechniek die je moet beheersen. Als je dat kan zijn drops meteen veel makkelijker.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

En lees een boek

Deze bijvoorbeeld. Verdomd interessant (Y).
http://www.mountainbike.nl/nieuws/2016/ ... oor-bikers" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Erg technisch fietsen doe ik niet, maar dropjes geven me wel regelmatig 'lucht'. Moeilijk te omschrijven hoe dat gaat. Met een beetje vaart, net voor de drop je gewicht naar beneden drukken op je stuur en pedalen. Niet zitten! Bij de drop laat je die compressie vloeiend omhoog komen met je zwaartepunt verder naar achteren. Ga eens 10 x de springheuveltjes bij Cadettenkamp langs de snelweg doen, dan krijg je het gevoel vast te pakken.

De grote drop bij Dorst: gewoon naartoe rollen, ontspannen, kont boven je achterwiel en je vliegt al gegarandeerd een stukje.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Erg technisch fietsen doe ik niet, maar dropjes geven me wel regelmatig 'lucht'. Moeilijk te omschrijven hoe dat gaat. Met een beetje vaart, net voor de drop je gewicht naar beneden drukken op je stuur en pedalen. Niet zitten! Bij de drop laat je die compressie vloeiend omhoog komen met je zwaartepunt iets naar achteren. Ga eens 10 x de springheuveltjes bij Cadettenkamp langs de snelweg doen, dan krijg je het gevoel vast te pakken.

De grote drop bij Dorst: gewoon naartoe rollen, ontspannen, kont boven je achterwiel en je vliegt al gegarandeerd een stukje.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Wat LarsTB zegt. De filmpjes van GMBN helpen mij echt veel. Ik ben nog maar een beginner, maar door hun 'omgekeerde L-vorm' tip gingen drops al vrij snel goed.

Heel veel oefenen met stoeprandjes en dan de techniek een beetje overdrijven werkt ook echt. Gewoon als je boodschappen gaat doen steeds de stoep op en eraf 'droppen'.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Gmbn hebben inderdaad goede filmpjes. Heb ik zelf ook gebruikt daar naast paar keer gaan rijden met iemand met veel ervaring kan je ook veel van leren.
Laatst gewijzigd door Sabazius op do 13 april 2017, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ook gewoon een kwestie van veel doen denk ik. Ik merk het zelf ook. Op de route van het Cadettenkamp heb je na het 1e of 2e klimmetje (ben het even kwijt) een stuk met allemaal hobbels of kleine heuveltjes vlak achter elkaar.
Waar ik er vroeger gewoon overheen fietste, merk ik nu dat ik automatisch uit het zadel kom en de fiets tussen de heuveltjes in aan de voorzijde ahw in elkaar druk. Bovenop een heuveltje of vlak ervoor laat ik hem weer omhoogkomen. Gaat stukken beter en lolliger zo.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Uit de beschrijving van de topicstarter krijgen ik het gevoel dat hij heel ver achter zijn zadel is gegaan. Op zich uitstekend, maar als je dat niet gewend bent kun je inderdaad het gevoel krijgen dat 'achter je fiets aanvliegt'. Je moet aan alle posities op de fiets wennen. Posities die we op race en stadsfietsen niet gewend zijn.

Dit is een laagdrempelig begin, uit te proberen op vlak terrein:

Stap 1: Wennen aan staan op de pedalen zonder te steunen op de handen. Je hebt even veel druk op je vingerkootjes bovenop je stuur als je vingerkootjes eronder.
Dit niet doen met gestrekte benen, maar gebogen knieën en je kont een beetje naar achteren. Dat kan zonder dat je last hebt van je zadel.

Stap 2: Vanuit die houding achterover leunen zodat je de onderkant van je stuur tegen je vingers voelt.

Stap 3 Doe dit nadrukkelijker met je kont verder naar achteren. De evenwichtsverschuiving samen met de beweging naar achteren kunnen je voorwiel gewichtloos maken. Als je dat lukt ben je klaar voor een drop.

Stap 4: Oefenen op een stoeprand omdat je de timing goed moet krijgen. Kun je probleemloos met twee wielen tegelijkertijd landen dan ben je klaar voor het grotere werk.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Gewoon veel doen. Op een gegeven moment ga je beter worden in je techniek.

en volg tijdens toertochten eens een gast die sneller is dan jij. Focus je dan op zijn lijnen en zijn achterwiel. Op die manier ga je al snel techniek oppakken.
#Skraleanjers
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Pro_Shifty schreef:en volg tijdens toertochten eens een gast die sneller is dan jij. Focus je dan op zijn lijnen en zijn achterwiel. Op die manier ga je al snel techniek oppakken.
Toertochten en techniek; dat lijkt me werkelijk een van de meest inefficiente manieren...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie