Breedte stuur XC fiets

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
LeoG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 2 april 2017, 10:08

Hoi,

Ik heb gisteren mijn bar ends van het stuur gehaald en mijn handgrepen verder naar buiten gebracht. Vanavond lekker de route Cadettenkamp en het stuk Dorst vanaf het viaduct t/m het Rob lusje gereden. Een wat breder stuur bevalt me goed, minder last van mijn handen en gewoon een beter gevoel op de fiets. Mijn stuur is nu 60cm breed en ik wil naar 65cm (en de bar ends blijven er af) omdat de zijkanten van mijn handen net uitstaken als ik een lekkere breedte had met mijn handen, dus nieuw stuur (excuus om weer iets nieuws te kopen :-q ).

Nu is mijn vraag of 65cm nog wel goed gaat op de erg smalle fietspaden hier (en een of ander licht heeft bedacht dat er ook betonnen paaltjes langs moeten staan, het liefst ongeveer tegen het asfalt aan :evil: :evil: :evil: ). Met bar ends op de fiets zie ik tegenliggers bijna altijd angstig naar mijn stuur kijken en dat is al bij 60cm (de bar ends die ik heb schuiven over het stuur).

Wat hebben jullie bijv. voor stuurbreedte?

Leo
Sensa Sella TNT 2012
AGU | ABUS | BBB | KMC | Bontrager | Motsuv | Uberbike | Shimano | Schwalbe | XLC | Continental | Supra | Selle Italia | RockShox | Weinmann | Ergon | Santini | Joe Blow | Boeshield | Griffon
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

72cm en 78cm op mijn fietsen. Geen last met tegenliggers gehad zover.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik fiets met 72 cm en geen enkel probleem op het cadettenkamp. Alleen gaan met een dergelijke breedte barends niet lukken

Tegenliggers??? :o
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
LeoG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 2 april 2017, 10:08

Ad58 schreef:Tegenliggers??? :o
Op de verharde fietspaadjes door het bos bijv. niet op de MTB route zelf. En dan heb ik het over fietsers op een "gewone" fiets.
Sensa Sella TNT 2012
AGU | ABUS | BBB | KMC | Bontrager | Motsuv | Uberbike | Shimano | Schwalbe | XLC | Continental | Supra | Selle Italia | RockShox | Weinmann | Ergon | Santini | Joe Blow | Boeshield | Griffon
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tegenwoordig is het allemaal tussen de 700-800mm. Maar voordat je naar de winkel rent op een 80cm stuur te scoren, die brede sturen zijn meestal icm een korte(re) stuurpen. Als je armen wijder uit elkaar staan, ga je nl ook dieper zitten en Sensa kennende zit er op jouw Sella een oldskool XC stuurpen van een mm of 100.

Mijn `15 Fiori werd iig met een 560mm stuur en 100mm geleverd, een erg nerveuse combi. Later heb ik `m veranderd met een 720mm (20mm riser) stuur en 60mm pen, dat stuurde stukken beter.
Ad58 schreef:Ik fiets met 72 cm en geen enkel probleem op het cadettenkamp. Alleen gaan met een dergelijke breedte barends niet lukken

Tegenliggers??? :o
Bij de oversteek Dorst/Cadettenkamp heb je ook kans op tegenliggers :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Houd er wel rekening mee dat als je breder gaat je eigenlijk ook voor een kortere stuurpen moet gaan. Anders kom je verder voorover te zitten. Pak voor pakweg iedere 5 cm breder een 1 cm kortere stuurpen.

En verder is de standaard inmiddels zelfs onder xc-wedstrijdrijders minstens 70 cm. Maar 1 en ander heeft ook te maken met de rest van de bouw van de fiets. Op een ouderwetse 26" heeft minimaal 70 cm een iets ander effect dan op de laatste generatie 29"! (dus nog breder is niet per definitie beter!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Inderdaad, ik fiets op een 29" geometrie. De lengte van mijn stuurpen bedraagt 95 mm.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Dat is tegenwoordig al betrekkelijk lang ;)

Maar 70cm is nergens in NL een probleem hoor, hooguit in de stad.
Everybody bought a new bike!
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Beetje inpikken op dit draadje: rij zelf nog 26.
Met 68cm stuur en 10cm stuurpen.
Welk voordeel of nadeel zou ik hebben als ik naar 7-8-9 cm stuurpen zou gaan?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Een korte pen geeft een directer stuurgedrag.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Rij op 27" fullie's, heb een 69 cm brede stuur en een 8 cm stuurpen. Zonder bar-ends! :-q :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

verzetje schreef:Beetje inpikken op dit draadje: rij zelf nog 26.
Met 68cm stuur en 10cm stuurpen.
Welk voordeel of nadeel zou ik hebben als ik naar 7-8-9 cm stuurpen zou gaan?
Je zou het eerder om moeten draaien: wil je iets met de fiets wat nu niet lukt?

Als je korter gaat en een iets breder stuur monteert zodat de zithouding gelijk blijft, dan kan de fiets wat directer reageren. Maar de meeste 26" modellen zijn al vrij nerveus naar moderne maatstaven. De vraag is dus of dat gewenst is.

Alleen een kortere stuurpen levert een iets meer rechtop zithouding op, maar dan moet je wel zorgen dat je niet te krap komt te zitten. Eigenlijk moet je dan ook iets omhoog met je stuur. Die zithouding levert je extra controle op, maar je levert een tikje op pure rechtuitsnelheid in.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Denk dat ik mijn houding niet ga veranderen.
Rij nu al jaren zo.
Nerveuzer moet die zeker niet worden.
En met een kortere stuurpen ga ik wat te krap zitten vrees ik.
Uit pure interesse zou ik misschien eens een 8cm pen proberen, om het
verschil te voelen.

Bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Met een breder stuur kan/moet je een kortere pen hebben ;)
Everybody bought a new bike!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik fiets mijn rondjes hier in de omgeving in het bos ook met een stuur van 78 cm en een stem van 50. Geeft nergens echte problemen. Alleen op sommige stukken waar je het bos uitkomt hebben ze hekken geplaatst zodat je niet ineens de weg op vliegt. Daar kan ik niet lekker soepel doorheen. En er is een punt tussen 2 dikke bomen door waar de ruimte ca 84 cm is. (Ben een keer gestopt om te kijken hoeveel eigenlijk elke keer over had) en dat gaat nog steeds goed. Gaat dan ook niet harder dan ongeveer 23 km/h op dat punt.
Plaats reactie