Nu mijn fiets helemaal in orde is wil ik uiteraard veel gaan rijden.
Nu heb ik laatst de MTB routes bij Teteringen gereden en een deel van de route bij Dorst.
Ik merk dat ik de voorzijde van mijn fiets nauwelijks van de grond krijg en als ik een "drop" neem, gevormd door bijv. een wortel met daarachter een uitgesleten gat en ik aan mijn stuur trek ik het gevoel krijg dat de fiets juist meer gaat duiken. De laatste keer dat ik het deed vloog ik voor mijn gevoel achter mijn fiets aan en kwamen mijn beide voeten los van de pedalen en had ik het geluk dat ze er beiden weer goed op landden. Ik heb inmiddels opgezocht dat je niet aan je stuur moet trekken maar je zwaartepunt naar achteren moet brengen en je hakken omlaag op het juiste moment maar dat lukt niet doordat mijn zadel dan in de weg zit.
Is mijn fiets (Sensa Sella TNT) ongeschikt voor dit soort sprongen of ligt het echt helemaal aan mijn techniek? Ik ben 1.92m en weeg 106kg.
Ik zou graag 1 keer in mijn leven een fiets bouwen (uit verkrijgbare delen) en denk aan een freeride hardtail fiets juist omdat ik denk dat ik hiermee wel zou kunnen springen, en dit hoeven geen grote sprongen te zijn maar even los over een klein hobbeltje zou al leuk zijn, ik ben tenslotte ook geen atleet.
Zijn er misschien clinics waar je dit kunt leren of andere manieren om dit aan te pakken?
Hoe goed te rijden met XC fiets?
Techniek.
Ligt er aan waar je woont, vaak zijn er wel clinics in de buurt te vinden. Een aanrader vind ik mtbclinics.nl, zitten in Arnhem. Goede opbouw en sterk gericht op beginners en licht ervaren bikers.
Ligt er aan waar je woont, vaak zijn er wel clinics in de buurt te vinden. Een aanrader vind ik mtbclinics.nl, zitten in Arnhem. Goede opbouw en sterk gericht op beginners en licht ervaren bikers.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Pro Biker
- Berichten: 1195
- Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
- Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer
Clinic... maar bij een drop niet het stuur op tillen, maar naar voren drukken...dus armen strekken en zwaartepunt ('achterste') naar achteren. Kun je oefenen vanaf een stoeprand. Je doet het goed als beide wielen gelijktijdig de grond raken.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Bedoeling is goed, maar de uitleg wat minder. Je kunt het nu verwarren met 'drukken' als in naar beneden drukken. Fout.Francois schreef:Clinic... maar bij een drop niet het stuur op tillen, maar naar voren drukken...dus armen strekken en zwaartepunt ('achterste') naar achteren. Kun je oefenen vanaf een stoeprand. Je doet het goed als beide wielen gelijktijdig de grond raken.
Noem het duwen, naar voren duwen, dat klinkt al iets beter. Maar die beweging komt eigenlijk uit je bovenlichaam dat je vanuit staand naar beneden beweegt, richting je zadel en vlak boven je zadel beweeg je hard naar achter en zo druk je je fiets dus naar voren. Zo kom je op laag tempo inderdaad een drop af.
Op iets hogere snelheid toch het voorwiel liften. Dat doe je dan meer door vlak voor de drop vanuit een staande houding je stuur als het ware iets in te drukken en daarna vanuit je gebogen armen je bovenlichaam omhoog te gooien, zo dus je armen te strekken en je stuur mee te trekken.
TS: bekijk eens wat filmpjes op YouTube. Hier staan een hoop goede instructie video's: https://www.youtube.com/user/globalmtb" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
En lees een boek
Deze bijvoorbeeld. Verdomd interessant (Y).
http://www.mountainbike.nl/nieuws/2016/ ... oor-bikers" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze bijvoorbeeld. Verdomd interessant (Y).
http://www.mountainbike.nl/nieuws/2016/ ... oor-bikers" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 243
- Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
- Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
- Contacteer:
Erg technisch fietsen doe ik niet, maar dropjes geven me wel regelmatig 'lucht'. Moeilijk te omschrijven hoe dat gaat. Met een beetje vaart, net voor de drop je gewicht naar beneden drukken op je stuur en pedalen. Niet zitten! Bij de drop laat je die compressie vloeiend omhoog komen met je zwaartepunt verder naar achteren. Ga eens 10 x de springheuveltjes bij Cadettenkamp langs de snelweg doen, dan krijg je het gevoel vast te pakken.
De grote drop bij Dorst: gewoon naartoe rollen, ontspannen, kont boven je achterwiel en je vliegt al gegarandeerd een stukje.
De grote drop bij Dorst: gewoon naartoe rollen, ontspannen, kont boven je achterwiel en je vliegt al gegarandeerd een stukje.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.
Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 243
- Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
- Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
- Contacteer:
Erg technisch fietsen doe ik niet, maar dropjes geven me wel regelmatig 'lucht'. Moeilijk te omschrijven hoe dat gaat. Met een beetje vaart, net voor de drop je gewicht naar beneden drukken op je stuur en pedalen. Niet zitten! Bij de drop laat je die compressie vloeiend omhoog komen met je zwaartepunt iets naar achteren. Ga eens 10 x de springheuveltjes bij Cadettenkamp langs de snelweg doen, dan krijg je het gevoel vast te pakken.
De grote drop bij Dorst: gewoon naartoe rollen, ontspannen, kont boven je achterwiel en je vliegt al gegarandeerd een stukje.
De grote drop bij Dorst: gewoon naartoe rollen, ontspannen, kont boven je achterwiel en je vliegt al gegarandeerd een stukje.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.
Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Wat LarsTB zegt. De filmpjes van GMBN helpen mij echt veel. Ik ben nog maar een beginner, maar door hun 'omgekeerde L-vorm' tip gingen drops al vrij snel goed.
Heel veel oefenen met stoeprandjes en dan de techniek een beetje overdrijven werkt ook echt. Gewoon als je boodschappen gaat doen steeds de stoep op en eraf 'droppen'.
Heel veel oefenen met stoeprandjes en dan de techniek een beetje overdrijven werkt ook echt. Gewoon als je boodschappen gaat doen steeds de stoep op en eraf 'droppen'.
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
Ook gewoon een kwestie van veel doen denk ik. Ik merk het zelf ook. Op de route van het Cadettenkamp heb je na het 1e of 2e klimmetje (ben het even kwijt) een stuk met allemaal hobbels of kleine heuveltjes vlak achter elkaar.
Waar ik er vroeger gewoon overheen fietste, merk ik nu dat ik automatisch uit het zadel kom en de fiets tussen de heuveltjes in aan de voorzijde ahw in elkaar druk. Bovenop een heuveltje of vlak ervoor laat ik hem weer omhoogkomen. Gaat stukken beter en lolliger zo.
Waar ik er vroeger gewoon overheen fietste, merk ik nu dat ik automatisch uit het zadel kom en de fiets tussen de heuveltjes in aan de voorzijde ahw in elkaar druk. Bovenop een heuveltje of vlak ervoor laat ik hem weer omhoogkomen. Gaat stukken beter en lolliger zo.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 674
- Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
- Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets
Uit de beschrijving van de topicstarter krijgen ik het gevoel dat hij heel ver achter zijn zadel is gegaan. Op zich uitstekend, maar als je dat niet gewend bent kun je inderdaad het gevoel krijgen dat 'achter je fiets aanvliegt'. Je moet aan alle posities op de fiets wennen. Posities die we op race en stadsfietsen niet gewend zijn.
Dit is een laagdrempelig begin, uit te proberen op vlak terrein:
Stap 1: Wennen aan staan op de pedalen zonder te steunen op de handen. Je hebt even veel druk op je vingerkootjes bovenop je stuur als je vingerkootjes eronder.
Dit niet doen met gestrekte benen, maar gebogen knieën en je kont een beetje naar achteren. Dat kan zonder dat je last hebt van je zadel.
Stap 2: Vanuit die houding achterover leunen zodat je de onderkant van je stuur tegen je vingers voelt.
Stap 3 Doe dit nadrukkelijker met je kont verder naar achteren. De evenwichtsverschuiving samen met de beweging naar achteren kunnen je voorwiel gewichtloos maken. Als je dat lukt ben je klaar voor een drop.
Stap 4: Oefenen op een stoeprand omdat je de timing goed moet krijgen. Kun je probleemloos met twee wielen tegelijkertijd landen dan ben je klaar voor het grotere werk.
Dit is een laagdrempelig begin, uit te proberen op vlak terrein:
Stap 1: Wennen aan staan op de pedalen zonder te steunen op de handen. Je hebt even veel druk op je vingerkootjes bovenop je stuur als je vingerkootjes eronder.
Dit niet doen met gestrekte benen, maar gebogen knieën en je kont een beetje naar achteren. Dat kan zonder dat je last hebt van je zadel.
Stap 2: Vanuit die houding achterover leunen zodat je de onderkant van je stuur tegen je vingers voelt.
Stap 3 Doe dit nadrukkelijker met je kont verder naar achteren. De evenwichtsverschuiving samen met de beweging naar achteren kunnen je voorwiel gewichtloos maken. Als je dat lukt ben je klaar voor een drop.
Stap 4: Oefenen op een stoeprand omdat je de timing goed moet krijgen. Kun je probleemloos met twee wielen tegelijkertijd landen dan ben je klaar voor het grotere werk.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 447
- Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40
Gewoon veel doen. Op een gegeven moment ga je beter worden in je techniek.
en volg tijdens toertochten eens een gast die sneller is dan jij. Focus je dan op zijn lijnen en zijn achterwiel. Op die manier ga je al snel techniek oppakken.
en volg tijdens toertochten eens een gast die sneller is dan jij. Focus je dan op zijn lijnen en zijn achterwiel. Op die manier ga je al snel techniek oppakken.
#Skraleanjers
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7391
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Toertochten en techniek; dat lijkt me werkelijk een van de meest inefficiente manieren...Pro_Shifty schreef:en volg tijdens toertochten eens een gast die sneller is dan jij. Focus je dan op zijn lijnen en zijn achterwiel. Op die manier ga je al snel techniek oppakken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |