Advies Full supension Mtb

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
jawi91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 6 april 2017, 18:30

.
Laatst gewijzigd door jawi91 op zo 24 mei 2020, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

Men rijdt al 30 jaar 26 inch en ze zijn in alle maten te krijgen.

Maar ik zou naar 27,5 (650b) kijken met dat budget.
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
jawi91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 6 april 2017, 18:30

.
Laatst gewijzigd door jawi91 op zo 24 mei 2020, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jawi91 schreef:Klopt het dat 26 wielmaat minder voorkomt op grotere frames? want de meeste grotere fietsen hebben veelal 29
26" is 'dood' omdat vrijwel geen merk meer een fiets levert. Het probleem was niet zozeer de wielmaat als wel de geometrie, de bouw van die fietsen: te nerveus, wedstrijdgericht. Tenzij je een downhill bike kocht. Daar tussen zat niet heel veel.

De grote stap in een gemoedelijkere geometrie werd door 29" gemaakt. De bouw van de fiets moest anders vanwege de grotere wielen. Daarmee kreeg iedereen boven de 185 cm voor het eerst een fiets in verhouding. Alleen voor kleinere rijders waren deze fietsen in sommige opzichten weer te groot. Maar het minder nerveuze rijgedrag kwam het overgrote deel van de kleinere rijders ook wel tegemoet. Hooguit onder de 165 cm pas je niet meer optimaal op een 29er.

De industrie introduceerde 27,5" om iets nieuws te hebben ten opzichte van 26". Maar wel met een op 29" gebaseerde geometrie, waardoor ook die fietsen opeens stukken allrounder waren dan de 26" bikes voorheen.

Het verschil in wielmaat tussen 26" en 27,5" is extreem klein, te verwaarlozen, niet voelbaar. "0,2 seconde per kilometer" volgens Nicolas Vouilloz (oud wereldkampioen downhill). Die moet je zoeken in de bouw van de fiets. 26" is vrij compact gebouwd, 27,5" volgens de nieuwere stroming wat groter, langer en daarmee een tikje gemoedelijker. Ben je een speelse rijder (zoals Koning Joop) dan kun je inderdaad met een ouderwetse 26" beter gooien en smijten.

Maar de laatste lichting 29" heeft weer meer de bouw van een 27,5" en is daarmee op een min of meer gelijk niveau beland. Met een nieuwe standaard voor de naven (Boost) zijn de wielen ongeveer even stijf en kun je die fietsen met vrijwel hetzelfde gemak heen en weer smijten. Maar hoe groter het wiel, hoe meer kracht het kost dit van richting te veranderen. Wil je echt speels rijden, dus overdreven met je fiets heen en weer gooien, dan merk je daarin verschil en zijn de kleinere wielen uiteindelijk iets wendbaarder als de fiets verder gelijk gebouwd is.

Maar voor een minder ervaren rijder kunnen de grotere wielen en de nog steeds iets gemoedelijkere bouw van de meeste 29er zoveel meer vertrouwen geven dat die fiets juist als de betere, snellere en zelfs speelsere fiets over komt.

Vergelijk het een beetje met een Mercedes S-Klasse 12-cilinder limousine, waar de meeste mensen in het dagelijks verkeer sneller mee zullen zijn dan met een Renaultje Clio RS. Maar duik je er mee de Eifel in, dan is de Renault in capabele handen absoluut sneller.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jawi91 schreef:Oke ik kom zojuist dit tegen. in mijn ogen super dik kwa looks qua componenten durf ik niet zeker te zeggen of volstaat. Natuurlijk is het ook wel leuk om zelf te upgraden gaande weg.

https://www.yt-industries.com/en/detail ... tegory/509" onclick="window.open(this.href);return false;
Doen!


(en tenzij je dus ieder hobbeltje/worteltje gebruikt als lanceerinstallatie kun je ook de 29" versie overwegen...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

jawi91 schreef:Oke ik kom zojuist dit tegen. in mijn ogen super dik kwa looks qua componenten durf ik niet zeker te zeggen of volstaat. Natuurlijk is het ook wel leuk om zelf te upgraden gaande weg.

https://www.yt-industries.com/en/detail ... tegory/509" onclick="window.open(this.href);return false;
Doen, ik heb de 29" versie. Geen seconde spijt gehad van deze aanschaf :-q
Onder Show Your Stuff zijn diverse Jeffsy's terug te vinden. Waaronder de mijne: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=132721" onclick="window.open(this.href);return false;

Qua componenten zou ik me over deze geen zorgen maken als "beginner". Deze afmontage is gewoon erg netjes voor het geld en upgraden kan altijd nog gaandeweg.
jawi91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 6 april 2017, 18:30

.
Laatst gewijzigd door jawi91 op zo 24 mei 2020, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

jawi91 schreef:Ja zeker super fietsen hoor niks als goede reviews , Ben momenteel aan het bedenken wat de beste optie is omdat ik ook overweeg een Capra te nemen aangezien ik ook naar bikeparks wil en het buitenland met de fiets. Dus misschien beter om een goedkopere hardtail/xc fully voor nederland en een capra voor het ruigere werk te nemen. Of toch de jeffsy.. ben er nog niet helemaal uit.
Vanaf 12 juli leverbaar? Aangezien je geen geduld meer schijnt te hebben ;-)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Plaats reactie