27.5 - 2 jaar later

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd hoe het hier met de populariteit is gesteld van de 27.5 wielmaat. Op de tracks zie ik het amper maar toch zijn er die stellen dat het de toekomst is.

Mijn eigen ervaring met 27.5:

2 jaar geleden de Scott Scale 710 gekocht. Ondanks mijn lengte van 1.89. Ik rijd een XL frame maar Scott lijkt XL alleen nog maar te leveren met 29". Dus daar is al iets veranderd.. 2 jaar geleden waren er duidelijk een hoop mensen die hun twijfels hadden bij de 29" maat. Vandaar ook het ontstaan van de 27.5 compromis maat. Hoe is dat nu? (best of both .. of... worst of both?).

Hoe dan ook.. mijn Scott trekt supersnel weg en is heel stabiel. Uiteraard ook erg wendbaar en je kan er makkelijk mee springen. Echter, ondanks mijn goede conditie, kan ik de meesten op een 29" niet bijhouden. Gelukkig hoeft dat ook niet want ik doe geen wedstrijden. Maar toch.. ik merk dat ik veel meer energie verbruik om de zelfde snelheid te behouden, terwijl lui op een 29" er tamelijk relax uitzien. En met relax bedoel ik ook de geometrie. Ze zitten vrij rechtop en maken zichtbaar minder omwentelingen. Ik denk dat ik meer fun heb terwijl iemand op een 29" een hoop comfort beleeft. Het ziet er zelfs soms best saai uit..

Kortom.. Geen spijt van mijn 27.5" keuze maar denk er over na om een 29'er erbij te kopen.

Graag jullie mening en ervaring. Zelf heb ik nooit echt op een 29er gefietst dus ik kan moeilijk vergelijken.

Groet
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Een geval van zoveel rijders, zoveel meningen. Hangt er ook heel erg vanaf waar je rijdt en wat je graag rijdt.
29"heeft zijn voordelen en 650b ook.

Dus adviseren door anderen is hierin vrij hopeloos, ieder advies zal een persoonlijke voorkeur zijn. Dit hoeft echter niet die van jou te zijn. Je moet het echt gewoon een keer uitgebreid testen. Er aan wennen en kijken of het echt wat voor je is.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Bedankt. Advies heb ik niet echt nodig want ik heb al een 650b. Maar ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die beide hebben.
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

Ik heb beide, maar van dat niet bij kunnen houden heeft in mijn optiek te maken met het parcours dat je rijd.
Wil je met een hoog gemiddelde lange afstanden rijden, dan een 29r
Wil je vlot over een technisch parcours, dan de 650b
Dus ik denk dat je het ook moet laten afhangen van waar(wat) je het meeste rijd, anders gezegd wat heeft de voorkeur.
En als je de luxe hebt om een 29r erbij te kopen, zou ik het meteen doen.
beter scheef erin dan recht ernaast
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik heb nu een 650b FS en daarvoor had ik een 650b XChardtail. Mijn vaste bikematen rijden beide 29ers en op de langere rechte stukken zijn zij idd wat sneller maar zodra het meer draaien en keren is, worden de rollen omgedraaid.
Of dat nu specifiek aan de 650b wielen of een betere techniek ligt, durf ik niet te zeggen. Mss heeft het ook wel met mindset te maken, ik hou wel van springen, spelen en technisch klooien (wat ik hen eigenlijk nooit zie doen)
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Hier kan ik ook een goede mening over geven.

Heb eerst op een aluminium 26 inch hardtail gereden, daarna kort op een scott scale 710 en nu op een scott scale 910 2017.

De 26 is veruit de meest wendbare fiets, de korte haarspeld bochtjes haal ik hiermee echt makkelijk.
Met de 910 die ik nu heb is het allemaal wat moeilijker met dat korte stuurwerk, verder alleen maar voordelen tov de 26".

Toen idd voor een Scott scale 710 2017 model gegaan, toen ik deze fiets 1 maand had is hij gestolen uit de kelder. (ik ben van mening dat het iemand uit de buurt moet zijn geweest die wist dat ik een nieuwe fiets had).
Daarna op advies van de dealer toch voor een 910 gegaan, zelf wilde ik weer de 710.

Het beste van 2 werelden zeggen ze over de 27.5, en in feite klopt het ook wel, maar nog steeds niet zo wendbaar als een 26". En de verschillen tussen de 710 en 910 vind ik vrij klein, de 710 kon iets krapper draaien maar verder absoluut geen spijt dat ik toch naar de 910 ben gegaan.

Verder lijkt het erop alsof de 27.5"al op zijn retour is. Bij merida is de Big Seven lijn er ook al weer bijna uit.
Alleen scott levert nog een bijna complete 27.5" lijn naast de 29".
Wir wollen leben!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Even kort door de bocht: Bij gelijke gewicht van de wielen maakt geometrie meer verschil dan de wielmaat. Ooit werden 29ers ontworpen vanuit de principes van de 26ers, maar in de laatste generatie 29ers is de geo volgens mij aardig spot on. Niet voor niets dat zelfs voor lange veerwegen de 29er in opkomst is.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hier ook veel ervaring met beide maten. Ik kan absoluut niet bevestigen dat ik met 29" daadwerkelijk sneller onderweg ben, het verschil is zeer klein en een andere band of zelfs maar een verschilletje in bandenspanning maakt al bijna meer verschil.

Maar ook het verschil in wendbaarheid is inmiddels zeer beperkt. Zelfs krappe kombochtjes kom ik met een moderne 29er vrijwel even snel door. Nu moet ik zeggen dat Boost en stijve, geveerde voorvorken voor mij het verschil daar maken. Hooguit bij springen merk ik dat een 29er nog iets groter is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Tja, ben begonnen op 26ht, daarna 2x 29ht, vervolgens 27,5fs waarmee ik direct mn strava tijd verbeterde op schoorl. Nu een 29er fs en geen stap sneller als de 27,5fs.
Is het conditie?, weersomstandigheden, kwaliteit van de wielen/gewicht of toch de wiel maat.
Ps, Er stoof mij gister iemand op een 26ht met vbrakes voorbij alsof er helemaal geen klim aanwezig was op schoorl.
Ik denk dat het allemaal geen reet uit maakt, en het gewoon trainen, trainen, trainen is. En een mooie fiets hebben.
One life, ride it!
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Eens met Suravida en LarsTB. Wiel maat aan sich zegt niets over wendbaarheid en hoe snel je bent. Het totaal van de fiets, geo en alle onderdelen maken hoe snel of hoe wendbaar een fiets is.

Als je het al zou willen/kunnen testen zou je met twee "dezelfde" fietsen moeten testen waarvan alleen de wielmaat anders is en dan een parcours rijden. Dan zou je er iets over kunnen zeggen, maar dan nog...
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Bedankt voor jullie input. Erg nuttig.

Ik had verwacht dat men echt grote verschillen zou gaan benoemen maar dat lijkt mee te vallen. Het gaat dus vooral om waar je rijdt. Toch denk ik idd dat 27.5 een beetje op zijn retour is voor de grotere frame maten. Je zal het straks hooguit nog zien op medium size frames. Schat ik.

En wat betreft fietsen met een langere veerweg, hier denk ik dat 27.5+ (fat tires) wel eens erg groot kan gaan worden.

Voor nu lekker fietsen en over 5 jaar zien we wel weer verder :)
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Cannondale doet in de kleinere maten 27.5.
Maar men hoort wel minder van de 27.5, vind ik.
Je komt het ook niet zo gauw tegen op een tocht.

Ik blijf met mijn 26" rijden :lol:
De markt zal zelf wel terug het aanbod inkrimpen denk ik.
Stock voor al die maten is denk ik niet houdbaar.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Dit onderwerp is donders interessant :) Ik fiets zelf nog maar kort. In november heb ik, om te kijken of fietsen iets voor me is, een 26"HT op de kop getikt met het idee om te upgraden als de sport zou bevallen. Nou, dat doet het :D We zijn nu een klein half jaar verder en ik zit nu ook te kijken naar de volgende stap. Niet met grote haast, want mijn eigen techniek en conditie heeft meer invloed dan welke fiets ook ;)

Op één of andere manier heb ik meer affiniteit met 650b, maar zie dat het aanbod in 29 veel groter is op het moment. Of de markt zal krimpen weet ik niet, als er maar vraag blijft zal het aanbod ook blijven. Je ziet in wel meer markten dat er gewoonweg meer keuze is dan eerst.

Leuk om in de gaten te houden in ieder geval, en erg leuk om de reacties te lezen van mensen die ervaring op alle maten hebben!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb trouwens mijn 27.5 zo gebouwd dat er ook 29 in past en wil binnenkort eens kijken wat het verschil gaat zijn. Wielsets wegen beiden even veel, dus hooguit dat het BB iets omhoog zal komen met de grotere wielen, maar het zou een redelijk goed vergelijk moeten geven.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Na 4 jaar 29er er onlangs een 27,5 plus bijgekocht en het is echt een gooi en smijt fiets vergeleken met de grote smalle banden. Niet echt ervaring met een "normale" 27,5 wielmaat dus.

Over de populariteit van de 29 t.o.v 27,5 kan ik wel zeggen dat het wel afhangt waar je woont.
Hier in NL is het voornamelijk 29ers, maar ga een weekje fietsen in Wales en je ziet ze nauwelijks.
Bijna alles rijdt op 27,5 daar.

De markt in NL wordt voornamelijk bepaald door de 29er maar ik vraag me af hoe de verkoop aantallen per wielmaat elders in Europe zijn?
Plaats reactie