9 april 2017 Hel van Groesbeek

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Gebruikersavatar
XC-Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 11 juli 2011, 09:49
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 -> Specialized Stumpjumper HT Expert WorldCup

Lefty29 schreef:Enige minpunt vind ik de start op de crossbaan. Die was door het mulle zand nog meer een loterij dan andere jaren. Ik snap overigens dat er op deze locatie niet een goed alternatief is (behalve misschien in blokken starten).
Zou mooi zijn om de start onderin Groesbeek te doen en via het brede asfalt omhoog naar de crossbaan te rijden. Waarschijnlijk is dan het hele veld al compleet uit elkaar getrokken. Nadeel is wel dat je veel wegen moet afsluiten..

Gedrang en drukte is altijd jammer maar ook moeilijk te voorkomen vrees ik, zowel bij de start als later in de wedstrijd. Het inhalen van achterblijvers blijft ook lastig. De toppers in de 105 moesten in de 2e ronde het halve 35 en 70 veld opvegen en in de 3e nog eens een groot deel van de 70 en zelfs al wat van de 105.
Merkte zelf als 35 rijder al dat het passeren van een deel van de 70 nog niet zo eenvoudig was maar ben ook niet de snelste en zeker niet de brutaalste en dwing dan ook wat minder respect af dan Soren Nissen etc :lol:
Norten89
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 26 januari 2015, 14:48

XC-Mike schreef: Krankzinnig niveau trouwens bij de toppers op de 105! Zo hard!
Nou, zeg dat wel. Nissen, Peters en Mos haalden mij in de laatste km nog in, onderaan de wortelklim. Wat knallen die mannen hard omhoog zeg, het leek net alsof ze helemaal niet aan het klimmen waren maar gewoon op een vlakke asfaltweg reden, zo snel
timwalschaerts
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 07:05
Mijn mountainbike: Lapierre XR929

Ik ben als één van de weinige Belgen ook gestart gisteren.
Van 05.00u op en om 06.00u waren we al onderweg. Heb wel ff gevloekt toen de wekker ging, maar het was het meer dan waard!
Wat een prachtig parcours, van de 105km zat er nog geen 5km asfalt in. De langste asfaltstrook dat ik heb gedaan was die van de parking naar de start :)
Het was ook veel technischer dan ik had verwacht, veel boomwortels en de rocky afdaling aan het golfterrein. Het was echt mountainbiken in Nederland.
Ik stond wat sceptisch tegenover de 3 rondjes, maar het rondje is zo gevariëerd dat het absoluut niet tegen steekt. Integendeel!
Ik denk dat ik deze nog wel eens kom rijden :-q
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Was een mooie editie !!! Ik stond gelukkig vooraan dus weinig problemen op de crossbaan. Een andere start zou de wedstrijd denk ik wel ten geode komen, maar zoals gezegd de alternatieven zullen niet voor het oprapen liggen.

Puntje wat voor mij beter kan is dat er geen drinken aangegeven wordt bij de verzorgingsposten zoals bij de marathons in buitenland. Als wedstrijdrijder die strijd om de plekken ga je niet stoppen bij een post voor eten en drinken. Die paar bekertjes drinken extra met deze omstandigheden zijn heel welkom.
Yenssen
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 13 juni 2010, 12:08

Mooie dag! De start is inderdaad wel een grote vorm van koersvervalsing. Als je niet bij de eerste 10 staat opgesteld, kom je al snel in het gedrang en is het spoorzoeken op een spoor van 40cm breed. De rest van de motorcrossbaan was een omgeploegde zandbak.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

XC-Mike schreef:Zou mooi zijn om de start onderin Groesbeek te doen en via het brede asfalt omhoog naar de crossbaan te rijden. Waarschijnlijk is dan het hele veld al compleet uit elkaar getrokken. Nadeel is wel dat je veel wegen moet afsluiten..
Dat zou inderdaad perfect zijn: start bij de parkeerplaats en vandaar op het asfalt omhoog richting festivalterrein. Maar zal inderdaad wel lastig te regelen zijn.
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

way2go schreef:
XC-Mike schreef:Zou mooi zijn om de start onderin Groesbeek te doen en via het brede asfalt omhoog naar de crossbaan te rijden. Waarschijnlijk is dan het hele veld al compleet uit elkaar getrokken. Nadeel is wel dat je veel wegen moet afsluiten..
Dat zou inderdaad perfect zijn: start bij de parkeerplaats en vandaar op het asfalt omhoog richting festivalterrein. Maar zal inderdaad wel lastig te regelen zijn.
Wat wellicht een beter uitvoerbaar plan is, is onderaan starten vanaf de biesseltsebaan (helemaal de Maldensebaan omhoog over het zandpad). Dat is het zandpad waar je op uit komt vanaf de crossbaan. Dat is al een aardige lange brede klim. Daar werd vroeger bij de XC wedstrijden ook gestart. Is het wel even uitzoeken hoe dat het parcours kruist.

Verder heb ik mij helemaal kapot gereden gisteren, heerlijk :-). Ik startte gelukkig vooraan dus had van bovenstaande dit jaar geen last gelukkig.
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Als berichtgevend medium heb ik samen met mijn fotograaf en cameraman gisteren de Hel van Groesbeek weer eens meegemaakt. Offroadbikers.eu heeft genoten van alle bikers, we hebben mooie foto's gemaakt en mooi filmmateriaal geschoten om bij de interviews te plakken. Ik zeg, tot volgend jaar :-) Uiteraard is alles via onze website te bekijken http://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ook genoten van de marathon. Een van de mooiste ueberhaupt. Parcours volgens mij op meerdere plekken aangepast; tenminste een onderdeel andersom gereden dan afgelopen jaar. Volgens mijn speedmeter was de afstand ca 5 km korter dan in 2016. Tijden gemiddeld 20+ minuten sneller (parcours was zeker ook sneller dan in 2016). Zoals eerder aangegeven vond ook ik dit jaar de crossbaan geen succes. Angeven van drank zou inderdaad beter zijn. Als twee mannen/vrouwen met de bike voor de tafel stonden, had je moeten wachten totdat ze vertrokken. Daarom heb ik de verzorging overgeslagen.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
mac79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 26 december 2007, 21:38
Mijn mountainbike: Specialized Epic 2010

De crossbaan was dit jaar voor ons ook een tegenvaller. Vrijdag zou de baan glad gestreken worden echter heeft de loonwerker het laten afweten en konden we zaterdag niets meer regelen. Van alle opties die jullie noemen is dit toch de minst slechte in onze ogen. Starten vanuit het en onderaan de bisseltse baan levert op dat alles eerst een paar km moet verhuizen naar de start en dan weer terug naar de crossbaan. Nu is het mooi weer maar bij minder weer willen veel mensen toch een jasje af kunnen geven. Ook zullen er altijd mensen zijn die missen dat de stat ergens anders is. Het terrein verplaatsen naar het dorp is geen optie ivm vergunningen en dan komt er wel veel asfalt in de route en dat willen we niet. Het festival op 24 & 25 juni wordt een soort pilot om te kijken of het een optie is om daar ook met de marathon te starten. We zijn er ons van bewust dat de start een dingetje is alleen dat is volgens mij bij elke marathon in NL een uitdaging gezien de ruimte. Amerongen midden in het bos is ook geen ideale start en bij de BBC krijg je ook een fuik in het weiland. We hebben nu eenmaal geen lange startklimmen waar we het peloton uit elkaar kunnen trekken.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Waar zijn nog meer foto's te vinden behalve facebook en Oypo?? Ik ben op zoek naar de foto's van de rock afdaling maar zie ze nergens....
Pathologisch Mountainbiker
xenios
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 7 oktober 2007, 12:09

mac79 schreef:De crossbaan was dit jaar voor ons ook een tegenvaller. Vrijdag zou de baan glad gestreken worden echter heeft de loonwerker het laten afweten en konden we zaterdag niets meer regelen. Van alle opties die jullie noemen is dit toch de minst slechte in onze ogen. Starten vanuit het en onderaan de bisseltse baan levert op dat alles eerst een paar km moet verhuizen naar de start en dan weer terug naar de crossbaan. Nu is het mooi weer maar bij minder weer willen veel mensen toch een jasje af kunnen geven. Ook zullen er altijd mensen zijn die missen dat de stat ergens anders is. Het terrein verplaatsen naar het dorp is geen optie ivm vergunningen en dan komt er wel veel asfalt in de route en dat willen we niet. Het festival op 24 & 25 juni wordt een soort pilot om te kijken of het een optie is om daar ook met de marathon te starten. We zijn er ons van bewust dat de start een dingetje is alleen dat is volgens mij bij elke marathon in NL een uitdaging gezien de ruimte. Amerongen midden in het bos is ook geen ideale start en bij de BBC krijg je ook een fuik in het weiland. We hebben nu eenmaal geen lange startklimmen waar we het peloton uit elkaar kunnen trekken.
Ben een beetje te laat aangeschoven bij de start zondag dus stond praktisch achteraan. Vond het oponthoud op de crossbaan eigenlijk best meevallen en dus toch wel een redelijke optie voor de eerste schifting. De eerste klim na een km of vijf daarentegen, die tussen de haag en langs het muurtje...man, man, man. Had rustig de tijd om even de livestreams te bekijken van F1 en Parijs-Roubaix.
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

Gelukkig had ik op die klim geen oponthoud deze keer, maar dat is inderdaad vaak een ergernis daar ja. Ik hoorde van meer mensen die vrij ver achterin startten dat het daar ook nu weer nu weer verstopt zat.

Ach ja, altijd wat te zeuren natuurlijk. Maar verder een supergave marathon in Nederland, lekker dichtbij. En het weer maakte dat het anders zo zware rondje redelijk goed te doen was! Ik heb me vermaakt!
Gebruikersavatar
MCV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: di 9 februari 2010, 22:25
Contacteer:

Nou, er is al het nodige over geschreven en alle plussen en minnen zijn al aanbod geweest, maar idd
wat is het toch een supergave marathon ! Ook dit jaar weer met veel 'plezier' afgezien op de 70 km :-q

In ronde 2 kreeg ik toch, na een voortvarende 1e ronde, wat last van kramp en zag ik zelfs de man met
de hamer in m'n ooghoek staan...gelukkig rook ik ook de finish en dacht ik ; dan maar doorgaan en dood gaan :cry:

Na de 'Hel van Groesbeek' kwam er nog de 'Hel van de Montage' een onmogelijke taak om 'alles' weer samen te vatten
in 5-6m MTB actie, aanschouw de impressie van een gave dag : https://www.youtube.com/watch?v=5E5Q-0DT-ZA" onclick="window.open(this.href);return false;

(vergeet ook de laatste 10 seconden niet....) :lol:
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Mooi filmpje! Ik haalde je in bij de golfbaan in de tweede ronde maar heb helaas de edit niet gehaald ;)
Plaats reactie